Fakta, teori & skepsis ⇒ demon..?
Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden
-
- Nybegynner
- Startet: 27 Des 2009 00:24
- 14
- Kjønn (valgfri): Man
- Lokalisering: Kragerø
Re: demon..?
det sies at en demon kan besette seg i en kristen men ikke bosete seg der, den må ut, klarer ikke og leve der. Så lenge du får hjelp og det hjelper er jeg fornøyd, si ifra hvis noe hjelper, demonen forsviner osv.
Antall ord: 45
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 26 Jan 2010 21:27
- 14
- Kjønn (valgfri): Mann
- Blitt takket: 2 ganger
Det sies så mangt fra kristne hold. Det vi kan trøste oss med er at de kristne har ikke ett fnugg av bevis som kan støtte påstandene deres.Mentalist. skrev:det sies at en demon kan besette seg i en kristen men ikke bosete seg der, den må ut, klarer ikke og leve der. Så lenge du får hjelp og det hjelper er jeg fornøyd, si ifra hvis noe hjelper, demonen forsviner osv.
Logisk tenkning er den rette fremgangsmåten i slike tilfeller.
Er det mest sannsynlig at denne oppførselen/opplevelsen skyldes en person's sinnstilstand eller at det skyldes overnaturlige krefter som opererer på tvers av alle kjente physiske lover?
Hvilke bevis finnes for sinntilstander som kan forårsake slike opplevelser/oppførsler?
Hvilke bevis finnes for demoner og deres påståtte evner?
Hvis demoner har disse kreftene, hvorfor er de så latterlig svake at de kun virker i enkelt episoder og hos enkelt mennesker stort sett alene og uten mulighet til utenfra bekreftelse.
Hvis du tror på en uendelig mektig, usynlig, himmelsk far som passer på deg, så er det ikke rart at en føler seg bedre ved å rope til han. Det blir en form for selvforsterkende placebo.
Bosette seg i ett menneske? Vi er altså ikke ett garasjekompleks hvor en kan fare inn og ut slik som det passer seg. Hvordan rasjonaliseres denne tenkningen og hvilke bevis finnes til støtte for slikt tankesett?
Jeg håper inderlig at dere tar disse tegnene alvorlig, det kan være sinnslidelse av alvorlig art hvor behandlig muligens finnes. Episodene i sengen må jeg si høres veldig likt ut som søvnparalyse. Les litt om dette, informer vennen din og se hvordan det påvirker ting.
Kunnskap er din venn Lykke til.
Antall ord: 301
"What can be asserted without proof can be dismissed without proof." Christopher Hitchens
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 10 Mar 2010 21:51
- 14
- Kjønn (valgfri): Sier seg selv=)
- Lokalisering: Valdres
Jeg er helt enig i det Mentalist sier.
En demon kan besette seg men ikke bosette seg.
Jeg begynte og tro på gud i 3 klasse eller noe sånt. Jeg tror fortsatt på det. Før jeg begynte og tro på kristendommen hadde jeg to eller tre mareritt. Jeg kan prøve og forklare. Jeg vet ikke om det stemmer men det er sånn jeg tror det. La oss si at du har ett mareritt. Dere har sikkert sett Bildet som heter "The Nightmare" eller noe sånt. Da tror jeg det er sånn at en demon besetter seg i deg når du har ett mareritt. Dette er ett problem for kjæresten min. Hun har stadig Mareritt. Og det er fordi hun har det vondt. Jeg har ALDRI hatt ett mareritt etter jeg begynte og tro på gud. Men mange av drømmene mine starter med ett mareritt. men ender med at det er jeg som tar seieren. Jeg har ett eksempel som jeg kan prøve og forklare:
En natt drømte jeg om at det var to pitbuller eller varulver (Jeg husker ikke) skulle drepe meg og familien min. Og de tok livet av familien min. Men det endet med at jeg bare fikk tro på meg selv. Da fikk jeg stoppet dem. Jeg vet at dette høres helt sprøtt ut. kanskje jeg har en helt syk tro. Jeg visste heller ikke noe om dette med at en djevel kan bosette seg i en kristen. Men tenkte litt på det når jeg leste igjennom alt som er skrevet her. Og det stemmer fant jeg ut til slutt. Jeg har vært veldig redd for exorcisme selv. Og når jeg leste igjennom så var jeg ikke like redd lenger. Men for å si det sånn. Hvis man ikke er kristen og vil ha hjelp av en prest når det gjelder djevelbesettelse. Blir det mye værre. Det blir akkuratt det samme som og utfordre en demon. Dette er jeg ikke sikker på. Men jeg kan si det sånn at jeg har aldri sett eller hørt noe overnaturlig. Men jeg har følt forskjellige energier. Mange negative. Kan si det sånn at noen prøver og angripe meg. Men det skjer aldri. Hvis dere har sett Paranormal Activity eller Exorcism of Emily Rose (Som er basert på en sann historie om Anneliese Michel). Så er dette virkelig skummelt.
Jeg kan si at jeg tror på gud. Selv om jeg kanskje banner osv. Jeg kan ikke si at jeg er 100% Religiøs.. Men jeg tror uansett på Gud og ikke minst så tror jeg på meg selv.
Håper ikke jeg har skrevet noe dumt nå. Men folk som blir tatt av en demon er gjerne HELT uskyldige.
Håper dere forstår hva jeg mener : S
En demon kan besette seg men ikke bosette seg.
Jeg begynte og tro på gud i 3 klasse eller noe sånt. Jeg tror fortsatt på det. Før jeg begynte og tro på kristendommen hadde jeg to eller tre mareritt. Jeg kan prøve og forklare. Jeg vet ikke om det stemmer men det er sånn jeg tror det. La oss si at du har ett mareritt. Dere har sikkert sett Bildet som heter "The Nightmare" eller noe sånt. Da tror jeg det er sånn at en demon besetter seg i deg når du har ett mareritt. Dette er ett problem for kjæresten min. Hun har stadig Mareritt. Og det er fordi hun har det vondt. Jeg har ALDRI hatt ett mareritt etter jeg begynte og tro på gud. Men mange av drømmene mine starter med ett mareritt. men ender med at det er jeg som tar seieren. Jeg har ett eksempel som jeg kan prøve og forklare:
En natt drømte jeg om at det var to pitbuller eller varulver (Jeg husker ikke) skulle drepe meg og familien min. Og de tok livet av familien min. Men det endet med at jeg bare fikk tro på meg selv. Da fikk jeg stoppet dem. Jeg vet at dette høres helt sprøtt ut. kanskje jeg har en helt syk tro. Jeg visste heller ikke noe om dette med at en djevel kan bosette seg i en kristen. Men tenkte litt på det når jeg leste igjennom alt som er skrevet her. Og det stemmer fant jeg ut til slutt. Jeg har vært veldig redd for exorcisme selv. Og når jeg leste igjennom så var jeg ikke like redd lenger. Men for å si det sånn. Hvis man ikke er kristen og vil ha hjelp av en prest når det gjelder djevelbesettelse. Blir det mye værre. Det blir akkuratt det samme som og utfordre en demon. Dette er jeg ikke sikker på. Men jeg kan si det sånn at jeg har aldri sett eller hørt noe overnaturlig. Men jeg har følt forskjellige energier. Mange negative. Kan si det sånn at noen prøver og angripe meg. Men det skjer aldri. Hvis dere har sett Paranormal Activity eller Exorcism of Emily Rose (Som er basert på en sann historie om Anneliese Michel). Så er dette virkelig skummelt.
Jeg kan si at jeg tror på gud. Selv om jeg kanskje banner osv. Jeg kan ikke si at jeg er 100% Religiøs.. Men jeg tror uansett på Gud og ikke minst så tror jeg på meg selv.
Håper ikke jeg har skrevet noe dumt nå. Men folk som blir tatt av en demon er gjerne HELT uskyldige.
Håper dere forstår hva jeg mener : S
Sist redigert av Terjegutt på 19 Mar 2010 15:22, redigert 2 ganger totalt. Antall ord: 480
Desto mere man tenker på det - Desto større sjanse er det for at det skjer :- )
Enten det er positivt eller negativt ^^
Enten det er positivt eller negativt ^^
Hide post links |
-
Verifisert
- Standard bruker
- Startet: 17 Sep 2006 01:35
- 18
- Kjønn (valgfri): hokatt
- Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
- Har takket: 668 ganger
- Blitt takket: 1057 ganger
Paranormal Activity er ren fiksjon basert på en myte/fantasihistorie rundt et hjemsøkt hus, og bør nok ikke dras inn i en debatt om hvorvidt demoner finnes eller ikke. Jeg har sett filmen og var alt annet enn imponert...Terjegutt skrev:...Hvis dere har sett Paranormal Activity eller Exorcism of Emily Rose (Som er basert på en sann historie om Anneliese Michel). Så er dette virkelig skummelt.
Jeg er nok enig med Moon og Astarte i at verden ikke er svart/hvit og at man nok ikke slipper unna alle mindre hyggelige (og kontaktsøkende) ånder bare fordi man har kristen tro. Første steg er å gå til lege/psykolog e.l. dersom man tror man er "besatt". Man bør søke svar hos legestanden før man begynner å lete innen det paranormale. Og skulle man ikke finne noe fysisk/psykisk galt og bestemmer seg for å søke innen det paranormale, bør man ikke stole blindt på andres "ferdigløsninger". Spesielt religiøse påberoper seg ofte den absolutte sannhet og har en tendens til å ikke se nyansene.
Jeg tror selv ikke at det finnes onde demoner, bare ånder med forskjellige grunner for å ikke forlate oss, som f.eks. har noe uoppgjort av positiv eller negativ karakter. På samme måte er vi levende mennesker aldri 100% gode eller onde, bare av forskjellig karakter med forskjellig motivasjon for det vi gjør. "Demoner" og demonbesettelse er etter min mening bare dårlige unnskyldninger fra religiøse for å dekke over menneskelige feil og mangler. Nesten som når noen legger skylda på helgas fyllekule; "nei, jeg var ikke meg selv! Jeg visste jo ikke hva jeg gjorde!"
Vi er født med fri vilje og bør klare å ta ansvar for våre egne handlinger.
Og så vil jeg også gjenta det Moon sier om søvnparalyse. Les litt rundt om temaet, så vil dere se at man kan oppleve mye skremmende og uforståelig (som f.eks. risting i senga) uten innblanding av demoner eller ånder...
Antall ord: 340
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap
Hide post links |