Hmmm... det begynner å bli en del år siden jeg var veldig opptatt av dette, men jeg får prøve å rote litt oppi minneboksen her og se hva jeg husker på sparket.
De fleste som skriver bøker om dette sier disse skapningene lever i en paralell dimensjon til vår egen, hvilket kanskje ikke gjør de så lette å se med det blotte øye - at kanskje man trenger et åpent tredje øye for virkelig å se de, med mindre de ønsker å vise seg.
Litt usikker på hva du mener med de underjordiske, for den tråden her endte med å omtale småfolket kanskje først og fremst. Her kan det være litt interessant å lese om island og det forholdet de har til disse skapningene. Min bestemor snakket om "haugetussene", ristet på hodet og fortalte meg om hvordan de kom å lånte ting av henne, men at de alltid leverte det tilbake etter en stund (lånere er et annet navn på disse).
Så har vi alver, gnomer osv osv. Også disse lever i en paralell univers, men er nysgjerrige på mennesker og lever også i byene, men visstnok mer sjeldent å oppleve de der. Snakket en gang med en som bodde midt i oslo og hevdet han ble kontaktet av småfolk som var frustrert over utviklingen til oss mennesker og hvordan vi ødela for de.
Om å få kontakt med disse vesnene blir det sagt at alver og gnomer er veldig glad i dyr,kanskje spesielt katter. At de tiltrekkes av både planter og et lekent menneskesinn, at man er mer åpen for å oppleve de om man nynner, synger og leker. Småfolket er på en annen side mer reserverte og ønsker nok ikke kontakt på samme måte, men så spørs det hva man egentlig legger i begrepet småfolk da..
De underjordiske blir for meg noe litt annet igjen, da går tankene mine fort til teorien om at jorden er hul, Agartha osv. Disse skapningene er større enn mennesker, altså kjemper og det helt motsatte av disse småfolka igjen. Det er masse info å finne om dette, til og med historier fra mennesker som hevder å ha vært der og levd sammen med dette folket. Et eksempel er nordmannen Olaf Jansen og hans fars reise, boka kan leses på engelsk her;
http://www.ourhollowearth.com/SGContents.htm
Dette ble litt sånn kort og gæli, men jeg sitter vel på litt mer om det skal være interessant. Linker, bøker og personer det kan være interessant å lese om i forhold til dette. Var nemlig helt hekta på dette en stund