Hvordan gjennomføre EFT (Emotional freedom technique) :
http://www.youtube.com/watch?v=aQp0kA5a5OI
EFT metoden tar utgangspunkt i kinesisk ”meridian” system. Og når en person ”tapper” eller bruker denne metoden, så vil en kunne frigjør blokkerte energier. En går inn på kroppens energi felt, og løser opp knuter/blokkeringer. Teorien er veldig lik på hva som foregår under kinesisk akupunktur, hvor en også stimulerer enkelte punkter for å løse opp i energi systemet.
1. Fokuser på noe som plager deg - situasjoner, tanker, følelser eller personer.
2. Vurder hvor mye det tema plager deg fra 1-10. – Dette gjøres slik at etter noen runder med EFT så kan du sjekke hvilken fremgang du har hatt, når du neste gang vurderer tema 1-10 på et senere tidspunkt.
3. Det du så gjør er å gjenta affirmasjonen:
Selv om jeg har ”problem x” så aksepterer jeg meg selv.
Selv om jeg har ”problem y” så er jeg glad i meg selv.
Dette sier du imens du tapper. Punktene du da tapper på er blant annet:
- på toppen av hodet
- Mellom øyebrynet litt til venstre eller høyre.
- Under øyet.
- På siden av øyet
- Under nese.
- På hake.
- Under kragen
- under armen
4. Etter du har tappet med affirmasjon 3 ganger så fungerer Tema bare med et tema ord som ankring. Det du så sier er ”Denne følelsen” for å få samme effekt – og her tapper du 7- 10 ganger på et punkt.
5. Etter du har tappet 7-0 ganger på hvert punkt og tatt noen runder, så vurderer du på nytt team på skalaen 1-10. Dette for å sjekke fremgang og se hva du har redusert.
6. Du kan repetere så mange ganger du ønsker, hvor målet er å få problemet ned til nivå 0. Du kan også etter noen runder sette inn en positiv affirmasjon slik som f. eks:
Selv om jeg har hatt ”problem x” så velger jeg å tenke positive tanker. Man kan f. eks etter annen hver runde variere mellom: så aksepterer jeg meg selv, Så er jeg glad i meg selv, Så tenker jeg positivt, så føler jeg meg fornøyd. Osv