Fakta, teori & skepsisDen RETTE tro!

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Shania
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 03 Nov 2007 02:10
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Tønsberg
Blitt takket: 1 gang

Re: Den RETTE tro!

Innlegg av Shania »

Moonstone skrev:Shania:

Ja, og jeg er klar over mye av forklaringene du kommer med her.
Har lest boka selv.
Men spørsmålet ligger egentlig ikke i å forklare de punktene som jeg skrev.
Spørsmålet er: Hvordan kan en som er klar over alle disse tingene, alt det negative
som står skrevet i Gamle Testamentet, alt det Jahve gjorde, alle kravene og lovene
til denne "Guden", FORTSATT si at GUD ER GOD?
Hvorfor forsvarer de det?
Hvordan KAN de? '

Kan det være slik at de forsvarer det, eller VELGER å se BORT fra det, bare for å
forsvare sin egen tro? Og for å så opprettholde sin "trygge lille illusjon"?
Og hvis de faktisk HAR innsett at disse lovene faktisk bare var DATIDENS normer
fra et land i Midt-Østen, som ikke har noen betydning lenger, HER og NÅ, hvorfor
velger de å forsvare bare NOE av disse lovene og ikke resten?
Hvorfor være i mot homofili da? Hvis det bare var DATIDENS normer?
Hvorfor velge det, i forhold til noe av det andre?
Hvorfor følge lov 2, og ikke de andre 8?
Hvem bestemmer hvem lov som skal ses bort i fra?
Er man en Kristen hvis man ser bort i fra noen?

Dette er spørsmål som må besvares, helst av de "frelste", som de kaller seg.
Fordi det du kaller God og det de kaller god, ikke er det samme.
For dem er gud god fordi han er allmektig og ser alt.
For dem er gud god, når han dømmer de fæle ufrelste synderne til helvete.
Ikke fordi han gjør dette, men fordi han i utgangspunktet er god, åkke som.
Og rettferdig samme hva.

Det har ingenting med menneskers rettferdighets sans, ideer og opplevelse av godhet. Eller menneskers oppfatning i det hele tatt. Fordi han er Gud den allmektige, og fordi vi er som sandkornet i en ørken.

Det så ut som om det var gærningen Paulus, som fortalte de kristne, hvilke leveregler de skulle som kristne forholde seg til. Mest fordi de skulle skille seg ut fra de forferdelige hedningene i det romerske riket, og passe inn hos jødene. Kristendommen var ingen egen religion før flere hundre år etter år null.

Den rette tro, er en monopol religion, de aller fleste i dag, ikke kan forhold seg til lenger. En historisk relikvie.
Antall ord: 396
I choose the easy button.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 20 Aug 2005 21:40
19

Innlegg av misty-gutt »

Kimbara skrev:
misty-gutt skrev: Det er Kristus selv som opplyser mitt sinn, slik at jeg selv får muligheten til å se, altså jeg får innsikt i hva som etter syndenaturen bor der i sinnet. Og da må jeg bare erkjenner at jeg i meg selv kommer til kort. Det er nok her våre veier skilles, du ser det ikke slik. Men si meg, hvem kan frelse seg selv på sin ferd mot død og grav?
Det spørsmålet gir ingen mening for meg, da jeg ikke tror på "frelse".
Man er derimot sin egen lykkes smed, og hvordan man velger å leve livet sitt får være opp til hver enkelt.
Hvilke rettninger man velger, ja det bestemmer en jo mer eller mindre selv, men påvirkningene fra mange hold i samfunnet med inndoktrineringer er vel med på å bestemme for den enkelte, vil jeg tro for visst.
I egenskap av å ha en hjerne i sitt eie så kan Misty-Gutt og hans meningsfeller tenke, men de tenker ikke langt. Alt de oppfatter hauses inn i en dogmatisk tro. Alt settes i system som "rett" eller "galt" ut ifra tekster i en gammel bok. De setter ikke spørsmålstegn ved det som står i denne boken - alle selvmotsigelsene.
Derfor sier jeg og mange andre at de "ikke tenker selv". De sluker alt som står der rått. Det vises jo i klartekst i måten Misty-Gutt svarer på her inne.
Den åndelige dimensjonen er et faktum, selv om mange kun tror på denne fysiske verden, og den alene. Og jeg vet hvordan det er, har nemlig vært der selv. For meg ble det et tidsskille da Jesus åpenbarte seg for meg, og jeg vil tro at det gjelder for alle som har tatt imot Guds frelse. Så da blir det før og etter. Det gamle er forbi, alt er blitt nytt.
Bibelen er en gammel bok ja, men vår syndenatur har ikke forandret seg, selv om tidene har skiftet, og tiden har gått. Guds ord er levende og kraftig og skarpere enn noe tveegget sverd og trenger igjennem, inntil det kløyver sjel og ånd, ledemot og marg, og dømmer hjertets tanker og råd. Guds Ånd opplyser våre hjerter og sinn, slik at vi ikke skal måtte vandre i denne verdens mørke uten Jesus som er denne verdens lys.
Da jeg ferdedes i mørket og trodde at jeg visste så mye, da så jeg stort sett på Bibelen som en stor selvmotsigelse, men jeg har måttet erkjenne at jeg tok grundig feil.
Jeg sier at det finnes en vei tilbake til Gud. Ikke fordi at jeg er bedre enn noen andre, nei på ingen måte
Misty-Gutt sier at han ikke føler seg bedre enn andre, men ved hans væremåte viser han det totalt motsatte.
Ser du ikke selv hvor feil du tar her? Jeg snakker ikke om følelser, følelser kan bedra. Nei, jeg sier derimot rett ut at jeg ikke er bedre enn andre. Min syndenatur er ikke bedre enn din. Du feiltolker meg omtrent slik jeg feiltolket Bibelen den tiden jeg vandret i denne verdens mørke.

Han avvæpnet maktene og myndighetene og stilte dem åpenlyst til skue, idet han viste seg som seierherre over dem på korset. Dette ble for oss som tror til en stor velsignelse.
Men det gjorde "han" jo ikke. Historien/fabelen om dette lever videre gjennom en til tider fanatisk tro og umenneskelige gjerninger opp igjennom historien. Det eksisterer minst like mye "synd" nå i dag som på tiden Jesus etter sigende levde - om ikke en god del mer. Hvor er seieren?
Seieren finnes og er i den enkeltes frelste sjel. Det er rom nok til alle som velger å la seg frelse, og det hele er ene og alene ved Guds store nåde, og IKKE av lovgjerninger/egne gjerninger. Han elsket oss også da vi var syndere og vandret i verdens åndelige mørke. Så ennå er det håp for den som vil.

Satan sitter ennå på sin trone, men han har dommen hengende over seg, og han vet det. Så denne verdensordenen (disordenen) skal få sin ende, og det ikke i en så alt for fjern framtid. Det skjer ved Jesu annet komme, med triumph, kraft og megen herlighet.

Og til det du sier her angående det at jeg så på mennesker og ikke Jesus:
Jeg lar dette utsagnet tale for seg. Misty-Gutt valgte altså å overse mennesker og det menneskelige til fordel for å til fulle kunne leve ut sin dogmatiske overtro.
Jeg skulle vel ha presisert at det var de religiøse menneskene med "kristenkappen" på, med sine lovgjerninger jeg så på, som var meg et hinder, ikke folk generelt.

Nå er det presisert.
Antall ord: 812
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 23 Sep 2008 10:12
16
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Innlegg av Moonstone »

Shania skrev:

Den rette tro, er en monopol religion, de aller fleste i dag, ikke kan forhold seg til lenger. En historisk relikvie.

Jeg er enig i uttalelsen :mozilla_wink:

Misty-gutt:

Hvorfor kan ikke du svare ærlig hva DU syns om de 10 punktene jeg satt opp
i tråden? Jeg tror folk flest her hadde fått en del ut av hva en "sann kristen"
syns om disse.
Kom igjen nå, svar DINE svar og ikke det som du "MÅ" svare, for å virke
"Kristen nok".
Også etterpå kan du svare for om det virker som om denne guden bare er GOD.
Antall ord: 103
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

misty-gutt skrev: Hvilke rettninger man velger, ja det bestemmer en jo mer eller mindre selv, men påvirkningene fra mange hold i samfunnet med inndoktrineringer er vel med på å bestemme for den enkelte, vil jeg tro for visst.
Pussig å se at Misty-Gutt benytter seg av ordet "indoktrinering".
Den åndelige dimensjonen er et faktum, selv om mange kun tror på denne fysiske verden, og den alene.
Jeg tror nok Misty-Gutt ikke helt er klar over hva som skal til for at noe skal kunne kalles et faktum. Den "åndelige dimensjonen" er et "faktum" i vår fantasi - det er det eneste vi vet.
Og jeg vet hvordan det er, har nemlig vært der selv. For meg ble det et tidsskille da Jesus åpenbarte seg for meg, og jeg vil tro at det gjelder for alle som har tatt imot Guds frelse. Så da blir det før og etter. Det gamle er forbi, alt er blitt nytt.
Jeg kondolerer.
Bibelen er en gammel bok ja, men vår syndenatur har ikke forandret seg, selv om tidene har skiftet, og tiden har gått. Guds ord er levende og kraftig og skarpere enn noe tveegget sverd og trenger igjennem, inntil det kløyver sjel og ånd, ledemot og marg, og dømmer hjertets tanker og råd. Guds Ånd opplyser våre hjerter og sinn, slik at vi ikke skal måtte vandre i denne verdens mørke uten Jesus som er denne verdens lys.
Leker Misty-Gutt Shakespeare her?

Bibelen er en for lenge siden foreldet bok, og den dreier seg om hva vi kan kalle lokal folklore fra områder nede i midtøsten.
Vår "syndenatur" har "ikke forandret seg" fordi det er en gruppe mennesker som har predikert med sverd i hånd at DE har RETT. Dette har forankret seg i samfunnet, beklageligvis. Misty-Gutt er med på å videreføre denne sykdommen - noe det burde vært straff for.
Da jeg ferdedes i mørket og trodde at jeg visste så mye, da så jeg stort sett på Bibelen som en stor selvmotsigelse, men jeg har måttet erkjenne at jeg tok grundig feil.
Bla, bla, bla. Misty-Gutt kan likevel ikke gi noe fornuftig svar når Bibelens selvmotsigelser blir slått opp for ham. Ignorans kaller man slikt.
Misty-Gutt sier at han ikke føler seg bedre enn andre, men ved hans væremåte viser han det totalt motsatte.
Ser du ikke selv hvor feil du tar her? Jeg snakker ikke om følelser, følelser kan bedra. Nei, jeg sier derimot rett ut at jeg ikke er bedre enn andre. Min syndenatur er ikke bedre enn din. Du feiltolker meg omtrent slik jeg feiltolket Bibelen den tiden jeg vandret i denne verdens mørke.
Misty-Gutt tror han er flink til å snakke for seg, og at søte ord og utrykk skal kunne lure folk til å tro både det ene og det andre. Beklagligvis for ham, så tar han meget feil. All den tid han tror han kan motta smøregoder fra "vårherre" bare ved å be om det, og at fattige mennesker her i verden ikke er felst nok til å motta det samme, så er og blir han en selvopptatt egoist som kun ser sin egen nesetipp i en tykk religiøs tåke. All form for forsøk på å sette seg inn i andre menneskers følelser, lidelser, livssituasjon og personlighet - det nekter han å gjøre. Det kunne jo hende han mistet troen!
Seieren finnes og er i den enkeltes frelste sjel. Det er rom nok til alle som velger å la seg frelse, og det hele er ene og alene ved Guds store nåde, og IKKE av lovgjerninger/egne gjerninger. Han elsket oss også da vi var syndere og vandret i verdens åndelige mørke. Så ennå er det håp for den som vil.
Tull og tåkeprat.
Satan sitter ennå på sin trone, men han har dommen hengende over seg, og han vet det. Så denne verdensordenen (disordenen) skal få sin ende, og det ikke i en så alt for fjern framtid. Det skjer ved Jesu annet komme, med triumph, kraft og megen herlighet.
Vås. Om det finnes en "Satan" slutter jeg meg mer enn gjerne til ham. Alt jeg har lest om Misty-Gutts Gud viser meg at Gud egentlig er den onde i dette eventyret. En sadistisk løgner med sans for at alt og alle skal leve for å tilbe ham. Satan viste bare sannheten bak Guds idioti.

Jesu annet komme skulle vel egentlig ha skjedd flere ganger allerede?
Og til det du sier her angående det at jeg så på mennesker og ikke Jesus:
Jeg lar dette utsagnet tale for seg. Misty-Gutt valgte altså å overse mennesker og det menneskelige til fordel for å til fulle kunne leve ut sin dogmatiske overtro.
Jeg skulle vel ha presisert at det var de religiøse menneskene med "kristenkappen" på, med sine lovgjerninger jeg så på, som var meg et hinder, ikke folk generelt.

Nå er det presisert.
Isåfall har Misty-Gutt vist oss nok et strålende eksempel på totalt fraværende selvinnsikt.
Antall ord: 864
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av Moonstone »

Ja, Bibelen er full av selvmotsigelser som det er lett å se bort ifra når man er blindet av Religionen.
Jeg kan ærlig talt ikke huske hvor mange ganger jeg har konfrontert Kristenfolk med dette og fåt til svar: "Jaja, Herrens veier er uransakelige.."
Dette er svaret de tyr til når de blir satt opp mot en vegg.
For et feigt svar?

Men hvorfor er Bibelen så full av selvmotsigelser?
Noe er nok pga av det bare er en samling av skrifter med langt tids-spenn, og satt i sammen av et panel av mennesker, og de menneskene igjen hadde jo sine verdier og sine syn på hva som var "den rette tro".
Den er jo ikke et komplett "verk"

Og vi leser i Gamle Testamente om en syk og hevngjærrig gud som ikke nøler med å drepe folk som IKKE gjør som han befaler, og pålegger folk å ofre til han osv osv.
De 10 trådene jeg satt opp er jo Guds ord, hevder mange Kristne,
og etterpå sier de at han er god.
Men er man egentlig god hvis en BARE er god mot dem som gjør som man vil da?

Og så kom Jesus. KAN det hende at den "Gud-dommen" han prater om, faktisk IKKE er den samme som den i gamle testamentet?
KAN Jesus ha vært uenig i mye av et gamle pisset, talte i mot det, og samla folk akuratt som Sokrates gjorde, for å sette spørsmål om datidens gamle, utdaterte Jødiske normer?
Og ble hengt på korset pga det?
Hvorfor MÅ Jesus sin Far, og Jehova i Gamle Testamentet være den samme?
Jesus sier jo at hans Far er god, mens Jahve i Gamle testamentet er jo ikke det.
Jesus kunne jo ha vært Buddist for alt vi vet.

Dette høres ut som to forskjellige Guder og livssyn,
og mye av grunnene til selvmotsigelsene i boka.
Antall ord: 325
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 02 Jul 2006 00:59
18
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

Shania skrev:Den rette tro, er en monopol religion, de aller fleste i dag, ikke kan forhold seg til lenger. En historisk relikvie.
Om det er kristendommen du sikter til, så er det antatt en omkring en tredjedel av jordens befolkning er kristne. Så du har nok rett i dine "aller fleste" med 2/3.
Moonstone skrev:Ja, Bibelen er full av selvmotsigelser
Vil du komme med noen eksempler som har plaget deg?
Antall ord: 72
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av Moonstone »

Mikkel Rev jo, lenge siden :mozilla_wink:

Ja, her er et eksempel:

1: Dere må brenne en okse som et offer, fordi det avgir en duft som behager Herren (3.mosebok 1/9)

2: Dere har lov til å selge datteren din som slave, om du vil.(2 mosebok 21/7)

3: Dere kan eie slaver av begge kjønn om de er født i et anet land. (3 mosebok 25/44)

4: Hvis naboen din arbeider på sabatten, må han drepes.( 2 Mosebok 35/2)

5: Hvis dere ser dårlig, må dere ikke nærme dere Guds alter. (3 mosebok 21/20)

6: Det er en klar synd å klippe håret på sidene og sjegget i kantene. ( 3 mosebok 19/27)

7: Å røre rester av en død gris, er synd å gjør deg uren. ( 3 mosebok 11/7-8)

8: Det å plante to ulike avlinger på samme jorde er å synde mot Herren.( 3 mosebok19/19)

9:Hvis man banner står det klart at man samler hele byen og steiner vedkommende
( 3 mosebok 24/11-16)

10: Dere må brenne til døde de som ligger med sine slektninger. ( 3 mosebok 20/14)

Og at dere sier at Gud er fortsatt god.
Og Jesus hevder at sin Far er God, Og vi ser at Jahve er alt anet enn det.
MEN, Jahve var nok neppe Jesus sin far..
Antall ord: 232
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

MikkelRev skrev:Om det er kristendommen du sikter til, så er det antatt en omkring en tredjedel av jordens befolkning er kristne.
Men hva er de tallene bygget på? Husk at jeg, for å ta et eksempel, vil stå oppført som kristen på papiret iom. at jeg aldri har meldt meg ut av statskirken - men jeg kan forsikre deg om at jeg overhodet ikke er religiøs på noen måte.

Det er forskjell på hvor mange som er "kristne" og hvor mange som faktisk -er- kristne.
Antall ord: 87
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av Moonstone »

Kimbara skrev:

Men hva er de tallene bygget på? Husk at jeg, for å ta et eksempel, vil stå oppført som kristen på papiret iom. at jeg aldri har meldt meg ut av statskirken - men jeg kan forsikre deg om at jeg overhodet ikke er religiøs på noen måte.

Det er forskjell på hvor mange som er "kristne" og hvor mange som faktisk -er- kristne.

Et veldig godt poeng :)
Og de er det nok veldig mange av, for det med dåp har jo desverre blitt holdt gående over generasjoner bare pga at "det er sånn" og "tradisjon". Folk vet ikke lenger hvorfor de gjør det.
De går på autopilot.
Og alle disse barna valgte ikke dette selv, og blir dermed tatt med i Kirkebøkene som "Kristen"
Jeg fikk heller aldri valget, for i 70-åra "måtte" man jo døpes, trodde de.
Men jeg meldte meg ut, og det synes jeg alle som ikke er Kristne burte gjøre.
Antall ord: 168
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av MikkelRev »

@Kimbara: Du har selvsagt rett i at det er nærmest umulig å tallfeste antall kristne. Og hva er en kristen? Poenget er fremdeles at en stor andel av verdens befolkning er kristne.

Moonstone skrev:Mikkel Rev jo, lenge siden :mozilla_wink:
Ja, er litt paralat, og vil ikke love at jeg kommer til å skjerpe meg noe særlig fremover ;)

1: Har ingen gode svar. Men er mennesker gode slik vi misbehandler dyr for underholdning, for penger, for duft, for forsøk, for klær og for mat? Fei for din egen dør først.

2: Har ikke tid til å lese sammenhengen nå, men du vet at slaver var veldig vanlig på den tiden. Til og med i Norge. Bibelens slaveregler opphørte ikke slavedriften, men forbedret vilkårene til slavenes fordel.

3: se 2

4: Oioioi, du har mye å lære :)
Les 1. Mosebok, hva står det der? "Hvis dere spiser av frukten skal dere dø"? eller "Den dag dere spiser av frukten skal dere visselig dø!" ? Og hva skjedde ? Ta i betraktning at Bibelen er oversatt fra et helt annet språk.

5: Heller ikke her har jeg tid til å lese sammenhengen, men forklar hvorfor du synes dette er pur ondskap.

6: Eidoth. Også kalt vitnesbyrd på norsk.

7: Eidoth. Også ganske logisk. Død gris er ikke noe særlig god såpe-erstatning.

8: Se 5.

9: Se 4.

10: Se 4.
Antall ord: 237
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

MikkelRev skrev:@Kimbara: Du har selvsagt rett i at det er nærmest umulig å tallfeste antall kristne. Og hva er en kristen? Poenget er fremdeles at en stor andel av verdens befolkning er kristne.
Tja, jeg tror nok det reelle tallet er langt lavere enn man skulle tro. Jeg tror også at det finnes mange som kaller seg kristen, men kun tror på Gud på en diffus og høyst personlig måte.
Jeg mener derfor det blir feil å ta denne store andelen til inntekt for kristendommen som sådan.

Men det er helt klart at religionen har slått kraftige røtter i torven som kalles "samfunn". Personlig mener jeg det er meget skremmende og farlig.
Antall ord: 117
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av Moonstone »

MikkelRev skrev:

Oioioi, du har mye å lære
Les 1. Mosebok, hva står det der? "Hvis dere spiser av frukten skal dere dø"? eller "Den dag dere spiser av frukten skal dere visselig dø!" ? Og hva skjedde ? Ta i betraktning at Bibelen er oversatt fra et helt annet språk.

Ja,hvem har ikke mye å lære? Du?

5: Heller ikke her har jeg tid til å lese sammenhengen, men forklar hvorfor du synes dette er pur ondskap.

Nei, har aldri påstått at dette er pur onskap, men jeg kan ikke se at det er GODHET heller.
Antall ord: 99
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av MikkelRev »

Moonstone skrev:MikkelRev skrev:

Oioioi, du har mye å lære

Ja,hvem har ikke mye å lære? Du?
Nå falt du visst av lasset.

Nei, har aldri påstått at dette er pur onskap, men jeg kan ikke se at det er GODHET heller.[/quote]Jo, du brukte det til argument for å motbeivse at Gud er god.

"Moonstone går på do." Jeg kan ikke se noe med det utsagnet som gjør deg god. Ergo er du ond.
Antall ord: 142
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 20 Aug 2005 21:40
19

Innlegg av misty-gutt »

Kimbara skrev:Pussig å se at Misty-Gutt benytter seg av ordet "indoktrinering".
Du finner dette "pussig." Da har du nok ikke forstått det da, for det er intet pussig i det. Din egen selvinsikt, eller mangel på sådan, spiller deg et puss.
Jeg tror nok Misty-Gutt ikke helt er klar over hva som skal til for at noe skal kunne kalles et faktum. Den "åndelige dimensjonen" er et "faktum" i vår fantasi - det er det eneste vi vet.
Må nok rette deg her. Du tror ikke at det finnes en åndelige dimensjonen, se det er noe helt annet, og noe din fantasi forteller deg. Det betyr ikke at den åndelige dimensjonen ikke finnes, nei langt derifra. Gud er virkelig, og hans motstander likeså. Hvem har du din fantasi ifra? Det vet du vel heller ikke.
Jeg kondolerer.
Kondolerer for hva?
Bibelen er en for lenge siden foreldet bok, og den dreier seg om hva vi kan kalle lokal folklore fra områder nede i midtøsten.
Jeg erfarer det motsatte. Bibelen er ikke foreldet, som det jo også er blitt sagt tidligere.

Og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende! Jesus er her og nå ved Ånden. Men han skal også komme tilbake til jorden, da i sitt himmelske herligjorte legeme.

Om ikke dette hadde vært tilfelle, da hadde ikke jeg vært en troende. Jesus visste hvem han var også da han vandret her på vår jord. Han visste at evangeliet skulle spres over hele jorden. Han visste at mange skulle stå frem og hevde at de var messiaser. Han visste at mange skulle sette seg imot sannhetens evangelium. Ja, hvem ser ikke at dette stemmer?

Jeg kunne ha fortsatt og fortsatt å komme med eksempler på Jesu troverdighet, men det for være for nå. Alle har vel hørt uttrykket - Gud vet! - Mange bruker det mer eller mindre ubevisst, men det er så sant som det er sagt.
Bla, bla, bla. Misty-Gutt kan likevel ikke gi noe fornuftig svar når Bibelens selvmotsigelser blir slått opp for ham. Ignorans kaller man slikt.
Du tenker vel på - loven - GT? Nå lever ikke jeg under loven, men i nåden. Tror ikke du forstår forskjellen, det nytter vel heller ikke å forklare det for deg, siden du ikke ser forskjellen. Men du kan jo lese om loven i sammenheng i GT. Bare et tips da. Da hadde du forhåpentlig forstått hvor viktig, ja avgjørende det var for oss at Jesus, Guds Sønn kom og lot seg korsfeste for å ta all vår skyld på seg. Bare han kunne gjøre det.
Misty-Gutt tror han er flink til å snakke for seg,
Nei, det tror jeg ikke. Jeg er ingen "verdensmester" i tale eller skrift. Så her dømmer du feil igjen.
Men det hindrer meg ikke i å ytre meg.
og at søte ord og utrykk skal kunne lure folk til å tro både det ene og det andre.
Du dømmer feil igjen. Finner du din egen doktrine søt og lokkende?
Beklagligvis for ham, så tar han meget feil.
Du mener med andre ord at din fantasi, for det er vel det du selv kaller det, er riktig, ikke?
Tull og tåkeprat.
Bearbeidet i din egen fantasi, blir det som vi ser åpenbart det. Men i realiteten sier jeg bare det som sant er.
Nei, ikke ifølge min tro. Og som de fleste vet så har ikke Jesu annet komme ennå funnet sted. Dette er også troverdig og sant.

Du maler fortsatt på dette:
Isåfall har Misty-Gutt vist oss nok et strålende eksempel på totalt fraværende selvinnsikt.
Jesus er verdens lys. Jeg er bare en synder som er frelst av nåde.
Antall ord: 709
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

misty-gutt skrev:
Kimbara skrev:Pussig å se at Misty-Gutt benytter seg av ordet "indoktrinering".
Du finner dette "pussig." Da har du nok ikke forstått det da, for det er intet pussig i det. Din egen selvinsikt, eller mangel på sådan, spiller deg et puss.
Helledussen...Her gjør Misty-Gutt som han kan best - stjeler fra andre. Syns ikke Misty-Gutt selv det er dårlig diskusjonsteknikk å benytte seg av meddebattantens ytringer?

Videre ser det ikke ut til at han forstod at jeg siktet til at han selv er offer for indoktrinering, og at det derfor er ironisk at han benytter seg av ordet.
Må nok rette deg her. Du tror ikke at det finnes en åndelige dimensjonen, se det er noe helt annet, og noe din fantasi forteller deg. Det betyr ikke at den åndelige dimensjonen ikke finnes, nei langt derifra. Gud er virkelig, og hans motstander likeså. Hvem har du din fantasi ifra? Det vet du vel heller ikke.
Uffda, Misty-Gutt har virkelig kjørt seg fast her. Han skjønner ikke forskjellen på det å kalle noe for faktum uten å ha grunnlag for det, og det å påpeke at det eneste vi -vet- er at det finnes i fantasien på grunn av dette manglende grunnlaget.
Jeg kondolerer.
Kondolerer for hva?
Her skal jeg la Misty-Gutt få gjøre noe uvant; tenke selv.
Jeg erfarer det motsatte. Bibelen er ikke foreldet, som det jo også er blitt sagt tidligere.
Synd at enkelte mennesker skal være så trangsynte, men det er lite man får gjort med det.
Og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende! Jesus er her og nå ved Ånden. Men han skal også komme tilbake til jorden, da i sitt himmelske herligjorte legeme.

Om ikke dette hadde vært tilfelle, da hadde ikke jeg vært en troende. Jesus visste hvem han var også da han vandret her på vår jord. Han visste at evangeliet skulle spres over hele jorden. Han visste at mange skulle stå frem og hevde at de var messiaser. Han visste at mange skulle sette seg imot sannhetens evangelium. Ja, hvem ser ikke at dette stemmer?
...og Frodo seiret over de mørke kreftene ved å ødelegge en magisk ring. Dette står også i en bok.

Jeg kan også forfatte en rekke tekster som spår det ene og det andre og "forutse" at mange ikke vil tro på det. "Sannheten" er ikke mer verdt enn papiret det er skrevet på.
Jeg kunne ha fortsatt og fortsatt å komme med eksempler på Jesu troverdighet, men det for være for nå. Alle har vel hørt uttrykket - Gud vet! - Mange bruker det mer eller mindre ubevisst, men det er så sant som det er sagt.
Visste Misty-Gutt at den virkelige Sannheten er at The Flying Spaghettimonster er den eneste Sanne og Allmektige?
Jeg vil råde Misty-Gutt til å konvertere til The Flying Spaghettimonsters kirke, slik at han ungår evig fordømmelse og pinsler.
Du tenker vel på - loven - GT? Nå lever ikke jeg under loven, men i nåden. Tror ikke du forstår forskjellen, det nytter vel heller ikke å forklare det for deg, siden du ikke ser forskjellen. Men du kan jo lese om loven i sammenheng i GT. Bare et tips da. Da hadde du forhåpentlig forstått hvor viktig, ja avgjørende det var for oss at Jesus, Guds Sønn kom og lot seg korsfeste for å ta all vår skyld på seg. Bare han kunne gjøre det.
Bla, bla, bla. Misty-Gutt har som vanlig vendt det andre kinnet til alt som er poengtert og lagt frem for ham tidligere. Ikke uventet.
Misty-Gutt tror han er flink til å snakke for seg,
Nei, det tror jeg ikke. Jeg er ingen "verdensmester" i tale eller skrift. Så her dømmer du feil igjen.
Men det hindrer meg ikke i å ytre meg.
Blah.
og at søte ord og utrykk skal kunne lure folk til å tro både det ene og det andre.
Du dømmer feil igjen. Finner du din egen doktrine søt og lokkende?
Og blah.

Morsomt og betegnende at Misty-Gutt mener det å stille kritiske spørsmål er "doktrine".
Tull og tåkeprat.
Bearbeidet i din egen fantasi, blir det som vi ser åpenbart det. Men i realiteten sier jeg bare det som sant er.
Vås.
Nei, ikke ifølge min tro. Og som de fleste vet så har ikke Jesu annet komme ennå funnet sted. Dette er også troverdig og sant.
Oi, om forlatelse - jeg glemte et øyeblikk at Misty-Gutt har Den Rette Tro (C).
Du maler fortsatt på dette:
Jesus er verdens lys. Jeg er bare en synder som er frelst av nåde.
Nå rekker jeg ikke å skrive mer, for jeg må ta en viktig telefon til elgen.
Antall ord: 867
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links