Drømmer, NDO & ut av kroppen ⇒ Hva drømmer en blind person?
Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer
-
- Standard bruker
- Startet: 29 Sep 2006 00:01
- 18
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Tranby
- Har takket: 8 ganger
- Blitt takket: 38 ganger
med andre ord, dere mener at de blinde ikke kan danne bilder i hodet sitt??
Antall ord: 15
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
-
- UGYLDIG Epost
- Startet: 02 Sep 2004 20:50
- 20
- Har takket: 7 ganger
- Blitt takket: 56 ganger
I følge Helen Keller så kunne hun "se" i drømme. Men det er kanskje individuelt.
Antall ord: 17
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu
Our Anscestors be Praised!
~Lao Tzu
Our Anscestors be Praised!
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 11 Okt 2005 16:32
- 19
Men de ser vel ikke når de har tørket seg ferdig....[/quote]Medi skrev:mest sansylig som alle andre gjør...alchemist skrev:du får spørre hvordan de tørker seg bak etter de har vert på do også da...john_ skrev:Enn hvis den blinde får en ut av kroppen opplevelse? og ser fra et astralt perspektiv?.. hmm.. jeg får ringe norges blindeforbund
akkuratt!
Antall ord: 71
Hide post links |
-
Verifisert
- Standard bruker
- Startet: 17 Sep 2006 01:35
- 18
- Kjønn (valgfri): hokatt
- Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
- Har takket: 668 ganger
- Blitt takket: 1057 ganger
Blinde kan danne seg inntrykk av ting basert på det de hører, lukter, smaker, kjenner osv. De har jo forestillingsevnen intakt. Men hvis de aldri har sett noenting hele sitt liv, vet de ikke hva det betyr å se, og derfor drømmer og tenker de ikke i bilder som oss seende.livingdeaddoll skrev:med andre ord, dere mener at de blinde ikke kan danne bilder i hodet sitt??
Det er vanskelig å forklare, men har man aldri sett noe, vet man heller ikke hvordan det er å se... Folk som har vært blinde hele livet sitt forklarer drømmene og tankene sine som inntrykk gjennom de andre sansene, ikke bilder.
De som har blitt blind senere i livet, vet hvordan det er å se og kan derfor danne seg bilder i hodet ut ifra for eksempel ved å ta på en gjenstand. De har et sammenligningsgrunnlag som de som er født blind ikke har.
Antall ord: 153
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 14 Nov 2005 09:09
- 19
- Lokalisering: (Hehe)
- Blitt takket: 3 ganger
Just precis så!Svartepus skrev:Blinde kan danne seg inntrykk av ting basert på det de hører, lukter, smaker, kjenner osv. De har jo forestillingsevnen intakt. Men hvis de aldri har sett noenting hele sitt liv, vet de ikke hva det betyr å se, og derfor drømmer og tenker de ikke i bilder som oss seende.livingdeaddoll skrev:med andre ord, dere mener at de blinde ikke kan danne bilder i hodet sitt??
Det er vanskelig å forklare, men har man aldri sett noe, vet man heller ikke hvordan det er å se... Folk som har vært blinde hele livet sitt forklarer drømmene og tankene sine som inntrykk gjennom de andre sansene, ikke bilder.
De som har blitt blind senere i livet, vet hvordan det er å se og kan derfor danne seg bilder i hodet ut ifra for eksempel ved å ta på en gjenstand. De har et sammenligningsgrunnlag som de som er født blind ikke har.
Din fremstilling finner jeg smakfull og tenksom, du har nok "fanget" noe av virkelighetens essens der ja..
Bare kort: Ser den seende når han\hun har tørket seg ferdig der bak? :mozilla_wink:
Antall ord: 193
Nu går alt sikkert så mye bedre..
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 31 Des 2005 23:45
- 18
- Lokalisering: Finnmark
- Blitt takket: 1 gang
Ja, om man har masse bæsj på papiret så ser man at man ikke er ferdig å tørke...Nostradamus2 skrev:
Bare kort: Ser den seende når han\hun har tørket seg ferdig der bak? :mozilla_wink:
Og om det evt ikke kommer noe på papiret så skjønner man jo at man er ferdig.
Antall ord: 57
Ingenting er så bra at du ikke kan gå glipp av det.
Hide post links |
De drømmer sikkert ikke i blinde. Så de drømmer sikkert sånn som vi seere
Antall ord: 17
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 14 Nov 2005 09:09
- 19
- Lokalisering: (Hehe)
- Blitt takket: 3 ganger
(Hehe)un0rmal skrev:Ja, om man har masse bæsj på papiret så ser man at man ikke er ferdig å tørke...Nostradamus2 skrev:
Og om det evt ikke kommer noe på papiret så skjønner man jo at man er ferdig.
Du tog a'n ja..
Tror jeg drømmer videre jeg. Men for all del - jeg skal holde øynene lukket. (i mørket, jeg også)
Antall ord: 85
Nu går alt sikkert så mye bedre..
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 17 Feb 2005 22:07
- 19
- Kjønn (valgfri): F
- Blitt takket: 21 ganger
Jeg har hørt at blinde folk har fått UKO og plutselig sett alt.john_ skrev:Enn hvis den blinde får en ut av kroppen opplevelse? og ser fra et astralt perspektiv?.. hmm.. jeg får ringe norges blindeforbund
Antall ord: 41
Hide post links |
-
Verifisert
- Standard bruker
- Startet: 17 Sep 2006 01:35
- 18
- Kjønn (valgfri): hokatt
- Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
- Har takket: 668 ganger
- Blitt takket: 1057 ganger
Det har faktisk jeg også hørt! Hvis det er sant at astrallegemet ikke har noen av kroppens handicap eller lyter, stemmer det jo sikkert...karina skrev:Jeg har hørt at blinde folk har fått UKO og plutselig sett alt.john_ skrev:Enn hvis den blinde får en ut av kroppen opplevelse? og ser fra et astralt perspektiv?.. hmm.. jeg får ringe norges blindeforbund
Antall ord: 68
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 29 Sep 2006 00:01
- 18
- Lokalisering: Tranby
- Blitt takket: 38 ganger
me 2..!!karina skrev:
Jeg har hørt at blinde folk har fått UKO og plutselig sett alt.
leste om en mann som var født blind, som var blitt bedøvet under en operasjon. så var det oppstått noen komplikasjoner under opersjonen... og mannen befant seg plutselig ute av kroppen sin. han så og hørte alt det legene gjorde.. da han senere våknet opp fra narkosen fortalte han legene alt han hadde sett og hørt, og de kunne bekrefte at alt han fortalte faktisk stemte.. når han våknet var han fortsatt blind..
Antall ord: 100
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 06 Sep 2006 01:41
- 18
- Lokalisering: Oslo
Det er noe med det som har blitt sagt før her, at vi ser alle ting på forskjellige måte etter hvilke erfaringer vi har (bl.a.). Hvordan kan jeg vite at mitt virkelighetsbilde samsvarer med noen andres?
Det samme er det med stemmen min. Jeg aner ikke hvordan den høres ut for andre, og når jeg hører meg selv på tape høres det helt fjernt ut. Men kan det da tenkes at andre oppfatter stemmen min forskjellig? Dette er spørsmål vi ofte tar for gitt, og det samme kan lekes tilbake til de blindes drømmer.
Et annet eksempel er å forklare en drøm. Jeg synes som regel det er kjempe vanskelig å forklare drømmene mine, nettopp fordi det er så mange andre sanser enn akkurat synet som er med i drømmen. Det er ikke sikkert jeg har "sett" konkrete hendelser i drømmen, men jeg vet det skjedde pga følelsen jeg har, lukt, stemmer osv.
Jeg intervjuet en gang en blind dame. Hun hadde dog hatt syn som liten jente, men husket kun små ting, som grønt gress osv. Allikevel hadde hun en slags fargedetektor som fortalte henne hva slags farger tøyet hennes hadde (hadde kanskje sett litt rart ut med en rød og en blå sokk), men hun husket jo kun grønnfargen. Dette var allikevel viktig for henne på grunn av at fargene hadde en betydning for henne. Hun hadde en klar oppfatning av hva fargene var og sto for.
Jeg tror tildels de kan danne seg noen slags bilder i drømmene, også i tanker og dagdrømming. Det kan ses i sammenheng med hva jeg skrev tidligere om mitt problem med å forklare drømmene mine. Alt er veldig komplekst, og våre sannheter er forskjellige.
Det samme er det med stemmen min. Jeg aner ikke hvordan den høres ut for andre, og når jeg hører meg selv på tape høres det helt fjernt ut. Men kan det da tenkes at andre oppfatter stemmen min forskjellig? Dette er spørsmål vi ofte tar for gitt, og det samme kan lekes tilbake til de blindes drømmer.
Et annet eksempel er å forklare en drøm. Jeg synes som regel det er kjempe vanskelig å forklare drømmene mine, nettopp fordi det er så mange andre sanser enn akkurat synet som er med i drømmen. Det er ikke sikkert jeg har "sett" konkrete hendelser i drømmen, men jeg vet det skjedde pga følelsen jeg har, lukt, stemmer osv.
Jeg intervjuet en gang en blind dame. Hun hadde dog hatt syn som liten jente, men husket kun små ting, som grønt gress osv. Allikevel hadde hun en slags fargedetektor som fortalte henne hva slags farger tøyet hennes hadde (hadde kanskje sett litt rart ut med en rød og en blå sokk), men hun husket jo kun grønnfargen. Dette var allikevel viktig for henne på grunn av at fargene hadde en betydning for henne. Hun hadde en klar oppfatning av hva fargene var og sto for.
Jeg tror tildels de kan danne seg noen slags bilder i drømmene, også i tanker og dagdrømming. Det kan ses i sammenheng med hva jeg skrev tidligere om mitt problem med å forklare drømmene mine. Alt er veldig komplekst, og våre sannheter er forskjellige.
Antall ord: 303
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 04 Okt 2006 16:27
- 18
- Lokalisering: Nord
Jeg kom til å tenke på dette fordi jeg hørte en historie om en gammel mann som ble blind.. etter 3 år som blind ble han gal.. nettop fordi drømmene hans var mer virkelige enn selve virkeligheten.. For der var det ikke bare mørke..
Jeg forstår at alle drømmer forskjellig.. jeg kan for eksempel aldri huske å ha hørt musikk i mine drømmer.. selv om jeg har vært på en uteplass i drømmen.. jeg føler aldri smerte, kulde eller varme.. Vil ikke en som er blind fra fødselen av kunne danne seg bilder i hodet ut i fra hvordan en gjenstand er? Det blir jo ikke i farger.. Se for deg at du tar på en gjenstand du aldri har sett før.. Du får bare kjenne på den, men ikke se på den.. Du vil jo danne deg et intrykk av hvordan formene er.. og kansje se den i en drøm hvis den blir nokså dagligdags.. Jeg klarer ikke å se for meg et liv med bare mørke.. Hvis man føler og hører ting i drømmene.. og har et slikt mareritt.. hvordan reagerer man når man ikke kan åpne øynene og for å få bekreftet at det bare var en drøm slik som en person med synet i orden kan.. Men til syvende og sist kommer vel alt an på hva personen er vant til..
Jeg forstår at alle drømmer forskjellig.. jeg kan for eksempel aldri huske å ha hørt musikk i mine drømmer.. selv om jeg har vært på en uteplass i drømmen.. jeg føler aldri smerte, kulde eller varme.. Vil ikke en som er blind fra fødselen av kunne danne seg bilder i hodet ut i fra hvordan en gjenstand er? Det blir jo ikke i farger.. Se for deg at du tar på en gjenstand du aldri har sett før.. Du får bare kjenne på den, men ikke se på den.. Du vil jo danne deg et intrykk av hvordan formene er.. og kansje se den i en drøm hvis den blir nokså dagligdags.. Jeg klarer ikke å se for meg et liv med bare mørke.. Hvis man føler og hører ting i drømmene.. og har et slikt mareritt.. hvordan reagerer man når man ikke kan åpne øynene og for å få bekreftet at det bare var en drøm slik som en person med synet i orden kan.. Men til syvende og sist kommer vel alt an på hva personen er vant til..
Antall ord: 241
We talk to God = "praying"
God talks to us = schizophrenic
God talks to us = schizophrenic
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 06 Sep 2006 01:41
- 18
- Lokalisering: Oslo
Interessant.
Jeg var ute å reiste 3 måneder i Asia i fjor, og snakket engelsk hele tiden. Da var det en som spurte meg om jeg drømte på engelsk (jeg hadde begynt å tenke på engelsk), men min konklusjon var at jeg har ikke direkte samtaler i drømme, jeg bare _vet_ hva som blir sagt..
Derimot har en venninne av meg fortalt om drømme fulle av uutholdelig smerte og turtur. Jeg tror jeg drømmer mest om følelser, at jeg kan oppleve smerte, men noe som er sårt, som skjærer i hjertet og er til å gråte av.
Jeg må tenke litt på det, se hva jeg drømmer i natt - for det er et spennende tema.
Jeg var ute å reiste 3 måneder i Asia i fjor, og snakket engelsk hele tiden. Da var det en som spurte meg om jeg drømte på engelsk (jeg hadde begynt å tenke på engelsk), men min konklusjon var at jeg har ikke direkte samtaler i drømme, jeg bare _vet_ hva som blir sagt..
Derimot har en venninne av meg fortalt om drømme fulle av uutholdelig smerte og turtur. Jeg tror jeg drømmer mest om følelser, at jeg kan oppleve smerte, men noe som er sårt, som skjærer i hjertet og er til å gråte av.
Jeg må tenke litt på det, se hva jeg drømmer i natt - for det er et spennende tema.
Antall ord: 122
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 05 Sep 2004 20:51
- 20
- Kjønn (valgfri): Mann
- Lokalisering: Rogaland,
- Har takket: 11 ganger
- Blitt takket: 8 ganger
Re: Hva drømmer en blind person?
di kan jo ta på ting..john_ skrev:Hei!
Se for deg at du blir blind etter en arbeidsulykke.. du går hele dagen og ser ingenting, MEN, når du går å legger deg om kvelden vil du fortsatt ha perfekt syn i drømmene dine!
Det jeg lurer på ER: Hvordan drømmer en person som har vært blind siden han/hun var født? Noen som vet? ...
Ikke spør hvorfor jeg lurer på dette
så di drømmer vell hvordan ting ser ut..
hvordan di oppfatter verden rundt dem... vertfall di som er født blinde
di som har blitt blinde vil nokk savna det å se tingene..
men di vil nokk drømme om ting di har sett
Antall ord: 123
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.