Fakta, teori & skepsisSjelen finnes ikke folkens!

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

PlantSpirit skrev:Vitenskap uten åndelig/spirituell grunnmur kan aldri bevise noenting som helst. De vitenskapsmenn som bygger broer mellom sjaman(åndelig/spirituell)vitenskap og vanlig vestlig vitenskap er den veien å gå for vitenskapen. Og det begynner å bli ganske mange vitenskapsmenn som går den veien. BA og hans likesinnede går ikke den veien. Så jeg tar ingenting av det han sier og kommer med på alvor,fordi han og co følger ikke den veien vestlig vitenskap bør følge.

Jeg har enormt mange vitenskapsmenn i min databank som skaper brobygging mellom sjamanvitenskap(åndelig vitenskap) og vanlig vestlig vitenskap - her er noen, som man kan lese på internett og via bøker - de er etter min mening på riktig vei - de fører vitenskapen på riktig vei her i Vesten. Ikke musikk for Ba og co sine ører. :D :mozilla_cool: Det får nå så være. Han og co får følge sin vei. Så møtes vi kanskje en gang på et eller annet skjæringspunt en gang om et par tusenår.. :mozilla_cool:

DavidBohm.F.DavidPeat,M.Talbot,F.Wolf,G.Hancock,R.Strassman,R.Sheldrake,T.MckennaJ.Narby, L.Luna.....Listen er uendelig lang. Mennesker som har en fot i vestlig vitenskapens verden og i den åndelige verdenen - brobyggere. Om vestlig vitenskap skal overleve så må en bygge broer mellom sjaman(åndelig)vitenskap og den vanlige. Det er veien å gå. Så får andre fnyse så mye de vil om det. :D

Nøkkelmetoder og verktøy er å være vant med å endre bevisstheten - gå i trance på mange måter så vil en få dypere oversikt og perspektiv på hva egentlig åndelige er og en kan også bygge broer mellom det åndelige og vestlig vitenskap.
Du har helt rett. Vitenskapsmenn (og kvinner) kan ikke bevise noe som helst. Det er heller ikke deres mål. De beskriver naturen, verden, universet osv.

Deres verktøy er kunnskap og undersøkelser.

Pseudovitenskap bygger sine dogmer på anekdotiske bevis og religiøs tro.

De som har en hang til pseudovitenskap kjøpte f.eks. Nancy's påstander om polskifte i 2003 blindt til tross for at mange viste saklige argumenter for at dette var bare tull.

De som har en hang til pseudovitenskap skjønner ikke hva vitenskap er, derfor tar de heller ikke seriøse forskere alvorlig, fordi det forskerne sier ikke stemmer med deres egen tro.
Antall ord: 404

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 08 Jun 2005 10:40
19
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

BA. skrev:At vi skal være forsiktig med å ta eierskap i sannheten er jeg helt enig i.
Amen to that!
Den katolske kirken kan absolutt brukes som eksempel på hvordan tro kan brukes til å kontrollere massene. Hvordan den, sammen med andre dogmatiske trosretninger, har ført til et opprør ser jeg på som ganske uvesentlig.

Dette opprøret skjer ikke kun hos troende som blir ikke troende.. opprøret skjer hos troende, som ikke finner sin Gud slik rammene er lagt i en spesifikk trosretning.. her tror jeg du gikk utifra kun at f.eks katolske kirken mister medlemsmasser og den norske kirken også.. fordi folk vender bort fra Gudsaspektet? Det er ikke kun ikke tro som utvikler seg.. men også tro utvikler seg hos individet

Til tross for en økende motstand mot kirkenes dogmer, er det fortsatt 80% som står i statskirken i Norge, og vi er et ganske sekulært samfunn. At kirken så har spilt falitt, virker som en liten overdrivelse. ;)
Veldig mange av de som står oppført... tenker svært lite på dette og "glemmer" sitt medlemskap.. denne statitistikken kan uansett tas til fordel av flere sider ;)

De eneste grunnene til å tro på sjelen er opplevelser, som også kan forklares uten å blande inn sjelen. Dermed ser jeg ingen grunn til å tro på noen sjel i det hele tatt. Dette er fordi du er en ateist og opphengt i fysiske bevis.. at et begrep må være målbart, følbart og bevisst før det kan ha en reell betydning.. vi har da mange ulike begreper for ting som ikke direkte kan måles, veies etc... likefullt er de eksisterende på et ganske så abstrakt nivå.

Du sier at vi ikke kan bevise sjelen, men vi kan heller ikke motbevise den. Et vanlig argument, men du verden så ignorant. Ignorant? Hvor ignorant er det ikke å avfeie sjelens eksistens kun fordi vi ikke finner bevis, som er bevis idag.. vet du ikke at vi uansett er på spebarnsstadiet i vitenskapen uansett? Det er ignorant tro at dagens midler og verktøy til å forstå noe uforklarlig er hva vi har i fremtiden?

Så lenge det ikke finnes noen grunn til å tro det finnes sjel, så finnes det heller ingen grunn til å motbevise den. Sjel er ikke et definert ord, det er ingen mulighet til å lage en falsifiserbar hypotese av sjelen som samlebetegnelse. Derfor er det heller ikke mulig å motbevise sjelen.

Hvis man antar at sjelen har masse, ville Duncan McDougall's eksperimenter gitt grunnlag for videre eksperimenter, noe det ikke ga.
Igjen... er vi på dette om at vi definerer noe som kanskje ikke er mulig å definere med dagens midler etc.. dette er ikke en unnskyldning, men vitenskapen er også begrenset av hva den bruker og kunnskapsnivå den innehar til nåværende tidspunkt. Masse... sier du.. selv om vi fant mikroskopet og begynte å veie atomer.. så viste det seg senere at det var forstatt enkelte ting som ikke dukket opp og lot seg veie med det vi hadde tidligere.. ting blir bedre og kunnskapen øker.. og sjelen kan da være fullt mulig å bevise en dag?

Montro... noen ganger er ateister mer sneversynte enn noen av verdens mest fremste forskere hehe....
Antall ord: 539
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av snuppedilla »

dobbeltposting.... sku tro jeg var ivrig her.. men mister egentlig dampen.. for argumentene gjentar seg hehe....
Antall ord: 16
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

Jeg fikk opp noe kanalisering i dag etter Ayahuasca-seremoni igår - det er musikk for min bevissthet å lese dette. Høres så enkelt og ærlig ut - og ikke så mye nytt for de fleste her inne 8) Men vakkert:
--------------
Nøkkelen for å være åpen for at sjelen eksisterer og at vi er gudommelige vesener - lysvesener....er å dra tilbake til barndommen - og tune seg inn på den åpenheten man hadde overfor de åndelige sfærer......en veldig klar nøkkel for å erkjenne og akseptere at man har et enormt gudommelig potensialet. Det ligger i barndommen. Det handler om å leve seg inn i de sfærer man var i som barn....ang 3 øyet-forbindelser til åndeverdenen. Noen kan huske det godt - andre er i en enorm fornektelsesånds sfære at de har kuttet ut forbindelsene til disse åpningene fra barndommen. Det er mye frø og sår som er blitt skapt i barndommen - som påvirker våre valg i livene våres her og nå. Nøkkelen for å være åpen for sjelens esksistens - de åndelige sfærer - det gudommelige potensialet i oss alle....er å bli som et barn i gjen til en viss grad - i ens sinn og bevissthet. Da vil ikke den voksne kritiker ødelegge for den type kontakt med åndeverdenen. En balansert kritisk røst må man ha - men det har man ikke om man har totalt fornektet åndeverdenens eksistens - sjelens eksistens. For å erfare det så må man ha en slags interaksjon med åpenheten fra barndommen. De sfærene der - noen forstår hva jeg mener. Ikke dem med lukket sinn og 3 øyechakra.

Barns sinn er veldig rent(Return to Innocence-spirit) - veldig ærlig - direkte - nysgjerrig - åpen og kreativt mm så lenge det får rom til å spille ut - men det er endel negativ voksen innflytelse overalt som gjør at de bremser endel på disse tingene.....i deres oppdragelse. Og nøkkelen er å være den rene - ærlige - direkte - nysgjerrige - åpne og kreative kanalen som voksen - utrolig kraftfullt....det er det alle mennesker jobber mot ubevisst eller bevisst.....Jesus f.eks var veldig bevisst på dette - men mye av hans lære ble ødelagt av for mye kritisk voksen mentalitet blant annet - mye feiltolkninger og misforståelser
Sist redigert av David Skywalker på 11 Jun 2007 11:34, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 374
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

snuppedilla skrev:
BA. skrev:Den katolske kirken kan absolutt brukes som eksempel på hvordan tro kan brukes til å kontrollere massene. Hvordan den, sammen med andre dogmatiske trosretninger, har ført til et opprør ser jeg på som ganske uvesentlig.
Dette opprøret skjer ikke kun hos troende som blir ikke troende.. opprøret skjer hos troende, som ikke finner sin Gud slik rammene er lagt i en spesifikk trosretning.. her tror jeg du gikk utifra kun at f.eks katolske kirken mister medlemsmasser og den norske kirken også.. fordi folk vender bort fra Gudsaspektet? Det er ikke kun ikke tro som utvikler seg.. men også tro utvikler seg hos individet
Jada, men poenget er det samme.
Til tross for en økende motstand mot kirkenes dogmer, er det fortsatt 80% som står i statskirken i Norge, og vi er et ganske sekulært samfunn. At kirken så har spilt falitt, virker som en liten overdrivelse. ;)
Veldig mange av de som står oppført... tenker svært lite på dette og "glemmer" sitt medlemskap.. denne statitistikken kan uansett tas til fordel av flere sider ;)
Og i tillegg har vi alle de som er utmeldt, men som kirken selv skrev inn i medlemsregistrene igjen. :mozilla_yell:
De eneste grunnene til å tro på sjelen er opplevelser, som også kan forklares uten å blande inn sjelen. Dermed ser jeg ingen grunn til å tro på noen sjel i det hele tatt. Dette er fordi du er en ateist og opphengt i fysiske bevis.. at et begrep må være målbart, følbart og bevisst før det kan ha en reell betydning.. vi har da mange ulike begreper for ting som ikke direkte kan måles, veies etc... likefullt er de eksisterende på et ganske så abstrakt nivå.

Du sier at vi ikke kan bevise sjelen, men vi kan heller ikke motbevise den. Et vanlig argument, men du verden så ignorant.
Ignorant? Hvor ignorant er det ikke å avfeie sjelens eksistens kun fordi vi ikke finner bevis, som er bevis idag.. vet du ikke at vi uansett er på spebarnsstadiet i vitenskapen uansett? Det er ignorant tro at dagens midler og verktøy til å forstå noe uforklarlig er hva vi har i fremtiden?
Det er ganske mye vi vet, men all ny kunnskap leder til nye ubesvarte spørsmål, så vi har fortsatt et enormt lerret å bleke. Likevel synes jeg det virker litt drøyt å si vi er på spebarnsstadiet. Vi har kommet et stykke på vei, og vi har funnet prinsippene, så om vi fortsatt lærer, så har vi iallefall kommet forbi de fleste dogmene.

Likevel er dette argumentet et sidespor. Poenget er :
Så lenge det ikke finnes noen grunn til å tro det finnes sjel, så finnes det heller ingen grunn til å motbevise den. Sjel er ikke et definert ord, det er ingen mulighet til å lage en falsifiserbar hypotese av sjelen som samlebetegnelse. Derfor er det heller ikke mulig å motbevise sjelen.

Hvis man antar at sjelen har masse, ville Duncan McDougall's eksperimenter gitt grunnlag for videre eksperimenter, noe det ikke ga.
Igjen... er vi på dette om at vi definerer noe som kanskje ikke er mulig å definere med dagens midler etc.. dette er ikke en unnskyldning, men vitenskapen er også begrenset av hva den bruker og kunnskapsnivå den innehar til nåværende tidspunkt. Masse... sier du.. selv om vi fant mikroskopet og begynte å veie atomer.. så viste det seg senere at det var forstatt enkelte ting som ikke dukket opp og lot seg veie med det vi hadde tidligere.. ting blir bedre og kunnskapen øker.. og sjelen kan da være fullt mulig å bevise en dag?

Montro... noen ganger er ateister mer sneversynte enn noen av verdens mest fremste forskere hehe....
Saken er at enhver har sin egen tanke om hva sjelen er, det finnes ingen entydig universell beskrivelse av sjelen. Så lenge man motbeviser en beskrivelse av sjelen, så finnes det fortsatt en milliard (og nye kommer hele tiden) beskrivelser som ikke er motbevist. Uansett teknologi og kunnskap, kan ikke alle disse motbevises med ett forsøk.

Det vi imidlertid kan si, er at hvis sjelen er en universell konstant, og vi har en milliard forskjellige definisjoner, så er 999 999 999 av disse feil. Hvordan kan du mene at du sitter med akkurat denne definisjonen?
Antall ord: 716

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av snuppedilla »

Vi snakker ikke samme språk BA. Jeg kan nok, om jeg er typen til det.. snakke meg blå om hva jeg er mener ligger i begrepet sjel og hvorfor jeg tiltross motargumenter velger å stå ved at sjelen er eksisterende, uansett hvor vidtfavnende, hvor abstrakt og hvor lite fysisk dette ordet er og eks antall beskrivelser av det... og du vil aldri forstå BA.

Jeg forstår hva du går utifra og forstår hva du mener avgjør eksistens grunnlag for noe, jeg har vært der men gikk videre.. men kan det hende noen har en mental kapasitet til å gå lenger enn hva din materialstiske verden tillater eller klarer å oppfange både med og uten mikroskop.. uten at jeg er hallusinorisk og virkelighetsfjern BA?

dette er egentlig ingen fruktbar diskusjon for meg lenger.. fordi.. vi gjentar kun de samme argumentene og det blir poeng som slår et poeng... argument som slår et annet og så blir det en gjentagende og en tom argumentasjon for meg. og det er i lengden ikke så spennende og givende å diskutere noe med noen som er litt snevre. Ja du er litt snever på lik linje som at du har kalt motsatt virkelighetsfjern ;)

Det blir litt slik at.. du kan ikke diskutere noe som likevel er uforståelig for den andre og det er total mangel på en viktig felles konstekst.

for all del.. jeg liker motstand, men den må ha noe for seg, noe som inspirer... dette inspirer ikke meg lenger.. dette blir tørt, kjedelig og intet nytt under solen.

Bye for now ;)
Antall ord: 265
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

kraBat
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 25 Jan 2007 15:00
17
Lokalisering: Vestfold

Innlegg av kraBat »

I totally agree.
Handler om og ikke ha produsert noen form for
fasit i sinnet sitt som PlantSpirit nevner, som så maange er experter på.
Slike hinder kan foreks. være grunnloven, jeg mener
det skal være i sin fulle rett og le seg skakk på slike
folks bekostning i 2007, de avslår blankt alle argumentene
så da får dem tåle en god latter, lyden av forståelse. NEMLIG
Antall ord: 73

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Des 2005 21:35
19

Innlegg av madjava »

snuppedilla skrev:Og vi skal akte oss for å hovmodig erklære at vi eier sannheten... ;)

du må ikke bruke katolske kirken som eksempel.. Madjeva.. for den og mange andre trossamfunn har nettopp sørget for å gjøre gudsaspektet og sjelens eksistens forhatt og svada og hallusinogen ønske-tenkning og virkelighets flukt. Det er en årsak til at mennesker gjennom historien har erklært sin ateisme og rygget unna all form for tro på en høyere eksistens og et høyre formål med livet enn kun forplantning. Dette var en protest som banet vei i opplysningstiden og litt før det i renessansen for kirken spilte fallit og bedrev undertrykkelse og dogmer og gjorde mennesket til noe skitten og syndig, det andre var forbehold de geistlige og de som hadde makt og posisjon.. hvor eller har du tanken om at paven er noe nærmere gud enn lille meg og deg?

Se og argumenter utifra at noen velger å se på gudsaspektet med tiltro og en dyp følelse av at ja.. se det ja.. det var no der likevel ;) og det gjøres med avstand til en type religiøs og åndelig praksis som var skadelig og er skadelig.. deriblant slik den katolske kirken.. jeg tar ikke med det når jeg velger å tro på noe mer enn hva jeg kan se.. å tro på min sjel og at den er evig og bryr seg litt mer enn bare den sterkestes rett og forplantningen.

På den annen side.. ingen kan erfare kontakt med et høyere jeg uten å ha erfart denne kontakten på en eller annen måte. men det kommer for den enkelte og alt er såre vel... ;)
Sant nok...ingen eige sannheten :)

Klart eg kan bruke den katolske kristendommens kamp mot vitenskapens lære som eit eksempel...då eit eksempel på at tru ikkje er klar for den innsikt vitenskapen stadig nøster opp i...kanskje fordi tru vakler på følelser hjå kvar enkelt og at tru såleis er eit bilde av kvart enkelt menneskes tilegna kunnskap?

Er kontakten med eit høyere jeg ein følelse?

I naturen råder den sterkestes rett og dermed grunnlag for forplantning, men det er den enkle versjonen. I naturen finner vi alle former for overlevelse, den sterkeste, den slueste, den smarteste, den giftigste osv. Dei som er underlegne auker ant egg for å sikre at nokon få overlever. Mennesket har utvikla seg så mykje at den "sterkestes rett" ikkje er enerådende, vi velger om vi vil ta vare på alle medmennesker, det treng ikkje skyldes at vi har ei sjel, heller at vi har eit ego på godt og vondt. ;)
Antall ord: 443
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Des 2005 21:35
19

Innlegg av madjava »

snuppedilla skrev:Videre: Jeg har full forståelse og innsikt i ditt ståsted Madjeva.. jeg var selv der da sjelen eksistens ikke fantes mente jeg.
jeg har i min familie en ymse blanding ulike trosretninger og livssyn.
Jeg mistet en onkel i en bilulykke og hans død og at jeg hadde en drøm om han, knuste all barnetro jeg var oppvokst med. jeg var da 7 år og stilte dette spørsmålet: Hvorfor Gud.. hvorfor???

Døden ble et sjokk for meg da fordi den betød at når den inntraff ble det du hadde kjært borte!!! Jeg valgte fra den episoden og vende ryggen til alt som fortalte om noe mer enn du kunne se og høre.. så gikk årene og mange spesielle opplevelser og var fortsatt en ateist på min hals og vi var et resultat av utvikling og den sterkests rett etc...

så ballet det seg på med opplevelser som slo bein under mitt vitenskapelige og logiske sinn, ikke minst min fornuft. I det lengste fornektet jeg dette og valgte å fastholde mennesket som en art som utviklet seg ved tilfeldighet/og utvalg basert på hyere intelligens ettersom vi utviklet oss, og en såkalt høyere bevissthet/sjel som en psykologisk utvkling og tilfeldig kombinasjon av gener utifra en spesific eggcelle og sædcelle med hver sine egenskaper.

Og så videre til jeg begynte å forstå noe svært viktig men enkelt som er vanskelig for meg å sammenfatte her og nå.. men jeg fikk muligheten til å se andre akkurat som de var og det var mitt høyeste ønke.. å se alle som de var uanset hva det medførte.. se deres sanne jeg.. sjelen ;)

Fant også ut noe meget viktig... et fullstendig og kjølig, materialistisk, intellektuelt syn på andre individer fratar de noe... de fremtrer som kun et genetisk resultat med hjelp av miljø og artsfaktorer. dette gjaldt både dyr og mennesker.. jeg slet så med å bruke et slik syn når jeg alltid så noe mer men klarte ikke definere hva jeg så i samme slengen som jeg forkastet sjelsperspektivet. Jeg valgte frivillig som 12 år å lese både nye og gamle testamentet for å forstå, ikke minst motargumentere mot kristne ;) og det ga meg iallefall rett (dengang) i at Gud var ikke eksisterende for denne tok ikke hensyn til vår natur og at vi har behov for å feile for å lære.. tilgivelsen kom heller ikke av gratis.. og frelsen kunne aldri komme fra deg selv.. men utenfra. og sjelen din var noe så langt unna og så hellig at du følte deg som et tomt og stygt hylster vandrende på et bedritens sted og var du ikke snill nok endte du for alltid i et enda styggere og slemmere sted: helvete.. hehe

Og det var en steike ulogisk og en god unnskyldning til å ikke godta det vonde som skjedde i livet og en unnskyldning til at andre kunne utøve makt over deg!!!

Jeg gikk til og med og sa at Mennesket er gud form for humor!!! he he.. og kalte troende som trodde på evig sjel og dens eksistens som flyktige.. de ville ikke face virkeligheten!! og gjemte sin utiltrekkelighet bak ønsketenkning om noe større enn dem og jeg ble stadig irritert av slike fordi cluet var å stå ansvar som mennesket man er.. ikke innlemme og årsaks ilegge sine handlinger og sin skjebne en høyere makt!!!

Det morsomme idag er at jeg holder fortsatt fast ved at vi har det fulle ansvaret.. de som forstår vil vite hva jeg mener ;) Og sjelen har jeg sett og erfart og den sier det samme.. du må ta ansvar.. enhver handling du foretar.. enhver tanke definerer deg selv ovenfor andre og deg selv. Det fabelaktig sier den videre er.. at uansett hvilket ståsted og tro.. og holdning og handling.. så er det helt rett.. fordi du har en større frihet og tar valg i langt større grad enn du aner. Og det er helt iorden:)

ikke minst: sjelen står for en overskridende identitet.. der du evner å identifisere deg som noe av alt og ikke et jeg i blant mange jeg. Og du får mulighet til å forstå ubevisste handlinger, motivasjon og adferd utover et vanlig psykologisk perspektiv og et vitenskapelig... "den vakreste og dypeste følelsen vi kan oppleve, er fornemmelsen av det mystiske" (Albert Einstein).

Det gir ikke et tyngre lodd for å bevisgjøre at noe eksisterer som tilsynelatende ikke kan, fordi vi mangler resultater utifra vår forskning og hva den mener med forståelse (forståelse som er på barnstadiet i dagens verden blant de fleste). Men det forteller også at vi har i møte noe som til alle tider er blitt beskrevet av både vitenskapsmenn, filosofer og vanlige mennesker. Som en inspirasjon utover hva materialistisk tankeskapelse kan skape.

Javel.. sjelens eksistens kan ikke beviss.. kanskje aldri med de midler vi har som krav for å bevise noe.. MEN vi kan heller aldri motbevise.. så da får man ta et valg som fører til en konklusjon på sikt for den enkelte.. om denne har behov for å klargjøre dette for seg selv ;)
Om vi hadde hatt kvarandres innsikt ville vi kanskje hatt meir tvil om kva ståsted vi ville vore på, fordi ord i seg sjølv ikkje er tilstrekkelig til gjensidig innsikt ;)

Døden er naturleg, ein nødvendig del av livet vårt, vi har frihet til å velge korleis vi vil sjå på og oppleve døden. Sjølv føler eg ikkje at døden er trist. Det som virkelig er trist er korleis vi menneska behandler kvarandre mens vi lever, difor har eg heller ikkje sansen for tru på ei sjel og dermed ansvarsfråskrivinga sjel innebærer mens vi lever. Det du viser til her "at uansett hvilket ståsted og tro.. og holdning og handling.. så er det helt rett.. fordi du har en større frihet og tar valg i langt større grad enn du aner." så er det ei ansvarsfråskriving mennesket ikkje er tjent med for vidare utvikling som inkluderer alle mennesker. Vi har frihet og ansvar, dermed er ikkje alt rett...

At trua på noko meir, eit høyere jeg, sjel osv har fulgt menneska i mange tusen år, gjere den ikkje meir truverdig eller reell. Faktisk vil eg påstå at blant anna sjel har vore til inspirasjon og dermed drivkraft for mykje av den materalismen og materialistiske skapelse vi lever i. Det i seg sjølv burde være ein oppvekker for kva blant anna sjel egentlig er.

Vitenskapens forståelse er ikkje på noko barnestadie. Folks generelle kunnskap er på eit barnestadie, fordi vårt samfunn ikkje tilrettelegger for ein inkluderande forståelse for heilheten, fordi det er enklare å forlange mindre som eit nisjeområde innafor ein profesjon. Dette gjere religion og spirituelle varianter til ei god pute å sove på fordi alt er enklare og helst vedvarande utan nevneverdig forandring.

Sjølvsagt vil vi evne å identifisere oss som ein del av for eksempel naturen i tillegg til at vi er unike individ, og forstå at mennesker handler utfra følelser og ikkje nødvendigvis basert på fornuft eller viten...utan at vi har sjel...

"den vakreste og dypeste følelsen vi kan oppleve, er fornemmelsen av det mystiske" viser kanskje enda betre korleis mennesket setter følelsen i høgsetet...dei fleste har opplevd kjæligheten(til foreldre eller make)...og såleis lar følelsen styre fleire aspekter ved livet etter som ein utvikler seg fra barn til voksen...og i voksen alder er det mystiske lettere å tru på når kjærlighetens torner har flerret hjertets berusende dans...samt at det mystiske gjev krydder i tilværelsen...dvs for meg er både det mystiske og det vitenskaplige eit krydder i tilværelsen, det betyr ikkje at eg lar meg lure blindt av alt...men ganske sikkert innimellom...for den kritiske delen av meg er heller ikkje perfekt :)
Antall ord: 1340
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

snuppedilla skrev:Vi snakker ikke samme språk BA. Jeg kan nok, om jeg er typen til det.. snakke meg blå om hva jeg er mener ligger i begrepet sjel og hvorfor jeg tiltross motargumenter velger å stå ved at sjelen er eksisterende, uansett hvor vidtfavnende, hvor abstrakt og hvor lite fysisk dette ordet er og eks antall beskrivelser av det... og du vil aldri forstå BA.

Jeg forstår hva du går utifra og forstår hva du mener avgjør eksistens grunnlag for noe, jeg har vært der men gikk videre.. men kan det hende noen har en mental kapasitet til å gå lenger enn hva din materialstiske verden tillater eller klarer å oppfange både med og uten mikroskop.. uten at jeg er hallusinorisk og virkelighetsfjern BA?

dette er egentlig ingen fruktbar diskusjon for meg lenger.. fordi.. vi gjentar kun de samme argumentene og det blir poeng som slår et poeng... argument som slår et annet og så blir det en gjentagende og en tom argumentasjon for meg. og det er i lengden ikke så spennende og givende å diskutere noe med noen som er litt snevre. Ja du er litt snever på lik linje som at du har kalt motsatt virkelighetsfjern ;)

Det blir litt slik at.. du kan ikke diskutere noe som likevel er uforståelig for den andre og det er total mangel på en viktig felles konstekst.

for all del.. jeg liker motstand, men den må ha noe for seg, noe som inspirer... dette inspirer ikke meg lenger.. dette blir tørt, kjedelig og intet nytt under solen.

Bye for now ;)
Hva er egentlig poenget med å si at noen er kommet lengre enn andre? Går det ikke an å bare konstatere at vi er på forskjellig sted? Jeg har selv trodd på mye av dette, og kommet videre, du sier du har vært ikketroende, og mener du har kommet videre. Ja, jeg mener vi begge har kommet videre, men jeg vil ikke si at en av oss er kommet lengre enn den andre. Vi er bare på forskjellig sted.

Du kunne sikkert besvart mine argumenter, og jeg kunne nok argumentert mot disse svarene igjen. Vi hadde neppe blitt enige, og hvem som er sneversynt får heller andre vurdere.

Du valgte å avslutte diskusjonen uten å forsøke å komme ut av tanken på at det er definisjonen og ikke teknikken som er problemet ved å få kunnskap om sjelen. Det skal jeg respektere, og heller komme tilbake til det i en senere diskusjon.

Takk for praten. :)
Antall ord: 420

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
aliens
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 06 Mai 2007 00:49
17

Innlegg av aliens »

dette er første gang jeg sier dette til noen på paranormal.no men du er en skikkelig stor dust vis du ike tro på gjenferd, aliens, hjelpere eller sjelen din skru på tv en din noen ganger og følg med i tiden
Antall ord: 44

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Sep 2006 01:35
18
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Innlegg av Svartepus »

aliens skrev:dette er første gang jeg sier dette til noen på paranormal.no men du er en skikkelig stor dust vis du ike tro på gjenferd, aliens, hjelpere eller sjelen din skru på tv en din noen ganger og følg med i tiden
Håper for din del det er siste gangen også. Å kalle noen for dust er ikke akkurat det som gir deg mye respekt for din overbevisning...

Husk: vær mot andre som du vil at andre skal være mot deg :mozilla_wink:
Antall ord: 89
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Vilma
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 18 Jan 2006 22:51
18
Kjønn (valgfri): supahuman
Lokalisering: I'm gonna eat your brain and gain your knowledge...
Har takket: 18 ganger
Blitt takket: 18 ganger

Re: Sjelen finnes ikke folkens!

Innlegg av Vilma »

kjekay skrev:Dere er bare en stor klump med kjøtt og blod, og når dere dør så råtner dere og ingenting vil være igjen av dere. Hard to believe?

Da er paranormal-psykosene noe å leve seg inn i vettu!! Tenk og visualiser 1000 ganger i ditt hode om at du er udødelig og lever igjen etter døden, så vil du til slutt være så sikker i din sak at ingen kan forandre på det. Men forandre på faktum om at du er en stor klump av kjøtt og blod som råtner etter endt liv, kan ingen! Selv ikke gud, for han finnes ikke!

Kjærlighet er en følelse som er instinktivt i oss for at organismen skal finne en partner å parre med og føre arten videre. Noe mer er det ikke! Hjernen vår fungerer slik.

Jeje. Bra provosering du. Og hvis det ikke var ment som provosering, virker det som om du har ett fryktelig grundt liv.
Antall ord: 170
I'm in that awkward stage between birth and death.
The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

kjekay
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 07 Jan 2007 00:01
17

Innlegg av kjekay »

Jeg satt det kanskje litt på spissen, men det er nok fakta.
Antall ord: 12
møø

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Vilma
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 18 Jan 2006 22:51
18
Kjønn (valgfri): supahuman
Lokalisering: I'm gonna eat your brain and gain your knowledge...
Har takket: 18 ganger
Blitt takket: 18 ganger

Innlegg av Vilma »

Det er da iallefall den enkleste forklaringen, så slipper man å tenke mer over den saken.
Å tenke fører til flere tanker, og det vil man jo gjerne unngå. Så da er det vel lettere med "lærebok" forklaringen, "tenkt" ut av noen andre, som nok ikke har hatt et veldig innholdsrikt liv.
Antall ord: 52
I'm in that awkward stage between birth and death.
The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links