Drømmer, NDO & ut av kroppenHvorfor rister senga? Drømmerier?

Forum dedikert til drømmer, ut-av-kroppen opplevelser som Astral projeksjon, Lucide drømmer og nær-døden opplevelser. Herunder også drømmetydning

Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer

Bruker avatar
Kråka
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 29 Sep 2007 17:53
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Østlandet

Innlegg av Kråka »

Akasha memoria skrev:Ferdig :D
Jeg og :D Men vel på tide å finne puta....Go natta! Jeg kommer nok tilbake med oppdateringer om mine "rystelser" :mozilla_wink: Om jeg ikke har skremt vettet av dem da. les drømmer lenger opp...
Antall ord: 39

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

Innlegg av Gjest »

Kråka skrev:
Akasha memoria skrev:Ferdig :D
Jeg og :D Men vel på tide å finne puta....Go natta! Jeg kommer nok tilbake med oppdateringer om mine "rystelser" :mozilla_wink: Om jeg ikke har skremt vettet av dem da. les drømmer lenger opp...
God natt!! :D
Antall ord: 44

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Hvorfor rister senga? Drømmerier?

Innlegg av Kimbara »

Kråka skrev:Hva betyr det at senga "rister" når man holder på å sovne? Har forstått at man kan gjøre mye rart i søvne og styre reiser osv, etter å ha lest litt her og der på para.
Men ikke kommet over noe med risting enda.

Senga vår bruker å være fullt belagt med samboer, meg og datter (hun tør nemlig ikke sove på rommet sitt hele natten, og kommer alltid over i løpet av natten til oss. Hun sier at hun er redd for "mørten")
Jeg bruker å være den siste som legger seg. Og da Jon Blund endelig er på veg, opplever jeg stadig vekk at senga begynner å riste, skikkelig.. :mozilla_surprised: .Alltid nederst. Jeg blir selvfølgelig lysvåken og tror det er samboer som er ute å "løper" i søvne, men han er alltid musestille i dette øyeblikk. Vi har også opplevd at en dyne har tatt seg en vandretur i løpet av natten.Alle tre deler på to dyner, så da den ene er borte, våkner den som blir "skadelidende", selvfølgelig.
Har noen opplevd dette med at senga rister? Er det drømmerier bare?
Idèt man faller i søvn er det mange mekanismer i spill, mest i hjernen. Man kan få forskjellige hallusinasjoner og følelser av at man for eksempel faller. Ristingen er altså noe du innbiller deg.

At dyna kommer på avveie i løpet av natten tror jeg ikke du er alene om å oppleve. Særlig når dere er tre i senga er det ikke rart at minst èn av dere sover urolig og kanskje kaster på dere eller drar i dyna.
Antall ord: 284
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Brenda
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 16 Jan 2008 22:37
16
Lokalisering: Østfold

Innlegg av Brenda »

Bearchild skrev:Hørt om "søvnparalyse"?

Er skrivd mye om dette på Paranormal tidligere, forsøk søkefunksjonen..

Kort fortalt ting/ opplevelser som skjer i tilstand mellom våken/ søvn, som f.eks følelse av å lette/ fly, lyder, syner osv.
Det skjer hele tiden med meg. Kan ikke sovne en eneste natt nesten uten at jeg skvetter for ett eller annet. Da befinner jeg meg akkurat mellom våken og søvn.

Jeg tror faktisk det er ganske normalt å oppleve dette. Og det er ikke noe paranormalt ved det vertfall :)
Antall ord: 93
*** OOO***

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
lundei
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 16 Nov 2007 10:49
17
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av lundei »

Jeg føler også jeg rister manger ganger. Spesielt visst jeg leggermeg litt midtpå dagen, føles som om hele kroppe dirrer rett før jeg sovner :mozilla_undecided: Tror det er helt normal.
Antall ord: 32

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

Kort fortalt ting/ opplevelser som skjer i tilstand mellom våken/ søvn, som f.eks følelse av å lette/ fly, lyder, syner osv.
Det er litt feil. Søvnparalyse er når man våkner opp uten å kunne røre på seg. Man er altså paralysert. Samtidig kan man få en kraftig følelse av at det er noen i rommet, høre lyder, eller få hallusinasjoner; drømming i våken tilstand.

Man kan oppleve alt dette uten å være paralysert.
Antall ord: 102
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
cluuudia
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 24 Feb 2008 11:43
16
Lokalisering: Hvem vet?

Innlegg av cluuudia »

Jeg pleier å ha følelsen av at senga "roterer" eller "svever rundt". Har aldri tatt det helt på alvor, tennker nok det bare er kroppen som er sliten, og "tilpasser" seg å slappe av; slipper ut alt stresset, og hjernen blir da forvirret..

Så jeg tror ikke det er noe paranormalt i det.

Men, så må jeg innrømme, risting av litt rart. Kjenner du det sånn fysisk? Sånn at senga rister og dyna og puta følger med? Eller er det en følelse i kroppen?
Antall ord: 88
Boo...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Innlegg av Bearchild »

Kimbara skrev:

Det er litt feil. Søvnparalyse er når man våkner opp uten å kunne røre på seg. Man er altså paralysert. Samtidig kan man få en kraftig følelse av at det er noen i rommet, høre lyder, eller få hallusinasjoner; drømming i våken tilstand.

Man kan oppleve alt dette uten å være paralysert.
Nå ble jeg litt usikker,- hva mener du med at det jeg skrev er litt feil? Det er snakk om en tilstand mellom søvn/ våken hvor man kan oppleve forskjellige typer hallusinasjoner sånn som jeg har forstått det? Eller mener du at det er snakk om to adskilte ting der selve "paralysen", altså følelsen av å ikke kunne bevege seg, er det som kalles "Søvnparalyse"? Hva betegner man da hallusinasjonene som.. rett og slett hallusinasjoner?

Jeg har kanhende gått glipp av noe, men jeg trodde søvnparalyse var en slags fellesbetegnelse på disse opplevelsene;

-" Du våkner opp og er ute av stand til å røre deg. Du hører og sanser alt omkring deg, men kan ikke åpne øynene, og du er ikke i stand til å lage det minste lille pip for å meddele deg. Du aner ikke hvor lang tid det går. Men i løpet av denne ikke-tiden kan du ha de mest livaktige og forferdelige hallusinasjoner som opplevelse av at noen sitter på brystet ditt så du ikke får puste – eller en ut-av-kroppen-opplevelse. Det er dette forskerne kaller søvnparalyse - og klassifiserer som en av mange søvnforstyrrelser. "

( sakset fra http://www.helsenytt.no/artikler/soevnparalyse.html )
Antall ord: 316
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.

http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

Bearchild skrev:
Nå ble jeg litt usikker,- hva mener du med at det jeg skrev er litt feil? Det er snakk om en tilstand mellom søvn/ våken hvor man kan oppleve forskjellige typer hallusinasjoner sånn som jeg har forstått det? Eller mener du at det er snakk om to adskilte ting der selve "paralysen", altså følelsen av å ikke kunne bevege seg, er det som kalles "Søvnparalyse"? Hva betegner man da hallusinasjonene som.. rett og slett hallusinasjoner?
For at det skal være søvnparalyse må det være slik at man ikke er i stand til å bevege på seg. Sekundæreffektene kan være hallusinasjoner, lyder og følelser av tilstedeværelse i rommet.

Man kan oppleve disse sekundæreffektene uten at man har søvnparalyse, men da betegnes det oftest som "våkendrømming". Hvis man f.eks. farer opp av senga for å jakte på digre edderkopper eller skrømt, kalles det altså ikke søvnparalyse.
Antall ord: 163
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av Bearchild »

Kimbara skrev:
Bearchild skrev:
For at det skal være søvnparalyse må det være slik at man ikke er i stand til å bevege på seg. Sekundæreffektene kan være hallusinasjoner, lyder og følelser av tilstedeværelse i rommet.

Man kan oppleve disse sekundæreffektene uten at man har søvnparalyse, men da betegnes det oftest som "våkendrømming". Hvis man f.eks. farer opp av senga for å jakte på digre edderkopper eller skrømt, kalles det altså ikke søvnparalyse.
Joo.. men nå var det vel ikke sånn at trådstarter løp rundt og jaktet på skrømt og edderkopper, men opplevde at senga ristet. Om man kommer dithen at man hopper ut av senga og jakter på usynligheter snakker man vel om pavor nocturnus, “night terrors”.

Jeg vet ikke om søvnparalyse kan oppfattes forskjellig fra individ til individ, ev. fra gang til gang. Kanhende hallusinasjonene er så sterke at man ikke tenker over selve lammelsen. Men ser også at såkalte " ut-av-kroppen"- opplevelser settes i sammenheng med søvnparalyse, og det er vel neppe paralysen som er sentral der?
Antall ord: 270

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av Bearchild »

Kimbara skrev:
Bearchild skrev:

Joo.. men nå var det vel ikke sånn at trådstarter løp rundt og jaktet på skrømt og edderkopper, men opplevde at senga ristet. Om man kommer dithen at man hopper ut av senga og jakter på usynligheter snakker man vel om pavor nocturnus, “night terrors”.

Jeg vet ikke om søvnparalyse kan oppfattes forskjellig fra individ til individ, ev. fra gang til gang. Kanhende hallusinasjonene er så sterke at man ikke tenker over selve lammelsen. Men ser også at såkalte " ut-av-kroppen"- opplevelser settes i sammenheng med søvnparalyse, og det er vel neppe paralysen som er sentral der?
Antall ord: 270

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kråka
Nybegynner
Nybegynner
17

Innlegg av Kråka »

Kråka skrev:
Akasha memoria skrev:
Kråka skrev:
Mysticool skrev:
Kråka skrev:De sover den søteste drøm de. Jeg har spurt samboer om han har merket at senga har ristet noen gang, og det har han ikke. Han sier at jeg leser for mye om spøkelser, så jeg blir rar av det bare :D
Ja man kan smile av det!

Hvor ofte skjer dette, hver kveld/natt?
Vurdert evn å sette på et kamera?
Hei
Nå ble jeg litt skremt, trodde ingen skulle ta dette seriøst...
Det tror jeg ikke jeg hadde turt, å ha ett kamera som surret og gikk i nattens mulm og mørke..Ikke etter drømmene jeg hadde for en stund siden... Da jeg sov og"våknet" og trodde at jeg var våken, men jeg klarte ikke røre meg. Og at jeg hadde noen i rommet som ville ta meg (gjenferd) Denne "drømmen" kom tre ganger med noen ukers mellomrom. Jeg "så" soverommet med "noen" som var ute etter meg. Første gangen våknet jeg og var dritredd og fikk nesten ikke sove igjen. Andre gangen visste jeg hva som kom til å skje, så jeg blir redd, men "sier" høyt: Gi dere! Jeg får ikke fram en lyd, men klarer å rive meg våken og sier dette inni meg.Og dra dit dere kommer fra. Tredje gangen sover jeg på sofaen i stuen, "våkner" av det samme igjen, men da er jeg forberedt og "brøler", uten å få fram en lyd; gi dere og kom aldri tilbake, og jeg har ikke "sett" dem siden. Klokka har alltid vært rundt 2 da dette har skjedd, og nå er den det, og jeg burde ha lagt meg, for jeg liker ikke denne tiden,fra 2-4....hjelp....
Og så må jeg ha en røyk, tror jeg, og da må jeg ut...
Jeg kan bli med deg ut og røyke jeg :D Om 5 min fra kl 02.08. da er du ikke alene :D
greit det :D
Antall ord: 341

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Brenda
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 16 Jan 2008 22:37
16
Lokalisering: Østfold

Re: Hvorfor rister senga? Drømmerier?

Innlegg av Brenda »

Kråka skrev:Hva betyr det at senga "rister" når man holder på å sovne? Har forstått at man kan gjøre mye rart i søvne og styre reiser osv, etter å ha lest litt her og der på para.
Men ikke kommet over noe med risting enda.

Senga vår bruker å være fullt belagt med samboer, meg og datter (hun tør nemlig ikke sove på rommet sitt hele natten, og kommer alltid over i løpet av natten til oss. Hun sier at hun er redd for "mørten")
Jeg bruker å være den siste som legger seg. Og da Jon Blund endelig er på veg, opplever jeg stadig vekk at senga begynner å riste, skikkelig.. :mozilla_surprised: .Alltid nederst. Jeg blir selvfølgelig lysvåken og tror det er samboer som er ute å "løper" i søvne, men han er alltid musestille i dette øyeblikk. Vi har også opplevd at en dyne har tatt seg en vandretur i løpet av natten.Alle tre deler på to dyner, så da den ene er borte, våkner den som blir "skadelidende", selvfølgelig.
Har noen opplevd dette med at senga rister? Er det drømmerier bare?
Har du forsøkt å meditere og be om svar? Eller når du legger deg i kveld så spør du ditt høyere jeg, om du kan få et svar i form av en drøm.
Antall ord: 237
*** OOO***

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kråka
Nybegynner
Nybegynner
17

Innlegg av Kråka »

cluuudia skrev:Jeg pleier å ha følelsen av at senga "roterer" eller "svever rundt". Har aldri tatt det helt på alvor, tennker nok det bare er kroppen som er sliten, og "tilpasser" seg å slappe av; slipper ut alt stresset, og hjernen blir da forvirret..

Men, så må jeg innrømme, risting av litt rart. Kjenner du det sånn fysisk? Sånn at senga rister og dyna og puta følger med? Eller er det en følelse i kroppen?
Det er madrassen nederst som rister. Jeg velger å tro at dette er ett slags fenomen mellom våken og sovende tilstand. Og det skjer ikke hver natt da :mozilla_laughing:
Men når dyna til sambisen forsvinner ut i gangen, og han våkner av at han fryser, klarer jeg ikke forklare. Jeg får kjeft for at jeg tuller med han, men jeg bedyrer at jeg er uskyldig, og ville ha husket det osv.
Vi beskylder hverandre også ofte for å ta røyken til den andre. Enten vil "noen" at vi skal slutte å røyke, ellers så er "noen" ute etter å lage krangling mellom oss.
Det er mest jeg som aldri finner igjen røyk og lighter, må i skapet og hente ny, enda jeg vet at den skal ligge på bordet i gangen.
Ellers "snakker" jeg med lysene i taket i gangen. :o Da jeg er alene begynner de å blinke. det er spottere med 4 lamper. Elektriker har vært her 3 ganger for å finne feilen, kanskje trafoen er gåen osv, men alt er ok. Vi skifter pærer hele tiden...
Da jeg er alene setter de i gang med å blunke. Jeg kan se på dem og si skal dere ikke blunke i dag da? Og dermed setter det i gang.
Det har skjedd rare ting her flere ganger. Har en følelse at en av oss kanskje har dratt med oss noe hjem? For 6 år siden hjalp vi en med å flytte fra ett gammelt hus, som han selv sa det spøkte i, for han hadde "sett" bestemoren sin der. Samboer bar ut ett gammelt speil, som han sa inni seg at dette må jeg ikke miste, og dermed mistet han det i tusen knas...Samboer har hatt mye problemer med hodepine og nakkesmerter etter dette. Uten at jeg vil sette det i sammenheng...Men det blir dårlig stemning av en som alltid har vondt..
Vi leide også ett gammelt hus på den tiden, da jeg gikk med dattera, og var mye alene hjemme. Fikk følelsen av nærvær av en gammel mann. Men han ville ikke noe vondt, han passet bare på huset sitt, trur eg.. Men noen rom var ekle, ville ikke være i dem. Men det er en annen story :mozilla_wink:
Antall ord: 473

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
cluuudia
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 24 Feb 2008 11:43
16
Lokalisering: Hvem vet?

Innlegg av cluuudia »

Kråka skrev:
cluuudia skrev:Jeg pleier å ha følelsen av at senga "roterer" eller "svever rundt". Har aldri tatt det helt på alvor, tennker nok det bare er kroppen som er sliten, og "tilpasser" seg å slappe av; slipper ut alt stresset, og hjernen blir da forvirret..

Det er madrassen nederst som rister. Jeg velger å tro at dette er ett slags fenomen mellom våken og sovende tilstand. Og det skjer ikke hver natt da :mozilla_laughing:
Men når dyna til sambisen forsvinner ut i gangen, og han våkner av at han fryser, klarer jeg ikke forklare. Jeg får kjeft for at jeg tuller med han, men jeg bedyrer at jeg er uskyldig, og ville ha husket det osv.
Vi beskylder hverandre også ofte for å ta røyken til den andre. Enten vil "noen" at vi skal slutte å røyke, ellers så er "noen" ute etter å lage krangling mellom oss.
Det er mest jeg som aldri finner igjen røyk og lighter, må i skapet og hente ny, enda jeg vet at den skal ligge på bordet i gangen.
Ellers "snakker" jeg med lysene i taket i gangen. :o Da jeg er alene begynner de å blinke. det er spottere med 4 lamper. Elektriker har vært her 3 ganger for å finne feilen, kanskje trafoen er gåen osv, men alt er ok. Vi skifter pærer hele tiden...
Da jeg er alene setter de i gang med å blunke. Jeg kan se på dem og si skal dere ikke blunke i dag da? Og dermed setter det i gang.
Det har skjedd rare ting her flere ganger. Har en følelse at en av oss kanskje har dratt med oss noe hjem? For 6 år siden hjalp vi en med å flytte fra ett gammelt hus, som han selv sa det spøkte i, for han hadde "sett" bestemoren sin der. Samboer bar ut ett gammelt speil, som han sa inni seg at dette må jeg ikke miste, og dermed mistet han det i tusen knas...Samboer har hatt mye problemer med hodepine og nakkesmerter etter dette. Uten at jeg vil sette det i sammenheng...Men det blir dårlig stemning av en som alltid har vondt..
Vi leide også ett gammelt hus på den tiden, da jeg gikk med dattera, og var mye alene hjemme. Fikk følelsen av nærvær av en gammel mann. Men han ville ikke noe vondt, han passet bare på huset sitt, trur eg.. Men noen rom var ekle, ville ikke være i dem. Men det er en annen story :mozilla_wink:
Så merkelig... Kan du ikke prøve å ta den ut, og så observere den en gang du vet det skjer? Hvis det er mulig da.

Det med de lampene; jeg ambefaler deg å ta en titt i dette emnet:
https://www.paran.no/forum/phpbb2/viewtopic.php?t=15433
Kanskje du finner en slags sammenheng? Det må uansett være utrolig skummelt!

Jeg blir helt freaked out hver gang jeg lukter (Har en ekstraordinær luktesans, tror jeg lukter det når "noe" eller "noen" er i rommet) en ukjent parfymelukt, så det med blinkende lamper må være helt... ja! Noe for seg selv.

Men prøv å få noen spådamer eller "ghostbusters" til å komme å sjekke innom huset ditt.
Eventuelt, hvis du er got kristen, kan du kontakte den lokale presten og be han komme og velsigne huset (eller hva de gjør). Tanten min har hatt noen slike problemer (Vinduer som åpner seg av seg selv osv) og fikk en dame til å komme og søke gjennom huset. Damen sa at hun så blod der tanta mi var osv. Men det er en annen sak ;D

Lykke til!
Antall ord: 665
Boo...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links