I følge min lagrede kunnskap innen emnet er ikke schizofreni lenger å regne som én bestemt sykdom/psykisk lidelse, men det er heller en samlebetegnelse på en rekke psykiske lidelser. Sånn apropos.
For øvrig slenger jeg meg på Bertoni som setter spørsmålstegn ved vitenskapens gitte sannheter. Jeg mener ikke at man skal blånekte for at det vitenskapen har funnet ut er sant, men man bør heller ikke svelge alt. Vitenskapen er utarbeidet av vitenskapsmenn, som i det store og hele kun er mennesker slik som deg og meg, med hver sine egne teorier. Dessuten skal man ikke undervurdere tilfeldighetenes innvirkning på forskningsresultater. Vitenskapen har tatt feil før, og vil fortsette og ta feil, hver eneste dag dukker det opp nye element man må ta i betraktning.
Vet ikke om innlegget mitt ga så mye mening her, men...
Hjemsøkt, Gjenferd & Ånder ⇒ Innspill fra Bertoni
Moderatorer: Asbjørn, mod hjem
Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
-
- Standard bruker
- Startet: 18 Jan 2005 16:05
- 19
-
- Standard bruker
- Startet: 18 Jan 2005 16:05
- 19
Vil forresten tilføye at det eneste jeg vet, er at jeg (vi) ikke vet noe som helst.
Antall ord: 18
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 11 Mar 2006 17:29
- 18
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: bærum
-
- Nybegynner
- Startet: 11 Mar 2006 17:29
- 18
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: bærum
-
- Nybegynner
- Startet: 21 Jan 2005 17:55
- 19
Fikk lyst til å komme med et innlegg jeg har skrevet et annet sted på forumet:
Det som kjennetegner psykiatriens fortolkninger av folks problemer bygger på den såkaldte "positivismen". I følge den skal all vitenskap kunne måles/tallfestes, og man skal kunne gjenta den samme målingen med samme metode, og få likt svar. Verden har tjent mye på dette i forhold til ny teknologi osv. Det som er skremmende med det er at man har fått et syn på mennesker som om vi var maskiner. Alle problemer må være av "kroppslig art". Underforstått er Gud/ånder etc. død/ikke eksisterende. Og kan ikke være en reel innfallsvinkel til folks problemer. Hvis man ser på psykiatrien i Norge i dag, har den da så gode resultater i forhold til "schizofreni"? De prater om fysiske hjerneskader, biokjemisk forstyrrelser. Hvor er de? Kan de påvises med blodprøve? Hjerneskanning? I forhold til personer som har schizofrenidiagnosen krever psykiatrien at betingelsene for "positivismen" er oppfyllt. Men stiller de like strenge krav til sine egne teorier og oppfattelser?
Det som kjennetegner psykiatriens fortolkninger av folks problemer bygger på den såkaldte "positivismen". I følge den skal all vitenskap kunne måles/tallfestes, og man skal kunne gjenta den samme målingen med samme metode, og få likt svar. Verden har tjent mye på dette i forhold til ny teknologi osv. Det som er skremmende med det er at man har fått et syn på mennesker som om vi var maskiner. Alle problemer må være av "kroppslig art". Underforstått er Gud/ånder etc. død/ikke eksisterende. Og kan ikke være en reel innfallsvinkel til folks problemer. Hvis man ser på psykiatrien i Norge i dag, har den da så gode resultater i forhold til "schizofreni"? De prater om fysiske hjerneskader, biokjemisk forstyrrelser. Hvor er de? Kan de påvises med blodprøve? Hjerneskanning? I forhold til personer som har schizofrenidiagnosen krever psykiatrien at betingelsene for "positivismen" er oppfyllt. Men stiller de like strenge krav til sine egne teorier og oppfattelser?
Antall ord: 182
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |