Fakta, teori & skepsisDen gamle verden

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

D.A.
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 23 Aug 2008 02:46
16
Har takket: 1 gang

Innlegg av D.A. »

De kristen i dag baserer sin tro på en bok som noen av de mener er Guds uforfalskede ord, selv om endel fakta motsier dette. Kildene til det Nye Testamente er omtrent 3000 tekstfragmenter, på gresk, som ble til i tidsrommet år 200-300. Disse tekstene ineholder noen motsetninger, og ingen av de stemmer helt overens. Tekstene har blitt forandret etter att de ble til, noe som kan anntyde att de er forfslsket. Problemer oppstår også i forbindelse med oversettningen, siden ett gresk ord kan ha flere betydninger på norsk, eller det kan vere motsatt. Oversettertene er som regel kristene selv, og på den måten kan deres tro påvirke resultatet. Det er også viktig å merke seg att tekstfragmentene ikke er orginale, men sansyneligvis avskrifter av avskrifter av orginalen.
Dette betyr ikke att hele det nye testamente er løgn, eller fantasi. Jeg tror att det finnes sannheter der selv om den ikke kan leses bokstavelig.

I det nye testamente, kan vi lese lovnader om att sanhetens ånd skal komme og veilede oss til den fulle sannhet. Om dette stemmer, betyr det att vi ikke er i besittelse av denne sannheten enda, eller har tillgang til den?

Etter att det nye testamente oppsto, har levd en rekke myikere, som hevder å formidle den sanne kristene lære. Ett eksempel her er Emanuel swedenborg. 1688-1772
Det att han ble anklaget for kjettei, viser att kirken den gang ikke var villige til å stole på han, kanskje de var redde for å miste sin posisjon i sammfundet. http://no.wikipedia.org/wiki/Emanuel_Sw ... g#Kjetteri

Dette er noe som skjer i dag også; diverse trossammfund tviholder på sin tro til tross for att det foreligger informasjon som ikke er forenelig med deres tro.
Det vitenskapen har funnet ut om virkeligheten, fx evolusjonen, viser skapelsesberettningen ikke kan tolkes bokstavelig.
Det virker som att det fortsatt foregår en slags strid om det "rette" verdensbildet i mellom ulike grupper.

Når det gjelder feiring av diverse høytider, kan man spøre seg om gunnen til dette.
For meg handlet dette bare om tradisjoner. Jeg har feiret jul så lenge jeg kan huske, som barn var det først og fremst gavene, og det sosiale jeg gledet meg til, og selve feiringen hadde lite med troen på Jesus å gjøre. Jeg er også døpt, og konfirmert, selv om jeg, den gangen, ikke trodde på verken Gud eller Jesus, det hadde egentlig bare med tradisjoner å gjøre. Det er først i den senere tid, etter att jeg har satt meg mere inn i forskjellige religioner, att jeg har fått ett mer åpent syn på dette. Jeg har også sett att det er en forskjell på det skriftene sier, og slik religionen praktiseres i dag.
Antall ord: 463

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 23 Sep 2008 10:12
16
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Innlegg av Moonstone »

D.A: Fint å se at noen gjør hjemmeleksene sine :mozilla_smile:

Akuratt sånne ting du la fram nå, er nettop sånne ting som sku vært lagt frem og drøftet helt fra grunnskolen av. Da hadde det nok skjedd en opplysning i rakettfart!

Men hvorfor velger de og IKKE gjøre mon tro?
Kontroll? Skape alle like? Opprettholde en illusjon?
Antall ord: 64
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
D.A.
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 23 Aug 2008 02:46
16
Har takket: 1 gang

Innlegg av D.A. »

Ja, helt enig.

Vi lærer om evulosjonen i naturfag, mens i k.r.l. lærer vi om skapelsesberetningen i det gammle testamente. Hvordan forholdet barn seg til dette?
Det er tydelig att det er behov for forandringer på dette området. Jeg mener ikke att man bør fjerne krl fra timeplanen,men de bør kanskje få mere innformasjon om usikkerheten i kildene og få en bedre opplæring tilpasset den informasjonen vi faktisk har tilgang til i dag.

Kirken har i denne tid opplevd redusert oppslutning, og har antagelig satt i gang tiltak for å øke denne igjen. Mennesker får problemer med å forholde seg til en religion som tviholder på troen(inbildningen) sin, det er fx ikke lenge siden kirken oppga å overbevise folk om att jorden er universets midtpungt.

Som jeg sa, ser det for meg ut til att det er ett ønske om å ha det rette verdensbildet, de ønsker økt oppslutning, men religionens sannhet er ikke ett resultat av oppslutningen. For meg er det uforstålig att noen ønsker og oppretholde en illusjon istedet for å virkelig søke sannheten. Kanskje det er som du sier; att ett ønske om kontroll fra kirkens side. Jeg aner ikke grunnen til dette.
Antall ord: 204

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
16
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Innlegg av Moonstone »

D.A: Det er nok også det å tape ansikt det står på tror jeg, selvom Kirken gang på gang har tapt ansikt fra før.

Det er ikke lenge siden Paven sa unnskyld om det med Gallileo,
eller oppløst forskjellige Helgener osv.

Husk også at de har flydd rundt og overtalt folkeslag i over 1000 år at DE har rett, så nå er det nok LITT vanskelig å si at de faktisk har tatt feil i MAAAANGE ting..
Antall ord: 79
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 02 Sep 2004 20:50
20
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Moonstone skrev:
Så hva vil vi feire nå til Youle? Vintersol-verv? Jeshua (Jesus) bursdag?

OPP TIL DERE.
Har vi ikke allerede laget en ny tradisjon her, da?
Vi feirer kjøpefesten, juleribba og marsipangrisen. Trenger vi virkelig ha en annen grunn enn at det er hyggelig og "tradisjon?"
Antall ord: 49
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu

Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker