Hjemsøkt, Gjenferd & Ånder ⇒ nidarosdomen
Moderatorer: Asbjørn, mod hjem
Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Oi,fikk ikke med meg at noen hadde lagt ut den liken allerede
Antall ord: 13
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 30 Aug 2007 19:46
- 17
- Kjønn (valgfri): kar
- Blitt takket: 2 ganger
Det er ikke en munk, det er OLAV DEN HELLGE.
Antall ord: 10
God gave rock 'n' roll to YOU
Hide post links |
-
- UGYLDIG Epost
- Startet: 18 Jan 2006 22:51
- 18
- Kjønn (valgfri): supahuman
- Lokalisering: I'm gonna eat your brain and gain your knowledge...
- Har takket: 18 ganger
- Blitt takket: 18 ganger
Det er nok en munk ja :mozilla_wink:
Antall ord: 8
I'm in that awkward stage between birth and death.
The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed.
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 31 Mar 2007 21:04
- 17
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Hamar
Heisann : )
Har bare vært i nidarosdomen 1 gang, men det sies at en munk som går igjen der for å passe på graven til Olav den hellige, det sies også at Olav den hellige sin sjel også går igjen, men jeg veit ikke om det stemmer, men monken derrimot har mamma sett : P hehe, å jeg trur på muttern : P Lykke til : )
Har bare vært i nidarosdomen 1 gang, men det sies at en munk som går igjen der for å passe på graven til Olav den hellige, det sies også at Olav den hellige sin sjel også går igjen, men jeg veit ikke om det stemmer, men monken derrimot har mamma sett : P hehe, å jeg trur på muttern : P Lykke til : )
Antall ord: 63
det finnes mer mellom himmel og jord, enn det vi vet !
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 05 Mar 2007 13:01
- 17
- Lokalisering: Trøndelag
Jeg var der en gang i sommer, og når jeg var der så var det en merkelig energi i nidaros, og midt under guideturen dempa lyset seg, og plutselig ble den opp til sin vanlige styrke etterpå.. Og guiden sa at det var munken som viste sine følelser ved å dempe lyset.. Etterpå spurte jeg guiden om det var noe om munken som hun hadde å fortelle, og da sa hun at det var en biskop som besøkte denne kirka, men glemte igjen salmeboka si etter at han var ferdig med gudstjenesten. Og da han gikk inn igjen var han alene, og da hørte han og så en person gå i gangene, og om jeg ikke husker feil var salmeboka flyttet på.. Og en annen historie hun fortalte meg at en dag da hun var guide for noen barn på barneskolen, viste hun et rom på venstre side fremst, der du går inn til en gang og kommer inn til et rom med dør, også når de var i det rommet ble døra smelt igjen slik at de ikke kunne åpne døra! Guiden ble sånn småredd og trodde at det var noen som bare ville lure henne, så de gikk ut nødutgangen og gikk til de som jobbet der sammen med henne og spurte om det var nødvendig, men ingen hadde stengt henne inne... Ganske spennende! Og er dere smarte så snakk med guidene om det, for de vet så utrolig mye om alt der, om gammel historie og faktisk ganske mye om munken også :mozilla_wink:
Antall ord: 268
Ingen kjenner meg bedre enn alle andre
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 14 Mai 2006 11:51
- 18
- Lokalisering: Molde
var der på søndag å den er åpen for ALLE ja, bare å gå inn i kirka
Antall ord: 16
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 19 Sep 2007 19:21
- 17
Har ikke vert i Nidaros selv, men en venn av meg hjalp til når de sjekket gravkammrene der:S Han fortalte vennene mine og meg selv historien sent en kveld, og ingen sov etter det. Vi sov ikke i det hele tatt den natta. :S:S
Her er historien:
Det var ca. 10 stk som skulle ned i gravkammrene. Det første gravkammeret hadde to dører i seg.Dørene førte til et rom hver med ingenting i. De hadde brukt hele den dagen på å få opp den første luka, feste stigen og å sette opp lyskastere. Det begynte å bli sent så de gikk hjem.
Da de kom neste dag hadde følgende hendt: Stigen var brukket i to, lyskasterne var helt "krønsjet" og sleng utover gulvet. Og det rare var at luka var beseglet som om ingen hadde åpnet den. De ble ganske sure, men bestemte seg for å prøve igjen. Etter et par timer hadde de kommet ned til den andre luka, og hadde satt ned stigen. Dermed satte de opp de nye lyskasterne og kikket seg rundt om i rommet. Igjen var det en ny luke, men denne gangen var det tre dører. Den ene mannen gikk innn i ei dør og lyste inn. Der så han masse kister. Likedan var det i de andre rummene.
Det var begynte å bli mørkt ute, og de skulle til å avslutte arbeidet for dagen. MEN. Da den siste skulle til å gå opp stigen frøs han fast. Han kunne ikke røre seg og ropte på de andre i etasjen over.De andre trodde han bare kødda, men han kunne ikke rikke seg. En annen gikk ned og prøvde å få ham løs. Plutselig klarte han ikke å puste. Det kjentes ut som om "noen" kvelte ham. Akkurat da han ikke hadde mye pust igjen og holdt på å kveles, så slapp taket. Den andre klarte å røre seg igjen.Begge sprang opp stigen og opp til det første rommet da de hørte et brak under seg. Da de kikket ned så de at stigen ble brekt i to og at lyskasterne ble slengt ned i gulvet og knust.
De ble så redde at de sprang opp den neste stigen og det samme skjedde igjen. Stigen brakk i to og lyskasterne ble slengt ned i gulvet. Det synet fikk alle areiderne til å snu på helen å gå mot utgangen. Plutselig hørtes et BANG bak dem. De gikk tilbake til luken og der var den. Lukket og beseglet.
Det skal vist være omtrent åtte etsjer ned der nede (ifølge noen experter)
Og som dere sikkert fant ut nå så er jeg helt elendig til å skrive.
Her er historien:
Det var ca. 10 stk som skulle ned i gravkammrene. Det første gravkammeret hadde to dører i seg.Dørene førte til et rom hver med ingenting i. De hadde brukt hele den dagen på å få opp den første luka, feste stigen og å sette opp lyskastere. Det begynte å bli sent så de gikk hjem.
Da de kom neste dag hadde følgende hendt: Stigen var brukket i to, lyskasterne var helt "krønsjet" og sleng utover gulvet. Og det rare var at luka var beseglet som om ingen hadde åpnet den. De ble ganske sure, men bestemte seg for å prøve igjen. Etter et par timer hadde de kommet ned til den andre luka, og hadde satt ned stigen. Dermed satte de opp de nye lyskasterne og kikket seg rundt om i rommet. Igjen var det en ny luke, men denne gangen var det tre dører. Den ene mannen gikk innn i ei dør og lyste inn. Der så han masse kister. Likedan var det i de andre rummene.
Det var begynte å bli mørkt ute, og de skulle til å avslutte arbeidet for dagen. MEN. Da den siste skulle til å gå opp stigen frøs han fast. Han kunne ikke røre seg og ropte på de andre i etasjen over.De andre trodde han bare kødda, men han kunne ikke rikke seg. En annen gikk ned og prøvde å få ham løs. Plutselig klarte han ikke å puste. Det kjentes ut som om "noen" kvelte ham. Akkurat da han ikke hadde mye pust igjen og holdt på å kveles, så slapp taket. Den andre klarte å røre seg igjen.Begge sprang opp stigen og opp til det første rommet da de hørte et brak under seg. Da de kikket ned så de at stigen ble brekt i to og at lyskasterne ble slengt ned i gulvet og knust.
De ble så redde at de sprang opp den neste stigen og det samme skjedde igjen. Stigen brakk i to og lyskasterne ble slengt ned i gulvet. Det synet fikk alle areiderne til å snu på helen å gå mot utgangen. Plutselig hørtes et BANG bak dem. De gikk tilbake til luken og der var den. Lukket og beseglet.
Det skal vist være omtrent åtte etsjer ned der nede (ifølge noen experter)
Og som dere sikkert fant ut nå så er jeg helt elendig til å skrive.
Antall ord: 454
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 14 Nov 2005 09:09
- 19
- Lokalisering: (Hehe)
- Blitt takket: 3 ganger
Takk for historien her, ervik93.
Du er da ikke dårlig å skrive du. Dette var bra skrevet. Men, jeg må innrømme at jeg savnet noe på slutten der? Hvordan endte dette, gikk de aldri ned igjen? Og, - jeg er kanskje for nysgjerrig, men hva mener du med å si:-"når de sjekket gravkammrene der".. Når tid var dette? I år?
Ellers:
Jeg har vært i Nidarosdomen flere ganger. Den er et prektig bygg som vi i Norge (trønderne mest) kan være stolte av.
Det har versert historier og folk som har sverget på å ha sett Munken i Nidaros opp i gjennom flere tiår. For det er en munk som hevdes å gå igjen der. Nærmere bestemt mest oppe på galleriet der i domen. Han opptrer i en mørk munkekappe med hette..
Jeg husker godt på 70-tallet engang da Adresseavisen med et lite følge overnattet i Nidarosdomen og laget en lengre og fyldig artikkel med bilder fra dette. De som er trøndere med nok år på baken vil nok huske denne artikkelen, da det skjedde en del nifst den gangen. Pene bilder også..
Nåvel, jeg ville egentlig bare takke for denne saken med de arbeiderne, og spørre litt mere omkring det.
Munken har jeg personlig aldri sett snurten av. Men hvem vet, - kanskje ved neste besøk i Trondheim og i den vakre Nidarosomen..
Du er da ikke dårlig å skrive du. Dette var bra skrevet. Men, jeg må innrømme at jeg savnet noe på slutten der? Hvordan endte dette, gikk de aldri ned igjen? Og, - jeg er kanskje for nysgjerrig, men hva mener du med å si:-"når de sjekket gravkammrene der".. Når tid var dette? I år?
Ellers:
Jeg har vært i Nidarosdomen flere ganger. Den er et prektig bygg som vi i Norge (trønderne mest) kan være stolte av.
Det har versert historier og folk som har sverget på å ha sett Munken i Nidaros opp i gjennom flere tiår. For det er en munk som hevdes å gå igjen der. Nærmere bestemt mest oppe på galleriet der i domen. Han opptrer i en mørk munkekappe med hette..
Jeg husker godt på 70-tallet engang da Adresseavisen med et lite følge overnattet i Nidarosdomen og laget en lengre og fyldig artikkel med bilder fra dette. De som er trøndere med nok år på baken vil nok huske denne artikkelen, da det skjedde en del nifst den gangen. Pene bilder også..
Nåvel, jeg ville egentlig bare takke for denne saken med de arbeiderne, og spørre litt mere omkring det.
Munken har jeg personlig aldri sett snurten av. Men hvem vet, - kanskje ved neste besøk i Trondheim og i den vakre Nidarosomen..
Antall ord: 235
Nu går alt sikkert så mye bedre..
Hide post links |
En plass jeg kunne tenkt meg og gått er i gangane under nidarosdomen, de går mellom domen og Vår Frue kirke og de sies at gangene går helt ut til munkholmen.
Det hadde vært en ok spassertur....
*drømme*
Puma/f
*drømme*
Puma/f
Antall ord: 46
Hide post links |
-
- UGYLDIG Epost
- 18
Åja, tenk så spennende! Jeg blir gjerne med degpuma/f skrev:En plass jeg kunne tenkt meg og gått er i gangane under nidarosdomen, de går mellom domen og Vår Frue kirke og de sies at gangene går helt ut til munkholmen.
*drømme*
Puma/f
Antall ord: 58
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 19
Kunne jo vært spennende om det hadde stemt dette, - men:puma/f skrev:En plass jeg kunne tenkt meg og gått er i gangane under nidarosdomen, de går mellom domen og Vår Frue kirke og de sies at gangene går helt ut til munkholmen.
*drømme*
Puma/f
Disse "gangene" mellom Nidardomen og Munkholmen er bare rykter du. Det har versert srykter om disse gjennom laange tider, men dessverre så stemmer de ikke.
Du vet hvor langt det er dette? Og under havet der, - det ville blitt nokså dypt nede. Middelalderens ingeniører skulle hørt deg her..
Ånei, den turen blir nok der den hører hjemme: I dine drømmer.
Antall ord: 124
Hide post links |
-
- UGYLDIG Epost
- 18
Nei nei neeeei Zyq, la nu vær med drømmeknusningen! *lalalala fingre i ørene*
Antall ord: 15
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 19
Beklager du.Vilma skrev:Nei nei neeeei Zyq, la nu vær med drømmeknusningen! *lalalala fingre i ørene*
Ellers skal det nevnes at jeg også har hatt den samme drømmen som puma/f , om å kunne gå i disse gangene. Og så helt til Munkholmen, med DET historiske suset over seg!
Men, - alas - det er faktisk ettertrykkelig avkreftet at disse gangene finnes, så da måtte jeg gi opp dette.
Ikke for det, en tur inn i Nidarosdomen er spennende nok det. Og tenk, tenk om du da fikk se selveste gammel-munken. DET hadde vært noe det!
Man kan jo håpe, det kan ingen ta fra en. :mozilla_wink:
Antall ord: 113
Hide post links |
-
- UGYLDIG Epost
- 18
Oldemoren min så munken forresten.
Jeg tror nå at de gangene er der alikevel jeg. De vises nok kun for de som ikke vil dissekere og forske på dem tenker jeg! Men den munken, tror jeg helst vil slippe å møte på ham i et mørkt kirke-smug. Uff.
Jeg tror nå at de gangene er der alikevel jeg. De vises nok kun for de som ikke vil dissekere og forske på dem tenker jeg! Men den munken, tror jeg helst vil slippe å møte på ham i et mørkt kirke-smug. Uff.
Antall ord: 50
Hide post links |