Annonseblokkering ble oppdaget: Webstedet Paranormal er gratis, fordi kostnadene dekkes delvis via annonser. Vennligst støtt oss ved å oppheve blokkering av annonser på Paranormal.
Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !
Moderatorer:Asbjørn, mod hjem
Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Mkt skrev:Hei:)
Jeg vet ikke om noe selv, men her er en side hvor de har skrevet ned alle trolldomsakene som har skjedd i norge.. http://www.uio.no/om_uio/arrangementer/ ... mling.html
Jeg fant ikke den siden jeg egentlig ville gi deg, det ser ut som den ikke åpner før i mars? Jeg bare leste fort gjennom det.. men kanskje du finner noe du kan bruke :mozilla_smile:
Hvis du søker på norske trolldomsaker på google, så kommer det opp flere sider om det som kanskje er litt bedre..
Hva skal du med dette? Lager du en bok eller noe? :mozilla_laughing:
Nei, planen er ikke å lage en bok (men hvem vet). Det er mer for å få et overblikk i poltergeistsaker i norge, om de er forskjellig fra utlandet, hvor "vanlig" det skjer og rett og slett for å prøve å forstå poltergeist-fenomenet bedre.
Okei..
Høres veldig spennende ut!
Håper du deler med oss det du finner ut..
Lykke til:)
Sjamanistisk konfirmasjon 2025 - En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen. En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund. Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge. Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud. Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom. Les mer her
En av diskusjonene er jo hvorvidt et poltergeist er en åndelig art eller et fenomen fremprovosert av en person (telekinese o.l).
Ulike teorier bygges rundt begge disse betraktningene.
Jeg regner med du har det grunnleggende inne siden du har fått det tilbudet du fikk, så derfor lurer jeg litt på hvilke tanker du gjør om hva dette er?
Jeg har aldri opplevd et poltergeist-fenomen selv og har ikke studert det lenge nok til å få min endelige mening, men jeg har en finger på RSPK-teorien. Og det er RSPK-teorien jeg bruker til å forklare dette fenomenet.
RSPK står for Recurrent Spontaneus Psychokinesis (tilbakevendende spontan psykokinese) og det blir også populært kalt "mind over matter". Dette vil si at det ikke er noe "paranormalt" med dette fenomenet - det er noe vi mennersker gjør selv, kenetisk energi.
Man kan ofte se det på hvordan "poltergeisten" oppfører seg.
Objektene kan ofte bli kastet mot rommet til personen som er en kilde til stresset som kan ha forårsaket fenomenet. Objekter som betyr noe viktig blir ofte utsatt.
Det hele kan se ut som et stort rot, men om man setter seg ned og studere ser man at det faktisk er et "system" i alt dette. Hendelsene skjer ikke tilfeldig, det er en grunn for det.
Assistenten til Dr. Roll har sendt meg mye av Dr. Roll sine papirer og artikler, samt noe av Persinger sitt arbeid. Det er utrolig interessant lesestoff og jeg forstår nå hvordan han kom fram til RSPK-teorien.
Så jeg tror ikke det er en "geist" (ånd) som gjør dette, men det gjør meg ikke mindre interesset, tvert imot. Dette gjør at jeg får en enda strørre interesse for RSPK, det viser til at vi vet enda veldig lite av det menneskelig potensial.
Det er et vitenskapelig prinsipp som kalles Ockham's Razor (etter William of Ockam).
Prinsippet, som brukes av forskere i alle felt, er en forutsetning at det enkleste av konkurrerende teorier eller forklaringer av ukjente fenomener søkes først i forhold til det kjente.
For eksempel er det to tolkninger av Poltergeist fenomenet; at det er forårsaket av ånder eller på grunn av PK av det levende mennesket i midten av fenomenet. Fordi PK allerede er påvist, er dette en enklere og foretrekkende teori.
Den er også mindre kompleks: Ånde-teorien sier (1) at en ånd er til stede og (2) at ånden bruker PK til å påvirke fysiske objekter.
I kontrast sier ikke PK teorien at det finnes noen ekstra enhet, men bare anerkjenner tilstedeværelsen av den levende personen som er i sentrum av hendelsene, og foreslår at disse skyldes PK etter denne personen.
Og Dr. Roll fortalte meg en gang: ""A fact is a that proposition." In other words, a fact is not about reality but what somebody says about reality"
Dette tror jeg at mange glemmer.
Det er utrolig interessant og jeg lærer nye ting nesten hver dag om RSPK, psi-forsking, parapsykologi, psykologi, fysikk og nevrovitenskap. Og med kunnskapen jeg får fra dette beveger jeg meg lengre og lengre vekk fra åndeteorien.
Sist redigert av Jampy på 18 Mar 2010 18:00, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 470
Begge teoriene åpner opp for mange spennende ideer.
RSPK forutsetter jo også at man kan utføre slike ting med sinnet, noe som åpner for en rekke spennende muligheter om man klarer å kontrollere og styre fenomenet.
Denne vinklingen gjør at jeg også tenker på noetikken:
Noetikk er bredere og dekker ting utenfor menneskets evner. De ulike emnene som utfordrer den mainstream tenkningen.
Parapsykologi handler om bevisshet og menneskelig potensial. I parapsykologien kaller vi det vi forsker på for psi, og psi har to undergrener; ESP og PK. Når en parapsykolog refererer til både ESP eller PK bruker de psi og RSPK er under PK.