Vermilion Oriol skrev:I dette tilfellet ja. Hvis man tror man blir bedre? Altså om folk liker å tro at den tingen gir dem bedre drømmer så ser jeg ingen fare med å la dem tro det. Jeg sier ikke at man skal sluke til seg alt mulig og tro helt og holdent på alt man kommer over. Men herlighet...noe så harmløst som dette? La nå folk få tro det...hvis det faktisk gjør at dem sover bedre om nettene.
Så i neste trinn tror de samme menneskene at denne virkningsløse behandlingen også hjelper mot kreft. De føler de blir bedre, og de tror absolutt at de blir bedre, men kreften sprer seg igjennom kroppen. Synes du dette også er helt i orden?
Nei...men hvis tro hjelper folk gjennon situasjoner...så står ikke jeg der med pekefingeren. Ville du f.eks. fortalt en døende person som trodde at han eller hun kom til himmelen når tiden var inne, at det bare var bullshit og at det som ventet en var rett og slett likormer og fordervelse? At man ikke kom til å oppleve noe fordi alt ville bli svart? Noen ganger så lar man folk få holde på den troen når det faktisk er til hjelp for vedkommende. Jeg ser ikke på alt som en eneste stor misson der man skal strippe en naken for alt en tror på fulgt opp med harde fakta. Om noen sier at de tror på gud....så begynner jeg ikke å grille vedkommende (med mer eller mindre personen griller selv).
Det er ikke slik at en alltid bør korrigere, men jeg ville heller ikke "trøstet" med påstander om at vedkommende kommer til himmelen, dersom en tredjepart (guden) ønsket det, eller blir sendt til helvete, dersom tredjeparten ønsker det istedet.
Nå tror jeg ikke alt blir svart heller. Det blir nok først hvitt, og deretter forsvinner bevisstheten, og samtidig bevissthet om lys eller mørke også.
En drømmefanger har ikke så dramatiske konsekvenser, men det går an å fortelle at den ikke virker, at man heller kan bestemme seg for hva slags drøm man vil ha om natta og spare seg for den utgiften.
Det er mye vitenskapene ikke kan forklare, men man behøver ikke å forlate virkelighetens verden.
-- Terje Lømo