Det er når det er et valg at det IKKE er tilfeldig, det er når en person tar seg tid til å virkelig tenke igjennom hva man tror at man kommer til en veloverveid avgjørelse, akkurat som at du velger hvilke vitenskapelige fakta du vil tro på, siden langt fra all forskning når det gjelder ting som Universets opprinnelse peker i samme retning.Tror jeg vet best selv hva jeg valgt og ikke, og vitenskaplige publikasjoner er ikke min bibel Jeg forholder meg bare til fakta. Eg beklager om jeg har ordlagt offensivt, men ordene "Jeg driver å finner ut hvilken religion jeg burde velge" viser bare hvor tilfeldig utfallet kan bli. Min urette ordleggelse kan skyldest att jeg blir littegrann provosert av den setningen, siden den påpeker hvor "viktig og nødvendig" relegion framstilles i samfunnet.
Nå for mange personer er religion viktig og nødvendig, det er noe som gir mening til hverdagen. Når det gjelder å velge en religion, veldig ofte så vet man hva man tror, men man forsøker å finne et trosamfunn som passer med dette. Mange snur seg for eksempel til Paganismen fordi de har en sterk overbevisning om at de finnes både en mannelig og en kvinnelig Gudommelig kraft. For andre kan Åndelig søkenig settes i gang med at man føler at noe med den religionen eller livsynet man tilhører ikke stemmer, det er ingenting tilfeldig med dette, og jeg forstår ikke hvordan du kan se det å tenke over, stille spørsmål ved og utforske sitt livsyn som noe negativt.
Jeg søkte lenge etter en religiøs retning, jeg har stort sett alltid vert religiøs, men jeg trengte å finne et system og en trosretning hvor jeg følte meg hjemme, som føltes riktig for meg. Ikke alle mennesker bør ha en religion hvis det ikke passer dem, men for meg, jeg bør ha en religion siden det er hva som gir mitt liv mening. Jeg fant Paganismen og senere Kaos magi og har i det funnet mitt hjem, for nå. Saken er det at Åndelige behov ofte forandrer seg og jeg tror ikke det finnes en sann vei, men mange veier, for noen passer det å gå på samme Åndelige vei igjennom hele livet, mens for andre så endrer behovene seg, og da må man søke etter noe nytt.