Fakta, teori & skepsisNoen tanker om tid?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
UFO
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 06 Nov 2006 01:15
18
Har takket: 603 ganger
Blitt takket: 389 ganger

Innlegg av UFO »

Det vi oppfatter som TID er veldig interessant.

Et enkelt forsøk er jo bare det med vår oppfattelse av tid.
Om vi sitter og SER på klokka, da går tiden omtrent ikke.
Om vi gjør noe annet, ja da har klokka flyttet seg kanskje en time.
Vi har oppfattet det som, tja kanskje minutter.

Kanskje som noen skriver her at TID er noe vi mennesker
har skapt. At det egentlig ikke eksisterer. Hvem vet.

Er enig i de som skriver at det å reise TILBAKE i tid måtte ha vært
svært så interessant. Alt er sikkert mulig om vi vet hvordan vi skal mestre det.
Antall ord: 111
UFO's/Aliens - verden trenger deres hjelp NÅ! :alim

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
JHE
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 04 Apr 2005 00:16
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Shooters Bay

Innlegg av JHE »

Har lest noen bøker på det her...
Nå er de ikke akkurat lett fordøyelig, og jeg skjønner ikke et knyst av det, egentlig...
Men man får en viss ide om hva tid og rom er. ( Eller hva våre beste hoder mener tid og rom er)
Foreløpig anbefaler jeg bare et par som er interessante uten å skrive noen ting om emnet i denne omgang:

Brian Greene; Bok1- The elegant universe Bok2- The fabric of the cosmos
sjuke greier... sjuke sjuke greier... dimensjoner, rom, tid, kvarker, einstein, newton og bohr... Bok1 handler om jakten på den endelige teori som skal (håpefullt) forene relativitetsteorien(generelle) og kvantefysikk.
Bok2 er om tid og rom og mest interessant sånn sett. De er faktisk skrevet med det for øyet å forklare for oss vanlige dødlige med gjennomsnittelig hjernekapasitet hva vitenskapen har kommet frem til... så langt. Og det klarer han sånn passelig. Og kanskje det bare er meg, men jeg syns faktisk den er artig... :D

Stephen Hawking; A briefer history of time -
Går ikke så dypt som Greene og er dårligere til å forklare, men har bedre illustrasjoner (som er viktig for å få meg til å forstå noe som helst :mozilla_wink: )

(regnes vel ikke som reklame det her?) :P
Antall ord: 212
"My name is Ozymandias, king of kings:
Look on my works, ye Mighty, and despair!"

www.ted.com

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Nataniwo

Innlegg av Nataniwo »

Callidus skrev:
Osiris skrev:Alikevel vil ikke mennesket være i stand til å reise med slike hastigheter og derfor aldri oppleve tidsforlengelse i praksis med menneske som forsøksperson.
Et menneske kan, med mindre det er ukjente faktorer som gjør det umulig, reise i 10% av lyshastigheten, så lenge akselerasjonen opp til den farten ikke overgår 9g (som er det de fleste mennesker tåler for noen sekunder). Optimalt ville være under 7g.

Bakoverreiser i tid er rett og slett ikke mulig med dagens teorier, tatt i betraktning både den spesielle og generelle relativitetsteorien til Einstein (Så fans av Supermannfilmen, det er ikke mulig å snurre jordkloden bakover for å spole tilbake tida! :mozilla_tongue: ). Forover er derimot teoretisk mulig.

Det største praktiske problemet er å utvikle teknologi som gjør det mulig å oppnå så stor fart.
Leste at de har teoretisk visstnok løst problemet med å reise bakover i tid..
Med å bygge en sjukt stor og tung (hul) sylinder.. som bøyer tid/rom så mye at man kan
reise rundt den masse ganger og faktisk komme tilbake i tid (!)

(var masse oppstyr når en forsker løste problemet teoretisk - ingen hadde visst
tenkt på å bygge sylinder tidligere.. senere er d visst mange foskjellige former som
er vist å kunne gjøre samme nytten)

Gikk også opp med problemet "hvorfor har vi ikke tids-turister her" fordi det ikke
da går an å reise lenger tilbake i tid enn til når den sjukt tunge og store sylinderen
ble bygget..
Hvis ikke "nabolagets" vennlige små grønne menn har bygget en sjukt stor/tung
sylinder for x antall år siden da - som det går an å låne litt ^^
Antall ord: 280

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 02 Jul 2006 00:59
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

Osiris skrev:Grunnen til at mennesker ikke kan reise i tid, er at et menneske ville dødd ved å prøve, alt for store påkjenninger på menneskekroppen.
Og det vet du alt om?
ludo skrev:Mange ganger blir jeg i sterk tvil om tid egentlig eksisterer.
jfr. alderstråden ;)
ludo skrev:Ingen har reist i tid, så dette vet vi ikke med sikkerhet.
Jo, jeg har. Hvert eneste øyeblikk.
ufo skrev:Om vi sitter og SER på klokka, da går tiden omtrent ikke.
Om vi gjør noe annet, ja da har klokka flyttet seg kanskje en time.
Vi har oppfattet det som, tja kanskje minutter.
Ja, og jo eldre du blir, desto fortere føles det som om tiden går.
ufo skrev:Kanskje som noen skriver her at TID er noe vi mennesker
har skapt. At det egentlig ikke eksisterer. Hvem vet.
Tullpreik. Om tid ikke eksisterer, har du da uendelig god tid,siden tiden aldri vil gå i fra deg? Vi har en fysisk kalender - i solsystemet! Tid er den fjerde dimensjon. Alle fysiske objekter har lengde, bredde, høyde og alder (tid). Kanskje høyde heller ikke eksisterer, men bare er er noe hjernen lurer oss med? For med passe avstand, vil selv den høyeste hest være mindre enn en frosk.
Antall ord: 219
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
storms
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 05 Feb 2007 11:17
17
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 51 ganger

Innlegg av storms »

Jeg kan kanskje si meg enig med Ludo, at tid kanskje ikke eksisterer. Kanskje er det bare vi som måler endringer, og kaller dem tid. At f.eks sola må gå sin runde rundt jorden for å få 24 timer... etc etc etc...

Men hva om solen ikke gikk rundt jorden, eller ballen ikke trillet like fort ned sklia slik at hastighetsligningen ble feil.

Hva om det kjente minuttet ble forsinket? Jeg mener huske å lese en rom/avstandsteori om dette med tid i en annen tråd her.. at tid ville oppleves forskjellig i forhold til avstand til objektet og retningen (til/fra).

Kanskje vi henger oss opp i et begrep som har blitt litt mer bestemt enn hva det er....
Antall ord: 121

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Eaglespirit
Moderator
Moderator
Startet: 01 Mar 2005 20:32
19
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av Eaglespirit »

I teorien skal tiden stoppe ved lysets hastighet,så den som oppnår lysets hastighet forblir evig, mens for betrakteren går livet sin vante gang.
Antall ord: 26
Endret: Eaglespirits signatur - til minne om Eaglespirit!
Admin
EAGLE mod for CHAT og UFO

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

storms skrev:Kanskje vi henger oss opp i et begrep som har blitt litt mer bestemt enn hva det er....
Slik er det jo faktisk med det meste ;)
Vi setter oss en standard, en definisjon.
Den er mangelfull, og vi fyller på etterhvert.
Noen definisjoner oppdateres ikke like ofte,
da gror de mer eller mindre fast. Ihvertfall for en stund.

Tror vi har langt å gå, menneskeheten,
for at vi skal forstå hva som er det mest riktige.

Tid er kanskje mer komplekst enn vi allerede tror/vet,
men på den annen side kanskje bare noe vi selv har skapt
som et verktøy å forholde oss til.
Jeg tror neppe vi vil få et totalt tilfredsstillende svar.
Så tiden er spennende... ;)
Antall ord: 120

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Mathema
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 27 Mar 2008 20:34
16
Kjønn (valgfri): Night Princess
Lokalisering: Sandnes

Innlegg av Mathema »

Det går kanskje ann å reise i tid, men jeg aner ikke, for jeg klarer ikke sette meg inn i avansert fysikk..
Men jeg tenker; hvis man reiser tilbake/fremover i tid, kanskje vi kommer til en annen dimensjon eller et paralelt univers? Kanskje vi blir usynlige og kan gå igjennom ting? kanskje vi av og til kan se tidsreisende fra andre paralelle universer, og vi oppfatter dem som åner, spøkelser osv? Jeg bare leker med tanken og filosoferer, jeg..

Og en ting til, mennesker tåler å reise i lyshastigheten, vil jeg tro. Så lenge hastigheten øker passe sakte, og minsker sakte når vi skal stoppe.
(husk at jeg ikke har greie på dette, jeg bare sier det jeg tror)
Antall ord: 122
En dag skal vi dø, men alle de andre dagene skal vi det ikke.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Jeg har et lite tankespill:

Hvis vi ser på tiden som om den var likestilt med høyde.
Altså en målbar distanse. Eventuelt lengde.
Men nå tar vi for oss høyde, bare sånn for enkelhets skyld...

Hvor står du på bakken nå?
Og hvor høyt kan du klatre/stige fra dit du står,
og på den annen side - hvor langt kan du grave deg ned?
Dette vil være relativt utifra hvor du befinner deg.
Altså etter hvilke hjelpemidler du har, eller hvordan omgivelsene er formet.
Men likevel kan du med de rette hjelpemidlene, og sånn helt i utgangspunktet,
både klatre høyt og lavt. Nå vet jeg ikke hvordan man skal oppfatte begrensningen på lavt, for hvis vi går utenom jordens begrensninger kan vi jo klatre uendelig(?) høyt oppover. Nedover kommer vi til jordens indre kjerne, og videre igjen vil det jo gå "oppover" som jo alle barn vet; "Vi kommer til Kina".

Lavt/nedover vil derfor være betinget til jorden, for det er tross alt sånn sett bare to forskjellige retninger relatert til et utgangspunkt;
"Lavt" og "Høyt" - "nedover" og "oppover".

Man kan klatre i den retningen man vil, men tiden går vel egentlig bare fremover?
Gjør den det - så finnes det kanskje ikke variabler i den forstand av hva som er tilbake eller frem, og tiden kan da sies å være mer eller mindre lineær, eller kanskje for den del: konstant/"stillestående"?
Vil det da være mulig å klatre (les: reise frem eller tilbake i tid)?
Neppe.
Men om tiden er stillestående spiller det heller ingen rolle, da vi "fritt kan velge" hvor vi vil gå. Da blir fremover og bakover i tiden bare i virtuell forstand.
Og mer eller mindre oppfatter vi det jo slik at vi hele tiden går sakte forover.
Hvem skulle ha interesse av å reise frem i tiden uansett?
Tilbake i tid ville nok ikke fungert, og om det skulle finnes paralelle univers ville det likevel ikke hatt betydelige konsekvenser (gjerne med en lignende "vår virkelighet", men...) da utfallene fra fortiden frem til nå ville vært annerledes bare av det faktum at noen reiste tilbake i det hele tatt - i og med at alt henger sammen ganske komplekst, fordi alt har en betydning i den store sammenhengen.

Vel, om tiden kunne måles på samme måte som andre distanser, ville vi nok for lengst ha opplevd å "klatre" og "grave", opp og ned, frem og bak, osv.

Det er ihvertfall mine tanker om det her og nå.
Antall ord: 435

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Marius92
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 16 Mai 2008 23:08
16

Innlegg av Marius92 »

Jeg tror vell egentlig at man kan definere det med å reise i lysets hastighet på en annen måte. Hvis man ser det sånn her: Hvis man reiser i lysets hastighet over tid å returnere til jorda vil man være yngre enn de på jorda fra før men det vil vell da si at når kroppen utsettes for høy hastighet blir aldringsprosessen tregere og derfor tror jeg man ikke reiser i tid men at aldringsprosessen går treigere i høy hastighet. Kan ikke dette være ganske sannsynlig?
Antall ord: 93
MG corperative.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 26 Aug 2004 02:46
20
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

Det er klart vi på mange måter er bundet av tiden, men jeg skjønner ikke hvorfor dere er så himla opptatt av å ta med dere kroppen på tur. Det er jo bare å begi seg ut på en liten astralreise og la kroppen ligge igjen det, så kanskje dere får svar på mye :mozilla_tongue:
Antall ord: 55
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links