Fakta, teori & skepsis ⇒ Gud.
Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden
-
- Standard bruker
- Startet: 12 Des 2005 13:23
- 18
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Blitt takket: 2 ganger
Jeg tror ikke gud er en egen personlighet, men en kraft som er i alt og alle.
Tenk på gud som havet, og vi er bølgene, vanndråpene, havstrømmene osv.
Jeg tror vi styrer oss selv her på jorden, med hjelp fra det hinsidige, de er også en del av gud.
En oppstegen "mester" som ikke trenger flere erfaringer på jorden er gud på lik linje som en hjemløs tigger.
Uten ondskap tror jeg ikke det har vert noen mening med livet.
Ondskap gjør at vi lærer å forstå kjærlighet og glede.
Tenk på gud som havet, og vi er bølgene, vanndråpene, havstrømmene osv.
Jeg tror vi styrer oss selv her på jorden, med hjelp fra det hinsidige, de er også en del av gud.
En oppstegen "mester" som ikke trenger flere erfaringer på jorden er gud på lik linje som en hjemløs tigger.
Uten ondskap tror jeg ikke det har vert noen mening med livet.
Ondskap gjør at vi lærer å forstå kjærlighet og glede.
Antall ord: 97
Han skjulte sin dumhet bak en mur av kunnskaper.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
-
- Standard bruker
- Startet: 26 Aug 2004 02:46
- 20
- Har takket: 142 ganger
- Blitt takket: 181 ganger
Må bare klappe litt for Jovian og Horus her.
Hadde så dårlig tid når jeg skrev det forrige innlegget,
men jeg tror dere har fått oppsummert det meste
Personlig tror jeg på "cause and effect" og karma. Som Horus sier så blir ikke energi borte, det skifter kun form. Alle disse valgene vi tar og alle tankene vi tenker tror jeg er hovednøkkelen til hva vi opplever og ikke minst hvordan vi opplever det.
Også tror jeg på reinkarnasjon. Det er noe som har gitt meg litt ekstra håp de gangene jeg har syntes Gud og verden nesten ikke har vært til å holde ut. Jeg tror virkelig at vi er her for en grunn. Av og til må en lytte til den virkelige følelsen vi har av sannhet, og innse at vi er her av forskjellige grunner, men at vi kan hjelpe hverandre på veien
Hadde så dårlig tid når jeg skrev det forrige innlegget,
men jeg tror dere har fått oppsummert det meste
Personlig tror jeg på "cause and effect" og karma. Som Horus sier så blir ikke energi borte, det skifter kun form. Alle disse valgene vi tar og alle tankene vi tenker tror jeg er hovednøkkelen til hva vi opplever og ikke minst hvordan vi opplever det.
Også tror jeg på reinkarnasjon. Det er noe som har gitt meg litt ekstra håp de gangene jeg har syntes Gud og verden nesten ikke har vært til å holde ut. Jeg tror virkelig at vi er her for en grunn. Av og til må en lytte til den virkelige følelsen vi har av sannhet, og innse at vi er her av forskjellige grunner, men at vi kan hjelpe hverandre på veien
Antall ord: 152
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung
Hide post links |
-
- UGYLDIG Epost
- Startet: 16 Feb 2005 15:39
- 19
- Lokalisering: særp
- Blitt takket: 1 gang
Re: Gud.
Bra teori du har der. Men singulariteten er jo ikke et alt vitende vesen med en vilje for seg selv. Og det jeg prøvde og dekke nå var den kristne guden.Jovian skrev:Bixz; jeg leste noe smart en gang.Bixz skrev:(Ikke sikker På hvilken del av forumet dette passer best så flytt den om du vil admin/mod)
Jeg har tenkt litt på Den Kristne guden(Dette dekker også Den Islamske Og Jødiske siden det er den samme guden.)
Gud, Han er Alt vitende. Han er skaperen av alt og alle.
Gud vet hva som alt som skjer i verden og alt som kommer til og skje.
Dette er det kristne, muslimer osv trur ikke sant?
Åssen kan vi da ha fri vilje? Da må framtiden våres være fiksert allerede. Fordi gud vet jo hva som kommer til å skje?
Da tenker jeg dette. Hvilken gud lar voldtektsmenn, mordere og pedofile leve?
Han skapte jo dem? Selv om han vet at de kommer til og skade mange uskyldige mennesker.
Er det virkelig en gud du vil tilbe? Er det en gud som fortjener kjærlighet?
Og du har jo egentlig ikke noe valg. Gud har allerede bestemt det.
Dersom du går inn i en stein, så er denne bygget opp av svirrende nøytroner protoner og elektroner som beveger seg i en satans fart (det gjør ikke noe om jeg banner, for hva så? Skulle Gud gjøre det mulig for meg å banne, og deretter straffe meg?) - Ok, tilbake til steinen. I steinen er det enormt mye hulrom. Men, selv om det svirrer masse ting inni steinen, ser det for oss ut som om steinen står i ro, at den er av fast materie. Den står liksom i ro, og er en død ting. Men den er egentlig ikke det.
Hvis du tenker det samme om tiden; at alt som skjer, på en måte skjer NÅ! Du svirrer frem og tilbake og gjøre masse forskjellige valg i livet ditt. Hele livet ditt skjer Akkurat NÅ - alt skjer samtidig! På samme måte kan noe som er større enn oss (Gud,kraften,whatever) se at det vi kaller fortid og fremtid, faktisk skjer nå (på samme måte som at vi tror steinen ikke beveger seg, selv om den gjør det) - Alt du allerede har gjort eller kommer til å gjøre, er kanskje allerede gjort, fordi det finnes kanskje ikke noe som heter tid, og av den grunn har du uendelig antall valg, det finnes kanskje ikke fortid og fremtid. Dette er ufattelig vanskelig å tenke på, men dersom du grubler lenge nok på det, så åpner det for en mulighet, pluss at flere spørsmål dukker opp.
Jeg antar at de aller fleste som gidder å tenke på meningen med livet litt lengre enn statskirken og den bibelske tro, har tenkt det samme. Min mening er at; Det er ikke noe i universet som ikke er "skapt av Gud". Da mener jeg ikke den straffende Guden som du kirken liker (Guden som du hele tiden må be om tilgivelse til, fordi du har syndet), men jeg mener den Guden som en gang var det forskerene kaller Singulariteten, det eneste som fantes og som deretter eksploderte og ble til alt i universet, inkludert steiner og jordkloder, stjerner og tenkene individer som deg selv. Som vi ser i naturen, det finnes tydeligvis alltid noe større, og slik som vitenskapen zoomer inn på mikrokosmos, er nok vi en del av noe større i makrokosmos.
Derfor, alt som finnes, har samme opphav, og om du kaller denne kraften for Gud eller ei, det betyr ikke så mye. Poenget mitt er at pedofile og mordere tilhører det vi kaller "det vonde", men uten det vonde kan ikke det gode eksistere. Du må vite hva vondt er, for å vite når du har det godt. Vi snakker Einsteins relativitet. Alt er i forhold til noe, i vårt univers. Når noen dør, først da innser du hvor godt det var å ha dem var i live. Eller kanskje motsatt, når noen dør (en pedofil feks) finner du ut hvor godt det er å leve uten overgrepene fra denne personen. Dette er vanskelig.
Når det gjelder dette med valg og fri vilje, så tror jeg personlig må vi prøve å forstå dette med "tid". Hva er tid? Mange bøker og vitenskapsmenn har tenkt og illustrert dette i mange mange år. Er tiden en linje fra venstre til høyre, med fortid og fremtid, eller eksisterer tiden kun i fra bunn til topp, altså samtidig.
Den som sier at en Gud (eller skapende kraft i universet) IKKE finnes, den personen har ikke tenkt etter lenge nok. Å si at Gud ikke finnes er det samme som å si at "alt som eksisterer", ikke eksisterer. Og det blir feil.
Skjer alt egentlig samtidig?
En rar tanke, men ja, jeg tror det.
Og I følge kristne så er tiden en rett linje.(Det regnet i 10 måneder osv)
Men jeg liker din teori og jeg skal tenke/lese mer om den(Har du noen linker eller lignende som du har lyst til og dele?)
Antall ord: 875
Epostadressa mi gir feilmelding, så jeg får ikke mottatt varsler via epost....
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 05 Sep 2004 20:51
- 20
- Kjønn (valgfri): Mann
- Lokalisering: Rogaland,
- Har takket: 11 ganger
- Blitt takket: 8 ganger
er så hærligt å se deg skriva slikt. du skriver akkurat det eg tenker på men får ikke til å få frem i ord godt nokk. takkJovian skrev:Bixz; jeg leste noe smart en gang.Bixz skrev:(Ikke sikker På hvilken del av forumet dette passer best så flytt den om du vil admin/mod)
Jeg har tenkt litt på Den Kristne guden(Dette dekker også Den Islamske Og Jødiske siden det er den samme guden.)
Gud, Han er Alt vitende. Han er skaperen av alt og alle.
Gud vet hva som alt som skjer i verden og alt som kommer til og skje.
Dette er det kristne, muslimer osv trur ikke sant?
Åssen kan vi da ha fri vilje? Da må framtiden våres være fiksert allerede. Fordi gud vet jo hva som kommer til å skje?
Da tenker jeg dette. Hvilken gud lar voldtektsmenn, mordere og pedofile leve?
Han skapte jo dem? Selv om han vet at de kommer til og skade mange uskyldige mennesker.
Er det virkelig en gud du vil tilbe? Er det en gud som fortjener kjærlighet?
Og du har jo egentlig ikke noe valg. Gud har allerede bestemt det.
Dersom du går inn i en stein, så er denne bygget opp av svirrende nøytroner protoner og elektroner som beveger seg i en satans fart (det gjør ikke noe om jeg banner, for hva så? Skulle Gud gjøre det mulig for meg å banne, og deretter straffe meg?) - Ok, tilbake til steinen. I steinen er det enormt mye hulrom. Men, selv om det svirrer masse ting inni steinen, ser det for oss ut som om steinen står i ro, at den er av fast materie. Den står liksom i ro, og er en død ting. Men den er egentlig ikke det.
Hvis du tenker det samme om tiden; at alt som skjer, på en måte skjer NÅ! Du svirrer frem og tilbake og gjøre masse forskjellige valg i livet ditt. Hele livet ditt skjer Akkurat NÅ - alt skjer samtidig! På samme måte kan noe som er større enn oss (Gud,kraften,whatever) se at det vi kaller fortid og fremtid, faktisk skjer nå (på samme måte som at vi tror steinen ikke beveger seg, selv om den gjør det) - Alt du allerede har gjort eller kommer til å gjøre, er kanskje allerede gjort, fordi det finnes kanskje ikke noe som heter tid, og av den grunn har du uendelig antall valg, det finnes kanskje ikke fortid og fremtid. Dette er ufattelig vanskelig å tenke på, men dersom du grubler lenge nok på det, så åpner det for en mulighet, pluss at flere spørsmål dukker opp.
Jeg antar at de aller fleste som gidder å tenke på meningen med livet litt lengre enn statskirken og den bibelske tro, har tenkt det samme. Min mening er at; Det er ikke noe i universet som ikke er "skapt av Gud". Da mener jeg ikke den straffende Guden som du kirken liker (Guden som du hele tiden må be om tilgivelse til, fordi du har syndet), men jeg mener den Guden som en gang var det forskerene kaller Singulariteten, det eneste som fantes og som deretter eksploderte og ble til alt i universet, inkludert steiner og jordkloder, stjerner og tenkene individer som deg selv. Som vi ser i naturen, det finnes tydeligvis alltid noe større, og slik som vitenskapen zoomer inn på mikrokosmos, er nok vi en del av noe større i makrokosmos.
Derfor, alt som finnes, har samme opphav, og om du kaller denne kraften for Gud eller ei, det betyr ikke så mye. Poenget mitt er at pedofile og mordere tilhører det vi kaller "det vonde", men uten det vonde kan ikke det gode eksistere. Du må vite hva vondt er, for å vite når du har det godt. Vi snakker Einsteins relativitet. Alt er i forhold til noe, i vårt univers. Når noen dør, først da innser du hvor godt det var å ha dem var i live. Eller kanskje motsatt, når noen dør (en pedofil feks) finner du ut hvor godt det er å leve uten overgrepene fra denne personen. Dette er vanskelig.
Når det gjelder dette med valg og fri vilje, så tror jeg personlig må vi prøve å forstå dette med "tid". Hva er tid? Mange bøker og vitenskapsmenn har tenkt og illustrert dette i mange mange år. Er tiden en linje fra venstre til høyre, med fortid og fremtid, eller eksisterer tiden kun i fra bunn til topp, altså samtidig.
Den som sier at en Gud (eller skapende kraft i universet) IKKE finnes, den personen har ikke tenkt etter lenge nok. Å si at Gud ikke finnes er det samme som å si at "alt som eksisterer", ikke eksisterer. Og det blir feil.
Skjer alt egentlig samtidig?
En rar tanke, men ja, jeg tror det.
Antall ord: 826
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 11 Nov 2004 08:36
- 20
- Har takket: 2 ganger
Ja, jeg tror oxo på en Gud som har relasjon til mennesker- men som befinner seg i en annen dimensjon enn oss, når det gjelder tid og rom. I likhet med de fundamentale lovene innenfor fysikken (Ohms-/newtons lover etc), så tror jeg at det finnes guds lover også. Man kan ikke se elektrisitet, men man ser kun effekten av det. De samme prinsippene spiller inn når det gjelder guds lover. Jeg velger å tro at livet i seg selv er en stor nok effekt av Gud - den er så komplex sammensatt at man ikke kan overlate det til tilfeldigheter. Har du noengang hørt noen si at vedkommende hater elektrisitet? Det hadde hørtes veldig tåpelig ut.. tvert imot. Elektrisitet gir lys, varme og positivitet oss. Mange sier at de hater gud. hvordan kan man egentlig hate Gud? Det blir heller noe lignende som å si at man hater elektrisitet :mozilla_surprised:
Antall ord: 154
Utlys.no - Auksjon og Rubrikk
There is no man living who is not capable of doing more than he thinks he can do.
-Henry Ford
There is no man living who is not capable of doing more than he thinks he can do.
-Henry Ford
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 17 Feb 2005 22:07
- 19
- Kjønn (valgfri): F
- Har takket: 8 ganger
- Blitt takket: 21 ganger
Veldig bra.mordecai skrev:Ja, jeg tror oxo på en Gud som har relasjon til mennesker- men som befinner seg i en annen dimensjon enn oss, når det gjelder tid og rom. I likhet med de fundamentale lovene innenfor fysikken (Ohms-/newtons lover etc), så tror jeg at det finnes guds lover også. Man kan ikke se elektrisitet, men man ser kun effekten av det. De samme prinsippene spiller inn når det gjelder guds lover. Jeg velger å tro at livet i seg selv er en stor nok effekt av Gud - den er så komplex sammensatt at man ikke kan overlate det til tilfeldigheter. Har du noengang hørt noen si at vedkommende hater elektrisitet? Det hadde hørtes veldig tåpelig ut.. tvert imot. Elektrisitet gir lys, varme og positivitet oss. Mange sier at de hater gud. hvordan kan man egentlig hate Gud? Det blir heller noe lignende som å si at man hater elektrisitet :mozilla_surprised:
Antall ord: 158
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 31 Mai 2006 22:45
- 18
Det skulle vært interessant å vite hva den enkelte legger i begrepet " å hate ". Det er et uhyggelig sterkt ord som jeg synes misbrukes i veldig mange sammenhenger. Hva er hat, egentlig ? Hvilke grunner har vi til å hate ? Nå mener jeg ikke den tradisjonelle oppfatningen at hat er kjærlighetens motpol. Man behøver ikke å elske et menneske for å hate vedkommende, ikke sant ?
Å "hate" en guddom fordi den ikke passer overens med egne tankerekker og prinsipper blir vel heavy for meg.
Jeg synes det virker som en dårlig gjennomtenkt bruk av et ord, og direkte sårende og blasfemisk å ytre om noe så personlig som et mennesket trosretning, eller forsåvidt om mennesker generelt.
Dette ordet finnes ikke i mitt hverdagsvokabular, fordi jeg, til tross for mange vemmelige opplevelser, enda har til gode å kjenne følelsen...hat.
Å "hate" en guddom fordi den ikke passer overens med egne tankerekker og prinsipper blir vel heavy for meg.
Jeg synes det virker som en dårlig gjennomtenkt bruk av et ord, og direkte sårende og blasfemisk å ytre om noe så personlig som et mennesket trosretning, eller forsåvidt om mennesker generelt.
Dette ordet finnes ikke i mitt hverdagsvokabular, fordi jeg, til tross for mange vemmelige opplevelser, enda har til gode å kjenne følelsen...hat.
Antall ord: 137
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 12 Jun 2006 12:18
- 18
- Lokalisering: der eg bor:P
det kalles skjebene......dvs at han har allerede planlagt kem som skal dø akkurat i dette sekundet....i måren....neste månde...osv....noen må dø for at en annen skal bli født det er ikke plass til alle her i værden....san erd et bare....vist ikke vokser vi å vokser helt til vi ikke har plass lengre....mn er no liitt enig med deg ja.....at han dreber sin egen skapelse....mn thats life.....skjebene>!!!
Antall ord: 79
<3Du er ikke voksen før du innrømmer at du er barnselig<3
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 20
Endelig noen andre enn meg som kan terpe litt på detteSantana skrev:Det skulle vært interessant å vite hva den enkelte legger i begrepet " å hate ". Det er et uhyggelig sterkt ord som jeg synes misbrukes i veldig mange sammenhenger. Hva er hat, egentlig ? Hvilke grunner har vi til å hate ? Nå mener jeg ikke den tradisjonelle oppfatningen at hat er kjærlighetens motpol. Man behøver ikke å elske et menneske for å hate vedkommende, ikke sant ?
Ordet finnes ikke i mitt hverdagsvokabular heller, og jeg har en uvane av å rette på de som bruker det også. Er helt enig i at det er sterkt misbrukt! i og med at jeg også tror på tankens kraft og ordets kraft, syntes jeg det er et ord som bør unngås i den grad det er mulig. Det er alt annet enn positivt ladet.
Hat og hevn må være de tingene jeg misliker sterkest,
det siste et resultat av det første og ti ganger verre igjen
Antall ord: 240
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 20
De universelle lovenemordecai skrev:... I likhet med de fundamentale lovene innenfor fysikken (Ohms-/newtons lover etc), så tror jeg at det finnes guds lover også. ...
Antall ord: 26
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 18
helt enig med deg.......koffor hate noen...hadde det vært ute av værden hadde den blitt så mye bedre.....kem fant på dette med å hate noen....og alle di stygge bande ordene....ka er vitsen liksom!!!.....men det syntes eg at vi mennesker her på jorden kunne blitt mye flinkere til å være snillere, høfeligere.....og omtenksom...vi kunne rett og slett fått bot om vi hadde vært stygge med folk, som snakke stykt til di eller mobbe....
ang. mobbing så er det noe vi ofte tar opp på skolen men aldri blir det bedre, og eg husker godt sjølv når eg gjikk i 1. og 2. klasse kor mobbet eg ble då....om eg hadde klippet meg eller om eg var forelsket i noen som eg aldri kunne få
....så det er ingen som sier at vi trenger og hate eller elske alle her på jorden....mn ivert fall....ungå det om du kommer opp i sanne tilfelder og bare oversee det.....vær snill og hjelp til og gjør hverdagen til folk, som gjerne ikke har det så bra......mye bedre for di, di trenger ikke å få høre at di er stygg og feit men gjerne at di er snill og grei......!!
eg vet eg gjerne gjikk litt over streken her.....men det irriterte meg san måtte bare få det ut!!hehe
ang. mobbing så er det noe vi ofte tar opp på skolen men aldri blir det bedre, og eg husker godt sjølv når eg gjikk i 1. og 2. klasse kor mobbet eg ble då....om eg hadde klippet meg eller om eg var forelsket i noen som eg aldri kunne få
....så det er ingen som sier at vi trenger og hate eller elske alle her på jorden....mn ivert fall....ungå det om du kommer opp i sanne tilfelder og bare oversee det.....vær snill og hjelp til og gjør hverdagen til folk, som gjerne ikke har det så bra......mye bedre for di, di trenger ikke å få høre at di er stygg og feit men gjerne at di er snill og grei......!!
eg vet eg gjerne gjikk litt over streken her.....men det irriterte meg san måtte bare få det ut!!hehe
Antall ord: 234
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 18
ops....sente det vist 2 ganger!!
Antall ord: 6
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 05 Sep 2004 20:51
- 20
- Kjønn (valgfri): Mann
- Lokalisering: Rogaland,
- Har takket: 11 ganger
- Blitt takket: 8 ganger
et godt tips er at du tar endre på den nr2 innlegge å skriver "ops....sente det vist 2 ganger!!" i det innlegge istedenfor å lage enda eit nytt for å skriva det.stinebaben skrev:ops....sente det vist 2 ganger!!
Antall ord: 38
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 11 Nov 2004 08:36
- 20
- Har takket: 2 ganger
Jovian :mozilla_smile: genialt blir vel i det drøyeste laget, men etter å ha lest innlegget ditt så føler jeg at vi har det samme oppfatning av aspektet GUD
Antall ord: 30
Utlys.no - Auksjon og Rubrikk
-Henry Ford
-Henry Ford
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 19 Nov 2004 19:06
- 20
- Lokalisering: Nordland
- Blitt takket: 2 ganger
Jeg tror ikke på Gud uansett... Bare funnet på for og skape enslags trygghet...
Antall ord: 14
Vil du bli bombet? Kle deg ut som muslim og besøk Thon.
Hide post links |