Fakta, teori & skepsisDefinisjon på en kristen

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

madjava skrev:
karina skrev:Madjava;

Jeg har godtatt for lenge siden at jeg ikke kan putte meg selv i en gruppe når det gjelder religion. Jeg er ganske sikker på at mange kristne ville vært både sjokkert og dypt uenige om jeg kom og kalte meg kristen. Ikke syns jeg at jeg har rett til det heller, nettopp på grunn av at majoriteten regelrett vil påstå at jeg tar feil. Jeg syns faktisk det ville vært respektløst av meg å påstå at jeg er kristen, selv om jeg tror på Gud.
karina;

Respektløst overfor gud eller den kristne majoriteten? Mange som er kristne i egne auger sjølv om dei verken trur eller bryr seg, utover å stå i statskirka. Innafor kristendommen er det enormt mange retninger, husker ikkje att talet på dette og gidd faktisk ikkje å leite det opp(eg er respektlaust lat av meg i kveld og syns eg fortjener det). Du kan kalle deg kristen viss du føler for det, og dei som da er uenig er egentlig dei respektlause, fordi dei ikkje respekterer deg og ditt syn på ein kristen gud(husker ikkje om din gud er kristen, men du skjønner sikkert kva eg meiner(eg er forsatt respektlaust lat og gidder ikkje bla meg gjennom tråden eller leite opp kva type gud du digga)).
Hehe. Jeg mente ovenfor den kristne majoritet. Men det er jo fordi jeg tror på ting som er ansett som litt fyfy i kristendom da. I tillegg til at jeg tror på mange av de positive tingene i kristendommen.

Så du mener at det ikke er en rett tro, men at ens egen tolkning er den riktige?
Antall ord: 285

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 20 Aug 2005 21:40
19
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

Jeg tror at det å bli/være en kristen, ja så må en få istand et møte med..ja nettopp, Gud him self, på et personlig plan. Det hele begynner vel med troen på den usynlige, usynlig for våre øyne.

Sight Unseen, synger Rocke Bandet Petra (på norsk;klippen,berget) og det handler vel om troen, og å leve med den i, hva skal jeg si.. denne synlige verden.

Sight Unseen: http://www.youtube.com/watch?v=m-XwXASH ... ed&search= kul låt :mozilla_cool:

Dette med at det kommer en dom er vel en del av den kristne tro, forklart ut ifra bibelen, men det er vel ikke den en skal fokusere så mye på i kristenlivet, men heller ikke underslå at den kommer, selv om folk flest ikke liker å høre om slikt.

Tror nå jeg da.
Antall ord: 141
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
livingdeaddoll
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 29 Sep 2006 00:01
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Tranby
Blitt takket: 38 ganger

Innlegg av livingdeaddoll »

jeg er døpt og konfirmert, men ser ikke på meg selv som kristen, da jeg ikke tror på det som står i bibelen. begynte å lese i bibelen da jeg skulle bli konfirmert, og det stod så mye rart der at jeg bare måtte legge fra meg bibelen og erklære meg som ikke kristen.. men jeg tror nok at jeg kommer til å gifte meg i ei kirke og jeg kommer også til å døpe barna mine, selv om jeg ikke er kristen.. mer fordi det er fine tradisjoner.. er det galt av meg??
Antall ord: 96

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
€v@
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 21 Aug 2006 22:28
18

Innlegg av €v@ »

nå har ikke jeg lest alt som sto her, ble litt for tørt stoff for meg da jeg ikke tror på gud.

Jeg kaller meg selv for kristen siden jeg er døpt i kirken, men jeg kaller meg også ikketroende.

Konklusjon: Jeg er kristen, men tror ikke på gud og bibelhistorien. Blir kanskje litt som å motsi seg selv, men ettersom jeg står i statskirken og døpt i kirken er jeg kristen, men tror ikke på det som står i bibelen. Tror heller ikke på himmel og helvete, men at når vi dør så ligger vi å råtner opp. Likevel tror jeg på ånder, spøkelser osv.

Hmm.. mens jeg skreiv dette, begynte jeg selv å spekulere på hva jeg egentlig er... :mozilla_undecided: men jeg vet hva jeg tror på og ikke da..
Antall ord: 137

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
kaja43
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 27 Mai 2005 19:16
19
Lokalisering: Ski
Blitt takket: 4 ganger

På leting

Innlegg av kaja43 »

€v@ skrev:nå har ikke jeg lest alt som sto her, ble litt for tørt stoff for meg da jeg ikke tror på gud.

Jeg kaller meg selv for kristen siden jeg er døpt i kirken, men jeg kaller meg også ikketroende.

Konklusjon: Jeg er kristen, men tror ikke på gud og bibelhistorien. Blir kanskje litt som å motsi seg selv, men ettersom jeg står i statskirken og døpt i kirken er jeg kristen, men tror ikke på det som står i bibelen. Tror heller ikke på himmel og helvete, men at når vi dør så ligger vi å råtner opp. Likevel tror jeg på ånder, spøkelser osv.

Hmm.. mens jeg skreiv dette, begynte jeg selv å spekulere på hva jeg egentlig er... :mozilla_undecided: men jeg vet hva jeg tror på og ikke da..
Sorry, kunne ikke dy meg her.

Du har mye å glede deg til, for dette henger ikke på greip og det er flott for det viser at du er på leting :mozilla_wink:
Antall ord: 171
Vær god mot deg selv og du vil skinne for andre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Des 2005 21:35
18

Innlegg av madjava »

karina skrev:
madjava skrev:
karina skrev:Madjava;

Jeg har godtatt for lenge siden at jeg ikke kan putte meg selv i en gruppe når det gjelder religion. Jeg er ganske sikker på at mange kristne ville vært både sjokkert og dypt uenige om jeg kom og kalte meg kristen. Ikke syns jeg at jeg har rett til det heller, nettopp på grunn av at majoriteten regelrett vil påstå at jeg tar feil. Jeg syns faktisk det ville vært respektløst av meg å påstå at jeg er kristen, selv om jeg tror på Gud.
karina;

Respektløst overfor gud eller den kristne majoriteten? Mange som er kristne i egne auger sjølv om dei verken trur eller bryr seg, utover å stå i statskirka. Innafor kristendommen er det enormt mange retninger, husker ikkje att talet på dette og gidd faktisk ikkje å leite det opp(eg er respektlaust lat av meg i kveld og syns eg fortjener det). Du kan kalle deg kristen viss du føler for det, og dei som da er uenig er egentlig dei respektlause, fordi dei ikkje respekterer deg og ditt syn på ein kristen gud(husker ikkje om din gud er kristen, men du skjønner sikkert kva eg meiner(eg er forsatt respektlaust lat og gidder ikkje bla meg gjennom tråden eller leite opp kva type gud du digga)).
Hehe. Jeg mente ovenfor den kristne majoritet. Men det er jo fordi jeg tror på ting som er ansett som litt fyfy i kristendom da. I tillegg til at jeg tror på mange av de positive tingene i kristendommen.

Så du mener at det ikke er en rett tro, men at ens egen tolkning er den riktige?
Ok, men kva trur du majoriteten er samasatt av? Eg trur at majoriteten er forskjellige folk med forskjellige meininger om sin religion og om korleis dei vel å tolke denne og leve etter den. For alt du veit kan det være mange som innehar samme tankane som deg og blander inn i si tro det som for dei er riktig, sjølv om dette er fyfy i kristendommen generellt.

Det kan ikkje være ei rett tro, da vi har så mange forskjellige trosretninger og alle er rørt saman av mennesker. For meg vil den rette tro være kva eg sjølv ser på som den rette tro, og enda betre er det viss den troa er av ei positivt tro. Om eg så tror på ein kvist eller at månen er ein ost og tilber noko av dette er egentlig likegyldig.

Dess meir opplyste folk er og dess meir utdanning ein har, dess mindre kan ei bestemt tro styre livet for folk.
Antall ord: 453
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Des 2005 21:35
18

Re: På leting

Innlegg av madjava »

kaja43 skrev:
€v@ skrev:nå har ikke jeg lest alt som sto her, ble litt for tørt stoff for meg da jeg ikke tror på gud.

Sorry, kunne ikke dy meg her.

Du har mye å glede deg til, for dette henger ikke på greip og det er flott for det viser at du er på leting :mozilla_wink:
Syns det henger bra på greip dette, mange som føler det slik. Alle som er døpt og konfirmert er kristne, sjølv om dei ikkje ser på seg sjølv som troende.
Antall ord: 207
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
€v@
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 21 Aug 2006 22:28
18

Re: På leting

Innlegg av €v@ »

madjava skrev:Syns det henger bra på greip dette, mange som føler det slik. Alle som er døpt og konfirmert er kristne, sjølv om dei ikkje ser på seg sjølv som troende.
Var noe slikt jeg skulle frem til, men jeg har så lett for å ordlegge meg på en vanskelig måte av og til. spesielt i sta... :lol:
Antall ord: 62

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av karina »

Jeg syns det ikke det er helt riktig å kalle seg kristen selv om man er døpt og konfirmert, hvis man ikke tror på Gud engang. Andre kan gjerne gjøre det, men jeg vet at jeg aldri ville gjort det. Religion er hovedsakelig tro mener jeg, og jeg mener også at man burde ha en litt bedre grunn til å gjennomføre slike seremonier enn at alle i slekta gjorde det før meg. For det er viktige ting som på en måte plasserer deg trosmessig, og jeg syns at tro skal være der på riktig grunnlag. Jeg syns å si at ''kristen'' burde være synonymt med å tro, akkurat som muslim, jøde og hindu er det(ihvertfall oftere enn det er i kristendom). Det er helt greit å ikke tro, men da syns jeg man skal si det, ikke ''late som''. Mener ikke noe vondt mot noen her altså, jeg bare vet at det strider helt mot min natur iallefall. Jeg hadde følt at jeg ikke var ærlig, at jeg løy om jeg kalte meg kristen men ikke trodde på noe.
Antall ord: 185

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Lille Drøm
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 01 Jul 2005 21:40
19

Innlegg av Lille Drøm »

MikkelRev skrev:
Lille Drøm skrev:Jeg tror/håper at man kan kalle seg hva som helst så lenge man tror på godheten :mozilla_innocent:
Jeg tror dommedag er mer jehovas vitnes tro.
Nei, dommedag er like mye annen kristen tro som jehovas vitners tro. JV er bare mer aktiv med å misjonere om dommedag enn andre.
Der kan du se hvor mye jeg følger med :mozilla_oops:
Antall ord: 65

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
livingdeaddoll
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 29 Sep 2006 00:01
18
Lokalisering: Tranby
Blitt takket: 38 ganger

Innlegg av livingdeaddoll »

selv om jeg ikke er kristen kommer jeg til å gifte meg i en kirke, ikke bare fordi det er tradisjon og for at alle andre gjør det, men også fordi en har ikke så mange andre valg..
Antall ord: 38

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av karina »

livingdeaddoll skrev:selv om jeg ikke er kristen kommer jeg til å gifte meg i en kirke, ikke bare fordi det er tradisjon og for at alle andre gjør det, men også fordi en har ikke så mange andre valg..
Jaja, det kan jeg skjønne, men det går an å ha humanetisk seremoni også. Men jeg kan gå med på den.
Antall ord: 62

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

MikkelRev skrev:Mitt svar er ja. Vanligvis tenker folk på kristen som en "Kristus etterfølger". Mange er kristne bare i navnet. Så urbetydningen er ganske bortvannet.

Hva betyr så "kristen" ? Det kommer fra det greske ordet for "salvet". La oss se på hva det betyr.
...
Tja, salvingen var det jo Kristus som var, så man kan si at den som bekjenner seg til den salvede (Kristus) er kristen. Dette er vel den vanlige måten å se det på i protestantiske land.

I katolisismen er det hver enkelt som salves i krismasjonen, som tilsvarer konfirmasjonen her. Dermed kan på en måte alle konfirmerte kalle seg kristne. Akkurat som €v@ gjør.

Mange kristne graderer andre kristne, og mener at de er lite kristne. F.eks. abortmotstandere mener at dagens kirke er lite kristent. Det blir som å si at du er mer eller mindre jente eller gutt. Enten er du kristen eller så er du det ikke. Bekjenner du deg til Jesusm og den kristne tro, så er du kristen, uansett om du er hetero- eller homoseksuell.

Hvorvidt en tror på Gud er ikke en måte å vurdere om du er kristen eller ikke, det er Jesus og hans gudestatus som er avgjørende. Jødene tror også på samme gud, og de jødene som også tror Jesus er Gud, kalles jødekristne. Muslimene tror også på samme gud, men de tror ikke Jesus var guds sønn, men en profet.

Majoriteten
Majoriteten er nok agnostikere, fordi agnostikere kan være kristne, jøder, muslimer eller ateister. Det eneste agnostikere har felles er at de ikke tror det kan produseres bevis hverken for eller mot gud.
Antall ord: 277

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bixz
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 16 Feb 2005 15:39
19
Lokalisering: særp
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Bixz »

Others who refer to themselves as Christians require only that one believes that Jesus is the Son of God, that he died and was resurrected from the dead. Certain other denominations (The Church of Christ, International Churches of Christ, and the Independent Christian Churches) teach that the definition of a Christian is someone who has been baptized as a repenting adult. For them, adult baptism is the transition from non-Christian to Christian. These varying definitions arise from different biblical interpretations and differences regarding the authority of scripture in the bible in context with tradition.

Fra wikipedia.

Trur du ikke på det som står I bold så er du nok ikke Kristen.

Edit: Dette Banneord greiene er jo helt ubrukelig.

Det skal stå Who hei refer, Ta vekk "hei".
Antall ord: 130
Epostadressa mi gir feilmelding, så jeg får ikke mottatt varsler via epost....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
takkformeg
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 09 Okt 2006 00:12
18

Re: Definisjon på en kristen

Innlegg av takkformeg »

karina skrev:Mener dere at man kan kalle seg kristen om man ikke tror på dommen?
Definisjonen på å vere kristen(regliøs)er at du enten har hatt et fælt liv eller kommer til å få det.

Definasjonen på en "gud" er noe annet, litt mer personlig, avhengi av ditt nivå.
Antall ord: 51

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links