Metodisten skrev:
I denne filmen forsøker en reporter med ett kjempefint hår og være detektiv og drive litt gravende journalistikk på området- kommunisere med de døde.
Vel, hun er vel strengt tatt undertøysmodell og programleder. Den "graverende journalistikken" er det heller dårlig med
En digital båndopptager benyttes i den første delen. De digitale skal ikke kunne ta inn radiofrekvenser o.l. Det er ganske spooky da egentlig. Kansje noen her blir litt interessert til å prøve noe selv ?
For det første kan digitale opptakere fint plukke opp forskjellige signaler. Alt fra radio til forstyrrelser fra meteorsvermer.
For det andre, og dette er viktigere enn det første punktet, foretrekker mennesker som tror de tar opp "EVP" eldre opptaksenheter - gjerne med mulighet for å forsterke lyd.
I tilfellet du linker til bruker hun en Panasonic RR-DR60, som er umåtelig populær blant mennesker som tror på "EVP". Dette er en gammel modell som ikke lenger produseres.
Følgende sies om opptakeren (merk det jeg har uthevet):
The audio quality of this recorder is not excellent, because of the digital compression required to store up to 60 minutes of sound, but it's certainly good enough for note taking. The microphone sensitivity can be adjusted, too, which means that, if necessary, quiet background sounds can be recorded.
Resten av anmeldelsen kan dere lese
her.
Det som skjer når man forsterker lyden (i et fra før av komprimert og dårlig opptak), er at man øker "noise floor" (beklager engelsken, men teorien på dette feltet foregår for det meste på engelsk). Man fanger altså opp forskjellige former for støy. I den aktuelle opptakeren er de fleste vanlige typer støy typiske, så som kvantiseringsstøy, egenstøy, hvit støy, osv.
Med den rette innstilling kan man få denne støyen til å bli omtrent hva som helst. Bare fantasien setter grenser. Det kan enkelt sammenliknes med å se på skyer og late som de forestiller forskjellige kjente former og figurer.
På denne måten er ikke EVP noe annerledes enn å se "skikkelser" på dårlige fotografier. Når enkelte lydopptakere foretrekkes fremfor andre er det fordi de gir et fyldigere støybilde å "hente informasjon fra".
Jeg er utøvende musiker og lydeffektmaker, men har aldri noensinne hørt spøkelser snakke på de opptakene jeg har gjort. Sannsynligvis er dette fordi jeg bruker utstyr av god kvalitet som søker å eliminere denne støyen. Mikrofonene mine er
langt mer sensitive enn det søppelet EVP-fans benytter seg av, så i prinsippet skulle jeg ha langt større sjanse til å få med noe besynderlig på opptaket.
Men nei.
Så dette er nok dessverre et fenomen som høyst sannsynlig har sitt opphav i den enkelte persons fantasi og håp.