Kimbara skrev:Så om jeg tolker dere rett, så erkjenner dere (ihvertfall innerst inne) det faktum at kortene og hvordan de blir lagt egentlig ikke har noe å si, men at man må være kreativ i tolkningen sin for at det skal ha noe for seg?
Sagt med andre ord; dette fungerer nøyaktig på samme måte som kinesiske horoskoper, hvor man kan legge ut i det lange og brede og alltid få overraskende gode "treff" på den man leser for fordi innholdet er akkurat generelt nok til å passe for alle (innen en gitt aldersgruppe).
Det virker på meg som om ihvertfall Loddfavne mener dette, og anser det hele som en litt mer kreativ måte å "kaste ball" på. Det ser ikke ut som om han har et usunt eller spesielt urealistisk forhold til Tarot, og da respekterer jeg det fullt ut.
Det jeg reagerer på er dog at enkelte, kanskje underbevisst, toner ned hvordan Tarot egentlig fungerer til fordel for å gjøre det hele mystisk. Jeg legger for eksempel merke til at du, Hecate, sier at du spår, selv om du tidligere i tråden sa at dette ikke er spådom.
Det var nok bare en glipp, men det viser hvordan Tarotkortenes angivelige mystiske egenskaper kan forankre seg.
Det er fordi det kalles "å spå". Språket er vel ikke tilstrekkelig nok til å finne noe mer passende i denne sammenhengen. Men det er ikke spådom. I den grad det er noen forutseende effekt, så er det kanskje like mye vedkommende som ble "spådd" som har tilrettelagt vha ulike valg/handlinger at noe skal skje i tråd med det kortene beskrev
kunne være et mulig resultat.
Men det er slik at du rett og slett bestemmer deg på forhånd hva kortene som ligger
på bestemte plasser skal gi svar på. Eks. du ber om å få svar på noe konkret; avtaler med deg selv at det første kortet skal gi en beskrivelse av bakgrunnen for en situasjon. Det andre kortet skal reflektere situasjonen slik den er i dag. Neste tre kort kan vise råd i situasjonen og dermed de neste tre etter der igjen, kan gi en pekepinn på evt utfall dersom du følger rådene. Det siste kortet kan fortelle om gjennomgangstemaet eller det endelige utfallet. Alt dette har du bestemt i det du stokker kortene, etterpå må du tolke dem alene og i forhold til hverandre. Og ja, jeg tror nok at det er litt som horoskop. Ikke alt kan relateres til noe konkret i livet ditt der og da, noe kan t.o.m. være noe du ikke selv er bevisst på, men at alt stemmer ned i minste detalj er nok lite sannsynlig. De aller beste, klarer kanskje dette. Det er jo også litt sånn at de som blir tolket for, er litt selektive mht til hva de velger å lytte til og vektlegge. En påvirker hverdagen sin til syvende og sist selv.
For et par uker siden ba jeg zind om å legge noen kort på meg for gammelt vennskaps skyld, og de stemte veldig godt overens med den settingen jeg var i. Kanskje fordi avgjørelsene de belyste var så viktige for meg. Det er ikke sikkert jeg hadde følt at de hadde gitt meg noe, dersom jeg ikke hadde hatt behov for akkurat de rådene jeg fikk der og da. Jeg tror det er litt slik med "spådom". Men altså, det er umulig å spå fremtiden. Nåtiden er altfor dynamisk og vekslende til at det er mulig. Det er kanskje 100 mulige utfall for at noe skal inntreffe, sannsynligheten er kanskje bare en viss prosent. Det skal litt til å snevre inn ennå mer bare ved å se i noen kort....