Fakta, teori & skepsisHvem eier deg?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 08 Jun 2005 10:40
19
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

Fordi jeg har alltid et valg og tar et valg vil den som eier meg i siste innstans være meg selv, da jeg velger selv hva eller hvem som skal eie meg :mozilla_wink:
Antall ord: 35
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

madjava skrev:Skudd nå i hjortejakta...det sku tatt seg ut...hehe

Fra død til "frihet"...er du ufin oxo...svært så du tek på vei...utsagnet ditt strir mot fornuften...nett som spørsmålet om du har spist sopp strir mot fornuften...
Du er for meg uklar og hekter deg ved en sak i et innlegg som får din fokus. Og jeg vil ikke si at det er sjeldent jeg ser den tendensen hos deg. Ofte er det også en mindre relevant sak i forhold til resten av innlegget, og du finner det visst givende, kan det virke som, å gjøre dette for å ha noe å si. Leter du febrilsk etter noe å kommentere?
Jeg er ikke ute etter å småprate, bare. Ikke når det gjelder i en diskusjon hvor jeg faktisk mener mangt og meget om noe. Jeg eksperimenterer meg gjerne frem til det jeg skriver, jeg tenker med et åpent sinn og får ideer og lufter disse.

At du ser på utsagnet mitt som stridende mot fornuften, det begrunnet du ikke med en anelse "hvorfor" en gang. Det sier litt om din heller reduserte motargumentering.
Ufin er jeg ikke. Jeg er direkte, du er uklar.
Antall ord: 202
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Krull - sluttet

Innlegg av Krull - sluttet »

ludoburgero skrev:

Fra død til "frihet"...er du ufin oxo...svært så du tek på vei...utsagnet ditt strir mot fornuften...nett som spørsmålet om du har spist sopp strir mot fornuften...
Du er for meg uklar og hekter deg ved en sak i et innlegg som får din fokus. Og jeg vil ikke si at det er sjeldent jeg ser den tendensen hos deg. Ofte er det også en mindre relevant sak i forhold til resten av innlegget, og du finner det visst givende, kan det virke som, å gjøre dette for å ha noe å si. Leter du febrilsk etter noe å kommentere?
Jeg er ikke ute etter å småprate, bare. Ikke når det gjelder i en diskusjon hvor jeg faktisk mener mangt og meget om noe. Jeg eksperimenterer meg gjerne frem til det jeg skriver, jeg tenker med et åpent sinn og får ideer og lufter disse.

At du ser på utsagnet mitt som stridende mot fornuften, det begrunnet du ikke med en anelse "hvorfor" en gang. Det sier litt om din heller reduserte motargumentering.
Hva som helst for å skaffe seg intelektuellt alibi! Hva som helst!

Nå er det rett før jeg selger huset mitt, og kjøper et dyrt maleri.

Det kan jeg henge på teltveggen.

For nå kan jeg kun bo i tellt.

Kan innvitere venner til teltet, og preike litt viss vass, så tror de sikkert at jeg er en helt.
Hurra for fasademakernes landsforening.
Antall ord: 268

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

Krull skrev:Hva som helst for å skaffe seg intelektuellt alibi! Hva som helst!

Kan innvitere venner til teltet, og preike litt viss vass, så tror de sikkert at jeg er en helt.
Vet du hva? Jeg skjønner ikke hvorfor du terper på dette med fasademaker.
Og jeg skjønner egentlig ikke hva du har så utrolig mye imot meg for.
Det går fint an å mislike min person, tingene jeg skriver, men jeg synes du er drøy. Noe jeg ga uttrykk for i "siste innlegg" tråden. Jeg diskuterer, det gjør du også. Går jeg på personlig nivå mot deg slik du her gjør? Å blande inn Ann Iren og alle de observasjoner og kommentarer som ble gitt rundt det at vi var sammen... det er ikke å "ta forholdet inn her og forvente at vi blir båret på gullstoler" og alt det andre svadaet du skriver.
Du forholder deg ikke til hvordan det kan være fra forskjellige hold her.

Du virker som om du "har fått nok av denne overfladiske og fjollete fyren" som er meg. Det er greit, men da er det bedre om du slutter å henge etter meg og innleggene mine på denne måten. For jeg opplever det ubehagelig. Og jeg har ikke gjort noe slikt mot deg. Og jeg vet ikke hva jeg har gjort for at du mener jeg fortjener det.

Hvis jeg har såret dine følelser på noe vis, får du heller gi meg et lite hint om hva på PM eller noe. Orker ikke dette, jeg er sliten og klarer ikke dette akkurat nå.
Jeg skal så absolutt be deg om unnskyldning om du mener dette er rettferdig av deg fordi jeg har gjort deg vondt. Beklager isåfall.
Antall ord: 330

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Krull - sluttet

ludoburgero skrev:

Det går fint an å mislike min person, tingene jeg skriver, men jeg synes du er drøy. Noe jeg ga uttrykk for i "siste innlegg" tråden. Jeg diskuterer, det gjør du også. Går jeg på personlig nivå mot deg slik du her gjør? Å blande inn Ann Iren og alle de observasjoner og kommentarer som ble gitt rundt det at vi var sammen... det er ikke å "ta forholdet inn her og forvente at vi blir båret på gullstoler" og alt det andre svadaet du skriver.

Du virker som om du "har fått nok av denne overfladiske og fjollete fyren" som er meg. Det er greit, men da er det bedre om du slutter å henge etter meg og innleggene mine på denne måten. For jeg opplever det ubehagelig. Og jeg har ikke gjort noe slikt mot deg. Og jeg vet ikke hva jeg har gjort for at du mener jeg fortjener det.

Hvis jeg har såret dine følelser på noe vis, får du heller gi meg et lite hint om hva på PM eller noe. Orker ikke dette, jeg er sliten og klarer ikke dette akkurat nå.
Jeg skal så absolutt be deg om unnskyldning om du mener dette er rettferdig av deg fordi jeg har gjort deg vondt. Beklager isåfall.
Antall ord: 332

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Krull - sluttet

Krull skrev:
ludoburgero skrev:

Du har ikke gjort noe nei.

Nå gidder ikke jeg å lete frem innlegget mitt, som hvilken som helst idiot burde skjønne var lagt kun på humor.

Dette med å springe på et glassbord, og spinne i sin egen avføring.

Så vidt jeg husker, så kom du med noen uttalelser der , som gjaldt respekt.

At jeg ikke hadde respekt, eller fikk det.

Litt for karslig rolle å kle seg i , for en slik som deg.

En mann som griner, og truer med det ene eller det andre, fordi ikke hele para behandler deg og dama som Diana og Charles.

En eller annen satt opp et veddemål om hvor lenge dere kom til å bli i sammen.

Dere la dere selv ut for hogg, og da må dere tåle litt også.

Neida. her tålte vi ingen ting, fordi resultatet samsvarte ikke med forventningene. (Gullstolen)

Du bør kansje være litt mer forsiktig med å disse en person, som bare prøver å være morsom, for å skape litt latter. Humoren gikk forresten kun på min egen bekostning, siden jeg satte meg selv i hovedrollen i historien.

Etter at jeg hadde skrevet denne teite historien, så prøvde du å framstå som moralens vokter, og fornuftigheten selv, og fortelle meg at jeg ikke fikk eller får noe respekt her med slike historier.

Greit nok det, men hvilken respekt tror du at du får da? (Henviser til det jeg allerede har nevnt)

Slutt å lek super boy, eller supergirl. Samma for meg.
Antall ord: 583

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Des 2005 21:35
18

Innlegg av madjava »

ludoburgero skrev:

Steik for ein sutreunge du er...viss du ikkje er i stand til å diskutere ditt utsagn "å være fri er å være død"...kan du for pokker la være med drittslenginga retta mot meg som person...kanskje du burde gå i deg sjølv og vurdere neste trekk med omhu...
Antall ord: 256
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Amfelia
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Feb 2007 17:18
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oppe på loftet...
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Amfelia »

Snart stenges hele para`n :mozilla_frown:
Antall ord: 7
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Konto avsluttet

Innlegg av Konto avsluttet »

Jeg eier Krull, han er miiiin :mozilla_wink:
Antall ord: 8

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 08 Jun 2005 10:40
19
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus

Innlegg av snuppedilla »

kan vi ikke prøve å ha en diskusjon hvor vi utveksler og mener fra hjertet og ikke fra Ego? dette her begynner å ligne på hvem som er best i å argumentere, jeg snakker ikke kun om en.. men flere!!!

nå er jeg nesten frista til å si: mannfolk ass hehe... (jeg ble frista likevel)

Kom igjen da gutter... dere er smarte nok, det er ikke det, ikke gå på person, gå på sak nå :)
Antall ord: 72
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

Vi har langt på vei selv satt oss i den situasjonen.
Vi er LØNNS SLAVER!
Vi er slaver av tingene våre som må betales. Tv,hus,bil, fancy klær...så må vi gå og stemple på jobb hver dag for tingene eier oss.

Hadde jeg levd for over 100 år siden skulle jeg stukket av og levd med indianerne.
De var frie til vi tok rotta på dem og fikk dem til og bli lønns slaver som oss.
Nå er de ulykkelige og går på fylla.

Nå kan man få avdragsfrie lån til bolig. Da betaler man egentlig ikke lånet, men bare rentene.
Dette helvettes skapet får folk til og låne 2 - 3 millioner til bolig sånn att boligprisene stiger og legger seg på ett sinnsykt høyt nivå.
Men det gjør ingenting, for vi er gådige og vil ha det stort og fint.

Den Norske staten husker de Romerske Cæsarene og diktatorenes visdom. BRØD OG SIRKUS:
Gi folk brød ( mat og basale behov) og sirkus (underholdning Tv og andre uvesenligheter for folks liv) så holder de seg i ro, jobber betaler skatt og blir for evig ett tannjul, eller som Pink Floyd sangen sier, "another brick in the wall" for "felleskapet" som Stoltenberg sier.
Da realiserer ikke folk seg selv, men derimot staten.Nå er det derimot gått så langt i den rettningen, at det kan være vanskelig å se hvordan man kan bryte ut av det.

Jeg vil sitere Bergens musikeren Ole Bull.
Han ville rømme fra Norge til Amerika, før også det kontinentet ble ødelagt.(som nevnt i den opprinnelige filmen helt øverst).
Han ville opprette sitt eget lille Norge der borte, vekk fra grådige pengeinnkrevende stater og underkuende kirker.
Han kallte stedet sitt etter seg selv, Oleana.

" I Ole -ole- ana.
Der er det godt og være.
I Norge vil jeg ikke lenger slavelenken bære..."
Antall ord: 330

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

madjava skrev:
ludoburgero skrev:

Steik for ein sutreunge du er...viss du ikkje er i stand til å diskutere ditt utsagn "å være fri er å være død"...kan du for pokker la være med drittslenginga retta mot meg som person...kanskje du burde gå i deg sjølv og vurdere neste trekk med omhu...
Sutrer ikke, bare reagerte på ditt fjollete spørsmål om jeg hadde spist sopp.
Hvem som argumenterer eller ikke går ganske fint an å lese utifra teksten,
burde ikke være vits å legge vekt på det lengre.
Går i meg selv, er meg selv, men kan ikke gå dypt nok.
Prøvd det samme?
Antall ord: 314

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

Metodisten skrev:Den Norske staten husker de Romerske Cæsarene og diktatorenes visdom. BRØD OG SIRKUS:
Gi folk brød ( mat og basale behov) og sirkus (underholdning Tv og andre uvesenligheter for folks liv) så holder de seg i ro, jobber betaler skatt og blir for evig ett tannjul, eller som Pink Floyd sangen sier, "another brick in the wall" for "felleskapet" som Stoltenberg sier.
Da realiserer ikke folk seg selv, men derimot staten.Nå er det derimot gått så langt i den rettningen, at det kan være vanskelig å se hvordan man kan bryte ut av det.
Her berører du en viktig nerve, tror jeg...
Er veldig enig med deg i det du sier, men jeg mener at første steg er å realisere sin posisjon via distansering til det vi er forbundet til, hvis vi vil oppnå ytterligere frihet. Det er derfor konstruktiv provokasjon og det å bryte med gamle mønster er viktige ledd i dette med å få den friheten vi søker mot.

Dessuten; er det ikke litt nødvendig med denne fordummelsen?
Denne sjakk-matt-greia som staten har over oss?
Vi trenger jo ro og orden, slik systemet allerede er.
Hadde det vært annerledes fra begynnelsen av, hadde ikke de store pengene styrt oss slik de allerede gjør, så kunne vi fint klart oss uten alle disse kvalmende regluasjonene og de fæle begrensningene vi har som truer vår frihet.
Men igjen - jeg sier det - frihet er en tilstand.
Den er like relativ som alt annet.
Antall ord: 256

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av madjava »

ludoburgero skrev:
madjava skrev:
ludoburgero skrev:

Sutrer ikke, bare reagerte på ditt fjollete spørsmål om jeg hadde spist sopp.
Hvem som argumenterer eller ikke går ganske fint an å lese utifra teksten,
burde ikke være vits å legge vekt på det lengre.
Går i meg selv, er meg selv, men kan ikke gå dypt nok.
Prøvd det samme?
Hehe...det å diskutere kreve ikkje argumentasjon i kvart innlegg...samt at diskutere og argumentere ikkje er det samme...i forhold til soppspørsmålet tok du igjen med narkospørsmålet ditt...når du så i tillegg kjem med drittslenging kan ikkje eg sjå på det som noko anna enn sutring...

Både utsagnet ditt og soppspørsmålet mitt strir mot fornuften...men sia du ser det annleis...meiner du egentleg at utsagnet ditt var fjollet?
Antall ord: 394
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av madjava »

ludoburgero skrev:
Metodisten skrev:Den Norske staten husker de Romerske Cæsarene og diktatorenes visdom. BRØD OG SIRKUS:
Her berører du en viktig nerve, tror jeg...
Er veldig enig med deg i det du sier, men jeg mener at første steg er å realisere sin posisjon via distansering til det vi er forbundet til, hvis vi vil oppnå ytterligere frihet. Det er derfor konstruktiv provokasjon og det å bryte med gamle mønster er viktige ledd i dette med å få den friheten vi søker mot.

Dessuten; er det ikke litt nødvendig med denne fordummelsen?
Denne sjakk-matt-greia som staten har over oss?
Vi trenger jo ro og orden, slik systemet allerede er.
Hadde det vært annerledes fra begynnelsen av, hadde ikke de store pengene styrt oss slik de allerede gjør, så kunne vi fint klart oss uten alle disse kvalmende regluasjonene og de fæle begrensningene vi har som truer vår frihet.
Men igjen - jeg sier det - frihet er en tilstand.
Den er like relativ som alt annet.
Frihet er ikkje kun å realisere seg sjølv...det er faktisk ein veldig liten del av menneskets behov...såleis er konstruktiv provokasjon unødvendig...vi vinner meir med økt kunnskap...økt fokus på menneskeverd...osv...

Friheten er ikkje begrensa...den er faktisk her heile tida...bare å leve den ut...det som kanskje er begrensa er viljen til å nytte friheten...
Antall ord: 318
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links