Enig med deg når det gjelder synet ang. konfirmasjon!Jeppski skrev:Selv liker jeg ikke HEF, selve tanken bak human etikk kan jeg forstå og er enig i, men når alt kommer til alt, er vi dyr. Men det verste med HEF er deres seremonier. Enten kan man ha en kristen begravelse, eller ikke. De stjeler slike seremonier fra kristendommen og andre religioner slik at vinglepetterer kan få sine ikke-kristne konfirmasjoner. Og det er det beste eksemplet på tyveri fra kreligioner. Det finnes så vidt jeg vet flere religioner med konfirmasjoner med en lang tradisjon, men å ikke tro på gud(er) og å fylle 14 (elns) er virkelig ikke en god grunn for å få 20 000kr ++
Nei, vil man bli konfirmert gjør man det ordentlig. Man kan synes det man vil om kristendommen, men vil man bli konfirmert, peller man seg til kirka.
Men jeg har ikke noe imot deres Ingen liker å bli lurt kampanje. Den er jeg helt for. Og bearchild, hvorfor velge å tro på noe som muligens kan vise seg å være målbart i fremtiden, når man kan velge å tro på de bevisene man har akkurat nå, og så ta stilling til eventuelt nye gjennombrudd. Virker lettere, just sayin.
Du ber Bearchild svare deg, og det skal hun seff. få gjøre selv. Jeg hadde bare lyst til å kommentere den biten også!
Jeg mener ikke at forskerne MÅ tro på at det finnes noe paranormalt. Skjønner at det er vanskelig å tro på noe en ikke selv har erfart! Men forskere bør jo holde mulighetene åpne for at slikt kan eksistere, og at det en dag går an å måle det med instrumenter som ikke er tilgjengelig i dag.. Så ja, det er greit nok å tro på det som en kan måle pr. i dag.. Men skal vitenskapen komme videre må den være åpen, og forske for å finne ut mere, ellers stagnerer hele vitenskapen opp!
Og poengterer at en kan ikke tvinge noen som helst til å tro på noen en ikke selv har interesse for!
Men jeg mener da at hvis noen seriøse forskere er nyskjerrige på det paranormale, og tar med seg de kjente og tilgjengelige apparater som finns, og drar ut på kjente "spøkelsesbygg" for å se om de fanger opp noe.. så får de utslag på disse måleinstrumentene, får både lydopptak, og kanskje ser skygger på filmopptak. De analyserer opptakene sine, og finner ingen naturlig forklaring.. De vil jo sansynligvis tro på det de selv har vært med å opplevd, og sett utslag av på instrumentene. Men det vil aldri være gode nok bevis for andre som ikke tror på sånnt! Kanskje får vi en dag instrumenter som kan måle så mye mere, men jeg tror ikke at det nødvendigvis skjer.. Men at flere åpnes opp, det skjer jo allerede.. og er en utvikling som nok er kommet lengre enn vi fleste vet om! Fordi vi hører ikke om allt som skjer på folks personlige plan. Og mange vil ikke fortelle om sine opplevelser.
Om ting eksisterer avhenger jo ikke av om det kan måles med et instrument som er funnet opp! Jeg selv er jo allergiker, men det har de ikke målt på blodprøver! Ble satt på allergitabletter, nesespray, og øyedråper av øre/nese/hals- lege, fordi symptomene mine viste allergi uansett om blodprøvene ikke viste noe. Jeg kjenner jo uten tvil reaksjonene momentant når jeg får noe jeg ikke tåler i luftveiene og øynene. Så ingen må komme å fortelle at det er bare jeg som innbiller meg det fordi vitenskapen ikke klarte å teste meg! Medesinen virker heldigvis.. Og dette er bare et lite bevis på at ikke allt kan måles, selv ved kjente og vanlige tilstander!
Men dette ble jo en smule utover det som skulle diskuteres i tråden da! Hvis det ble for feil, så får dere unnskylde meg! Og moderator slette kommentaren min, eller splitte tråden..