Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderSpiritisme = Religion ?

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Metodisten skrev:Åja.
Tenkte du kunne lage definisjonen jeg. Du er sikkert flinkere til det.

Om jeg var hos en stamme i Sahara der ingen nålevende hadde sett regn, da f.eks ville de ikke trodd meg om jeg som hadde sett regn spådde att det ville regne snart.
Det hadde jeg kunnet gjøre siden horisonten var dekket av sorte skyer om deg luktet regn i luften.
Folket i Sahara sa det var bare overtro for de hadde aldri sett det.
Jeg kunne ikke bevise det heller.
Jeg bare sier det er sånn.

Nå kom det kansje ikke noe regn dagen etter, Folket i Sahara tror fremdeles ikke att mørke skyer kan lede til regn.
Jeg har reist hjem.
Hvis denne stammen kjenner vitenskapelige prinsipper, så ville de nok være mistenksomme til din udokumenterte påstand, og om du ikke kunne argumentere for, og dokumentere påstandene dine ville de sannsynligvis fortsatt ikke tro på deg, uten at det ville ha noen betydning for dem, for så lenge det ikke regner hos dem har regnet heller ingen betydning for dem.

Hvis du derimot kunne dokumentere og argumentere for at det ville regne, så ville nok en vitenskapelig instilt stamme vurdert dine argumenter og sett muligheten for at det kunne være regn.
Antall ord: 218

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

:mozilla_wink:
Antall ord: 2

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_Sparrow

Innlegg av Slettet_Sparrow »

Ingen som husker spiritistkirken i Oslo?
Antall ord: 6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Mysticool
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 19 Sep 2005 15:25
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Lørenskog

Innlegg av Mysticool »

Sparrow skrev:Ingen som husker spiritistkirken i Oslo?
Kan si jeg har hørt om den, men klarer ikke plassere helt....er den fortsatt i bruk?
Antall ord: 26
Mysticool

Digger Frognerfitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Amfelia
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Feb 2007 17:18
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oppe på loftet...
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Amfelia »

Mysticool skrev:
Sparrow skrev:Ingen som husker spiritistkirken i Oslo?
Kan si jeg har hørt om den, men klarer ikke plassere helt....er den fortsatt i bruk?
Det er kommet ny...Den Norske Spiritualist Kirke, ikke noe aktivitet der før i slutten av august, siste åndelige messe var 20 juni, da var vi 85 besøkende der. Verdt å ta seg en tur dit !

Amfelia
Antall ord: 66
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
magnolia - sluttet

Re: Spiritisme = Religion ?

Innlegg av magnolia - sluttet »

Spiritual skrev:Hei, jeg lurer på om det er noen som vet om spiritismen er en religion?
Jeg kan huske at Jovian skrev i en gammel tråd at spiritisme ikke er en religion, men i den første boka til Marion Dampier-Jeans (Mitt liv med åndene) skriver hun at spiritismen er en religion.
Spiritisme
Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Gå til: navigasjon, søk
Spiritisme (Latinsk: ånd) er en tro på at det finnes en åndeverden, og at mennesker kan komme i kontakt med de avdødes ånder. Det skjer under det som kalles seanser, der medier bærer fram budskapet fra en ånd. Det kan også skje gjennom «automatisk skrift», der en ånd styrer mediets penn, eller at en befester innringede bokstaver på et glatt ark mens en varmer opp et glass med varmen fra et stearinlys, for så å hviske sitt spørsmål inn. Deretter holdes den enkelte finger/hånd eller deltagernes hender over glasset som står opp ned. Dette vil da bevege seg over de bokstavene og tallene som er "svaret" fra den ånden som svarer, og på den måten kan meddele seg til menneskene. mot slutten av 1800-tallet og i begynnelsen av 1900 vokste og spredte spiritisme seg blant alle de forskjellige samfunnslagene i Storbritannia og i det kontinentale Europa. Fenomenet etablerte seg også i Norge.

Spiritismen oppstod i 1848 da de to søstrene Margaret og Kate Fox hørte bankelyder i veggen hjemme i staten New York. De hevdet at bankingen var signaler fra ånder, og at disse kunne tydes. Søstrene begynte etter noen år å reise rundt i Amerika og snakke med de døde. Interessen for spiritisme økte og samtidig dukket det opp stadig nye mediumer. Da søstrene Fox ble gamle innrømte de at det hele var noe de bare hadde funnet opp, men da hadde de allerede overbevist tusenvis om at man kan kontakte de døde. Spiritisme delte seg i to hovedgrupper: kristne og de ikke-kristne spiritistene. Disse kan igjen deles inn i de som valgte å forholde seg mest til fysisk mediumisme, og de som sverget for utelukkende mental mediumisme. Enkelte deler av spiritistene snappet opp deler av tidligere pagan tro og praksis, deriblant shamanistisk praksis og filosofi og utgjorde et av grunnlagene for deler av tenkningen som finnes i vise new age-miljøer i dag, blant annet. Fysisk mediumisme vil si at man via et medium (og åndeverdenen) forårsaker fysiske hendelser i denne verdenen, f.eks såkalt 'levitasjon' (mennesker eller objekter letter fra gulvet og svever), 'apport-fenomener' (objekter eller annet dukker opp fra intet), 'materialiseringer' (deler eller hele skikkelser, ofte mennesker eller dyr materialiseres i et rom ut fra en påstått åndelig-fysisk substans spiritistene kaller 'ektoplasma'. Denne substansen dannes via mediumets kropp, samt deler av de andre i seansesirklen samt fra åndeverdenen. Materialiseringer er ofte ustabile og vil som regel bli utydelige og forsvinne sakte eller raskt en kort stund etter at de fremtrer), 'telekinese' (flytting av objekter uten å røre de fysisk), med mere. Fysiske fenomener rommer flere hundre hyllemeter med litteratur. Mental mediumisme er mye mer vanlig enn fysisk mediumisme og regnes for å være lettere å oppnå. Et godt eksempel på mentale mediumer er såkalte 'synske' personer, eller de som av en eller annen grunn er meget følsomme i utgangspunktet. De fysiske mediumene er også mentale mediumer. Videre er det meget typisk at mediumer også har evnen til å være healere, det vil si å kunne helbrede ved hjelp av f.eks tanker, eller ved å bruke 'varme hender'. Men alle spiritistene sverger til en fellesnevner: Troen på livet deretter og mulighten for å kunne kommunisere med de 'på den andre siden'. Som spiritistene sier: "Døden er den største løgnen". For spiritistene finnes ingen død. Legemet forsvinner, men ånden og legemet er to forskjellige ting. Sistnevnte er forgjengelig, ånden, derimot, eksisterer utenom legemet.

Kanskje dette gir litt mer lys til spm ditt?
Antall ord: 664

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Spiritual

Re: Spiritisme = Religion ?

Innlegg av Spiritual »

magnolia skrev:
Spiritual skrev:Hei, jeg lurer på om det er noen som vet om spiritismen er en religion?
Jeg kan huske at Jovian skrev i en gammel tråd at spiritisme ikke er en religion, men i den første boka til Marion Dampier-Jeans (Mitt liv med åndene) skriver hun at spiritismen er en religion.
Spiritisme
Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Gå til: navigasjon, søk
Spiritisme (Latinsk: ånd) er en tro på at det finnes en åndeverden, og at mennesker kan komme i kontakt med de avdødes ånder. Det skjer under det som kalles seanser, der medier bærer fram budskapet fra en ånd. Det kan også skje gjennom «automatisk skrift», der en ånd styrer mediets penn, eller at en befester innringede bokstaver på et glatt ark mens en varmer opp et glass med varmen fra et stearinlys, for så å hviske sitt spørsmål inn. Deretter holdes den enkelte finger/hånd eller deltagernes hender over glasset som står opp ned. Dette vil da bevege seg over de bokstavene og tallene som er "svaret" fra den ånden som svarer, og på den måten kan meddele seg til menneskene. mot slutten av 1800-tallet og i begynnelsen av 1900 vokste og spredte spiritisme seg blant alle de forskjellige samfunnslagene i Storbritannia og i det kontinentale Europa. Fenomenet etablerte seg også i Norge.

Spiritismen oppstod i 1848 da de to søstrene Margaret og Kate Fox hørte bankelyder i veggen hjemme i staten New York. De hevdet at bankingen var signaler fra ånder, og at disse kunne tydes. Søstrene begynte etter noen år å reise rundt i Amerika og snakke med de døde. Interessen for spiritisme økte og samtidig dukket det opp stadig nye mediumer. Da søstrene Fox ble gamle innrømte de at det hele var noe de bare hadde funnet opp, men da hadde de allerede overbevist tusenvis om at man kan kontakte de døde. Spiritisme delte seg i to hovedgrupper: kristne og de ikke-kristne spiritistene. Disse kan igjen deles inn i de som valgte å forholde seg mest til fysisk mediumisme, og de som sverget for utelukkende mental mediumisme. Enkelte deler av spiritistene snappet opp deler av tidligere pagan tro og praksis, deriblant shamanistisk praksis og filosofi og utgjorde et av grunnlagene for deler av tenkningen som finnes i vise new age-miljøer i dag, blant annet. Fysisk mediumisme vil si at man via et medium (og åndeverdenen) forårsaker fysiske hendelser i denne verdenen, f.eks såkalt 'levitasjon' (mennesker eller objekter letter fra gulvet og svever), 'apport-fenomener' (objekter eller annet dukker opp fra intet), 'materialiseringer' (deler eller hele skikkelser, ofte mennesker eller dyr materialiseres i et rom ut fra en påstått åndelig-fysisk substans spiritistene kaller 'ektoplasma'. Denne substansen dannes via mediumets kropp, samt deler av de andre i seansesirklen samt fra åndeverdenen. Materialiseringer er ofte ustabile og vil som regel bli utydelige og forsvinne sakte eller raskt en kort stund etter at de fremtrer), 'telekinese' (flytting av objekter uten å røre de fysisk), med mere. Fysiske fenomener rommer flere hundre hyllemeter med litteratur. Mental mediumisme er mye mer vanlig enn fysisk mediumisme og regnes for å være lettere å oppnå. Et godt eksempel på mentale mediumer er såkalte 'synske' personer, eller de som av en eller annen grunn er meget følsomme i utgangspunktet. De fysiske mediumene er også mentale mediumer. Videre er det meget typisk at mediumer også har evnen til å være healere, det vil si å kunne helbrede ved hjelp av f.eks tanker, eller ved å bruke 'varme hender'. Men alle spiritistene sverger til en fellesnevner: Troen på livet deretter og mulighten for å kunne kommunisere med de 'på den andre siden'. Som spiritistene sier: "Døden er den største løgnen". For spiritistene finnes ingen død. Legemet forsvinner, men ånden og legemet er to forskjellige ting. Sistnevnte er forgjengelig, ånden, derimot, eksisterer utenom legemet.

Kanskje dette gir litt mer lys til spm ditt?
Jeg har lest det :)
Men takk for svar!
Antall ord: 674

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links