Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderSande prestegård

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
a.ejme
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 09 Mar 2013 14:14
11
Kjønn (valgfri): Jente
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 3 ganger

- - Sande prestegård

Innlegg av a.ejme »

Ankh skrev:Jeg har jobbet litt med å samle en gjeng til å spleise på å leie den. Koster 1800,- så om vi får 18 stk. så er det en hundrelapp pr. person. Sande historielag kommer gjerne og sier litt om stedet, og det er stort nok til å dele oss i to grupper på f.eks 10 personer så ikke alle går oppå hverandre.

Om tre kommer blir det 600,- på vher noe som er i overkant hva foil er villige til å betale...
Det hadde vært veldig gøy! Jeg hadde hvertfall blitt med om det hadde blitt noe! :D
Antall ord: 99

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Ankh

- Sande prestegård

Innlegg av Ankh »

Jeg har hørt ulike variasjoner på hva som er bakgrunnen for at presten går igjen, langtfra alle mener konfirmasjonsnekten er årsaken.

Først av alt er det ingen opplysninger om at Hans Daniel Hammer nektet å konfirmere noen. Faren hans derimot, Christoffer Povel Hammer nektet å konfirmere over 80, så om det er bakgrunnen er det nok Christiffer som er den skyldige.

I 1771:
Tungan Olsson Østre Weberg. Læser slæt i bog". Avvist fra konfirmasjon.

I 1772:
Død 8/3 1772: Tungan Olsson Østre Weberg. 18-19 aar.

Dette er saken som mange kobler til presten.

Andre fokuserer mer på gravhaugen utenfor. Det går historier om at presten ble straffet for å forandre den. Om man avviser over 80 fra å konfirmere seg, så er det usannsynlig at et enkelttilfelle skal gjøre at en går igjen.

Såvidt jeg vet har det vært flere husrensforsøk der, men frykter det har vært for mange amatører som har fått leke seg og ikke alt har gått som det skulle. Tror ikke det er noe ønske om å ha han der, men det er vel mer at de ikke ønsker oppmerksomhet rundt han.

Stedet leies ut, og de taper leieinntekter om kundene skremmes vekk. De er vel også redd for latterliggjøring om det komemr ut.

Når jeg sjekket ut sist så var helgene utleid til langt ut i 2013 så vi må nok over sommeren isåfall. Det er endel mandager ledige, men det er lite populære dager siden folk skal på jobb osv.

Om man klarer å samle rundt 20 stykker i en helgenatt som er villige til å betale en hundrelapp for å delta så blir jeg gjerne med selv. Får sikekrt med meg 2-3 til.
Antall ord: 296

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links