Kan du forklare meg hva du mener med demon? Og en ond ånd? Og hvorfor det ikke finnes gjenferd.........Jael skrev:yoppi skrev:Hvis du mener det finnes demoner som kan skade oss..er det ikke like sannsynlig at det faktisk finnes gjenferd?
Nei, det finnes ikke gjenferd. Det vi tror er gjenferd, er onde ånder som forkler seg som gjenferd for å skremme oss og drive oss bort fra det som er godt for oss. Demonene vil kun en ting: Ødelegge oss mennesker og hindre at vi får ha det godt.
Hjemsøkt, Gjenferd & Ånder ⇒ Jeg blir ikke kvitt pappa! og litt til...
Moderatorer: Asbjørn, mod hjem
Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
-
- Standard bruker
- Startet: 16 Jan 2008 22:37
- 16
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Østfold
Antall ord: 92
*** OOO***
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 15 Jan 2007 15:06
- 17
- Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
- Lokalisering: Hordaland
- Har takket: 1 gang
- Blitt takket: 1 gang
Re: Jeg blir ikke kvitt pappa! og litt til...
Det er Ok og ha en Kristen tro. Eller en mulimsk for den del.Jael skrev:Så dette er et forum der ingenting skal diskuteres og prøves gjennom argumenter og tenkning, men gjennom tomme påstander og ikoner?Mariann66 skrev:Tror du er på feil forum
Da tar jeg på meg utfordringen å forandre dette forumet til et sted der mennesker lar seg bli utfordret til å argumentere for sitt syn og la seg utfordre av andres spørsmål.
Men du bør bli litt mere ydmyk i forhold til og forstå att det du har er en TRO.
Det er derfor man sier.."din Kristne tro..".
Var det fakta, hadde man sagt,.." Din Kristne fakta..".
Antall ord: 116
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 20 Sep 2007 18:22
- 17
Til Jael
Du siterer bibelen på at det ikke finnes noe som heter gjenferd. Da tror jeg ikke du har lest bibelen veldig godt. Det står skrevet noe om gjenferd i bibelen, husker ikke hvor, men det skal jeg finne ut.
Antall ord: 40
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 09 Nov 2007 17:47
- 17
- Lokalisering: buskerud
Det står om det i bibelen matteus 14:26
" og de Da disiplene fikk se ham der han gikk på vannet, ble de skrekkslagne. «Det er et gjenferd!» sa de og skrek av angst"
Tror på Jesus og Bibelen lærer ikke noe om at ikke finnes spøkelser det er for enkel å si det er demoner, selv om det også en realitet.
Å være i Guds varketekt er for de som tok imot Jesus, men som ikke tok i mot ham er ikke sammen med Gud.
" og de Da disiplene fikk se ham der han gikk på vannet, ble de skrekkslagne. «Det er et gjenferd!» sa de og skrek av angst"
Tror på Jesus og Bibelen lærer ikke noe om at ikke finnes spøkelser det er for enkel å si det er demoner, selv om det også en realitet.
Å være i Guds varketekt er for de som tok imot Jesus, men som ikke tok i mot ham er ikke sammen med Gud.
Antall ord: 88
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 09 Nov 2007 17:47
- 17
- Lokalisering: buskerud
Det står om det i bibelen matteus 14:26
Antall ord: 88
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 28 Mar 2008 21:27
- 16
- Lokalisering: Trønderriket
Gjelder vel for de av oss med andre tilbøyeligheter også..Jael skrev:
Ønsker du dine medmennesker vel, så vil du forsøke å overbevise dem om at du har rett og ikke la dem vandre rundt uvitende.
Interresant det du sier om at hennes far er hos gud og har fred, når du samtidig påpeker at det å være i hans varetekt er kun for de troende.. Hva vet du om denne familien?
Ser en nøyere på det du skriver så kan en jo lett tro at de av oss som ikke tror på eller tilhører en kristen menighet ender som gjenferd den dagen vi takker for oss.
Ydmykhet my friend; ikke allvitenhet. Mange nøkler til suksess... Tviler på at dette er den.Jael skrev:
Ønsker du dine medmennesker vel, så vil du forsøke å overbevise dem om at du har rett og ikke la dem vandre rundt uvitende.
Antall ord: 154
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 17 Mar 2008 21:42
- 16
- Kjønn (valgfri): Jente
- Lokalisering: oppe i fjellet, sammen med tusser og troll.^^
jeg tror faren din er ute etter din tilgivelse.. han får ikke sjelefred før du har tilgitt ham. sett deg ned på et rolig sted, pust godt. prøv å få kontakt med han, med å spørre om han kan prate med deg. si at du tilgir ham. han drar nok sin vei etter hvert skal du se. Lykke til! klem
Antall ord: 62
I'm nobodys fool..
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 10 Jan 2007 19:33
- 17
Mest sannsynlig er såkalte gjenferd kun vår egen fantasi eller andre, høyst levende, mennesker som spiller oss et puss.Brenda skrev:Kan du forklare meg hva du mener med demon? Og en ond ånd? Og hvorfor det ikke finnes gjenferd.........Jael skrev:yoppi skrev:Hvis du mener det finnes demoner som kan skade oss..er det ikke like sannsynlig at det faktisk finnes gjenferd?
Nei, det finnes ikke gjenferd. Det vi tror er gjenferd, er onde ånder som forkler seg som gjenferd for å skremme oss og drive oss bort fra det som er godt for oss. Demonene vil kun en ting: Ødelegge oss mennesker og hindre at vi får ha det godt.
Men av og til skjer det virkelige, overnaturlige ting.
Ut i fra den kristne tro er det ikke mulig at gjenferd finnes. Jesus holder de døde i sin varetekt inntil Dommedag. Derimot finnes det onde ånder, falne engler som kun ønsker en ting: å få mennesker til å vende seg bort fra Gud. Med andre ord: dra med seg så mange som mulig i fallet deres.
Du kan gjerne si "Ja, men dette er kun basert på tro, din tro er ikke sannere enn tro på gjenferd" eller lignende. Hvis du ønsker, går jeg gjerne inn i en diskusjon omkring bibelens troverdighet - det kan vi opprette en egen tråd til.
For øyeblikket fastslår jeg det jeg vet - etter flere års studier av ulike religioner og åndelige retninger og egen omvendelse fra human-etiker til kristen - at bibelen er sann.
Antall ord: 257
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
Det trenger jeg slett ikke. Kristen "tro" er ikke kristen "antagelse", det er kristen "visshet". Jeg antar ikke at kristendommen er sann, jeg vet at den er sann. Jeg har studert ulike religioner og deres skrifter nøye. Jeg har konvertert fra Human-etisk forbund til kristendom. Jesus er Sannheten, det finnes ingen annen. Og nettopp av den grunn tør jeg utfordre den, granske den, være kritisk og stille skeptiske spørsmål. Til nå har den holdt mål. Den dagen Sannheten viser seg å ikke holde mål, det er den dagen jeg må innse at det er feil.Metodisten skrev:
Det er Ok og ha en Kristen tro. Eller en mulimsk for den del.
Men du bør bli litt mere ydmyk i forhold til og forstå att det du har er en TRO.
Nei, det er ikke derfor man sier "tro". Det handler ikke om antakelse. Innen kristendom handler tro om viten, faktisk viten basert på studier og erfaringer.Det er derfor man sier.."din Kristne tro..".
Kristne kunne faktisk kalt det "det kristne faktum". Vi kaller det jo "Sannheten". Ordet tro har som sagt en annen valør innen kristendommen enn det har fått i samfunnet ellers. Det er ikke en antakelse, slik du bruker ordet "tro". Innen kristendommen betyr "tro" viten.Var det fakta, hadde man sagt,.." Din Kristne fakta..".
Så kan vi gjerne gå inn i en diskusjon omkring kristendommens troverdighet, hvis du ønsker det. Opprett gjerne en tråd hvis du er interessert.
Antall ord: 253
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
At disiplene i mørket og stormen tror at en vandrende skikkelse på havet er et gjenferd er en beskrivelse av deres frykt, ikke en bibelsk sanksjon for at det finnes gjenferd. Ser du forskjellen?hansemann skrev:Det står om det i bibelen matteus 14:26
Alt som heter gjenferd er enten menneskers fantasi, narrespill eller onde ånder som prøver å vende mennesker bort fra Gud.
De døde er i Guds varetekt, inkludert som ikke har tatt i mot Jesus. De kan ikke unnslippe fra dødsriket, og de kan ikke ferdes blant mennesker eller manes fram.
(Å si at noen er i Guds varetekt i døden er ikke det samme som å si at de er i himmelen hos Gud.)
**Endring: la til en kommentar.
Sist redigert av Jael på 29 Mar 2008 15:25, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 205
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
xmaggiex skrev: Gjelder vel for de av oss med andre tilbøyeligheter også..
Interresant det du sier om at hennes far er hos gud og har fred, når du samtidig påpeker at det å være i hans varetekt er kun for de troende..
Fint hvis du kan lese innleggene mine litt nøyere. En som er død, er død. Han befinner seg i dødsriket, og kan ikke kjenne verken det ene eller det andre. Inntil Gud vekker oss opp befinner vi oss i dødens søvn, det gjelder både troende og ikke-troende. Å være i Guds varetekt er ikke det samme som å være "i himmelen". En som er død er ikke bevisst, og har på den måten fred.
Intet annet enn det jeg blir fortalt. Og verken jeg, du eller familien kan si om denne mannen har trodd på Jesus eller ikke. Det vet bare han og Gud. Poenget er at er man død, så er man død, og man kan ikke gå igjen som et gjenferd.Hva vet du om denne familien?
Hadde du faktisk lest innleggene mine litt nøye, så hadde du sett at det ikke er i nærheten av det jeg sier. Problemet synes å være dårlig kunnskap om kristen lære, noe som kan unnskyldes. Altså: Når en dør, så går man til Dødsriket. Der holdes man i forvaring inntil dommen, som avgjør om man går fortapt eller ikke. Den døde er ikke ved bevissthet og kan i alle tilfeller ikke unnslippe Guds varetekt i døden og "gå igjen".Ser en nøyere på det du skriver så kan en jo lett tro at de av oss som ikke tror på eller tilhører en kristen menighet ender som gjenferd den dagen vi takker for oss.
Det at du i det hele tatt skriver et innlegg der du motsier meg, tilsier at du ikke tar ditt eget råd her til etterretning...Ydmykhet my friend; ikke allvitenhet. Mange nøkler til suksess... Tviler på at dette er den.Jael skrev:
Ydmykhet er en fin egenskap som vi bør bli flinkere til, men det å være ydmyk er ikke det samme som å tie om sine meninger eller la være å argumentere for deres sannhet.
Ydmykhet er ikke det motsatte av allvitenhet.
Til sist: hvem er det som snakker om "suksess"? Jeg snakker om Sannheten. Det finnes ikke flere utgaver av den.
Antall ord: 443
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 16
Jeg også tror på bibelen, jeg tror på at Jesus har levd og jeg tror Gud er LysetJael skrev:Brenda skrev:Mest sannsynlig er såkalte gjenferd kun vår egen fantasi eller andre, høyst levende, mennesker som spiller oss et puss.Jael skrev:yoppi skrev:Hvis du mener det finnes demoner som kan skade oss..er det ikke like sannsynlig at det faktisk finnes gjenferd?
Men av og til skjer det virkelige, overnaturlige ting.
Ut i fra den kristne tro er det ikke mulig at gjenferd finnes. Jesus holder de døde i sin varetekt inntil Dommedag. Derimot finnes det onde ånder, falne engler som kun ønsker en ting: å få mennesker til å vende seg bort fra Gud. Med andre ord: dra med seg så mange som mulig i fallet deres.
Du kan gjerne si "Ja, men dette er kun basert på tro, din tro er ikke sannere enn tro på gjenferd" eller lignende. Hvis du ønsker, går jeg gjerne inn i en diskusjon omkring bibelens troverdighet - det kan vi opprette en egen tråd til.
For øyeblikket fastslår jeg det jeg vet - etter flere års studier av ulike religioner og åndelige retninger og egen omvendelse fra human-etiker til kristen - at bibelen er sann.
Men jeg tror ikke på onde ånder eller gjenferd.
Men jeg tror at sjelene finnes i en annen dimmensjonen. Og at der er bare energi og intelligens. Jeg tror ikke det finnes noen onde ånder i den andre dimmensjonen, fordi de er i Lyset, som er styrt av noe høyere og mektigere - det allmektige, og der finnes ingen ondskap.
Men jeg tror nok at noen kan komme tilbake som noen riktige spøkefugler og være en repetisjon av den personen de var her på jorden. (Dermed den onde ånden/gjenferdet) Jeg tror nemlig at sjeler har mulighet til å komme tilbake å vise seg, men kun som energi.
Du kan gjerne si at jeg vil komme til å si:"Ja, men dette er kun basert på tro, din tro er ikke sannere enn tro på gjenferd" eller lignende. Men det sier jeg altså ikke
Antall ord: 401
*** OOO***
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
Hva tenker du da når bibelen omtaler onde ånder?Brenda skrev:
Jeg også tror på bibelen, jeg tror på at Jesus har levd og jeg tror Gud er Lyset
Det høres fornuftig ut. Så finnes da heller ikke de onde åndene i Guds nærvær. De flakker omkring på jorden.Men jeg tror at sjelene finnes i en annen dimmensjonen. Og at der er bare energi og intelligens. Jeg tror ikke det finnes noen onde ånder i den andre dimmensjonen, fordi de er i Lyset, som er styrt av noe høyere og mektigere - det allmektige, og der finnes ingen ondskap.
Kan du begrunne dette ut i fra bibelen?Men jeg tror nok at noen kan komme tilbake som noen riktige spøkefugler og være en repetisjon av den personen de var her på jorden. (Dermed den onde ånden/gjenferdet) Jeg tror nemlig at sjeler har mulighet til å komme tilbake å vise seg, men kun som energi.
Så braDu kan gjerne si at jeg vil komme til å si:"Ja, men dette er kun basert på tro, din tro er ikke sannere enn tro på gjenferd" eller lignende. Men det sier jeg altså ikke
Antall ord: 206
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 28 Mar 2008 21:27
- 16
- Lokalisering: Trønderriket
*
Sannheten finnes det flere utgaver av... Du har din og forfekter den. "Misjonærvirksomhet" er ikke forbeholdt kristendommen; men felles for alle er at en tilslutt ønsker å oppnå vekkelse og opplevelse av det ene sanne blant tilhørerne. Sett opp mot utsagnet om du ikke ønsker at folk skal gå i villedelse men lede dem på rett vei leser jeg deg at det er du vil. Uavhengig av hva en ønsker er det en del suksessfaktorer til stede.
Til slutt vil jeg si at jeg håper det blir startet en egen tråd for videre diskusjon ift temaet religion i respekt til trådstarter og spørsmålet hun ønsket svar på. Jeg håper det ordner seg for deg; og jeg beklager virkelig at jeg har vært med på å spore av tråden din.
*Html spiller puss med en om en ikke er kjent med "språket"- Beklager*
Jael skrev:[quote="xmaggiex"
Fint hvis du kan lese innleggene mine litt nøyere. En som er død, er død. Han befinner seg i dødsriket, og kan ikke kjenne verken det ene eller det andre. Inntil Gud vekker oss opp befinner vi oss i dødens søvn, det gjelder både troende og ikke-troende. Å være i Guds varetekt er ikke det samme som å være "i himmelen". En som er død er ikke bevisst, og har på den måten fred.
[/quote="Jael"]
Jeg har lest innleggene dine nøye; og skjønner til en grad ditt syn og hvor du vil hen.
Intet annet enn det jeg blir fortalt. Og verken jeg, du eller familien kan si om denne mannen har trodd på Jesus eller ikke. Det vet bare han og Gud. Poenget er at er man død, så er man død, og man kan ikke gå igjen som et gjenferd.Hva vet du om denne familien?
Jeg vet antagelig like som deg om denne familien. Det jeg reagerte på er din påstand om at hennes far var gått til gud; når du i et annet innlegg påpeker at bare dem som vil til gud kommer dit.
Hadde du faktisk lest innleggene mine litt nøye, så hadde du sett at det ikke er i nærheten av det jeg sier. Problemet synes å være dårlig kunnskap om kristen lære, noe som kan unnskyldes. Altså: Når en dør, så går man til Dødsriket. Der holdes man i forvaring inntil dommen, som avgjør om man går fortapt eller ikke. Den døde er ikke ved bevissthet og kan i alle tilfeller ikke unnslippe Guds varetekt i døden og "gå igjen".Ser en nøyere på det du skriver så kan en jo lett tro at de av oss som ikke tror på eller tilhører en kristen menighet ender som gjenferd den dagen vi takker for oss.
Jeg har mye å be om unnskyldning for her i livet (hvem har ikke?). Men pga manglende kjennskap til kristen lære; eller andre religioner? Neppe. Jeg er ikke kritisk til religionen, men det du skriver. "Dommen" avgjør hvilken bås vi havner i: avhengig at kriterier jeg ikke kjenner til. I så måte vil jeg tro at fåtallet av oss i det tilfellet "ikke blir godkjente" (mennesket gjør i sum mye godt). Ser jeg det opp mot utsagnet om at den som vil komme til gud kommer dit; havner jeg nok likevel utenfor. Jeg tviler på at du mener at jeg i såfall blir en demon;)
Det at du i det hele tatt skriver et innlegg der du motsier meg, tilsier at du ikke tar ditt eget råd her til etterretning...Ydmykhet my friend; ikke allvitenhet. Mange nøkler til suksess... Tviler på at dette er den.Jael skrev:
Mine eneste råd her på nettet er å være mot andre som en vil andre skal være mot en; samt respektere andres opplevelser og tanker ift disse "ubeviselige" temaene vi er inne på i dette forumet. Har ingen problemer eller motsigelser ift det å komme med mitt syn på temaer; men prøver å påpeke at dette er mine oppfatninger; og bare mine. At jeg motsier deg; kan likevel tolkes som et forsøk på å få deg på en vei hvor toleranse og ydmykhet utøves ift de erfaringene og tankene personer her inne deler. Jeg kan ikke se at jeg har kommet med andre råd enn som så.
Jeg leser av deg at du har dine svar på fenomenene og opplevelsene personer her inne forteller om; og det er fint. Jeg har derimot liten tro på at du vet veien. Du har din tro og dine overbevisninger, men mennesket velger selv. Tilbakemeldinger underveis gjør at vi endrer mønster.
Ydmykhet er en fin egenskap som vi bør bli flinkere til, men det å være ydmyk er ikke det samme som å tie om sine meninger eller la være å argumentere for deres sannhet.
Ydmykhet er ikke det motsatte av allvitenhet.
Nei; men det er bla en tilnærmingsmåte av respekt for de ulike meninger og opplevelser.
Allvitenhet er å påberope seg å sitte med det eneste svaret
Til sist: hvem er det som snakker om "suksess"? Jeg snakker om Sannheten. Det finnes ikke flere utgaver av den.
Sannheten finnes det flere utgaver av... Du har din og forfekter den. "Misjonærvirksomhet" er ikke forbeholdt kristendommen; men felles for alle er at en tilslutt ønsker å oppnå vekkelse og opplevelse av det ene sanne blant tilhørerne. Sett opp mot utsagnet om du ikke ønsker at folk skal gå i villedelse men lede dem på rett vei leser jeg deg at det er du vil. Uavhengig av hva en ønsker er det en del suksessfaktorer til stede.
Til slutt vil jeg si at jeg håper det blir startet en egen tråd for videre diskusjon ift temaet religion i respekt til trådstarter og spørsmålet hun ønsket svar på. Jeg håper det ordner seg for deg; og jeg beklager virkelig at jeg har vært med på å spore av tråden din.
*Html spiller puss med en om en ikke er kjent med "språket"- Beklager*
Antall ord: 920
Skeptiker, nysgjerrig og fasinert=)
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 16
Jael skrev:Hva tenker du da når bibelen omtaler onde ånder?Brenda skrev:
Jeg også tror på bibelen, jeg tror på at Jesus har levd og jeg tror Gud er Lyset
Det høres fornuftig ut. Så finnes da heller ikke de onde åndene i Guds nærvær. De flakker omkring på jorden.Men jeg tror at sjelene finnes i en annen dimmensjonen. Og at der er bare energi og intelligens. Jeg tror ikke det finnes noen onde ånder i den andre dimmensjonen, fordi de er i Lyset, som er styrt av noe høyere og mektigere - det allmektige, og der finnes ingen ondskap.
Kan du begrunne dette ut i fra bibelen?Men jeg tror nok at noen kan komme tilbake som noen riktige spøkefugler og være en repetisjon av den personen de var her på jorden. (Dermed den onde ånden/gjenferdet) Jeg tror nemlig at sjeler har mulighet til å komme tilbake å vise seg, men kun som energi.
Så braDu kan gjerne si at jeg vil komme til å si:"Ja, men dette er kun basert på tro, din tro er ikke sannere enn tro på gjenferd" eller lignende. Men det sier jeg altså ikke
Godt spørsmål. Jeg tenkte du som har studert Bibelen nøye kunne svare meg på hva dette skal bety:
"Nå ble en mann som var besatt, ført til ham. Han var blind og stum, og Jesus helbredet ham, så han både kunne tale og se. Hele folkemengden var ute av seg av undring og sa: «Kanskje dette er Davidssønnen?» Men da fariseerne hørte det, sa de: «Det kan bare være ved hjelp av Beelsebul, herskeren over de onde ånder, at denne mannen driver ut de onde åndene.»
og så videre:
"Men er det ved Guds Ånd jeg driver ut de onde åndene, da er jo Guds rike kommet til dere. Eller hvordan kan noen gå inn i den sterkes hus og røve det han eier, uten at han først har bundet den sterke? Da kan han plyndre huset hans. Den som ikke er med meg, er mot meg; og den som ikke samler med meg, han sprer.
Derfor sier jeg dere: All synd og spott skal menneskene få tilgivelse for, men spott mot Ånden skal ikke bli tilgitt. Den som sier et ord mot Menneskesønnen, skal få tilgivelse. Men den som sier mot Den hellige ånd, skal ikke få tilgivelse, verken i denne verden eller i den kommende.
Antall ord: 426
*** OOO***
Hide post links |