Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderTv2 idag

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Satsuki
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 11 Okt 2005 16:49
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Satsuki »

BA. skrev:
Satsuki skrev:1, Nå har jeg som sagt ikke sett akkurat dette programmet du refererer til, men du understreker poenget mitt. La gå at Icke og Leir er kjente, men for min del, og sannsynligvis mange andre seriøse paranormalere (skal ikke si noe sikkert her) er de herostratisk berømte. Å trekke fram folk som disse er et sjakktrekk fra P&T sin side for vise hvor "gærne" mennesker som tror på paranormale fenomener er. "Hjelpere" som fører til behov for gruppeterapi er ikke seriøse personer, slik jeg ser det. Dermed blir bildet av den andre siden fremstilt på en gal måte.
Det de gjør er å la dem komme til orde, de får si det de vil, og de vet at de vil bli kryssklippet osv, og så viser P&T hvorfor deres påstander er tåpelige.

Det er ikke P&T som velger hva disse skal si, for det hadde de ikke fått til, men de klipper bort alt de ikke kan få noe morsomt ut av. Det er sant.
2, Det er ingen skeptikere med i Åndenes Makt, men det er jo heller ikke en del av programmet. Poenget er at folk hjemme selv skal i hvilken grad de tror på det de ser.
Ja, ikke sant. Det er absolutt ikke noe bedre enn Bullshit, men det fremstiller ting med motsatt fortegn.
3, Når forklarte programlederen rett ut hva de skulle finne? Det fikk ikke jeg med meg. Jeg synes som sagt hun var en dyktig skeptiker, og det var beundringsverdig at hun enkelte ganger innrømte å bli overbevist.
Det var da de skulle finne noe om den flyulykken. Når hun ble overbevist av dette, så er ikke jeg overbevist om hennes skeptiske innstilling.
1, Unnlater å si noe mer om Icke og Leir, for der tror jeg faktisk vi er ganske enige. Men det er dumt at noen som dem var de som skulle representere den andre sid2en.

2, Som sagt, Åndenes Makt er i utgangspunket ikke ute etter å problematisere, slik jeg tenker P&T er.

3, Det får bli din mening, så har jeg min :)
Antall ord: 361

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Satsuki skrev:1, Unnlater å si noe mer om Icke og Leir, for der tror jeg faktisk vi er ganske enige. Men det er dumt at noen som dem var de som skulle representere den andre sid2en.

2, Som sagt, Åndenes Makt er i utgangspunket ikke ute etter å problematisere, slik jeg tenker P&T er.

3, Det får bli din mening, så har jeg min :)
Poenget med Leir og Icke som argument, er at dette er to som folk tror på. Selv om de i de flestes øyne er på feil jorde, så har de faktisk en del tilhengere.

Når de får snakke alene for en forsamling som i utgangspunktet har lett for å tro, så virker nok deres teorier adskillig mer sannsynlige enn når P&T peker på svakhetene ved teoriene.

Åndenes makt er ikke ute etter å problematisere, det er det som er forskjellen på ÅM og Bullshit. ÅM skal få folk til å tro, mens P&T skal vise hvor tåpelig mye av denne troen er.

Det er klart at ÅM da ikke problematiserer denne troen. De velger heller å ikke ta med de problematiske faktorene som faktisk er der. De trekker sjelden fram skeptiske synspunkter, men hvis de gjør det er det som stråmenn. Vi som er skeptiske og ser svakhetene ved programmet blir oppgitte over den svake argumentasjonen som blir brukt i programmet.

Ja, du skal selvfølgelig få lov til å tenke på henne som skeptisk. :) Så lenge hun er mer skeptisk enn deg, så virker hun nok ganske skeptisk for deg.
Antall ord: 259

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links