Fakta, teori & skepsis ⇒ Den RETTE tro!
Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden
-
- Standard bruker
- Startet: 01 Mar 2007 11:02
- 17
- Kjønn (valgfri): satyriasis
- Blitt takket: 11 ganger
Re: Den RETTE tro!
Jeg har vært i nøyaktig den samme diskusjonen med Misty-Gutt tidligere, og det er ikke noe vits i å forsøke engang. Det nytter ikke å få svar fra dette mennesket foruten Bibelsitater og nærmest parodiske forsøk på misjonering.
Misty-Gutt hevdet blant annet å ha fått servert godsaker i form av vedsekker og småpenger fra Herren selv, fordi han hadde så bruk for det (han var blant annet tørst, og trengte penger til drikke). Når jeg da spurte ham om han mener en slik gud er god, som smører slike som Misty-Gutt med småpenger og vedsekker men lar mennesker i fattige land sulte eller fryse ihjel - tror dere jeg fikk noe svar som gav mening?
Nei.
Misty-Gutt hevdet blant annet å ha fått servert godsaker i form av vedsekker og småpenger fra Herren selv, fordi han hadde så bruk for det (han var blant annet tørst, og trengte penger til drikke). Når jeg da spurte ham om han mener en slik gud er god, som smører slike som Misty-Gutt med småpenger og vedsekker men lar mennesker i fattige land sulte eller fryse ihjel - tror dere jeg fikk noe svar som gav mening?
Nei.
Antall ord: 126
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert
-Dilbert
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 20 Aug 2005 21:40
- 19
- Blitt takket: 1 gang
Det er viktig å forstå at loven og nåden er to vidt forskjellige ting. Loven er trelldom og egne gjerninger. Nåden derimot, er frihet og Guds gjerninger i og gjenom oss.
Man kan undre deg over at vi får så mange sterke reaksjoner imot oss når vi forkynner nåden,... så, ja, hvorfor? Og hvorfor reagerer enkelte med sinne når vi kristne sier at loven er oppfylt i Jesus kristus? Jeg tror at grunnen til det er at loven representerer kjødet, vår menneskelige natur, og at nåden representerer Ånden, Guds natur
Loven forutsetter egne gjerninger. Si at jeg gjør det bra, da kan jeg rose meg selv overfor andre som det ikke går riktig så bra med. Og vi mennesker vil jo ha noe å rose oss av, ikke? Jo, det ligger i vår natur.
Nåden derimot representerer Guds gjerninger i og gjennom oss. Det innebærer at jeg må legge ned mitt eget og la Gud få slippe fullstendig til. Jesus sa til sine disipler, det samme som han sier til oss: Om noen vil følge etter meg, da må han fornekte seg selv og ta sitt kors opp og følge meg.
Disse ordene ga mening for meg da jeg skjønte at jeg skal hvile, og at Gud skal gjøre jobben, ja virke igjennom meg. Når jeg fornekter mitt eget kjød (som har en lei tendens til å dukke opp i ny og ne) da først slipper jeg Gud til i livet mitt. Ja, så nådig er Gud at uansett hva en måtte møte i livet, så ønsker Han at vi skal hvile. Hvile fra egne gjerninger.
Det er dette det dreier seg om, når vi tar for oss dette med loven kontra nåden.
Paulus sier det slik: Jeg er jo ved loven død for loven, så jeg kan leve for Gud. Jeg er korsfestet med Kristus; jeg lever ikke lenger selv, men Kristus lever i meg. Det livet jeg nå lever som menneske av kjøtt og blod, det lever jeg i troen på Guds Sønn, som elsket meg og ga seg selv for meg. Jeg forkaster ikke Guds nåde. For hvis vi kan oppnå rettferdighet ved loven, da døde jo Kristus til ingen nytte.
Som vi ser, så er nøkkelen den å slippe Jesus til i våre liv, og her kommer Ånden oss til hjelp. Jeg kan helt sikkert gjøre noen gode forsøk i egen kraft, men jeg vil ikke lykkes, for jeg har ingen forutsettning til det kun i meg selv. Det blir bare isåfall bare tom religiøsitet, lovgjerninger.
Det Gud vil, er at vi skal bruke tid med Han. Du vil kanskje da si " åhh..sitte der og be laaange bønner" Vel, greit at vi skal be, men lange unødvendige bønner er det alt for mange av. For hør hva Jesus selv sier: Når dere ber, skal dere ikke ramse opp mange ord slik hedningene gjør; de tror de blir bønnhørt ved å bruke mange ord. Vær ikke lik dem! For dere har en Far som vet hva dere trenger, før dere ber ham om det.
Hørt uttrykket; å vandre i bønn? Vel, det er livet i Kristus, ja nåden og altså ikke loven.
Man kan undre deg over at vi får så mange sterke reaksjoner imot oss når vi forkynner nåden,... så, ja, hvorfor? Og hvorfor reagerer enkelte med sinne når vi kristne sier at loven er oppfylt i Jesus kristus? Jeg tror at grunnen til det er at loven representerer kjødet, vår menneskelige natur, og at nåden representerer Ånden, Guds natur
Loven forutsetter egne gjerninger. Si at jeg gjør det bra, da kan jeg rose meg selv overfor andre som det ikke går riktig så bra med. Og vi mennesker vil jo ha noe å rose oss av, ikke? Jo, det ligger i vår natur.
Nåden derimot representerer Guds gjerninger i og gjennom oss. Det innebærer at jeg må legge ned mitt eget og la Gud få slippe fullstendig til. Jesus sa til sine disipler, det samme som han sier til oss: Om noen vil følge etter meg, da må han fornekte seg selv og ta sitt kors opp og følge meg.
Disse ordene ga mening for meg da jeg skjønte at jeg skal hvile, og at Gud skal gjøre jobben, ja virke igjennom meg. Når jeg fornekter mitt eget kjød (som har en lei tendens til å dukke opp i ny og ne) da først slipper jeg Gud til i livet mitt. Ja, så nådig er Gud at uansett hva en måtte møte i livet, så ønsker Han at vi skal hvile. Hvile fra egne gjerninger.
Det er dette det dreier seg om, når vi tar for oss dette med loven kontra nåden.
Paulus sier det slik: Jeg er jo ved loven død for loven, så jeg kan leve for Gud. Jeg er korsfestet med Kristus; jeg lever ikke lenger selv, men Kristus lever i meg. Det livet jeg nå lever som menneske av kjøtt og blod, det lever jeg i troen på Guds Sønn, som elsket meg og ga seg selv for meg. Jeg forkaster ikke Guds nåde. For hvis vi kan oppnå rettferdighet ved loven, da døde jo Kristus til ingen nytte.
Som vi ser, så er nøkkelen den å slippe Jesus til i våre liv, og her kommer Ånden oss til hjelp. Jeg kan helt sikkert gjøre noen gode forsøk i egen kraft, men jeg vil ikke lykkes, for jeg har ingen forutsettning til det kun i meg selv. Det blir bare isåfall bare tom religiøsitet, lovgjerninger.
Det Gud vil, er at vi skal bruke tid med Han. Du vil kanskje da si " åhh..sitte der og be laaange bønner" Vel, greit at vi skal be, men lange unødvendige bønner er det alt for mange av. For hør hva Jesus selv sier: Når dere ber, skal dere ikke ramse opp mange ord slik hedningene gjør; de tror de blir bønnhørt ved å bruke mange ord. Vær ikke lik dem! For dere har en Far som vet hva dere trenger, før dere ber ham om det.
Hørt uttrykket; å vandre i bønn? Vel, det er livet i Kristus, ja nåden og altså ikke loven.
Sist redigert av misty-gutt på 29 Okt 2008 14:35, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 570
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.
Hide post links |
-
- UTESTENGT ! Ref regelverket !
- Startet: 31 Okt 2005 10:18
- 19
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Du glemte å oppgi kilder. Igjen. På dine to-tre siste innlegg.misty-gutt skrev:Det er viktig å forstå at loven og nåden er to vidt forskjellige ting. Loven er trelldom og egne gjerninger. Nåden derimot, er frihet og Guds gjerninger i og gjenom oss.
Som vi ser, så er nøkkelen den å slippe Jesus til i våre liv, og her kommer Ånden oss til hjelp. Jeg kan helt sikkert gjøre noen gode forsøk i egen kraft, men jeg vil ikke lykkes, for jeg har ingen forutsettning til det kun i meg selv. Det blir bare isåfall tomt religiøsitet, lovgjerninger.
Antall ord: 583
Don't be so open assed. Your poop falls out.
(14:46:22) Parachat: illegal jaha comments
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 23 Sep 2008 10:12
- 16
- Kjønn (valgfri): Flaskepost
- Lokalisering: Inni ditt hode
- Har takket: 128 ganger
- Blitt takket: 402 ganger
Jeg siterer meg selv nok en gang:
Ja..som vi vet så er du jo flink til å sitere fra Predikant-sider, og ikke besvare spørsmål som du ikke ønsker eller KAN svaret på.
Det er jo like umulig å ha en samtale med Misty-gutt som det er å ha med en automatisk
telefon-svarer.
I say no more..
Ja..som vi vet så er du jo flink til å sitere fra Predikant-sider, og ikke besvare spørsmål som du ikke ønsker eller KAN svaret på.
Det er jo like umulig å ha en samtale med Misty-gutt som det er å ha med en automatisk
telefon-svarer.
I say no more..
Antall ord: 59
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 19
Kilden er Guds Ord.
Les: Bibelen
Antall ord: 6
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.
Hide post links |
-
- 19
Du skal ikke stjele.misty-gutt skrev:Kilden er Guds Ord.
Antall ord: 13
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 19
Det er nok dette det koker ned til: Ånd (nåde) mot kjød (lov). For disse kan ikke forenes. Det kan lignes med ild og vann. Enten slukner ilden av vannet, eller så fordamper vannet av ilden.
Jeg skrev tidligere, og siterer:
misty-gutt skrev:Man kan undre deg over at vi får så mange sterke reaksjoner imot oss når vi forkynner nåden,... så, ja, hvorfor? Og hvorfor reagerer enkelte med sinne når vi kristne sier at loven er oppfylt i Jesus kristus? Jeg tror at grunnen til det er at loven representerer kjødet, vår menneskelige natur, og at nåden representerer Ånden, Guds natur.
Antall ord: 112
Hide post links |
-
- 19
Du får brenne en okse. Kanskje du får en vedsekk da.misty-gutt skrev:Det er nok dette det koker ned til: Ånd (nåde) mot kjød (lov). For disse kan ikke forenes. Det kan lignes med ild og vann. Enten slukner ilden av vannet, eller så fordamper vannet av ilden.
misty-gutt skrev:Man kan undre deg over at vi får så mange sterke reaksjoner imot oss når vi forkynner nåden,... så, ja, hvorfor? Og hvorfor reagerer enkelte med sinne når vi kristne sier at loven er oppfylt i Jesus kristus? Jeg tror at grunnen til det er at loven representerer kjødet, vår menneskelige natur, og at nåden representerer Ånden, Guds natur.
Antall ord: 128
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
At Misty-Gutt ikke fatter dette sier jo litt om selvinnsikten...misty-gutt skrev:Man kan undre deg over at vi får så mange sterke reaksjoner imot oss når vi forkynner nåden,... så, ja, hvorfor? Og hvorfor reagerer enkelte med sinne når vi kristne sier at loven er oppfylt i Jesus kristus?
Oppegående mennesker som foretrekker å tenke selv reagerer negativt når andre mennesker forsøker å presse sin egen tro på dem. Man er ikke interessert i å ha noen innskrenkende tro i livet sitt, og man er ikke interessert i å høre reklamekampanjer om det.
Det er på samme måte med oppsøkende selgere. Veldig få liker slik virksomhet.
Når mange kristne samtidig velger å ha en hoven bedrevitende, og for ikke å si dømmende, holdning - ja, da blir det bare enda verre. Da blir man regelrett sint.
Og når disse hovne, bedrevitende og dømmende kristne ikke viser nok evne til å tenke selv til å besvare enkle spørsmål med egne ord engang - da blir man oppgitt og syns bare synd på dem.
Jeg regner ikke med at Misty-Gutt har evne til å forstå selv en så enkel forklaring, men jeg lar ham likevel svare på det om ikke annet så for å grave seg dypere ned i den graven han allerede har gravd for seg selv.
Antall ord: 224
-Dilbert
-Dilbert
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 19
Nei det kunne nok ikke falle meg inn, da frøs jeg heller.jaha skrev:Du får brenne en okse. Kanskje du får en vedsekk da.
Det er så mye bedre å feste blikket på Jesus, og villig la seg lære. For egne gjerninger duger intet, det er Ånden som gir liv, liv til frelse.
Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig,
den misunner ikke, den skryter ikke, er ikke hovmodig.
Den gjør ikke noe usømmelig, den søker ikke sitt eget,
blir ikke oppbrakt og gjemmer ikke på det onde.
Den gleder seg ikke over urett, men har sin glede i sannheten.
Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt.
Kjærligheten faller aldri bort.
Antall ord: 126
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 23 Sep 2008 10:12
- 16
- Kjønn (valgfri): Flaskepost
- Lokalisering: Inni ditt hode
- Har takket: 128 ganger
- Blitt takket: 402 ganger
Kimbara:
Hehe..enig
Jeg har spurt om svar på de 10 punktene jeg har satt opp, men det er da tydelig
at ikke svaret stod noe sted, så ingenting å referere fra.
For det å ha egne meninger er jo farlig.. :mozilla_wink:
Hehe..enig
Jeg har spurt om svar på de 10 punktene jeg har satt opp, men det er da tydelig
at ikke svaret stod noe sted, så ingenting å referere fra.
For det å ha egne meninger er jo farlig.. :mozilla_wink:
Antall ord: 41
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
Det Misty-Gutt glemmer å skrive her, er at kjærligheten kun er ekte og best om den er kjøpt og betalt. Skal man følge den kristne retningslinje, vil ethvert parforhold kun fungere om man truer hverandre til å "forelske seg".misty-gutt skrev: Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig,
den misunner ikke, den skryter ikke, er ikke hovmodig.
Den gjør ikke noe usømmelig, den søker ikke sitt eget,
blir ikke oppbrakt og gjemmer ikke på det onde.
Den gleder seg ikke over urett, men har sin glede i sannheten.
Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt.
Kjærligheten faller aldri bort.
Den "kjærligheten" Misty-Gutt forsøker å tvinge på oss andre kan aldri bli ekte for den som ikke føler det riktig - noe Misty-Gutt ikke evner å forstå. Kanskje ikke så rart, da troen han forfekter forutsetter at man skyver til side empati, forståelse og evnen til å lytte.
Jeg lurer på om Misty-Gutt hadde forelsket seg genuint i en hvilken som helst dame (eller mann), om noen hadde truet ham til det.
Antall ord: 188
-Dilbert
-Dilbert
Hide post links |
-
- UGYLDIG Epost
- Startet: 23 Aug 2008 02:46
- 16
- Har takket: 1 gang
Hvorfor svarer du ikke på spørsmålene over?misty-gutt skrev:Det er så mye bedre å feste blikket på Jesus, og villig la seg lære. For egne gjerninger duger intet, det er Ånden som gir liv, liv til frelse.
Det å svare med nye bibelsitat og kristen propaganda, blir som å prøve og slukke en brann med bensin.
Edit: Det jeg mener er att det å servere nye bibelsitat, som ikke kan forklare lovenes urimelighet, ikke fungerer som en forklaring/svar.
Antall ord: 81
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 19
Det er Kristus selv som opplyser mitt sinn, slik at jeg selv får muligheten til å se, altså jeg får innsikt i hva som etter syndenaturen bor der i sinnet. Og da må jeg bare erkjenner at jeg i meg selv kommer til kort. Det er nok her våre veier skilles, du ser det ikke slik. Men si meg, hvem kan frelse seg selv på sin ferd mot død og grav?Kimbara skrev:At Misty-Gutt ikke fatter dette sier jo litt om selvinnsikten...misty-gutt skrev:Man kan undre deg over at vi får så mange sterke reaksjoner imot oss når vi forkynner nåden,... så, ja, hvorfor? Og hvorfor reagerer enkelte med sinne når vi kristne sier at loven er oppfylt i Jesus kristus?
Det er bare en myte at kristne "ikke tenker selv" for det er klart at vi det gjør. Vi vet at verden som sådan; politikk, religion, filosofi, media, reklame etc.. presser på og påvirker oss mennesker i ulike rettninger. En kan like det eller lkke, men slik er det. Vi fødes inn i en verden som har falt fra Gud. Ja, en kan velge mange og ulike rettninger, mer eller mindre frivillig. Noe er jo obligatorisk da som f.eks skolens utviklingslæreteori, altså en gudløs verden.Oppegående mennesker som foretrekker å tenke selv reagerer negativt når andre mennesker forsøker å presse sin egen tro på dem. Man er ikke interessert i å ha noen innskrenkende tro i livet sitt, og man er ikke interessert i å høre reklamekampanjer om det.
Det er på samme måte med oppsøkende selgere. Veldig få liker slik virksomhet.
Jeg sier at det finnes en vei tilbake til Gud. Ikke fordi at jeg er bedre enn noen andre, nei på ingen måte, men fordi Gud selv har åpenbart dette. Han avvæpnet maktene og myndighetene og stilte dem åpenlyst til skue, idet han viste seg som seierherre over dem på korset. Dette ble for oss som tror til en stor velsignelse.
Du velger selv å oppfatte det slik. Men når det er sagt, så må jeg si at ett av de hinder som stod i veien for meg i min søken til Gud, det var at jeg så på menneskene og ikke på Jesus. Men når det ble ryddet av veien, samt mitt kjød, ja da ble veien fri. Med andre ord, det er fri adgang til Gud.Når mange kristne samtidig velger å ha en hoven bedrevitende, og for ikke å si dømmende, holdning - ja, da blir det bare enda verre. Da blir man regelrett sint.
Og når disse hovne, bedrevitende og dømmende kristne ikke viser nok evne til å tenke selv til å besvare enkle spørsmål med egne ord engang - da blir man oppgitt og syns bare synd på dem.
Eller den graven som Gud har gravd for mitt kjød, om du skjønner? Iallefall så er det slik: Vi ble altså begravet med ham ved dåpen til døden, forat likesom Kristus ble oppreist fra de døde ved Faderens herlighet, så skal også vi vandre i et nytt liv.Jeg regner ikke med at Misty-Gutt har evne til å forstå selv en så enkel forklaring, men jeg lar ham likevel svare på det om ikke annet så for å grave seg dypere ned i den graven han allerede har gravd for seg selv.
Det gamle er forbi.
Antall ord: 582
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
Det spørsmålet gir ingen mening for meg, da jeg ikke tror på "frelse".misty-gutt skrev: Det er Kristus selv som opplyser mitt sinn, slik at jeg selv får muligheten til å se, altså jeg får innsikt i hva som etter syndenaturen bor der i sinnet. Og da må jeg bare erkjenner at jeg i meg selv kommer til kort. Det er nok her våre veier skilles, du ser det ikke slik. Men si meg, hvem kan frelse seg selv på sin ferd mot død og grav?
Man er derimot sin egen lykkes smed, og hvordan man velger å leve livet sitt får være opp til hver enkelt. At noen selverklærte dommere skal komme og predikere hva som er rett og galt ut ifra en for lenge siden foreldet bok er for meg forkastelig.
I egenskap av å ha en hjerne i sitt eie så kan Misty-Gutt og hans meningsfeller tenke, men de tenker ikke langt. Alt de oppfatter hauses inn i en dogmatisk tro. Alt settes i system som "rett" eller "galt" ut ifra tekster i en gammel bok. De setter ikke spørsmålstegn ved det som står i denne boken - alle selvmotsigelsene.Det er bare en myte at kristne "ikke tenker selv" for det er klart at vi det gjør. Vi vet at verden som sådan; politikk, religion, filosofi, media, reklame etc.. presser på og påvirker oss mennesker i ulike rettninger. En kan like det eller lkke, men slik er det. Vi fødes inn i en verden som har falt fra Gud. Ja, en kan velge mange og ulike rettninger, mer eller mindre frivillig. Noe er jo obligatorisk da som f.eks skolens utviklingslæreteori, altså en gudløs verden.
Derfor sier jeg og mange andre at de "ikke tenker selv". De sluker alt som står der rått. Det vises jo i klartekst i måten Misty-Gutt svarer på her inne. Stiller noen kritiske spørsmål til Bibelens innhold, så svarer han med bibelsitater og -andres- ord.
Jeg sier at det finnes en vei tilbake til Gud. Ikke fordi at jeg er bedre enn noen andre, nei på ingen måte,
Misty-Gutt sier at han ikke føler seg bedre enn andre, men ved hans væremåte viser han det totalt motsatte.
Men det gjorde "han" jo ikke. Historien/fabelen om dette lever videre gjennom en til tider fanatisk tro og umenneskelige gjerninger opp igjennom historien. Det eksisterer minst like mye "synd" nå i dag som på tiden Jesus etter sigende levde - om ikke en god del mer. Hvor er seieren?men fordi Gud selv har åpenbart dette. Han avvæpnet maktene og myndighetene og stilte dem åpenlyst til skue, idet han viste seg som seierherre over dem på korset. Dette ble for oss som tror til en stor velsignelse.
Misty-Gutt viser igjen at han ved fornektelse ikke forstår sin egen væremåte.Du velger selv å oppfatte det slik.Når mange kristne samtidig velger å ha en hoven bedrevitende, og for ikke å si dømmende, holdning - ja, da blir det bare enda verre. Da blir man regelrett sint.
Jeg lar dette utsagnet tale for seg. Misty-Gutt valgte altså å overse mennesker og det menneskelige til fordel for å til fulle kunne leve ut sin dogmatiske overtro.Men når det er sagt, så må jeg si at ett av de hinder som stod i veien for meg i min søken til Gud, det var at jeg så på menneskene og ikke på Jesus. Men når det ble ryddet av veien, samt mitt kjød, ja da ble veien fri. Med andre ord, det er fri adgang til Gud.
Mer kristen misjonering. Kaudervelsk i denne sammenhengen.Eller den graven som Gud har gravd for mitt kjød, om du skjønner? Iallefall så er det slik: Vi ble altså begravet med ham ved dåpen til døden, forat likesom Kristus ble oppreist fra de døde ved Faderens herlighet, så skal også vi vandre i et nytt liv.
Antall ord: 720
-Dilbert
-Dilbert
Hide post links |