...misforstå meg rett, men å lede noen eller gå og innbille seg at man sitter på den reneste store sannhet man kan basere sitt liv på - det er ikke så farlig,
ikke for noen...
Det som derimot er en dyd er å kjenne følelsen/kallet til å kunne velge SELV underveis. Når man først er ledet eller har ledet seg selv, basert på hva enn det skulle være, så vil det før eller siden bli satt på prøve. En vil komme til et veiskille i livet sitt. Ikke bare en gang, flere ganger. Slik er livet hele tiden for dem som bare lar seg flyte med i visdommens elver, slik er det konstant for dem som ikke tar det de har kjært for gitt.
Det å være åpen eller lukket, det er to virtuelle betegnelser vi aldri kan forholde oss til, nettopp fordi det er den individuelle oppfatning og vedkommendes perspektiv det går på, for det å kunne nyte livet fullt ut i alle sine åndedrag, det er også relativt. Alt er relativt. Det er en umåtelig kjedelig men fullstendig sann setning. Ingen eller intet er alene. Alt kan relateres og endres ved hjelp av perspektiv. Noe vil alltid være det samme, og det vil noen ganger hjelpe oss hvis vi trer "ut av boksen" og ser oss selv fra et annet perspektiv enn vårt eget (endog virtuelt - selvfølgelig). Men HVA vil dette hjelpe til?
Vi velger selv vår vei. Det er bare snakk om balanse, det er snakk om å være egosentrisk eller ikke - KANSKJE. Mer ville jeg sagt at det handler om små finesser, om forskjellige nivå å se perspektivet av. For sånn sett er alt det samme, så lenge alt er en del av helheten og tilsammen utgjør den (igjen: alt er relativt).
Vi kan gjøre det med alt i livet; vi kan bryte det ned til de grader, men fremdeles stå med samme svar - vi forholder oss til våre definisjoner, vi tar for gitt og vi er fulle av fordommer. (nei, jeg snakker ikke om innvandrere...) Vi må ha noe håndfast å basere oss på. Ja, tilogmed ordene vi bruker her. Alt for å komme til en nærmere forståelse, for å forstå hverandre bedre, for å dele perspektiv. Hvor kommer dette åpne inn? Evnen til å forstå? ...og hva med evnen til VILJE? Ikke minst...
Har vi såpass lite selvkontroll at vi må basere oss på omgivelsene?
Er det egoisme å utnytte omgivelsene? Er det ikke hjelpesløshet?
Er hjelpesløsheten selvforskyldt eller indusert av omgivelsene?
Hva er isåfall egoisme? Intet annet enn et nærere utdødd begrep i mine øyne.
En definisjon som har basert seg på innsnevrethet og nettopp fordommer fra et annet perspektiv om en annen person i ytterste negativ hensikt.
Vi er alle egoister og samtidig er vi ikke det.
Det hele handler om balanse.
I en verden hvor alt er relativt er ingen av oss 100% uforskyldt eller skyldige.
Vi må gjøre vårt og gjøre det i god mening, god tro.
Handler vi etter vårt hjerte og lytter, går det nok så fint så.
Det er ihvertfall en håpløs illusjon å tro at vår bedømmelse av hva som er egoistisk, galt, riktig, medmenneskelig og alt det der skal bringe frem en "bedre verden".
Jeg gir faen og har for alt jeg vet ikke skadet noen med det.
Lever mitt liv, tenker på andre, men tenker også mye på hva som er viktig for meg og ikke. Jeg er svært kritisk, har f.eks. spesiell smak og er "bortskjemt" når det gjelder matveien, musikk og film (i andres øyne), selv om jeg mener jeg selv gir alt en sjanse, siden jeg båder oppsøker filmer og musikk, kultur generelt, som jeg aldri har hørt om, sett noe av, smaker nye ting jeg kommer over, fordi jeg er nysgjerrig på alt livet har å by på.
Man kan spørre seg selv hva som eventuelt skulle være egoistisk i den sammenheng.
Hadde jeg vært ukritisk og tatt til takke med hva som helst i dette hav av muligheter, så hadde jeg sikkert vært en politisk korrekt hyggelig og medgjørlig fyr. Kanskje noen hadde tøyd den så langt at de hadde sagt jeg var uegoistisk.
For begrepene brukes så banalt som det går an.
Jeg hører folk si at andre er en egoist bare basert på at de griper en anledning når de ser den. De sier det helst av misunnelse eller for å føle seg bedre. Tror jeg.
Nå har plutselig begrepene "ond" og "god" blitt "egoist" og "uselvisk".
På en mangel av religion?
Ja, vi nærmer oss nye tider... og historien gjentar seg...
bare som en slags remake.
Slenge rundt oss med ord kan vi, rart at de fleste er negativ kritikk.
Det stemmer jo veldig bra i sammenheng (alt er relativt enda) med at verdens tilstand er som den er... vi er negativt ladde. Kan vi skylde på omgivelsene eller oss selv?
Er vi en del av omgivelsene?
You do the math!
Igjen: Vi kan gjøre det vi kan, i god tro og god mening.