Nephandi skrev:Jeg ser det slik at de forskellige Gude både er egene individer, og de er del av samme Energien. Når det gjelder Judeo Kristene temaer så er jeg litt tiltrukket av dem og jeg får god forbindelse tror jeg med vesener i den Pantheonen. Jeg har også snakket med den Kristene Guden og funnet ut at han er en veldig grei kar.
Jeg ser annerledes på det.
De forskjellige gudebildene er for meg kun personifiseringer av tidløse prinsipp og arketyper, alt fra former og lover i naturen, til menneskelige psykologiske fenomener.
Gudene i seg selv har da ingen reell eksistens, rent bortsett fra å være skapt av oss som et verktøy og symbol for et høyere prinsipp eller mekanisme.
De mytologiske historiene og skikkelsene er ikke reelle i seg selv, men inneholder tidløs visdom og kunskap, anekdoter og billedlige historier.
Vi må ikke glemme at mennesker fra Antikken brukte mye symbolikk og dramatiseringer for å få frem poeng og visdom.
De er et forsøk i å kartlegge og sette ord på Skapelsen, gjennom bilder, personifisering og mytologiske historier, og som et verktøy.