Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderSpontan tur til tåka

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
miss_sunset
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 03 Okt 2013 19:16
11
Kjønn (valgfri): ung kvinnne
Lokalisering: Vestfold, der jeg trives.
Har takket: 27 ganger
Blitt takket: 33 ganger

- Spontan tur til tåka

Innlegg av miss_sunset »

Hei Jedi!

Jeg har ikke vært der og undersøkt selv, men det går en historie om en greve som i perioder visstnok bodde i en hule i fjellet på Bommestad. Hvor langt tilbake i tid dette er kan jeg ikke si noe om. Denne greven døde visstnok i det det var et steinras i hulen og det påståes at hulen fremdeles skal finnes ikke langt unna den nye bosettingen på Bommestad. Hvorvidt stedet er fredet eller ikke vet jeg heller ikke.
Dog stiller jeg spørsmålstegn ved historien og kjøper den ikke glatt. For meg later det til at det er en vandrehistorie som kanskje kan ha utspring i en sann hendelse, men tidens tann har muligens gjort en enkel tragedie om til 10 høns. Det påståes nemlig at denne greven lignet en ulv i ansiktet og at han var litt folkesky. (dette forstår man om han bodde i en hule i skogen) ;)

Det er også en annen historie om en greve i Larvik som også hadde en hule i et fjell. Denne greven planla visstnok å torturere noen til døde på værste vis i denne hulen sin. Av en eller annen grunn kom han aldri så langt. Om dette er den sammen greven eller en annen skal være usagt. Kanskje noe her inne vet noe om saken? Jeg kan egentlig lage en ny tråd om denne greven og høre om andre har hørt om sagnet/historien. Det velger jeg kanskje å gjøre rett og slett. :) Kopierer litt fra det jeg skrev her. :)
Antall ord: 270
Det som skiller vinnere fra de som ikke når målstreken er ikke antall seiere, men evnen til å snu det negative om til noe positivt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 07 Okt 2011 13:21
13
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Spontan tur til tåka

Innlegg av jeditrond »

Undres på om disse ørespisende gærningene kan ha vært berserkere, disse var jo beryktet for sin galskap i krig. Og de ser ut til å ha tilhørt en eller annen form for "sekt" innenfor datidens religion, et slags krigerbrorskap om man vil, men med lite eller ingenting av sånt som å oppføre seg etter noen Genévekonvensjon. Ikke at vanlige krigere nødvendigvis var noe bedre, men de bedrev ikke kannibalisme utfra hva som er bevart av minner og sagn ihvertfall.

Tror jeg må grave litt dypere i den s.k. folkevandringstiden, men kanskje vente til vi har renset området så jeg ikke blir for forutinntatt ift. hva som måtte "komme inn" av informasjon :)
Antall ord: 119
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 07 Okt 2011 13:21
13
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Spontan tur til tåka

Innlegg av jeditrond »

Da har man vært på tur tilbake til "åstedet" og renset og stukket hull på boblen for de som fortsatt levde i den tro at det var "nåtid" og full krig. Asbjørn hadde rett, det var mer enn en hendelse i området.

Ute på jordene var slagmarken hvor de fortsatt kriget i beste Valhallstil. Inne i skogen var det to-tre "lag", et lag med den tapende part fra slaget som flyktet inn i skogen, et lag med familie av den ene småkongen som begikk selvmord heller enn å bli tatt av fienden og brukt som gisler/pressmiddel/ politisk brekkstang. Det siste laget var langt mer trivelig, det var minner etter en jaktleir eller leir av omreisende "løsarbeidere" fra vikingtid eller deromkring. Gårdene i dette området er ganske gamle, så det er logisk å anta at folkene i denne leiren har vært på jakt etter arbeid der.

Tidsaspektet ligger rundt folkevandringstid og inn i vikingtid, men noen årstall fikk hverken miss_sunset eller jeg opp. Et par av åsene har også vært brukt til varder/signalbål. Skal legge ut noen bilder senere :)
Antall ord: 191
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links