Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderEr det sammenheng mellom å tro på ånder og tro på gud?

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Er det sammenheng mellom å tro på ånder og tro på gud?

Innlegg av ludoburgero »

Metodisten skrev:Om det er spøkelser er det nok en Gud...hmmm.

Er spøkelser mere fantastiske kreasjoner enn oss levende ?

Hvorfor kan vi ikke se det sånn, finns det noe sånt som oss, som faktisk kan gå rundt på to ben, så må det også finnes en Gud.
Tja, er spøkelser fantastisk i det hele tatt?
Vi kaller det jo bare overnaturlig fordi vi ikke helt vil akseptere og vedkjenne deres eksistens. De fleste fordi de ikke har sett dem, og mange fordi de insisterer på at det finnes en logisk forklaring på det hele (hallusinasjoner, etc.). Ingenting som er her er unaturlig eller overnaturlig, det er bare begreper som er brukt for å "holde hodet kaldt" og for å avgrense/distansere oss ifra de tingene vi ikke kjenner så godt og vil akseptere... er det ikke?
Jeg tror man kan tenke etter litt og kjenne på den tanken.

I fare for å virke likegyldig over Livet og Eksistensen, og i frykt for å virke ut som å vanære disse fenomenene vi alle nyter så kjært av, så skal jeg ikke akkurat si at Livet i seg selv ikke er fantastisk. Bare det at vi eksisterer er ganske fantastisk når man først begynner å undre. Og det å undre er en av de tingene som gjør oss til mennesker. Vi burde ikke tvile på eksistensen, og det er klart at vi trenger begreper som "overnaturlig" for å faktisk verdsette de tingene vi kan se og ta på rundt oss også. For eksempel andre mennesker... ;)

Javisst finnes det en Gud. Det er kjærligheten det.
Men når det snakkes om en skaper og en allmektig kraft, så vet jeg søren ikke... men det er klart at det i det minste må være en kraft og at denne kraften må ha vært skapende.
Vi er jo da for pokker her, vi puster og lever og kan kjenne vinden blåse.

Hvem er din Gud, Metodisten?
Antall ord: 329
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

Mirell skrev:Jeg liker heller ikke ordet gud.. Jeg tror at det er noe høyere "makter", men om dette er noe godt eller vondt og har noe med ånder å gjøre, det vet jeg ikke. Med tanke på hvordan verden, altså vi mennskene har blitt har mistet jeg litt troen på at det er noe godt. Er jo så mange uskyldige som lider, både dyr og mennesker...men er det noe godt så forventer jeg at f.eks mennesker som er stygg mot dyr, mot andre folk osv. får sin straff.... Med andre ord, jeg er veldig usikker på hva jeg tror, men er jo bare 19 år så har hele livet foran meg til å fundere på det :D
Vel, jeg vet ikke om menneskene krever litt vel mye av denne gråskjeggete figuren de hele tiden må assosiere en eventuell skaper med navn Gud til...
Du har helt rett i at verden har blitt vond, og det er vanskelig å se det gode når mørket først senker seg over menneskeheten. Men tross alt er det vi mennesker som har latt oss lede av regjerende makter som myndigheter og autoriteter fra tidenes morgen... okay, kanskje ikke så lenge... men, det er tross alt som oftest disse som styrer oss inn i pest og fordervelse.
Hvem har sagt at Vårherre må være god?

Nei, jeg tror vi skal slutte å vente på at Gud skal gripe inn med ei hånd i både øst og vest. For vi mennesker trosser hverandre, vi kriger og herjer og sørger tross alt for alt dette selv. Noen vil jo ha det til at vi har fri vilje, og det føles jo virkelig slik ut her jeg sitter og skriver akkurat det jeg skriver nå. For disse ordene er mine. Jeg kunne likegjerne ha slått av maskinen her og nå, men jeg gjorde det aldri. Jeg fullførte setningene. Skjønner du?

Mennesker må selv ta ansvar for at vi har gjort verden til et vondt sted.
Vi er alle skyldige, alle mordere - men samtidig har vi hverandre, og vi må se hvor godt livet kan være også. Gå og kjøpe oss litt håp, og stoppe en snartur innom kiosken med det samme og kjøpe en liten dose tro på oss selv også. Så må vi bruke disse tingene til noe konstruktivt.
For eksempel å gjøre livet bedre for så mange vi klarer. Vi kan jo starte med å løsrive oss fra vår egen pessimisme og heller se litt på livets lyse sider...

Jeg lover deg at det er mange av dem. Bare noe så enkelt å smile til hverandre er helt vidunderlig.
Antall ord: 451

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Mirell
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 07 Okt 2008 14:15
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av Mirell »

Ludoburgero: Ja jeg er enig i det du sier;) Folk har vel kanskje litt for høye tanker og forventninger til denne mulige guden...?! Vi styrer oss selv og alle valgene vi tar er som oftest opp til oss selv. Det er veldig lett å miste troen idag, men vi må ikke miste håpet :D

La oss si at reinkarnasjon eksisterer og at hvert liv er for å lære forskjellige erfaringer som mange tror, så føler jeg at vår egoisme og ignoranse er en av disse viktige erfaringene. Lære oss at dette fører oss i dårlig retning...? Men det har også mye av æren for at vi er her vi er idag :roll: Hehe nå bare spekulerer jeg litt rundt her med meg selv :oops:
Antall ord: 127
«En nasjons storhet og moralske fremskritt kan måles etter hvordan dyrene behandles» Gandhi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1432 ganger
Blitt takket: 1725 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

Bildet av Gud som en gammel mann med skjegg, som sitter på en opphøyet trone, og kommanderer verden, - det bildet tror jeg ikke på.

Jeg tror heller at det jeg kaller GUD er en energi - og derfor kaller jeg den ofte for LYSET - en energi som ligger under alt annet som eksisterer.

Denne energien er det som gjør at ting holder sammen, at man kan putte flytende vann oppi et fast glass, og så drikke det.
Tross alt ; selv om vitenskapen har funnet beskrivelser på det meste, så er tross alt et atom mest tomrom.
Og et atom består av elektroner, protoner, osv.
ALT er bygget opp rundt atomer, ( som i sin tur kansje er bygget opp av strenger ? )

Uansett ; Strenger er ikke egentlig bevist, man har masse teorier om de, men bevis som vi kan vise ?
( hvis det er kommet bevis, så er de ganske nye - men teoriene er gamle...)

Slik tror jeg det er med den energien - som kineserene kalle QI - livsenergien.
Dette er etter min mening en del av GUD - Lyset, eller hva vi nå skal kalle energien.

Denne energien er også "bevisst" - den har sine egne tankeprosesser, akkurat som du og jeg.
Og denne energien er ikke i "en enhet" - men i mange.
Blant mennesker deler vi den gjerne i "sjeler".

Denne energien / sjelene - var i sin tid uten særlig aktivitet - "de lå på stranda og kosa seg hele dagen".
Oki, det kan man kansje gjøre noen milliarder år, men da begynner ting å bli kjedelig.
VELDIG kjedelig...
"hva skal du gjøre idag da ? - samma som alltid - ligge på stranda og kjede meg ..."

Så kom en eller annen opp med en ide :
Hvis du ikke behøvde å ligge på stranda hver dag, hva ville du da gjøre ?

Etter noen millioner år med tankearbeid, så fant man ut at - jo vi lager et rollespill, så ser vi hvordan vi reagerer i gitte situasjoner.
Rollespillet trengte et sted å utfolde, seg, og Gud skapte himmel og jord, ( og alt annet i universet).
Deretter ble "spillarenaen" laget, og etter mange variasjoner, ble de første dyr og så senere ble mennesker skapt.
Her var en type vesen - som kunne gjøre ting.
Til å begynne med var de enkle vesen, og det eneste de gjorde var å forplante seg og ete.
Dette fungerte bra noen mill år, men så ble det og kjedelig, og man videreutviklet dette til rovdyr og byttedyr.
Nå ble det action, og dette var jo "gøy" i noen millioner år.
Men etterhvert ble dette og kjeldelig, og man måtte videreutvikle "spillefigurene" - slik at det ble enda mer action.

Når en spillebrikke ble ødelagt, eller var ferdig med "sin omgang" - ble den erstattet av en ny.
Men før den ble erstattet - måtte man legge en viss plan for neste runde.

Dermed kunne sjelen lære stadig nye ting om seg selv, i gitte situasjoner.

Etterhvert kom mennesket, og NÅ ble mulighetene for å teste ut grenser virkelig store.

For å virkelig teste ut menneske-egenskapene , måtte sjelen begrense seg slik at spillebrikkene virkelig levde et eget "liv". Dermed måtte man begrense sjelens uendelige egenskaper - til å se alt, vite alt, osv, og dermed sette begrensninger.
Et snev av slike begrensninger sitter dog igjen, noe vi idag kaller "samvittighet", og medfølelse.
Likevel ville spillebrikkene beholde visse deler av sine egenskaper.

Hvordan ville man reagere i dette spillet, når man ble utsatt for det ene eller det andre ?
Ville samvittigheten overleve, og man ville sørge for hverandre, ? eller ville egoisme og selvoppholdelsesdrift ødelegge det som fantes av samvittighet ?

For å teste dette fullt ut, måtte man ha diverse scenarioer, og spillere som var interresert i å assistere hverandre for å få til alle disse situasjonene som krevdes.
Dermed introduserte sjelene også hungersnød, krig, drap, ran, osv, for å virkelig få frem reaksjoner fra spillebrikkene.

Noen av spillebrikkene har "Lekkasjer" i begrensningene - og kan derfor utføre visse ting, som healing, å se ( synskhet), osv, for å få enda flere nyanser av reaksjonsmønstre frem.
Andre spille brikker har ikke disse "Lekkasjene" - eller skal jeg si åpninger som er laget for å få frem variasjoner i større eller mindre grad ?

Hvordan vil spillebrikkene reagere, når de av og til får inn reelle informasjoner, og andre ganger er det fantasien som slår ut for fullt , vil man utnytte andre mennesker med dette -( svindle dem ), eller vil man oppføre seg medmenneskelig ( som f.ex Snåsamannen - Joralf Gjerstad gjør ? )

Jeg tror atslå at vi er utstyrt med forskjellige muligheter, forskjellige mønstre vi skal passe inn i for å se hvordan vil man reagere i gitte situasjoner ?

GUD - Lyset - Allah - er etter min mening den samme energi kilde - men som mennesket har tilpasset til forskjellige religioner.

GUD er ikke vond, det er våre reaksjonsmønstre som er onde. Pågrunn av mangel på medmenneskelighet, og toleranse !

Se på krig - sult - kriminalitet - osv.
Menneskene KUNNE med kjærlighet og medmenneskelighet fjernet det meste av slike ting.
Naturkatastrofer - opptrer fordi vi trenger også andre "inputs" for å se hvordan vi reagerer.

I ett liv så skal man lære å drepe - få den erfaringen.
I et annet liv, skal man bli drept -dels for å få den erfaringen, men også for å gi den som skal drepe muligheten til å gjøre det !

I ett liv er man konge, i et annet slave. Så hattemaker, baker, smed, osv - for å få de forskjelige aspekter fra livet, slik at man faktisk får forskjellig lærdom.
GUD er den høyeste energien her, og Lyset har mange medhjelpere for å få det hele til å "Kjøre" - Engler sier vi - energier med høyere energier enn de fleste sjeler, men likevel en del av LYSET,
så kommer sjelene -som deg meg, og alt levende.
Noen levende ting har en "gruppesjel" - en som passer på sin type - f,.ex vegetasjon.
Ja, planter har nemlig også følelser !
Alt som reagerer på en eller annen måte ( sålenge det ikke er ren kjemi da ) - vil jeg våge å påstå har livsenergi !

Ånder - er sjeler som ikke har kommet tilbake til lyset, slik de skal, for å gjøre klar for neste runde, ofte fordi det de har lært her ( "du har syndet- du skal til helvete" ) - gjør at de er livredde for å gå videre.
De tror at når de går inn i lyset, vil de møte en portvokter - som sender de ned til en brennende ildmørje -fordi de tror de har gjordt noe galt.
Jeg tror ikke det er slik. Derimot, vil man møte seg selv i døra - man ser hva man har gjort mot andre mennesker og andre levende individer..

Å kalle Gud for God, eller for Dårlig - blir feil. Fordi GUD er den som legger ting til rette for oss, slik at vi KAN lære.

VI er nå i ferd med en åndelig oppvåkning- sies det.
Ok, det vil si at vi er ferdig med "fjerde klasse" - og har prøvd alle pultene i klasserommet." - nå skal vi opp i femte.
Med andre ord ; nå endres spillebrettet, noe som har skjedd samtidig med den industrielle revolusjon.
Toppen av forandringen blir i desember 2012, men det er bare en dato, akkurat som nyttårsaften kommer i morgen.
Blir du forandret noe voldsomt fra i går til 2 januar ?
Slik er det med datoen 21 desember 2012 også, det er bare en dato.

Å tro på ånder, innebærer for meg å også måtte tro på en GUD - eller LYSET som jeg ofte sier, fordi det er en større sammenheng.

Å -er du kristen ? ja isåfall skal du fortsette med det ! Det er nemlig DIN vei i dette livet.
Samme om du er Muslim eller tror på Tor og Odin.

Iallfall ; dette er et glimt av min mening om livet, døden, Gud, og Ånder, osv.

Asbjørn
Antall ord: 1317

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 20 Aug 2005 21:40
19
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

Kappa skrev:Jeg synes det er spennende å se om det finnes folk som ikke tror på gud men tror på ånder og gjenferd.

Har bare tenkt at hvis man tror på ånder og gjenferd så man vel også tro på gud.
Ja, man skulle tro det, logisk på en måte, men...
Uansett så ligger nok undringen på lur hos de aller fleste, om ikke alle, da mer eller mindre, og nå og da.

Det finnes altså én Gud, den ekte, men så finnes det også mange etterligninger, som da ikke blir annet enn avguder, kan heller ikke bli noe annet. Du kan si det slik; åndeverdenen er delt inn i to sider, den rene siden er Gud og Hans engler og skapninger forøvrig. Den andre og urene siden er Satan hans engler/demoner.

En mann sa det slik engang, da vi snakket om dette: Det er en konstant krig i åndeverdenen, Guds hær mot Satans hær, og slagmarken er oss mennesker.

Så derfor, alt som skjer her i vår fysiske verden, det har sitt utspring ifra den åndelige.

Gud er tålmodig med oss, Han ønsker å ha daglig samfunn med oss, ja Han elsker oss rett og slett, og det er også derfor Han kaller på oss dagen lang. Vi har ingen av oss noe i oss selv å skryte/rose oss av overfor Gud. Men Han ser i nåde til og tilgir oss alt vi har gjort og renser oss slik at vi blir hvite som snø, om vi vil.

Jeg selv levde et ganske så syndefullt liv, det skal jeg innrømme, og ikke noe typisk A4 liv nei. Og uten tanke på at det fantes en Gud i himmelen, trodde heller ikke at Han kunne finnes, etter all den ondskapen og urettferdigheten som regjerte hverdagen og ofte ødela de gode stundene. Så jeg ble forherdet, ja vi har lett for å bli det i dette åndelige mørket. Men Gud ville det anderledes, og jeg grep sjansen.

Trodde i begynnelsen på mitt nye liv, altså livet med Gud, at det var det, nå blir alt stille og fredelig, men den gang ei, det var da det hele begynte, nå begynte den virkelige læringsprosessen.

Et tidlig minne jeg har, var en diskusjon med en kvinne som hadde vært "kristen" nesten hele sitt liv. Kristen i anførel, for hun var/er av det religiøse slaget. Hun var ikke noe særlig begeistret, når alt kom til alt, selv om hun gav uttrykk for et i begynnelsen da. Men vårt syn var ganske så ulikt om mangt og meget, ja hun stod, står fortsatt i Den Norske Kirke.

Etter som diskusjonen vår skred frem, ble vår uenighet mer og mer til å ta og føle på, kan man si. Jeg var jo åpen og hadde fortalt hvilken stor synder jeg hadde vært, og dette kom i retur etterhvert såklart. For jo, hun hadde da ikke gjort det, og slettes ikke slikt, og det fikk da være grenser. Og videre; hvem er du som kommer og skal belære meg, og slikt...Hennes ektemann var da hjertens enig med henne såklart. Dette var hjemme hos dem, ja jeg tok motet til meg og gjorde dem et besøk. Var ganske så ny i min vandring med Herren.

En stund trodde jeg at jeg hade tatt meg vann over hodet, så hva nu, tenkte jeg? men så kom Herren meg til hjelp, og minnet meg om sitt ord der og da. Ja det var disse forløsende ord, akkurat de jeg trengte der og da:

Kom og la oss gå i rette med hverandre, sier Herren; om deres synder er som purpur, skal de bli hvite som snø; om de er røde som skarlagen, skal de bli som den hvite ull.

Med de sanne ordene ble situasjonen snudd, ja Herren var selv mektig tilstedet.

Åndeverdenen er høyst virkelig, både den onde og den gode siden. Men Gud er den som har livets evige ord, og er Den, med stor D, som alene kan lede oss på riktig kurs hjem til sitt evighets, ja kjærlighetens rike.

Det er ikke oppkommet i noe menneskes hjerter, eller tanker, hva Gud har beredt for alle de som ELSKER Ham, for det er så fantastisk at det overgår enhver forestillings evne, og menneskelig forstand.

Gud er en høyst personlig Gud, og ved Hans Ord er alt skapt.

I begynnelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud.

Han var i begynnelsen hos Gud.

Alt er blitt til ved ham, og uten ham er ikke noe blitt til av alt som er blitt til.

Jesus har alt ryddet veien for oss, han er også Ordet som Johannes skrev om i evangeliet. Evangeliet betyr rett og slett - Det Glade Budskap.
Antall ord: 817
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

Mirell skrev:Ludoburgero: Ja jeg er enig i det du sier;) Folk har vel kanskje litt for høye tanker og forventninger til denne mulige guden...?! Vi styrer oss selv og alle valgene vi tar er som oftest opp til oss selv. Det er veldig lett å miste troen idag, men vi må ikke miste håpet :D
Vel, jeg vil ikke kalle meg kristen. Det kommer bare til et punkt der man ikke kan forklare noe, og så må man argumentere så godt man kan for hvorfor man ikke kan forklare det.
Når så mange snakker om det samme, så kan jeg også si det, men jeg kan forsøke å ta vekk "Gud" fra det jeg sier, og det vil likevel dreie seg rundt det samme som mange kristne sier.

Jeg tror bare mange tar det for gitt at de har sett og forstått sannheten.
Ingen kjenner den, tror jeg, og det er mitt utgangspunkt. Ulempen er at jeg går utifra det utgangspunktet selv i situasjoner der mange mener man må ta noe for god fisk.
Sånn vil jeg nok alltid være, både kritisk og åpen, om en annen. Det tror jeg vi alle er, men jeg har som mål å alltid være "mønsterløs" og ikke gå meg i sirkel rundt mine egne fotspor.
Kanskje jeg har for høye forventninger til hva jeg selv klarer å prestere, og en dag også selv vil bytte det ut med denne gudefiguren så mange ser Gud som..?

Som du sier, så er det mange som har mistet troen - men viktig å ikke miste håpet.
Dette var kloke ord... veldig kloke ord. For det er nemlig slik at dersom en mister håpet, så vil verken tro eller viten hjelpe oss. Vi trenger en glød, noe som får oss til å kunne skinne.
La oss si at reinkarnasjon eksisterer og at hvert liv er for å lære forskjellige erfaringer som mange tror, så føler jeg at vår egoisme og ignoranse er en av disse viktige erfaringene. Lære oss at dette fører oss i dårlig retning...? Men det har også mye av æren for at vi er her vi er idag :roll: Hehe nå bare spekulerer jeg litt rundt her med meg selv :oops:
Ja, la oss ta for oss idéen om reinkarnasjon.
Her synes jeg du tar for deg et viktig poeng. Egoisme er tross alt med på å hjelpe oss til å finne en posisjon i livet. Vårt ståsted. En kan spørre seg selv om det går an å leve uten den?
Vel, dårlig retning... i en verden som dette, så dreier det seg om balanse, siden vi skal leve med hverandre. Det går fint an å kun isolere seg og tenke på seg selv, men det går også an å bry seg om hverandre i større grad. Være altruistiske, altså det motsatte av egoistiske, og nærmest ofre seg selv for alle andre. Men jeg tror det sunneste er å finne en mellomting, og jeg tror det er uunngåelig å ikke være litt av begge deler i forskjellige situasjoner.

Fint å høre deg spekulere.
Synes du har interessante tanker som jeg gjerne kunne tenke meg å høre mere av :)
Antall ord: 544

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Kappa
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 29 Des 2008 13:15
15

Innlegg av Kappa »

Følger man sunn fornuft er det ingenting pr dags dato som tilsier at det finnes gud, ånder eller spøkelser. Man har ikke et eneste bevis for at noe av dette finnes.
Antall ord: 33

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

Kappa skrev:Følger man sunn fornuft er det ingenting pr dags dato som tilsier at det finnes gud, ånder eller spøkelser. Man har ikke et eneste bevis for at noe av dette finnes.
Kan du bevise at du har drømt det du har drømt iløpet av en natt?
Antall ord: 53

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Eaglespirit
Moderator
Moderator
Startet: 01 Mar 2005 20:32
19
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av Eaglespirit »

ludoburgero skrev:
Kappa skrev:Følger man sunn fornuft er det ingenting pr dags dato som tilsier at det finnes gud, ånder eller spøkelser. Man har ikke et eneste bevis for at noe av dette finnes.
Kan du bevise at du har drømt det du har drømt iløpet av en natt?
For mæ så e det vi kaller Gud en energi gestalt, Så æ kaller det Kilden til alt
Både godt og vondt
Antall ord: 77
Endret: Eaglespirits signatur - til minne om Eaglespirit!
Admin
EAGLE mod for CHAT og UFO

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Tja, det er vel ulike oppfattninger av hva som er sunn fornuft, eller ikke. Man vet jo f.eks. at når kroppen dør, da forlater sjelen sitt jordiske hylster og går tilbake til sitt bestemmelsessted på den andre siden, mens kroppen blir igjen død og maktesløs her i denne fysiske verden.

Kan du bevise at du ikke har ånd? Selvsagt kan du ikke det. Sunn fornuft sier at den åndelige dimesjonen er virkelig på mere enn en måte. Drømmer, syner i våken tilstand, mirakler, tegn og under, med mere.
Antall ord: 132
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Eaglespirit
Moderator
Moderator
19

Innlegg av Eaglespirit »

misty-gutt skrev:
Tja, det er vel ulike oppfattninger av hva som er sunn fornuft, eller ikke. Man vet jo f.eks. at når kroppen dør, da forlater sjelen sitt jordiske hylster og går tilbake til sitt bestemmelsessted på den andre siden, mens kroppen blir igjen død og maktesløs her i denne fysiske verden.

Kan du bevise at du ikke har ånd? Selvsagt kan du ikke det. Sunn fornuft sier at den åndelige dimesjonen er virkelig på mere enn en måte. Drømmer, syner i våken tilstand, mirakler, tegn og under, med mere.
Man vet ikke om sjelen finns, men kan ha tro på det. Men det kan jo finnes forskjellige legemer, som astral og mental legemer.
Antall ord: 159
Admin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Sjel og ånd er vel mye eldre benevnelser for vår åndelige, hva skal jeg si..struktur, enn disse relativt nye ordene, mental og astral.

Jeg synes at Bibelen sier det så fint et sted i NT, så jeg siterer det avsnittet her.

Og der er himmelske legemer, og der er jordiske legemer; men én herlighet har de himmelske legemer, en annen de jordiske.

Én glans har solen, og en annen månen, og en annen stjernene; for den ene stjerne skiller seg fra den andre i glans.

Så er det og med de dødes oppstandelse. Det såes i forgjengelighet; det opstår i uforgjengelighet;

det såes i vanære, det oppstår i herlighet; det såes i skrøpelighet, det oppstår i kraft;

der såes et naturlig legeme, der oppstår et åndelig legeme. Så visst som det gis et naturlig legeme, gis det og et åndelig legeme.

Således er det og skrevet: Det første menneske, Adam, blev til en levende sjel; den siste Adam er blitt til en levendegjørende ånd.

Men det åndelige er ikke det første, men det naturlige, derefter det åndelige.

Det første menneske var av jorden, jordisk; det annet menneske er av himmelen.

Sådan som den jordiske var, så er og de jordiske, og sådan som den himmelske er, så skal og de himmelske være,

og likesom vi har båret den jordiskes billede, så skal vi og bære den himmelskes billede.

Men dette sier jeg, brødre, at kjøtt og blod kan ikke arve Guds rike, heller ikke arver forgjengelighet uforgjengelighet.

Se, jeg sier dere en hemmelighet: Vi skal ikke alle dø, men vi skal alle forvandles,

i et nu, i et øieblikk, ved den siste basun. For basunen skal lyde, og de døde skal oppstå uforgjengelige, og vi skal forvandles.

For dette forgjengelige skal bli iklædd uforgjengelighet, og dette dødelige bli iklædd udødelighet.

Og når dette forgjengelige er iklædd uforgjengelighet, og dette dødelige er iklædd udødelighet, da opfylles det ord som er skrevet: Døden er opslukt til seier.

Død, hvor er din brodd? Død, hvor er din seier?

Men dødens brodd er synden, og syndens kraft er loven;

men Gud være takk, som gir oss seier ved vår Herre Jesus Kristus!
Antall ord: 400

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Eaglespirit
Moderator
Moderator
19

Innlegg av Eaglespirit »

misty-gutt skrev:Sjel og ånd er vel mye eldre benevnelser for vår åndelige, hva skal jeg si..struktur, enn disse relativt nye ordene, mental og astral.

Jeg synes at Bibelen sier det så fint et sted i NT, så jeg siterer det avsnittet her.

Og der er himmelske legemer, og der er jordiske legemer; men én herlighet har de himmelske legemer, en annen de jordiske.

Én glans har solen, og en annen månen, og en annen stjernene; for den ene stjerne skiller seg fra den andre i glans.

Så er det og med de dødes oppstandelse. Det såes i forgjengelighet; det opstår i uforgjengelighet;

det såes i vanære, det oppstår i herlighet; det såes i skrøpelighet, det oppstår i kraft;

der såes et naturlig legeme, der oppstår et åndelig legeme. Så visst som det gis et naturlig legeme, gis det og et åndelig legeme.

Således er det og skrevet: Det første menneske, Adam, blev til en levende sjel; den siste Adam er blitt til en levendegjørende ånd.

Men det åndelige er ikke det første, men det naturlige, derefter det åndelige.

Det første menneske var av jorden, jordisk; det annet menneske er av himmelen.

Sådan som den jordiske var, så er og de jordiske, og sådan som den himmelske er, så skal og de himmelske være,

og likesom vi har båret den jordiskes billede, så skal vi og bære den himmelskes billede.

Men dette sier jeg, brødre, at kjøtt og blod kan ikke arve Guds rike, heller ikke arver forgjengelighet uforgjengelighet.

Se, jeg sier dere en hemmelighet: Vi skal ikke alle dø, men vi skal alle forvandles,

i et nu, i et øieblikk, ved den siste basun. For basunen skal lyde, og de døde skal oppstå uforgjengelige, og vi skal forvandles.

For dette forgjengelige skal bli iklædd uforgjengelighet, og dette dødelige bli iklædd udødelighet.

Og når dette forgjengelige er iklædd uforgjengelighet, og dette dødelige er iklædd udødelighet, da opfylles det ord som er skrevet: Døden er opslukt til seier.

Død, hvor er din brodd? Død, hvor er din seier?

Men dødens brodd er synden, og syndens kraft er loven;

men Gud være takk, som gir oss seier ved vår Herre Jesus Kristus!
Som sagt så mener jeg at det du kaller Gud er en energi gestalt, som bare pøser ut liv, enten det er menneske eller insekt, Livet bare må ut og det gjenspeiler seg i alt liv :mozilla_wink:
Antall ord: 442
Admin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Eaglespirit skrev: Som sagt så mener jeg at det du kaller Gud er en energi gestalt, som bare pøser ut liv, enten det er menneske eller insekt, Livet bare må ut og det gjenspeiler seg i alt liv :mozilla_wink:
Vi er vel enig i at; om ingen Gud, da heller ingen energi. Men der stopper vel også enigheten.

Gud er så uendelig stor, så at den eneste måten å forholde seg realistisk til Ham, er ved Jesus Kristus. Det er jeg overbevist om.

Når Gud kaller et menneskes ånd tilbake, ja da dør det en fysisk død. Eller et menneske blir drept f.eks. av et annet menneske, da må det oppgi sin ånd.

Hadde Gud trekt all energi tilbake fra universet, ja da hadde det kollapset totalt.

Gud holder det hele oppe ved sitt allmakts ord, og kraft.
Antall ord: 144

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
kaja43
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 27 Mai 2005 19:16
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ski
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av kaja43 »

For meg er det ingen logikk i at det skulle finnes ånder, men ingen
Gud.
Men at ånder er noe fantastisk og spennende klarer jeg ikke se.

En må langt utenfor/ovenfor den suppa de eksisterer i før det
begynner å bli spennende.
De er jo mennesker, bare uten kropp, med de samme følelser og tanker
som de hadde når de levde. Og siden de flyr rundt å holder på livet
så var de fleste av dem ikke særlig fulle av kjærlighet til annet enn
materialisme heller.

Gud er personlig og hver og en har sin opplevelse av hva H*n er eller
ikke er. Men samtidig så er det så ufattelig for oss alle og vi som
mennesker trenger å forstå med hjernen ikke bare med hjertet
frem til ett visst stadie og derfor henger vi oss på ulike religioner
og tankeskoler.
Det er nærmste jeg kommer i disse på hva min Gud er, er Teosofien,
som jeg etterhvert har studert ganske inngående både esoterisk
og eksoterisk.
Så Gud for meg er ett energifokus som innehar alt, det er vårt opphav,
der hver og en sjelsgnist er sprunget ut fra og skal tilbake til når erfaringen
er komplett. Samtidig er vi alle forbundet med den i myriader av energibaner
hvor mange energifokus står og holder og formidler sin energi ned til jorden
og menneskene som grupper og enkeltindvider.
Dermed så er vi til enhver tid forbundet med hverandre og med Gud, men også
adskilt gjennom våre tankers evne til å adskille gjennom fordømming, hat og
fremmedgjøring overfor andre mennesker eller Gud.

Å si at GUd er ond er ett utrykk for dette. Vi dømmer handlinger ut fra dualisme
og egoisme. Vi ser ikke årsaken bak, men bruker vårt følelsesregister.
Gud er ikke ond eller god, H*n ER.

Om en setter alle følelser og tanker vekk og ser på verden ut fra den tilstanden
vil en kunne ane Guds tilstand av væren.
Antall ord: 337
Vær god mot deg selv og du vil skinne for andre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links