Fakta, teori & skepsisEr Bibelen egentlig troverdig?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

D.A.
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 23 Aug 2008 02:46
16
Har takket: 1 gang

Re: Er Bibelen egentlig troverdig?

Innlegg av D.A. »

Sol@ngelica skrev:Håper virkelig bibelen blir avskaffet, for det er et verktøy som blir brukt mot svake sjeler som ikke eier så mye kunnskap om verden man lever i idag.
Et våpen og trusler mot de som ikke skjønner noe bedre.

Vi må også avskaffe skytevåpen, forde folk skyter hverandre.
Det er vel ikke våpen som er farlig, men de menneskene som bruker dem til å skyte folk?
Antall ord: 74

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 20 Aug 2005 21:40
19
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

Sol@ngelica skrev:Håper virkelig bibelen blir avskaffet, for det er et verktøy som blir brukt mot svake sjeler som ikke eier så mye kunnskap om verden man lever i idag.
Et våpen og trusler mot de som ikke skjønner noe bedre.
Det finnes ikke en eneste forankring om det som står i bibelen, og mer og mer blir avslørt for hver eneste dag som går.
Det meste kan misbrukes, og da ikke minst Bibelen, Guds ord. Og den blir da også misbrukt til gangs, og har blitt det opp igjenom historien på ulikt vis, ja like til denne dag. Det er et faktum.

Bibelen brukes også som maktmiddel, bl.a til å få folk til å gi penger. Ja, det loves rikdom og velsignelser ved å "lyde Gud ord" men hvor tror du egentlig pengene tar veien? Vel, vi som følger litt med ser jo hva som foregår i mange "menigheter". Og for ikke å glemme; Gud ser det også. Det kommer en dag! Gud er kjærlighet, men Han er også nidkjær.
Bruken av skriftsteder for å hevde sine egne interesser, (ink. økonomiske) og meninger, er IKKE Guds vilje.

Så det å avskaffe Bibelen, vil ikke løse noen ting, for de som ønsker det finner bare andre metoder på selvberikelse. Slike metoder finnes det nok av. Problemet ligger i menneskets syndenatur.
Antall ord: 228
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 02 Sep 2004 20:50
20
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

D.A. skrev:
Hecate skrev:Nei, jeg har aldri studert hverken det ene eller det andre. Men grunnen til at jeg blandet inn mytologien er Mikkel Revs oversettelse. At Gud "tok jorden i eie", eller at den eksisterte fra før. Når andre mytologier har forgjengere til sine Guder eller at noe eksisterte før jorden, stiller jeg spørsmålstegn ved hvem som evt skapte jorden om det ikke var Gud....?
Ok.

Jeg tror att den oppfattningen kommer av new-agere som prøver å (bort)forklare skapelsesberettningens feil, for å gjøre det lettere å forene religion og vitenskap, som i denne filmen. Følgene av dette blir da ganske ulogiske; det må jo bety att Gud er skapt av prosseser i universet, eller som du tenkte; har forgjengere. Og da mister han også sin allmektighet og posisjon som skaper.
MikkelRev skrev:Nei, som du ser, står det בְּרֵאשִׁית, בָּרָא אֱלֹהִים, אֵת הַשָּׁמַיִם, וְאֵת הָאָרֶץ. - I begynnelsen tok Elohim (Gud) himmelen og jorden i eie. Himmelen på hebraisk betyr "der er vann", altså hvor regnet kommer fra. Det kan også leses som "I begynnelsen skaper Gud himmelen og jorden"
Det er slik att når man skal oversette skriftene i toraen, må oversetteren bestemme hvilke manuskript hn vil basere oversettelsen på. Det er mulig att det finnes forskjeller i disse manuskriptene, og att det er årsaken til att så ulike tolkninger kan forekomme. Jeg har vanskelig for å tro att så store forskjeller kan komme av feiltolkninger av oversettere ene og alene.
Ja, jeg er enig i det meste av det du skriver. Jeg regne meg selv som new ager tidligere, men har funnet så mange inkonsistente og ulogiske slutninger der også, at nå bare venter jeg og ser hva som skjer hehehe. Men det som er greia i mange av new age miljøer er at Gud (og dermed våre sjeler) har alltid eksistert uavhengig av BB fordi BB oppstår hele tiden i mange deler av multiverset. Det handler ikke bare om dette universet i vår dimensjon, men alle univers, dimensjoner, antiunivers og antidimensjoner. Og så er Gud egentlig bare konstellasjoner av kjærlighet som igjen regnes for å være TOE eller GUT i newagernes verden...the primal force.

Akkurat den første setningen i moseboken, er den eneste jeg lærte av hebraisk i religion. Og den er jo oversatt som "skapte" av selv jøder, vil jeg tro? http://www.evanwiggs.com/articles/eternity.html
Vet ikke om denne er linket til tidligere i tråden, men her står det i alle fall noe av det vi snakker om.
Antall ord: 429
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu

Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
D.A.
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
16

Innlegg av D.A. »

Hecate:

Om du interesserer deg for dette, vil jeg anbefale deg å lese boken Kan vitenskap og religion forenes?.
Antall ord: 18

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 02 Sep 2004 20:50
20
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Takk for tips, men jeg er egentlig ikke så veldig interessert. Ble bare litt revet med i denne tråden.
Jeg er vel en av de som ikke vil forene religion og vitenskap. Det er to verdener som er vakre på hver sin måte, og å blande dem.....nei, det føles ikke riktig rett og slett...ihvertfall ikke å misbruke vitenskap som et bevis på det uforklarlige..;)
Antall ord: 67
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu

Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
D.A.
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
16

Innlegg av D.A. »

Hecate skrev:Takk for tips, men jeg er egentlig ikke så veldig interessert. Ble bare litt revet med i denne tråden.
Jeg er vel en av de som ikke vil forene religion og vitenskap. Det er to verdener som er vakre på hver sin måte, og å blande dem.....nei, det føles ikke riktig rett og slett...ihvertfall ikke å misbruke vitenskap som et bevis på det uforklarlige..;)
Ja, skjønner hva du mener. Men alt kan forklares da, selv om vi ikke har en forklaring enda. Denne boken er vel ett forsøk på å gi ett helhetlig syn på verden ved å forene religion og vitenskap, men det sier seg selv att man ikke kan jobbe ut i fra den vitenskapelige metode i ett slikt forsøk.

Det er umulig å forene vitenskapens arbeidmetode med religion. Poenget i boken ,tror jeg, er ett forsøk på og vise att det går ann å tro på en gud og samtidig tro på resultater av vitenskapelig forskning.
Antall ord: 165

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
vidarjak
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 05 Okt 2008 14:38
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Kodal

Innlegg av vidarjak »

Jeg syns personlig at kristendommens store bok bibelen er meget interessant. Jeg finner mye av innholdet sannsynlig og spennende, men det meste er nok fabler og symbolisering.

Bibelen er i mitt hode den største eventyr samlingen verden har, og mye gjør seg fornuftig i boken. Men resten av verdenshistorien taler i mot veldig mye i boken.

Så troverdig er den nok ikke, men meget interessant!
Antall ord: 67
Hvem vet hva som befinner seg mellom himmel og jord, det ukjente er uendelig.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 23 Sep 2008 10:12
16
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Innlegg av Moonstone »

Misty-gutt skrev:

"Problemet ligger i menneskets syndenatur."

Dette er en av de tankene som jeg ser på som ektremt negativt og er mye av grunnene til at mange føler seg som dritt i dag.
Jeg HÅPER at denne tanken om at vi er født syndige vil forsvinne helt, og forbli et glemt kapittel.

Vi trenger noen NYE og POSITIVE grunn-tanker om oss selv og vår plass i Universet.
Grunn-tanker som får frem det beste i menneskeheten, ikke tanker som forteller oss om at vi i utgangspunktet er dritt.

Det å slenge fram detta "synd" tullet hele tiden holder oss 100 år tilbake i tid.
Vi er nødt til å utvide synet vårt litt, og kvitte oss med gammle utdaterte tankemønstre.
Antall ord: 129
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1432 ganger
Blitt takket: 1725 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

Moonstone skrev:Misty-gutt skrev:

Dette er en av de tankene som jeg ser på som ektremt negativt og er mye av grunnene til at mange føler seg som dritt i dag.
Jeg HÅPER at denne tanken om at vi er født syndige vil forsvinne helt, og forbli et glemt kapittel.
<klippet ned bittelitt... >
Personlig ser jeg på dette ordet "synd" som "synd" i seg selv.

Jeg tror på at vi reinkarnerer, og mens vi er i Lyset og før vi "går inn i neste liv" , så bestemmer vi
oss for situasjoner vi skal komme opp i i løpet av livet.
Dette er allslags situasjoner, som skal gjøre til at man selv lærer seg å kjenne, under de situasjoner man da kommer opp i, og så hvilke valg man tar.

Det medfører at når vi en dag vandrer "opp" :bye_cruel så farer sjela opp til "Lyset / himmelen / whatever you call it, så legger vi ikke bare kroppen, men og våre gjerninger igjen.
Erfaringene vi har, tar vi derimot med oss....

Og vi får en selvinnsikt når vi så får se hvordan vi har oppført oss...
Så planlegger vi neste liv, gjerne i samarbeid med andre som skal opp i motsvarende situasjon som man selv ønsker å få til, dermed kan begge parter tjene erfaringer på dette.
Da vil den ene være konge og den andre slave, f.ex. I neste liv bytter man roller, og dermed ; begge får erfaringer....

Så å synde slik bibelen snakker om, blir helt feil ifølge min tro.
Gud er selv med å bestemme livene våre, både på godt og vondt -
fordi man virkelig skal lære seg selv å kjenne...

Det som etter min mening er synd, er hvordan man oppfører seg mot andre,
- derfor ; vær så snill du kan mot dine medmennesker, dyr, planter, osv, som du kan.

Fordi ; Det du gjør i dette livet av "vonde ting" - vil møte deg i det neste ( det mange kaller karma )

Det er min mening....
A Admin
Antall ord: 353

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 23 Sep 2008 10:12
16
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Innlegg av Moonstone »

Asbjørn:

Da er vi HELT på nett mann.
Som jeg sku skrivd det sjæl..
Antall ord: 16
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 20 Aug 2005 21:40
19
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

Moonstone skrev:Misty-gutt skrev:

Du har klipt denne settning ut av mitt svar innlegg til Sol@ngelica, det er greit det. For de ordene sier så mye i seg selv at de godt kan bli stående "på egne ben."

Men, når det er sagt, så viser jeg bare til innlegget hvor sitatet er hentet fra på side 7 i denne tråd, for det skulle gi en mere utfyllende forståelse av disse sanne ord.
Antall ord: 83
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 02 Jul 2006 00:59
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

Moonstone skrev:Det å slenge fram detta "synd" tullet hele tiden holder oss 100 år tilbake i tid.
Ja, det å ikke få synde i 2008 er å stagnere for vår utviklingen. Synd kan likegodt oversettes til ugjerning.
Antall ord: 36
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links