Drømmer, NDO & ut av kroppenHvor ligger sjelen?

Forum dedikert til drømmer, ut-av-kroppen opplevelser som Astral projeksjon, Lucide drømmer og nær-døden opplevelser. Herunder også drømmetydning

Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Meum skrev:Livet er en form for energi. Når et menneske dør, så er ikke den energien lenger til stede i kroppen. Hvor blir det av den energien? Hvilke andre livsformer som er til stede i det miniunivers en levende kropp er, har ingen ting med saken å gjøre.
Livet bruker ihverfall energi, det kan vi i det minste være enige om. Hvorvidt livet selv er energi er vel tvilsomt. Det blir som å si at en motor er energi. Når mennesket dør stopper motoren, og energiforbruket stopper.
Dette er en materialistisk trosbekjennelse og er bare en teori ut fra den forutsetning at det ikke finnes noen åndelig virkelighet. I motsetning til troen på at bevisstheten følger livet når det forlater kroppen.
Hehe, nei, det er nok ingen trosbekjennelse, men det er det mest sannsynlige ut fra hva vi vet i dag.
Det er ikke bare en teori ut fra den forutsetning du nevnte, det er en teori basert på hva vi vet. Det er vitenskap som ligger til grunn for en slik teori, i motsetning til troen på en evig bevissthet, som ikke er basert på annet enn tro.
At det finnes lys og mørke må vel selv materialister kunne erkjenne. Mørke er fravær av lys. Der hvor lyset er, kan ikke mørket være.
Akkurat som bevisstheten, den finnes bare der reaksjonene er, og der reksjonene har stoppet, så stopper også bevisstheten.
At vilje til liv ikke er en nødvendighet, er din påstand. Det er et faktum at vilje til liv er en realitet. Det jeg spurte om er om vilje til liv er en realitet i alle livsformer. En livsform uten vilje til liv vil gå til grunne nokså raskt. Hvilke bevis har du for at de første aminosyrer som reproduserte seg selv ikke hadde noen slik vilje?
Vilje til liv en en realitet i den grad at vi som lever og er bevisst vår eksistens stort sett ønsker å leve videre. Den er ikke noen nødvendighet i den grad at liv som ikke er bevisst sin eksistens heller ikke har noe ønske om å videreføre dette livet, det gjør slik det er bygget for å gjøre, og ikke annet.
Jeg kan ikke bevise at det første liv ikke hadde noen vilje, men jeg kan argumentere for at det ikke er noen nødvendighet, og det er hva jeg har forholdt meg til.

Det er snakk om kjemi, og de kjemiske forbindelser som til enhver tid har lettest for å dannes blir dannet. Når klimaet på havbunnen er slik at det ligger tilrette for å danne de en type aminosyre, så blir denne aminosyren dannet, uten at det ligger noen vilje til grunn. Hvis det ligger tilrette for at flere aminosyrer skal dannes, så blir flere aminosyrer dannet. Når det ligger tilrette for at to aminosyrer skal danne en kjemisk forbindelse sammen, så gjør de det, osv. Dette er kjemi, og krever ingen vilje.
Hvordan vet du at det er en illusjon? Den saken ble bare nevnt for å forklare forskjellen/sammenhengen mellom liv og bevissthet.
Jeg vet at det stort sett (dvs. oftest) er illusjoner fordi man har funnet virkningsmekanismen bak. Man har funnet at de aller fleste (alle kontrollerbare) UKO'er kan forklares slik.
Ellers er å si at den sekten du representerer har det med å legge fram vitenskapelige teorier som endelige sannheter. Det må da gå an å erkjenne at det er din tro du legger fram. Når en materialistisk trosretning begynner å lage dogmer er den atskillig mer skadelig enn sekter bygget på en åndelig virkelighet. Sistnevnte gir i hvert fall sine tilhengere et håp og har om ikke annet en terapeutisk virkning.
Hehe. Hvis vi ser på det innlegget du har besvart her, så ser vi at jeg opererer med 'sannsynligvis', 'det ser ut til' og 'stort sett', mens du konstaterer at 'livet er en form for energi', at lys og mørke ikke kan eksistere samtidig, at det må finnes en vilje til liv osv.

Det jeg legger fram er ikke en tro, det er beskrivelser. Jeg legger ikke fram spekulasjoner som noen skal tro på, jeg beskriver virkeligheten, og gir dermed et grunnlag for å trekke konklusjoner selv.
Antall ord: 712

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Mick Wild skrev:
BA. skrev:
Meum skrev:Hva er vitenskapens forklaring på det vi kaller liv. Altså det element som er forskjellen på et levende menneske og et lik?
Liv er et definisjonsspørsmål.

Definisjonen på liv er at det må inneholde tre kriterier.
1. Det må kunne omdanne stoff til energi.
2. Det må kunne reprodusere seg.
3. Det må kunne gjennomgå en evolusjon.

Definisjonen på død er at det ikke lenger er mulig å gjenopplive mennesket.

Dermed er det ingen som har gjenopstått fra de døde, slik man får inntrykk av i mange historier om nær døden-opplevelser osv.

Det er personer som har vært bevisstløse, og dermed gjennomgått det man sier er nær dødenopplevelse, og man kan ha hatt hjertestans, men man har likevel ikke vært død, så lenge hjernen har hatt tilstrekkelig oksygen til å kunne overleve.

Ja, det er definisjonen på fysisk, materiellt liv...Men liv er så mye mer en det.
Hva da?

Dette er den vitenskapelige definisjonen, hvis du synes den mangler noe, så må du gjerne fylle inn.
Antall ord: 188

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Meum
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 24 Jan 2005 19:25
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Østfold

Innlegg av Meum »

BA.
Alle trosretninger lager dogmer og læresetninger ut fra sin tro. Materialister er ikke noe unntak. Kjernen i deres tro kan formuleres slik: ”Det finnes ingen åndelig virkelighet”. En annen formulering er: ”Det finnes ingen annen gud enn mennesket.” I og med at du har hentet ditt nick fra egyptisk mytologi, antar jeg at det er sistnevnte du forholder deg til. Ut fra denne troen legges så fram f.eks denne: ” Akkurat som bevisstheten, den finnes bare der reaksjonene er, og der reksjonene har stoppet, så stopper også bevisstheten.” Et høyst ordinært dogme som ikke kan bevises. Men ut fra hva materialister tror, så er det den mest sannsynlige sannhet.

Det som er påfallende ved materialismen som trosretning, er at den møter seg selv i døra. Dersom deres tro er den rette, så må materien ha oppstått av intet. Et høyst paranormalt fenomen. Vi med tro på en åndelig virkelighet tror at materie er en fysisk manifestasjon av ånd. Motargumentet er at da må i så fall ånd ha oppstått av intet, men i og med at dere ikke tror på noen ånd, så holder ikke det som argument. Bare en utflukt. For oss troende er ikke slike spørsmål noe problem fordi vi altså tror på en åndelig virkelighet. Og paranormale fenomener.

I min tradisjon har vi læresetningen: ”Åndelig bevissthet er bestandig utløst av fortrengt lidelse.” Graden av engasjement og iver etter å misjonere for sin tro forteller også noe om graden av fortrengt lidelse. Hva er motivet for din påfallende iver etter å misjonere? Bare et spørsmål ut fra min interesse for det mentale som bindeledd mellom ånd og materie.
Antall ord: 285

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Nå har du beskrevet materialismen som en trosretning, men spørsmålet var hva mer er livet enn hva den vitenskapelige definisjonen inkluderer?
Antall ord: 23

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
*Fortune*Cookie*
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 01 Jun 2007 21:00
17
Lokalisering: Tromsø

Innlegg av *Fortune*Cookie* »

Jeg har alltid sett for meg menneskesjelen som en slags tåke som ligger i hele kroppen, og som da automatisk for en slags menneskeform.
Vet ikke ;)
Antall ord: 27
Hakunah Matata

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Shannencammy
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 09 Mar 2008 16:29
16

Innlegg av Shannencammy »

Vi kommer nok ikke til å finne det ut før vi dør :mozilla_innocent:
Antall ord: 13

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Mariann66
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 05 Aug 2007 21:40
17

Innlegg av Mariann66 »

Shannencammy skrev:Vi kommer nok ikke til å finne det ut før vi dør :mozilla_innocent:
Den dagen våkner en ivertfall :)
Antall ord: 21
Alt er grenseløst.
Det er du som begrenser...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Mariann66 skrev:
Shannencammy skrev:Vi kommer nok ikke til å finne det ut før vi dør :mozilla_innocent:
Hvordan kan du være sikker på det?
Antall ord: 31

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Meum
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 24 Jan 2005 19:25
19
Lokalisering: Østfold

Innlegg av Meum »

BA. skrev:Nå har du beskrevet materialismen som en trosretning, men spørsmålet var hva mer er livet enn hva den vitenskapelige definisjonen inkluderer?
Det var tendensen til å lage dogmer av de foreløpige resultater vitenskapen har kommet fram til om den fysiske virkelighet det var nødvendig å påpeke. En forumdiskusjon er et spill for galleriet. Materialismen er i mine øyne en samfunnsskadelig trosretning. En videre diskusjon ut fra våre forskjellige ståsted kan sammenlignes med noe som gikk på TV for en stund siden. En tenniskamp som ble kommentert etter fotballregler og begreper. Altså komisk.
Antall ord: 99

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
First Day
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 18 Feb 2007 21:12
17
Lokalisering: Norra Skandinavien
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av First Day »

Ask the Butterfly........can you tell me about your last life.?

Det är inte så lätt alla gånger att förklara. :mozilla_innocent:

Och ibland kan det vara bra att inte veta. :mozilla_kiss:
Antall ord: 32
The substans of your thoughts is the key.
Probably also one part of the buildning of the Universe.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Meum skrev:
BA. skrev:Nå har du beskrevet materialismen som en trosretning, men spørsmålet var hva mer er livet enn hva den vitenskapelige definisjonen inkluderer?
Det var tendensen til å lage dogmer av de foreløpige resultater vitenskapen har kommet fram til om den fysiske virkelighet det var nødvendig å påpeke. En forumdiskusjon er et spill for galleriet. Materialismen er i mine øyne en samfunnsskadelig trosretning. En videre diskusjon ut fra våre forskjellige ståsted kan sammenlignes med noe som gikk på TV for en stund siden. En tenniskamp som ble kommentert etter fotballregler og begreper. Altså komisk.
Ja, vi har sett en del eksempler på at man lager seg slike dogmer.

Materialismen, i den grad jeg havner i den kategorien er ikke slik. :) Den formen for materialisme som du beskrev tidligere kjenner jeg meg heller ikke igjen i, så jeg er nok ingen god materialit, selv om jeg nok i stor grad faller inn under det begrepet. :)
Antall ord: 161

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Shannencammy
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 09 Mar 2008 16:29
16

Innlegg av Shannencammy »

BA. skrev:
Mariann66 skrev:
Kan ikke være sikker på det. Men jeg har en følelse på at man ikke finner ut av det før man dør. Min tanke :mozilla_wink:
Antall ord: 63

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Shannencammy skrev:
BA. skrev:
Mariann66 skrev:
Kan ikke være sikker på det. Men jeg har en følelse på at man ikke finner ut av det før man dør. Min tanke :mozilla_wink:
Siden du skrev 'ihvertfall', så virket du veldig sikker.

Vi har vel egentlig funnet ut for ganske lenge siden at sjelen nesten sikkert ikke finnes.

Saken er vel egentlig ikke om når man vil finne ut, men når menneskeheten er villige til å akseptere den kunnskapen vi har. :)
Antall ord: 114

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

BA. skrev:
Shannencammy skrev:
BA. skrev:
Mariann66 skrev:
Kan ikke være sikker på det. Men jeg har en følelse på at man ikke finner ut av det før man dør. Min tanke :mozilla_winkSiden du skrev 'ihvertfall', så virket du veldig sikker.

Vi har vel egentlig funnet ut for ganske lenge siden at sjelen nesten sikkert ikke finnes.
:

Det er nå bare nesten å det

Saken er vel egentlig ikke om når man vil finne ut, men når menneskeheten er villige til å akseptere den kunnskapen vi har
Den aksepteres. Den er bare ikke tilstrekkelig til å forklare allt.
Antall ord: 131

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Metodisten skrev:
BA. skrev:
Shannencammy skrev:
BA. skrev:
Mariann66 skrev:
Kan ikke være sikker på det. Men jeg har en følelse på at man ikke finner ut av det før man dør. Min tanke :mozilla_wink
Siden du skrev 'ihvertfall', så virket du veldig sikker.

:

Det er nå bare nesten å det
Vi kan aldri bevise negativt, dvs at noe ikke finnes, derfor skriver jeg nesten.

Dette er så godt som bevist. Den eneste måten å avklare det på er å bevise at sjelen finnes, noe som er forsøkt mange ganger, uten å lykkes. Hver gang man forsøker, men mislykkes, styrkes påstanden om at sjelen ikke finnes.
Saken er vel egentlig ikke om når man vil finne ut, men når menneskeheten er villige til å akseptere den kunnskapen vi har
Den aksepteres. Den er bare ikke tilstrekkelig til å forklare allt.
Nei, den aksepteres ikke. Når man fortsatt hører argumenter som f.eks. at evolusjonsteorien bare er en teori, og ikke vitenskap, eller diskusjoner om sjelen, der sjelen forutsettes som virkelig, ser vi at kunnskapen vi har ikke aksepteres av folket.

Vitenskapen kan forklare alt, men det er mange av disse forklaringene dere ikke vil akseptere. F.eks forklaringen som sier at dere drømte, eller at dere tok feil, eller at noen lyver eller lignende.

Så lenge vitenskapen ikke bekrefter deres tro, så fortsetter dere å påstå at vitenskapen ikke kan forklare alt.
Antall ord: 268

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links