Healing og annen alternativ medisin ⇒ IKKE erstatt leger med alternativ medisin!
Moderatorer: Asbjørn, mod healing
-
- Standard bruker
- Startet: 14 Okt 2005 14:33
- 19
- Kjønn (valgfri): Gift heks
- Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
- Har takket: 50 ganger
- Blitt takket: 192 ganger
Re: IKKE erstatt leger med alternativ medisin!
Jeg har en liten opplevse med at ting ikke har virket.
Jeg prøvde for en stund siden noe blomstermedesin og det virket ikke på meg over hode. Men jeg har som du sier sett at det virker på andre.
Men det er vel slik det skal være noe fungerer på noen og noe annet på andre også har det vel litt med at tro kan flytte fjell mentaliteten til noen.
Jeg prøvde for en stund siden noe blomstermedesin og det virket ikke på meg over hode. Men jeg har som du sier sett at det virker på andre.
Men det er vel slik det skal være noe fungerer på noen og noe annet på andre også har det vel litt med at tro kan flytte fjell mentaliteten til noen.
Antall ord: 72
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
-
- Standard bruker
- Startet: 25 Aug 2004 16:02
- 20
- Har takket: 967 ganger
- Blitt takket: 892 ganger
Ja, det er klart... jeg tror også at hvis man er skeptisk til noe, og forutinntatt,
så vil det prege resultatet. Ihvertfall hvis man skal vurdere det, selv om det kanskje virker litt.
Hva slags blomstermedisin var det da, hvis jeg får spør?
så vil det prege resultatet. Ihvertfall hvis man skal vurdere det, selv om det kanskje virker litt.
Hva slags blomstermedisin var det da, hvis jeg får spør?
Antall ord: 45
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 21 Jun 2006 14:54
- 18
- Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
- Lokalisering: Borti natta
- Har takket: 163 ganger
- Blitt takket: 171 ganger
Det vil også jeg gjerne vite mer om! Og hvis du hadde laget en tråd på det, hadde jeg blitt enda gladere! For da får enda flere snylte på din visdom!
Antall ord: 33
Memento mori
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 19
Nå falt jeg litt av ast men hvem og hva skulle lage tråd. er ikke helt med om dagen
Antall ord: 20
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 21 Jun 2006 14:54
- 18
- Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
- Lokalisering: Borti natta
- Har takket: 163 ganger
- Blitt takket: 171 ganger
Jeg finnes ikke med jeg heller, kjære deg...
Men jeg syns det hørtes spennende ut med blomstermedisin, og hadde litt lyst til å høre mer om det
Men jeg syns det hørtes spennende ut med blomstermedisin, og hadde litt lyst til å høre mer om det
Antall ord: 29
Memento mori
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 19
Skal somle meg i løp av helgen og skrive litt om det jeg. er faktis et veldig intresant tema
Antall ord: 20
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 06 Jan 2005 21:50
- 19
- Lokalisering: Inni et skall
- Blitt takket: 2 ganger
Jeg skriver under dette Ludo. Jeg så forresten innslaget om denne tyske legen på TV2. Er helt enig i at en dersom en ska bruke alternative metoder så bør en i tillegg gå til konsultasjon hos lege. Men måten TV2 fremstilte denne saken på, var langt i fra objektivt spør du meg. Innslaget var etter min mening lite nyansert og fikk alternative metoder som et generelt fenomen til å fremstå som kun negativt og uheldig.ludoburgero skrev:Jeg er av den oppfatning at alt burde tenkes på mer helhetlig.
Det er mye skolemedisinen mangler, da den kun går etter å behandle etter spesifikke symptomer, og velger konsekvent å nærmest fornekte at alt i kroppen henger sammen.
Dette helhetlige perspektivet mangler og er legenes største svakhet, synes jeg.
Når det kommer til medisiner, er det mange skadelige bivirkninger.
Vi har også et problem når det kommer til resistante bakterier (f.eks. ved overdreven eller ukritisk bruk av antibiotika), og samtidig er det mye naturmedisin som er undervurdert.
Hvis det ikke har dokumenterbare effekter, så ubrukeliggjøres det.
Akkurat det synes jeg er litt synd.
Hvis det derimot er snakk om alvorlige sykdommer, altså av mer eller mindre alvorlig grad eller med uante konsekvenser hvis ikke riktig behandling gis, så må man selvsagt gå til lege.
Nå blir det vel bare mer og mer anerkjent at relasjonen mellom psyke og kropp har mye å si for å utvikle en rekke sykdommer (f.eks er stress veldig uheldig), men selvsagt er det mange faktorer som spiller inn.
Antall ord: 257
"There are more things in heaven and earth, Horatio, than are dreamt of in your philosophy" - Shakespear
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 01 Mar 2007 11:02
- 17
- Kjønn (valgfri): satyriasis
- Blitt takket: 11 ganger
Såkalt "alternativ behandling" bør forventes å skulle etterleve de samme kravene som konvensjonell medisin må. Slik det er pr. i dag kan hvem som helst kalle seg "healer" og ta gode penger for "behandlingen". Dette er vel fordi man generelt sett er av den feilaktige oppfatningen at man må respektere det som en tro.Appelsin skrev: Jeg skriver under dette Ludo. Jeg så forresten innslaget om denne tyske legen på TV2. Er helt enig i at en dersom en ska bruke alternative metoder så bør en i tillegg gå til konsultasjon hos lege. Men måten TV2 fremstilte denne saken på, var langt i fra objektivt spør du meg. Innslaget var etter min mening lite nyansert og fikk alternative metoder som et generelt fenomen til å fremstå som kun negativt og uheldig.
Nå blir det vel bare mer og mer anerkjent at relasjonen mellom psyke og kropp har mye å si for å utvikle en rekke sykdommer (f.eks er stress veldig uheldig), men selvsagt er det mange faktorer som spiller inn.
Tro skal og bør ikke få særbehandling fordi det er tro.
Fokuser gjerne på de positive aspektene ved "alternativ behandling" (for den finnes selvsagt), men forvent ikke å få særbehandling og ufortjent respekt helhetlig sett.
Antall ord: 209
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert
-Dilbert
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 03 Mai 2005 22:22
- 19
De fleste legemidler har bivirkninger, og dette er kommet fram hovedsakelig igjennom god uttesting og dokumentasjon. En blir informert om disse gjennom lege og pakningsvedlegg. Dermed kan en selv eller i samråd med lege vurdere om en burde benytte seg av legemiddelet.ludoburgero skrev: Når det kommer til medisiner, er det mange skadelige bivirkninger.
Hvorfor skulle ikke virkningen være dokumenterbar? Problemet for produsentene er nok at tilfredsstillende dokumentasjon krever mye ressurser, og dermed velger mange å hoppe over dette. Dermed blir det ikke karakterisert som et legemiddel. At noe blir kalt et naturpreparat betyr ikke at det ikke har bivirkninger, og dokumentasjon er nødvendig for å kunne forutsi disse og hyppigheten av de.Vi har også et problem når det kommer til resistante bakterier (f.eks. ved overdreven eller ukritisk bruk av antibiotika), og samtidig er det mye naturmedisin som er undervurdert.
Hvis det ikke har dokumenterbare effekter, så ubrukeliggjøres det.
Akkurat det synes jeg er litt synd.
Noen vil nok si at et preparat er ubrukelig om effekter og bivirkninger ikke er grundig dokumentert, mens andre vil velge å stole på produsentens lovnader og erfaringer fra brukere. Det er ikke verre, og for sistnevnte kan de skaffes på helsekost eller gjennom distribusjon på Internett.
Antall ord: 208
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 06 Jan 2005 21:50
- 19
- Lokalisering: Inni et skall
Det er synd og uprofesjonelt med både "healere" og leger som kun er ute etter å ta gode penger for behandling - og spesielt for behandling som overhode ikke virker.Kimbara skrev: Såkalt "alternativ behandling" bør forventes å skulle etterleve de samme kravene som konvensjonell medisin må. Slik det er pr. i dag kan hvem som helst kalle seg "healer" og ta gode penger for "behandlingen". Dette er vel fordi man generelt sett er av den feilaktige oppfatningen at man må respektere det som en tro.
Tro skal og bør ikke få særbehandling fordi det er tro.
Fokuser gjerne på de positive aspektene ved "alternativ behandling" (for den finnes selvsagt), men forvent ikke å få særbehandling og ufortjent respekt helhetlig sett.
Jeg mener at en bør endre fokuset fra det " å drepe en sykdom med kun medisiner" til " å bringe frem god helse". Det å tenke helhetlig, se på underliggende årsaker til sykdommmen, kanskje endre livsstil og endre perspektiver på livet er noe som muligens kan virke helseforebyggende i mange tilfeller. Det er iallefall verdt et forsøk.
Antall ord: 178
"There are more things in heaven and earth, Horatio, than are dreamt of in your philosophy" - Shakespear
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 01 Mar 2007 11:02
- 17
- Kjønn (valgfri): satyriasis
- Blitt takket: 11 ganger
Men dette har ingenting med "alternativ behandling" å gjøre. Jeg forsøkte å poengtere at "alternativ behandling" skal og bør gjennomgå samme krav som konvensjonell behandling. Det nytter ikke at alle og enhver skal kunne proklamere en "fantastisk" behandlingsform, når det åpenbart er basert på eventyr og overtro (noe som ikke ser ut til å plage de som måtte henfalle til slikt).Appelsin skrev: Det er synd og uprofesjonelt med både "healere" og leger som kun er ute etter å ta gode penger for behandling - og spesielt for behandling som overhode ikke virker.
Jeg mener at en bør endre fokuset fra det " å drepe en sykdom med kun medisiner" til " å bringe frem god helse". Det å tenke helhetlig, se på underliggende årsaker til sykdommmen, kanskje endre livsstil og endre perspektiver på livet er noe som muligens kan virke helseforebyggende i mange tilfeller. Det er iallefall verdt et forsøk.
Det er bra å fokusere på mennesket som helhet i medisinsk praksis selvfølgelig, og det syns jeg man bør bli flinkere til i konvensjonell behandling. Men å la gud og hvermann reklamere med "behandlingsformer" som baserer seg på godtroenhet og håp om fungerende magi - det hører ikke hjemme i vår tid.
Hvis behandlingsformen har noe for seg, så kjør skikkelige tester på den. Finn ut nøyaktig hva som funker, om noe funker i det hele tatt. Det burde være et minimumskrav. Argumentet "dette går ikke innenfor vitenskapen" duger ikke et sekund.
Antall ord: 247
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert
-Dilbert
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 20
Ikke meningen å pirke, men akkurat dette virket selvmotsigende.Kimbara skrev:Såkalt "alternativ behandling" bør forventes å skulle etterleve de samme kravene som konvensjonell medisin må.......men forvent ikke å få særbehandling og ufortjent respekt helhetlig sett.
Du gir det jo "særbehandling" på den negative måten, samtidig som du sier at de "to" formene for behandling skal etterleve de samme kravene. Uansett, du har et poeng:
men hvordan?
Det alternative kan ikke alltid dokumenteres. Noe virker uten at man helt vet hvorfor.
F.eks. har det vært mye snakk om at solhatt ikke fungerer til en dritt, men det er mange som er enige i at det kan lindre forkjølelsessymptomer (siden menn er så stakkarslige når de blir forkjølte).
Gamle kjerringråd for eksempel!
Disse har jo overlevd, og da bør det etter min mening være noe i dem.
Antall ord: 147
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 20
Jeg stoler ikke så mye på det jeg ser på TV. Ikke det jeg leser i avisene heller.Appelsin skrev:Jeg skriver under dette Ludo. Jeg så forresten innslaget om denne tyske legen på TV2. Er helt enig i at en dersom en ska bruke alternative metoder så bør en i tillegg gå til konsultasjon hos lege. Men måten TV2 fremstilte denne saken på, var langt i fra objektivt spør du meg. Innslaget var etter min mening lite nyansert og fikk alternative metoder som et generelt fenomen til å fremstå som kun negativt og uheldig.
Det virker ikke som om det er en stor nok interesse for å være objektiv lengre, og det synes jeg er synd når det dreier seg om nyheter og fakta. Noe må vi forvente kan være så objektivt som mulig også. Men med det presset som finnes idag (ikke at jeg rettferdiggjør det), så er det jo om å gjøre å fenge leseren/tv-titteren mest mulig - siden det er et så stort utvalg av forskjellige kanaler.
Dette bringer uheldigvis med seg mye useriøs vinkling, tabloid dritt, ja - rett og slett forsøpling av dokumentarer og fordummende nyheter. Har ikke ord for hvor frustrert jeg er over den situasjonen.
Uansett, nå sporer jeg det inn på noe annet... det var ikke meninga...
Et rent og ryddig sinn gjør en ren og ryddig kropp.
Hvis vi fokuserer på kosthold og livsstil, og ikke erstatter det med nutrilett og det å jobbe masse overtid sånn at vi kan avspasere, og heller setter standarden selv - ved å spise EKTE sunn kost, økologisk, mer grønnsaker med vitaminer, og tar oss en tur i parken istedenfor på Elixia/SATS, og slutter å kompensere det naturlige med disse industrialiserte "helsekonseptene" - så tror jeg at vi alle også vil ha en bedre helse.
På lik linje som at man ikke trenger å ta paracet hvis man har hodepine, da det ofte dreier seg om væsketap - og da er vel udiskutabelt H2O et rimelig alternativ?
Drikk vann, unngå for mye tilsetningsstoffer, vær regelmessig i aktivitet.
Noen stresser jo (ironisk nok) med å få tid til å trene. Veldig sunt, veldig sunt...
Antall ord: 400
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 20
Såklart den aller helst burde være dokumenterbar.paraunormal skrev:Hvorfor skulle ikke virkningen være dokumenterbar? Problemet for produsentene er nok at tilfredsstillende dokumentasjon krever mye ressurser, og dermed velger mange å hoppe over dette. Dermed blir det ikke karakterisert som et legemiddel. At noe blir kalt et naturpreparat betyr ikke at det ikke har bivirkninger, og dokumentasjon er nødvendig for å kunne forutsi disse og hyppigheten av de.
Bivirkninger finnes blant naturmedisin også, det er klart, men det er i det minste ikke kjemisk fremstilt, og dermed finnes det i naturen. Det er viktig å være i harmoni med den.
Antall ord: 102
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 12 Jan 2005 09:49
- 19
- Blitt takket: 6 ganger
Vet du hva de kaller alternativ medisin som er dokumentert effektiv?
Medisin!
Medisin!
Antall ord: 12
Hide post links |