Universet & dets hemmeligheterTeoretiske og vitenskapelige bevis på at Gud eksisterer

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 23 Sep 2008 10:12
16
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Teoretiske og vitenskapelige bevis på at Gud eksisterer

Innlegg av Moonstone »

ludoburgero skrev:Alt her i livet preger ditt personlige liv.
Du tar imot råd fra andre - noen følger du, andre følger du ikke.
Det er opp til deg, alt sammen. Du skal ikke følge de ti bud uten å tenke deg om,
du må vite om de ti bud passer for deg.
Lovene må du dessverre følge.
De er ment for alles beste.
Det er ikke alltid disse heller er særlig fornuftige, og det er derfor jeg sier dessverre.
Iallefall er lovene ikke basert på det som i mine øyne er gamle røverhistorier som har fått stor oppmerksomhet pga. suggesjon og ønsketenkning om noe mer i livet. Det er stagnering i sin søken av en høyere eksistens å konkludere med at alle de andre har rett, fordi de lærte deg det på søndagsskolen og fordi pensum dessverre på 80-tallet og 90-tallet var begrenset til kristendommen i seg selv og ikke religionslæren som kom seinere. Selv da hadde den sin vekt på kristendommen, og jeg vet ikke om det fremdeles er slik.
Vi må gjøres oppmerksom på at hvis barn vil tilbe Satan, så må de få dette frie valget.
De bør ha like stor rett til det som å tilby Allah/Gud eller mullah Krekar.
Saken er at vi må ha religionsfrihet. Verken totalforbud mot religion eller det å "kristne" Norge, som kanskje ikke lengre innebærer slakt på lik linje som i vikingtiden, hjelper.
Vi må være mer siviliserte enn som så. Det handler om å respektere at andre mennesker har lov å tro på det de vil. Og nei - jeg sa IKKE at man må respektere det de tror på. La meg få understreke for å helgardere meg mot idioter at jeg mener man må respektere selve friheten alle har til å få velge hva de vil tro på. Alle må finne sin egen vei, og trenger de en felles motorvei å kjøre livet sitt på - så har de også rett til det. Ingen har derimot rett til å frata dem denne retten.
Bra innlegg Ludo :salute:
Vi deler mange av de samme tankene her ser jeg..
Jeg dyrker frihet, friheten til å velge det JEG synes passer for meg.
Samtidig er en nødt til, værtfall til dels, å holde seg innenfor landets lover, og ikke skade andre, for det er ikke vår rett.

Men det finnes også de som ser på en slik frihet som en fiende.
En fiende til system, det trygge og vante..og disse vil naturlig nok kjempe imot denne friheten..
Antall ord: 426
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Frihet kan bidra til at folk føler seg utrygge.

Frihet bringer med seg ansvar. Man kan se på friheten som å aldri kunne holde seg fast i et gelender og at bakken er glatt, at det blåser og at alt virker kaotisk.

Friheten er sånn for en grunn, og alle låser seg til noe. Et eller annet.
Vi er bare ikke alltid klar over det. Men det er fint å bli klar over det og vite at det alltid finnes noe annet. Slik vil vi alltid kunne være åpne til å lære mye mer og fylle oss med visdom.
Antall ord: 102
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 23 Sep 2008 10:12
16
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Innlegg av Moonstone »

ludoburgero skrev:Frihet kan bidra til at folk føler seg utrygge.

Frihet bringer med seg ansvar. Man kan se på friheten som å aldri kunne holde seg fast i et gelender og at bakken er glatt, at det blåser og at alt virker kaotisk.

Friheten er sånn for en grunn, og alle låser seg til noe. Et eller annet.
Vi er bare ikke alltid klar over det. Men det er fint å bli klar over det og vite at det alltid finnes noe annet. Slik vil vi alltid kunne være åpne til å lære mye mer og fylle oss med visdom.
Jepp, nå beveger vi oss inn i ytterpunkter/Dualisme-prinsippet.
For å ha en helhetlig forståelse må vi mennesker bevege oss gjennom både Ikke-frihet/system og Frihet/Kaos.
De eksisterer samtidig i oss mennesker som grunnleggende trengsler/krefter, og slår gjennom som impulser til oss fra underbevisstheten..enten om det er rent intellektuelt eller på følelsesplanet.
Når det slår ut på følelsesplanet, blir det veldig overveldene og sterkt, og kan føre til borgerkriger, demonstrasjoner, desperate handlinger.
Derfor er vi nødt til å beskue samfunn intellektuelt for å se tegnene på hva folket hungrer etter, FØR det går så langt, og da bevisst stimulere til vekst i den retningen folket ønsker å ta.

Dette er vel egentlig litt avsporing fra dette med religion, men egentlig ikke heller, om man ser på organisert religion som System/ikke-frihet.

Moro med samfunnsfilosofi og sosiologi uansett ;)
Antall ord: 254
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links