Tussa: Mitt prinsipp er ganske enkelt og har vært uforanderlig igjennom alle år: Du skal gjøre mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg. Det synes jeg er en fin leveregel.
Hva vet du om hva jeg vil? Dessuten så er det jo akkurat det du gjør i kommentarene dine under.BA: Det er en leveregel jeg ikke vil støtte. Du har dine grenser for privat sfære, og jeg har mine. Du vil neppe at jeg skal påtvinge deg mine grenser her.
Ja, det synes jeg du skalBA: Om jeg synes det er greit å bli kysset, skal jeg bare gå bort å kysse enhver jeg har lyst til?
Tussa: Hva har Paranormal gjort for meg? Fått meg til å undersøke flere aspekter av livet. Gjort meg enda mere oppmerksom på at den åndelige delen av livet mitt er viktigere enn den materialistiske og DET er til stor hjelp i hverdagen. Jeg føler jeg begynner å få flyttet fokuset over på det som er viktig her i livet og verdsetter det jeg opplever i hverdagen.
Vi har en tendens til å overdrive det materialistiske. Jeg trenger mat og drikke, men er kjøleskapet så fullt av varer som aldri blir spist så har jeg overskredet primærbehovet. Materialisme er mer enn mat. Hus og hjem er også viktig, men så er det så lett da å få lyst til å stadig shine kåken og skifte møbler. Skal jeg velge overflod vil jeg heller ha overflod av venner og ha de fordi jeg var raus med å gi av meg selv. Den dagen jeg stryker med vil jeg heller bli husket for den personen jeg er enn fordi jeg alltid hadde skapet fullt av mat, garderoben full av klær og stadig utskiftning av møbler og oppshining av kåken.BA: Er ikke det materielle viktig? Hvor lenge overlever du uten mat, drikke og varme? Dette er primærbehovene, og først når disse er fylt, kommer sekundærbehovene inn i bildet. Dette er sosial kontakt, verdsettelse mm.
Utrolig opphengt du ble i de på det skrå planet da? Hva med fiffen? Og hva med meg? Hvilket plan hører jeg hjemme på? Det sa jeg ikke noe om. Kan hende det er i den båsen jeg selv er og at det koster meg å snakke med mennesker jeg ser på som vellykkede. Her har du nok delt ut en merkelapp selv BA, så der var du nok litt for kjapp på tastaturknappen.Tussa: Jeg er mere bevisst på å lære av mine feil og bli et bedre medmenneske, hvilket har gjort at jeg har blitt tøffere til å komme i prat med mennesker som er "på det skrå planet i livet," samt de som tilhører "overklasse og fiffen". Og det gjør jeg fordi jeg føler meg i likeverd med alle mennesker rundt meg for tiden. Uansett hvilke "sosiale lag" vi tilhører her i livet er vi alle mennesker på samme planet med sjel og ånd. Min hverdag blir rikere av at jeg husker det for det gir meg en oppriktig god kontakt med mennesker som jeg får godt innblikk i og lærer mye av.BA: Ja, er det ikke fint å kunne sette merkelapper i hytt og pine, og kunne kommunisere med dem likevel? De "på det skrå planet" synes nok det er fint at du prater med dem.
Den dagen jeg glemmer at jeg er istand til å bli til hvilket som helst menneske ifra hvilket som helst sosialt lag, da har JEG grunn til å bekymre meg. Dessuten kan det hende jeg faktisk ser opp til de menneskene du her refererer til, så kan hende jeg til tider føler meg underdanig og ikke likeverdig.BA: De var nok bekymret for at du ikke skulle føle deg likeverdig dem.
Tussa: Mennesker som oppfører seg dårlig mot andre er rotløse sjeler i mine øyne. Mennesker som ikke har funnet sjelefred med seg selv og ikke funnet meningen med livet.
Den skjønte jeg ikke helt BA. Her er du nok langt utpå mistolkningsviddene.BA: Mener du at å diagnostisere andre mennesker setter dere likeverdig?
. Der satte iallefall du en merkelapp på mennesker som er av den meningen, samt at du navnga navnelappen som "syk".BA: For min egen del føler jeg at de som prøver å sette en syk merkelapp på meg setter seg selv høyere enn meg
Tussa: (Det er jo den alle virrer rundt etter på denne klode). Mengelen på sjelelig trygghet gjør at man fort blir et produkt av å skyve hverdagen foran seg. Mennesker som ikke tør å tenke, ikke tør å føle. Ikke rart de ikke vet konsekvensen av det de gjør mot andre menneskers følelser og tanker. Ikke rart at enkelte havner i disharmoni med verden og menneskene rundt seg og ender opp med rusavhengighet eller i motsatt ende med trang til materialistiske goder og suksessavhengighet. Uansett hvilken menneskegruppe man tilhører og hvilket adelsklasse man er i, er det viktig å gjøre som Finn Kalvik sier: å finne seg sjæl. (og sin sjel)
BA: Nå skal jeg ikke si noe mer stygt om det du sier her. Nå har jeg vært slem nok.
For all del! Du må bare fortsette for meg. Det du kaller selvrettferdighet kaller jeg selvinnsikt. Det at mennesker holder oppsikt over seg selv og føler at man beveger seg i en god og riktig retning i livet sitt, og tør å dele det med andre har overhodet ingenting med selvskryt å gjøre. Det er en viktig del av en egenutvikling som jeg synes er bra. Og av og til er det faktisk lov til å klappe seg selv på skulderen og si at det taklet du bra, nå var du flink, nå var du snill etc. dersom man er i en situasjon man synes man gjorde noe bra i. Jeg liker Antijanteloven-sangen jeg!BA: Slik selvrettferdighet som vises her gjør at jeg bare er nødt til å pirke litt borti med en kjepp.
[/quote] De holdningene du stiller spørsmål til slår du selv ihjel ved å sette deg på en pidestall over det som her er skrevet, og ved å si at andres meninger er av en slik art at den trenger et angrep fra deg.BA: Det er mange jeg kunne angrepet her, så mitt innlegg er ikke rettet mot personen, men holdningene.
Forøvrig så elsker jeg å debattere, så det plager ikke meg at jeg havner i ordveskling med deg
[/quote]BA:
Fjosa:Du har rett, wiz var den første som skrev noe slikt i denne tråden, derfor var det ham jeg siterte.