Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderTv2 idag

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
Eaglespirit
Moderator
Moderator
Startet: 01 Mar 2005 20:32
19
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av Eaglespirit »

Det virker som de er helt fastlåst i en side av saken, og nekter å se på den andre.
Vel, angrep er beste forsvar sies det, men ikke alltid :D
Antall ord: 29
Endret: Eaglespirits signatur - til minne om Eaglespirit!
Admin
EAGLE mod for CHAT og UFO

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
skeptikeren
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Jul 2006 10:30
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Vestfold
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av skeptikeren »

Penn & Teller er to av de mest kjente tryllekunstnerne i USA, så de vet nok litt da :mozilla_wink:
Antall ord: 19
"For those who don't believe, no amount of evidence is enough. And for those who do believe, no evidence is necessary."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Vilma
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 18 Jan 2006 22:51
18
Kjønn (valgfri): supahuman
Lokalisering: I'm gonna eat your brain and gain your knowledge...
Har takket: 18 ganger
Blitt takket: 18 ganger

Innlegg av Vilma »

skeptikeren skrev:Penn & Teller er to av de mest kjente tryllekunstnerne i USA, så de vet nok litt da :mozilla_wink:
Joda, klart de gjør. De vet tekniske detaljer, men det virker ikke som om de har særlig mye selvinnsikt slik de driver på. ;)
Antall ord: 46
I'm in that awkward stage between birth and death.
The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Vilma skrev:Jeg blir flau av å se på det programet.
Greit nok å ikke tro på mediumer, det åndelige, osv osv, men å drive på slik, ukonstruktivt og ondskapsfullt, det blir bare for barnslig.
Voksne menn, de skulle sett seg selv!
Har slett ikke noe imot kritiske programmer, overhodet ikke. Men dette blir for useriøst. Sikkert ment å være litt morsomt innimellom, men med den graden av sprøyt de kommer med, blir det bare for dumt, og ikke morsomt i det hele tatt.
Aner ikke hva han lille mener, er bare an tjukke med fletta som snakker hele tiden. Såh.

Ikke noe tv2 på meg ikveld;)
Ja, de fleste troende bør bli flaue etter å ha sett programmet.

Jeg forsto nok at det ikke var hva du mente, men det er faktisk de troende som bør bli flaue over at de forsvarer en rekke av disse svindlerne/sjarlatanene som Penn & Teller eksponerer her.

Det er nemlig ikke bare de verste tilfellene som eksponeres. I episoden om UFO-bortføringer ble både David Icke og Dr. Roger Leir intervjuet, og det er folk som har blitt fremstilt her på forumet som troverdige og seriøse mennesker.
Antall ord: 198

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Vilma skrev:
Astarte skrev:Joda, du har mye rett i det, men jeg er nå en fan av galgenhumor, og hvis man ikke tar det helt bokstavelig, så koser jeg meg :mozilla_wink: Jeg er såkalt alternativt troende, men jaggu er det mye svindel ute og går!
Jeg elsker galgenhumor!
Men det de driver på oppfatter jeg ikke som det.
Det virker som om de har alt for liten innsikt i både seg selv og i temaene de kaller bullshit. Og jeg mener, hvis man skal kunne kalle det galgenhumor, burde man vite litt hva man spøker med (no phun), ellers blir det bare platt og påtatt. Han (som snakker) tar på seg en maske, og gir tilskuerne det han tror de vil ha, uten å ane hva han egentlig snakker om.
Det er vel og bra å spøke med slike temaer, for all del, gjør det selv og har ingen problemer med å se alt det komiske, det er nok å ta av. Men her går de helt bananas, og som sagt, jeg synes det blir for dumt.

Kan forresten legge til at jeg bare har sett et eller to programmer med dem, så det er jo ikke sikkert de er like bøse alltid. :)
Han som snakker er Penn Jilette, han er like bøs hele tiden, mens han lille stille heter Teller (bare Teller) og sier aldri noe.

De vet hva de snakker om. Det er bare det at måten de fremstiller det gjør at ikke alle kjenner seg igjen i dette. Likevel er det mye en kjenner seg igjen i, som gjør at en selv føler seg litt latterliggjort.

Jeg har også følt meg selv latterliggjort i et par episoder, for jeg er ikke enig i alt de mener. Likevel ser jeg jo at de har innsikt i det de snakker om, og de trekker også fram andre som kan informere mer om sakene. Da bruker de reelle eksperter, enten det er svindlere eller forskere.
Antall ord: 338

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

Penn og teller kritiserer alle svindlere i verden for og slå mynt på svindel og fanteri.
Der er jeg 100% enig med dem. Finnes ikke verre ting en de som svindler bevisst.

Nå er det jo sånn att de lager ett Tv program og tjener penger på og henge ut de mest åpenbare tilfellene som underholdning. Det har lite med innsikt i temaene og gjøre egentlig. Seriøse data om paranormale fenomener f.eks forekommer ikke.
De tar gamle damer som lyver på seg spådomskunster og dumme Amerikanere som selger kurser selv en 8 åring må skjønne er tull om han har normal utrustet hode.

Det eneste man kan lære av de programmene er mest mulig banneord på Engelsk.
Antall ord: 124

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Satsuki
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 11 Okt 2005 16:49
19
Lokalisering: Oslo

Innlegg av Satsuki »

Metodisten skrev:Penn og teller kritiserer alle svindlere i verden for og slå mynt på svindel og fanteri.
Der er jeg 100% enig med dem. Finnes ikke verre ting en de som svindler bevisst.

Nå er det jo sånn att de lager ett Tv program og tjener penger på og henge ut de mest åpenbare tilfellene som underholdning. Det har lite med innsikt i temaene og gjøre egentlig. Seriøse data om paranormale fenomener f.eks forekommer ikke.
De tar gamle damer som lyver på seg spådomskunster og dumme Amerikanere som selger kurser selv en 8 åring må skjønne er tull om han har normal utrustet hode.

Enig der, ja. For selv om formålet skal være å avsløre svindel, synes jeg de er i overkant ensidige. Har ikke sett det konkrete programmer dere sikter til her, men har sett andre og faktisk blitt mektig provosert. Bl.a det som handlet om genmodifisering av mat. De fremstilte alle som er i mot det som idioter. Eksemplene de brukte av folk som ikke var for genmodifisering av planter var ekstreme Greenpeace-folk og en sekt av mennesker som utelukkende spiste rå mat. Det virker heller useriøst på meg. Ingen fikk i realiteten mulighet til å komme med motargumenter. Annet enn meg i sofaen da, men det nådde jo ikke akkurat frem..
Antall ord: 241

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Metodisten skrev:Penn og teller kritiserer alle svindlere i verden for og slå mynt på svindel og fanteri.
Riktig. Folkeopplysning er gull verdt. :D
De tjener penger på å gjøre det morsomt. Uthengingen er ikke nødvendigvis en del av det, men når gjestene deres latterliggjør seg selv, så ligger det nært opp til dagen å vise hvor dumt det er.

David Icke er en som ble "hengt ut" i programmet om bortføringer, og som selv 8-åringer kan se er ren humbug.
https://www.paran.no/forum/phpbb2/viewt ... 0a3f83980c
Som sagt, nyttig folkeopplysning. ;)
Antall ord: 205

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Satsuki skrev:Enig der, ja. For selv om formålet skal være å avsløre svindel, synes jeg de er i overkant ensidige. Har ikke sett det konkrete programmer dere sikter til her, men har sett andre og faktisk blitt mektig provosert. Bl.a det som handlet om genmodifisering av mat. De fremstilte alle som er i mot det som idioter. Eksemplene de brukte av folk som ikke var for genmodifisering av planter var ekstreme Greenpeace-folk og en sekt av mennesker som utelukkende spiste rå mat. Det virker heller useriøst på meg. Ingen fikk i realiteten mulighet til å komme med motargumenter. Annet enn meg i sofaen da, men det nådde jo ikke akkurat frem..
Sett deg en søndag formiddag og kikk på gudstjenesten på TV. Se hvor mange som kommer med kritiske innspill der. :)

Se på programmet om kornsirkler, som kalles dokumentar, og se hvor mange kritiske innspill som dukker opp der, eller i Åndenes makt, eller Jakten på den sjette sans eller Fornemmelse for mord, eller.......

Hva i all verden kommer det av at det ikke etterspørres kritiske innvendinger til disse programmene?
Antall ord: 188

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Satsuki
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av Satsuki »

BA. skrev:
Satsuki skrev:Enig der, ja. For selv om formålet skal være å avsløre svindel, synes jeg de er i overkant ensidige. Har ikke sett det konkrete programmer dere sikter til her, men har sett andre og faktisk blitt mektig provosert. Bl.a det som handlet om genmodifisering av mat. De fremstilte alle som er i mot det som idioter. Eksemplene de brukte av folk som ikke var for genmodifisering av planter var ekstreme Greenpeace-folk og en sekt av mennesker som utelukkende spiste rå mat. Det virker heller useriøst på meg. Ingen fikk i realiteten mulighet til å komme med motargumenter. Annet enn meg i sofaen da, men det nådde jo ikke akkurat frem..
Sett deg en søndag formiddag og kikk på gudstjenesten på TV. Se hvor mange som kommer med kritiske innspill der. :)

Se på programmet om kornsirkler, som kalles dokumentar, og se hvor mange kritiske innspill som dukker opp der, eller i Åndenes makt, eller Jakten på den sjette sans eller Fornemmelse for mord, eller.......

Hva i all verden kommer det av at det ikke etterspørres kritiske innvendinger til disse programmene?
Gudstjenester på tv er noe ganske annet. La gå, det er ensidig, men de rakker i alle fall ikke ned på andre som ikke mener det samme som dem. Folk som debatterer for kristendommen gjør kanskje det, men det er en helt annen sak. Gudstjenester på tv blir sent for at folk som i utgangspunktet er nysgjerrig på/tror på den kristne Gud. Jeg forventer noe helt annet av en Gudstjeneste enn jeg gjør av et program som skal kaste kritisk søkelys på noe.

Når det gjelder dokumentarer om kornsirkler og den slags skal jeg ikke uttale meg for mye, ettersom jeg ikke har sett noe særlig på det. Jeg vet heller ingenting om kornsirkler, så den saken er grei.

Åndenes Makt og lignende programmer er rene underholdningsprogrammer der påstått klarsynte blir testet. Deres resultater blir i seg selv bevis for eller i mot om det faktisk er mulig å fornemme/se ånder. De pleier som regel å slutte med at det blir opp til dem som ser på å dømme selv om dette er mulig. I motsetning til Penn & Teller rakker de ikke ned på folk som har det motsatte syn.
Antall ord: 387

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Satsuki skrev:Gudstjenester på tv er noe ganske annet. La gå, det er ensidig, men de rakker i alle fall ikke ned på andre som ikke mener det samme som dem. Folk som debatterer for kristendommen gjør kanskje det, men det er en helt annen sak. Gudstjenester på tv blir sent for at folk som i utgangspunktet er nysgjerrig på/tror på den kristne Gud. Jeg forventer noe helt annet av en Gudstjeneste enn jeg gjør av et program som skal kaste kritisk søkelys på noe.

Når det gjelder dokumentarer om kornsirkler og den slags skal jeg ikke uttale meg for mye, ettersom jeg ikke har sett noe særlig på det. Jeg vet heller ingenting om kornsirkler, så den saken er grei.

Åndenes Makt og lignende programmer er rene underholdningsprogrammer der påstått klarsynte blir testet. Deres resultater blir i seg selv bevis for eller i mot om det faktisk er mulig å fornemme/se ånder. De pleier som regel å slutte med at det blir opp til dem som ser på å dømme selv om dette er mulig. I motsetning til Penn & Teller rakker de ikke ned på folk som har det motsatte syn.
Joda, gudstjenestene stiller i særklasse, men de andre programmene stiller i samme klasse som Bullshit.

Når P&T lar disse troende komme til orde, så er det de selv som driter seg ut, og P&T poengterer dette, mens i disse andre programmene kommer ikke andre til orde en gang. Likevel henvises det til hva "skeptikerne" mener om dette, noe som i stor grad er bare tull.

Verst i så henseende er "dokumentaren" om kornsirkler, men Åndenes makt har også hatt noen episoder av det slaget. Jakten på den sjette sans hadde en "skeptiker" med i serien, men denne klarte jo ikke å skille ut de som fisket etter oplysninger hos programlederen eller andre.
Antall ord: 314

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Satsuki
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av Satsuki »

BA. skrev:Joda, gudstjenestene stiller i særklasse, men de andre programmene stiller i samme klasse som Bullshit.

Når P&T lar disse troende komme til orde, så er det de selv som driter seg ut, og P&T poengterer dette, mens i disse andre programmene kommer ikke andre til orde en gang. Likevel henvises det til hva "skeptikerne" mener om dette, noe som i stor grad er bare tull.

Verst i så henseende er "dokumentaren" om kornsirkler, men Åndenes makt har også hatt noen episoder av det slaget. Jakten på den sjette sans hadde en "skeptiker" med i serien, men denne klarte jo ikke å skille ut de som fisket etter oplysninger hos programlederen eller andre.
Det er jo ikke tilfeldig hvem P&T lar komme til orde heller. De oppsøker jo dem som kan gi et best mulig bilde av at alle som ikke står for det samme som dem er idioter, og det ser også veldig ut som om de tar ting ut av sammenheng, klipper og limer litt for at det skal fremstå til deres egen fordel. P&T er jo ikke et skeptikerprogram overhodet, de fremstiller kun sin subjektive sannhet som den eneste rette sannhet.

Jeg synes ikke Åndenes Makt gjør det. Jeg vet som sagt ikke noe om disse kornsirkelprogrammene, men antar at de er laget for og av folk som tror på at kornsirkler ikke er menneskeskapte, med andre ord for spesielt interesserte. De forsøker ikke engang å kaste et kritisk søkelys på ting, sånn som jeg har forstått det. Jeg forventer mer av Penn & Teller, som liksom skal problematisere og stille spørsmål ved ting, men som graver sin egen grav ved å være alt for ensidige, bare fra den andre siden..

Jeg synes skeptikeren i "Den sjette sans" var dyktig. Hun var SKEPTISK, men ikke "frelst" av den ikke-troende siden, slik de som kaller seg skeptikere gjerne er..
Antall ord: 325

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Satsuki skrev:Det er jo ikke tilfeldig hvem P&T lar komme til orde heller. De oppsøker jo dem som kan gi et best mulig bilde av at alle som ikke står for det samme som dem er idioter, og det ser også veldig ut som om de tar ting ut av sammenheng, klipper og limer litt for at det skal fremstå til deres egen fordel. P&T er jo ikke et skeptikerprogram overhodet, de fremstiller kun sin subjektive sannhet som den eneste rette sannhet.
Nei, her tar du fullstendig feil. Det er ikke hvilke som helst P&T trekker fram heller, det er faktisk godt kjente personer i disse miljøene. Jeg har mange ganger trukket fram Icke og Leir.

Saken er at P&T viser fram hvorfor deres påstander er så dårlige. Når man ser mennesker som samles til gruppeterapi fordi Leir sier de har vært bortført, så viser P&T ved hjelp av skikkelige doktorer at dette er humbug.
Jeg synes ikke Åndenes Makt gjør det. Jeg vet som sagt ikke noe om disse kornsirkelprogrammene, men antar at de er laget for og av folk som tror på at kornsirkler ikke er menneskeskapte, med andre ord for spesielt interesserte. De forsøker ikke engang å kaste et kritisk søkelys på ting, sånn som jeg har forstått det. Jeg forventer mer av Penn & Teller, som liksom skal problematisere og stille spørsmål ved ting, men som graver sin egen grav ved å være alt for ensidige, bare fra den andre siden..
Åndenes makt lar ikke skeptikerne slippe til. Kornsirkelprogrammet forsøkte ikke å kaste noe kritisk lys på noen av påstandene, men de siterte noe de påsto var skeptiske innvendinger, men som kun var stråmenn.
Jeg synes skeptikeren i "Den sjette sans" var dyktig. Hun var SKEPTISK, men ikke "frelst" av den ikke-troende siden, slik de som kaller seg skeptikere gjerne er..
Hvis hun i det hele tatt var skeptisk, så var hun ikke mye aktiv i sin oppgave med å sikre at deltakerne ikke fikk pumpe programlederen med spørsmål. Hun reagerte ikke engang da programlederen fortalte rett ut hva de skulle finne.
Antall ord: 370

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Satsuki
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av Satsuki »

BA. skrev:
Satsuki skrev:Det er jo ikke tilfeldig hvem P&T lar komme til orde heller. De oppsøker jo dem som kan gi et best mulig bilde av at alle som ikke står for det samme som dem er idioter, og det ser også veldig ut som om de tar ting ut av sammenheng, klipper og limer litt for at det skal fremstå til deres egen fordel. P&T er jo ikke et skeptikerprogram overhodet, de fremstiller kun sin subjektive sannhet som den eneste rette sannhet.
Nei, her tar du fullstendig feil. Det er ikke hvilke som helst P&T trekker fram heller, det er faktisk godt kjente personer i disse miljøene. Jeg har mange ganger trukket fram Icke og Leir.

Saken er at P&T viser fram hvorfor deres påstander er så dårlige. Når man ser mennesker som samles til gruppeterapi fordi Leir sier de har vært bortført, så viser P&T ved hjelp av skikkelige doktorer at dette er humbug.
Åndenes makt lar ikke skeptikerne slippe til. Kornsirkelprogrammet forsøkte ikke å kaste noe kritisk lys på noen av påstandene, men de siterte noe de påsto var skeptiske innvendinger, men som kun var stråmenn.
Hvis hun i det hele tatt var skeptisk, så var hun ikke mye aktiv i sin oppgave med å sikre at deltakerne ikke fikk pumpe programlederen med spørsmål. Hun reagerte ikke engang da programlederen fortalte rett ut hva de skulle finne.
1, Nå har jeg som sagt ikke sett akkurat dette programmet du refererer til, men du understreker poenget mitt. La gå at Icke og Leir er kjente, men for min del, og sannsynligvis mange andre seriøse paranormalere (skal ikke si noe sikkert her) er de herostratisk berømte. Å trekke fram folk som disse er et sjakktrekk fra P&T sin side for vise hvor "gærne" mennesker som tror på paranormale fenomener er. "Hjelpere" som fører til behov for gruppeterapi er ikke seriøse personer, slik jeg ser det. Dermed blir bildet av den andre siden fremstilt på en gal måte.

2, Det er ingen skeptikere med i Åndenes Makt, men det er jo heller ikke en del av programmet. Poenget er at folk hjemme selv skal i hvilken grad de tror på det de ser.

3, Når forklarte programlederen rett ut hva de skulle finne? Det fikk ikke jeg med meg. Jeg synes som sagt hun var en dyktig skeptiker, og det var beundringsverdig at hun enkelte ganger innrømte å bli overbevist.
Antall ord: 549

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Satsuki skrev:1, Nå har jeg som sagt ikke sett akkurat dette programmet du refererer til, men du understreker poenget mitt. La gå at Icke og Leir er kjente, men for min del, og sannsynligvis mange andre seriøse paranormalere (skal ikke si noe sikkert her) er de herostratisk berømte. Å trekke fram folk som disse er et sjakktrekk fra P&T sin side for vise hvor "gærne" mennesker som tror på paranormale fenomener er. "Hjelpere" som fører til behov for gruppeterapi er ikke seriøse personer, slik jeg ser det. Dermed blir bildet av den andre siden fremstilt på en gal måte.
Det de gjør er å la dem komme til orde, de får si det de vil, og de vet at de vil bli kryssklippet osv, og så viser P&T hvorfor deres påstander er tåpelige.

Det er ikke P&T som velger hva disse skal si, for det hadde de ikke fått til, men de klipper bort alt de ikke kan få noe morsomt ut av. Det er sant.
2, Det er ingen skeptikere med i Åndenes Makt, men det er jo heller ikke en del av programmet. Poenget er at folk hjemme selv skal i hvilken grad de tror på det de ser.
Ja, ikke sant. Det er absolutt ikke noe bedre enn Bullshit, men det fremstiller ting med motsatt fortegn.
3, Når forklarte programlederen rett ut hva de skulle finne? Det fikk ikke jeg med meg. Jeg synes som sagt hun var en dyktig skeptiker, og det var beundringsverdig at hun enkelte ganger innrømte å bli overbevist.
Det var da de skulle finne noe om den flyulykken. Når hun ble overbevist av dette, så er ikke jeg overbevist om hennes skeptiske innstilling.
Antall ord: 296

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links