Fakta, teori & skepsisDen RETTE tro!

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

Det som er interessant her, er at Misty-Gutt omtaler sin egen religiøsitet på nøyaktig samme måte som mennesker med psykoser - fornektelse. Alle tegn er der; ord, talemåte, troen i seg selv...men likevel poengteres det heftig at "jeg er ikke religiøs" og "jeg er så glad jeg ikke er religiøs".

Mennesker med schizofreni kan si det på samme måte "Jeg er da ikke schizofren - det er bare slik at armen min er laget av bananskall og jeg er en hoppende tekanne. Det er fakta. Det er dere andre som tar feil".
Antall ord: 99
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 05 Mai 2008 21:55
16
Kjønn (valgfri): Gammal grabukk!
Lokalisering: Goat-House
Har takket: 343 ganger
Blitt takket: 152 ganger

Innlegg av HappeTittenTooYouNow »

Kimbara skrev:Det som er interessant her, er at Misty-Gutt omtaler sin egen religiøsitet på nøyaktig samme måte som mennesker med psykoser - fornektelse. Alle tegn er der; ord, talemåte, troen i seg selv...men likevel poengteres det heftig at "jeg er ikke religiøs" og "jeg er så glad jeg ikke er religiøs".

Mennesker med schizofreni kan si det på samme måte "Jeg er da ikke schizofren - det er bare slik at armen min er laget av bananskall og jeg er en hoppende tekanne. Det er fakta. Det er dere andre som tar feil".
Hello igjen min venn.

Jeg tror på Gud.
Jeg tror på tenkende, og fungerende livs samfunn på andre planeter.
Jeg tror på Ånder og "skrømt"
Jeg tror på Hjelpere.
Jeg respekterer deg, kjære Kimbara, for din vitenskapelige forklaringer.
Jeg tror at et annet menneske, med hjelp av "kraften" kan helbrede et annet menneske.
Jeg finner "JuleFølelsen" i kirken på JulAften, men er i kirken svært sjelden ellers.
Jeg repekterer all annen relgion, bortsett fra den relgionen som er grunnlagt av en svært så høytflyvende science-fiction forfatter.
Mesteparten av mine "jeg'er" ville blitt bannlyst i kirkemiljøer, men velger alikevel å kalle meg for Kristen.

Men, jeg føler at dette er MIN RETTE TRO.... [-o< [-o< [-o< [-o< [-o< [-o< [-o<
Antall ord: 222
I'm not insane.; my mother had me tested.!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 20 Aug 2005 21:40
19
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

Kimbara skrev:Det som er interessant her, er at Misty-Gutt omtaler sin egen religiøsitet på nøyaktig samme måte som mennesker med psykoser - fornektelse. Alle tegn er der; ord, talemåte, troen i seg selv...men likevel poengteres det heftig at "jeg er ikke religiøs" og "jeg er så glad jeg ikke er religiøs".

Saken er at når det gjelder; ordet om korset, så har vi alle i utgangspunktet feil, vi kan heller ikke annet. Vi ser altså ikke dette klart i vårt kjød, i vårt jordiske naturlige menneske. Jeg vil igjen vise til Paulus som av Guds nåde har fått gi oss som har tatt imot frelsen, lys over dette.

For ordet om korset er vel en dårskap for dem som går fortapt, men for oss som blir frelst, er det en Guds kraft. 1 Kor. 1, 18.

At denne Guds frelsesvei var, en dårskap for det naturlige menneske, det visste Paulus vel av egen erfaring, han som hadde vært en skriftlærd og en fariseer. Altså et religiøst menneske. Der hvor det naturlige (ufrelste) menneske i det hele tatt tenker på noen personlig Gud, der er Han også noe veldig og stort, og høyt hevet over skapningen. Derfor må også Hans frelsesvei være noe høyt å heve seg, og strekke seg imot. En vei som bare de mest karakterfaste, "gode" og skarpsindige har mulighet til å nå frem på.

Men en Gud som stiger ned og blir menneske, underlegger seg våre kår i alle deler, for så å dø som en illgjerningsmann på et kors, for derved å sone for våre synders skyld, at det skulle være Guds frelsesvei, nei, det er dårskap.

Men, vitner den som har fått grepet det, sammen med Paulus - for oss som blir frelst, er det en Guds kraft!

Det er viktig i mange sammenhenger når en leser Guds ord, at det går opp for en hvor trykket i setningen ligger. Og legg nøye merke til hvor trykket ligger her, nemlig, på det lille ordet - det! For oss - er det en Guds kraft. Og hva er så det? Det er ordet om korset! Og er det en Guds kraft til frelse, ja, så er det ikke noe annet Andre ting kan være viktige nok i sin sammenheng, men bli oss til helliggjørelse og frelse kan det ikke.

Det ligger et alvor for oss alle i dette Paulus' utsagn, at det er en dårskap for det naturlige menneske, det som går fortapt. Vi har alle dette i oss fra vår naturlige fødsel av, at vi vil legge noe til ordet om korset, for det er og blir en dårskap for oss, når det skal prøves med forstanden. Men når Herren ved sin Ånd har fått åpenbare det for hjertet, da ser vi - dette er Guds kraft.

Det er det himmelske syn, som Paulus vitnet om for kong Agrippa. Det som han ikke ble ulydig imot. Ap.gj. 26,19.

Slik også for enhver troende. Det er dette en fremfor alt må få holde fast ved, om en da ikke er blitt sløv og er begynt å bli liggende etter. Da blir en et lett bytte for ulven. Den tar først og fremst det syke som ikke lenger makter å holde tritt med flokken.

Dette himmelske syn, er det, som er en så stor forargelse for det naturlig religiøse, og fremfor alt for det kristelig religiøse menneske, som raser imot det. Bare tro, bare tro, blir det sagt i en foraktelig tone, ja, det er vel en lettvint vei. Men det de ikke begriper, er at troen i seg selv er en Guds gjerning og verk i et menneske. Derfor har den også så stor virkning! Det har skjedd noe guddommelig med det menneske som er kommet til tro. Bare se på verden omkring deg - det er vel naturlig å fable om en gud, men det faller så visst ikke naturlig å tro evangeliet. Det er en dårskap!

Men det er dette djevelen fører et stormløp imot, det himmelske syn, det eneste han frykter, for å få deg til å gjøre noen innrømmelse. Så har du slått inn på fornektelsens vei.

Joh 19:30 Da nu Jesus hadde fått eddiken, sa han: Det er fullbragt. Og han bøide sitt hode og oppgav sin ånd.

Troen, frelsen, kristenlivet, ALT er en gave fra Gud. Det er her anstøtet ligger, men hør hva ordet forkynner om det - for dem som går fortapt. Men for oss som blir frelst, er det en Guds kraft.

Stans nøye for det, under bønn til Gud, du som tenker at dine synder og svik er så store og mange, og du selv er av en slik art, at det ikke kan være for deg dette som har med troen og frelse å gjøre. Ordet om korset er en Guds kraft til frelse, vitner Guds ord. Hva utførte så Jesus på dette foraktede korset? Han var der nettopp for syndens og din naturs arts skyld! Dette er altså veien Guds ord anviser deg, du som aldri får noen skikk på det, selv om du har både ønsket, bedt og prøvd. Jesus Kristus og Ham korsfestet! I dag, som den første gang du kom til troen, for den tusende, som for den første synd!

La ikke ditt hjerte få dåre deg til å betrakte Guds visdom (1 Kor. 1,24-25) som dårskap og gå fortapt, men hold urokkelig fast ved bekjennelsen av vårt håp, for Han er trofast som gav løftet. Hebr. 10,23.
Antall ord: 1010
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Shania
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 03 Nov 2007 02:10
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Tønsberg

Innlegg av Shania »

Jeg skjønner ikke, at du aldri skjønner det, Misty.
Dine bibelsitater, er ikke noe annet enn å kaste med bibelens eget ord.
"perler for Svin"

Altså. Når du ikke kan bruke noe annet et sitater fra den boka, heller få av oss her, tror har noe som helst autoritet. Eller på noe som helst slags måte, inspirert fra den høyeste.
Så kaster du bort både vår og din egen tid.

Når du her i dette forumet, som heter paranormalt forum, ikke kan respektere at denne boka og de sitatene du har, blir tomprat, illusjoner og løgner for mange av oss andre. Når du ikke har mot, eller evne til å bruke dine egne ord, eller i det minste sitere eller linke til sider, som ikke er så enormt gamle, og for de fleste, helt urelevant i den verden vi lever i dag.

Dette er en tråd om den rette troen. Kan du respektere at andre har en tro, som er helt annerledes enn din, som de opplever som den rette for dem?
Har de, i dine øyne, en gudgitt, menneskerett på å ha sin tro?

Du bruker argumenter og sitater for å forkynne din tro, som den eneste rette.
Og når du svarer på andres tiltale, så svarer du, med enn mer av disse sitatene dine.

Jeg vet at du som troende, tror at det er en slags mystisk magi i denne boken. At den hellige ånd, skal gjennom disse ordene, kaste seg over de som leser dem, og bringe dem til syndenød og deretter frelse.
Det er en innbildning, som predikanter har hjernevasket deg med.

De fleste gidder nesten ikke å lese dine lange utlegniner og sitater, selv om du bruker fet skrift. På ene siden er det et språk, som ingen kjenner igjen og kan relatere til. Og for det andre, så er det noe du gjemmer deg bak. En kristen-maske, som handler mer om å ikke falle i tvil selv. Opprettholde ditt kristne Jeget. Uten innsikt eller respekt for at alle mennesker lever i sin "rette tro".
Men for de fleste som er her, så handler denne rette troen om en empatisk forståelse at ikke alle er like.

Kunne du være mer ærlig, og ikke gjemme deg bak sitater fra en bok, som få er er enig i grunnlaget for. Heller forklare, hva du mener, med dine egne ord. Så hadde kanskje noen orket å lese det.
Antall ord: 410
I choose the easy button.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Shania skrev:Jeg skjønner ikke, at du aldri skjønner det, Misty.
Trådens overskrift - Den RETTE tro!

Du får sende din klage til trådstarter.
Antall ord: 28
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Shania
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Shania »

Er det virkelig noe som heter Den RETTE tro. Det er vel spørsmålet for mange av oss andre her. Og dine svar, forteller i hvertfall meg, at din tro ikke er den rette for alle andre.

Kanskje vi som mennesker forstår såpass lite av den store sammenhengen. At det blir som de blinde, som skulle beskrive elefanten. Den ene holdt i halen, den andre omfamnet et ben og den tredje kjente seg fram på snabelen.
Alle hadde den RETTE troen, om elefanten. Selv om det var temmelige ulike beskrivelser.
Men når en påstår seg at den troen de har, er mer rett enn alle andres. Så forminsker de og kontrollerer hele det store fullstendige helheten.
Jeg kan medgi at den boken beskriver noen ulike sider som noen ulike mennesker har opplevd og sett av denne elefanten. Men menneskene som har skrevet i den, er allikevel forblindet i sitt eget sinn og bevissthet.

Den rette troen, kan ikke beskrives i ord. Den kan ikke forminskes til noen bokstaver og en mental forståelse. Det er en høyst personlig opplevelse, erfaring og i alle mulige beskrivelser, vil det bare bli en liten bit av et totalt enormt bilde.
Dette er til og med mange kristne enige om. Selv bibelen er for de fleste troende ikke hele bildet. Så ikke bruk bibelen, som en fakta bok som omfavner og gir fasit svar på alt.
Tenk litt selv også.
Antall ord: 243

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

misty-gutt skrev: Saken er at når det gjelder; ordet om korset, så har vi alle i utgangspunktet feil, vi kan heller ikke annet. Vi ser altså ikke dette klart i vårt kjød, i vårt jordiske naturlige menneske. Jeg vil igjen vise til Paulus som av Guds nåde har fått gi oss som har tatt imot frelsen, lys over dette.

Osv, osv, osv, osv, osv, osv, osv, osv...
Jeg tar Misty-Gutts totalt fraværende selvinnsikt, og frenetiske forsøk på misjonering, som et strålende bevis på det jeg skrev. Her vil jeg berømme Misty-Gutt for å ha gitt meg så mange flott poenger, og null til seg selv.
Antall ord: 117
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Shania
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Shania »

Kimbara. Ja, han er morsom. Behøver ikke å lete etter noe å henge seg på her.
Antall ord: 15

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 23 Sep 2008 10:12
16
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Innlegg av Moonstone »

Misty-gutt skrev:

"Ja, alle former for religion er en uting, dog finnes det også mange som trives med sin religion og vil ikke ha det på noen annen måte. Men jeg må si at jeg er glad for at jeg ikke er religiøs og må streve i min egen egenrettferdighet, som ikke er noe å skryte av. Så igjen, all takk til Jesus min frelser."

Hmmm, da er det jo rart at jeg syns at du er en av de mest religiøse personene jeg har
hørt på LENGE?
Til og med MikkelRev er ikke så religiøs som deg. Han forsøker værtfall ikke å presse på oss noe heller, men er mer teoretisk intressert i emnet.(Virker det som :mozilla_wink: )
Antall ord: 126
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Moonstone skrev:Misty-gutt skrev:

"Ja, alle former for religion er en uting, dog finnes det også mange som trives med sin religion og vil ikke ha det på noen annen måte. Men jeg må si at jeg er glad for at jeg ikke er religiøs og må streve i min egen egenrettferdighet, som ikke er noe å skryte av. Så igjen, all takk til Jesus min frelser."

Hmmm, da er det jo rart at jeg syns at du er en av de mest religiøse personene jeg har
hørt på LENGE?
Nøkkelen til å forstå dette slik det er, jo, det er å se forbi alt som stenger for hver især og da uansett fra hvilket plan man ser ifra, fra sitt indre. Finner man skatten, frelsen, da blir man satt fri, virkelig fri. Også fri ifra all religiøsitet. Gud har lagt alt tilrette, det er bare å ta imot for den som vil, hvem det så enn er.

...og et lys til åpenbaring for hedningene, og en herlighet for ditt folk Israel. Luk. 2,32

Jesus har mange navn i Skriften, og her møter vi et av dem. Et lys til åpenbaring! Det er ved at Den Hellige Ånd kaster lys over Jesu mange navn, at du lærer Herren - og Herrens frelse å kjenne. Lyset begynner å skinne, for deg.

Men dette går mange like forbi, og spør; hva vil Herren at vi skal gjøre? For kristendom er vel å gjøre noe eller å bli noe for Herren? Nei, taler Skriften like ut. Enangeliet, er et budskap om hva Gud har gjort. Han har sendt sin frelse til jord, i en person, Jesus Kristus.

Men uten denne åpenbaring er det ingen som ser Guds rike. Derfor, rett din oppmerksomhet imot lyset, dersom du vil lære frelse å kjenne.

Hvem er Han så lys og frelse for? Jo, det står for hedninger (alle folkeslag utenfor Israel). Er du med her? Og videre (og her er først og fremst tale i åndelig betydning), for å åpne blindes øyne, føre de bundne ut av fangehullet, og føre dem som sitter i mørke, ut av fengslet. Jes. 42. Kjenner du deg som en av disse, ja, så vitner ordet, Han er sendt ifra himmelens Gud, nettopp for din skyld!

Hvorfor finnes det så, blinde øyne, bundethet, fangehull, mørke, fengsel? Jo, sier ordet, p.g.a synden! Du befinner deg i dette misforholdet, og i dette manglende kjennskap til din egen Skaper p.g.a synden! Når en begynner å innse dette, da begynner også evangeliet, det gode budskap å få aktualitet for en, for det står om Ham, da Han steg inn i verden, at Han skal frelse sitt folk fra deres synder. Mt. 1, 21.

Ingen synd kan lenger fordømme deg! Her ligger grunnen for de troendes fred. Han er blitt oss fred, idet Han har tatt på seg, og bort fra Guds åsyn alt som stengte oss ute. Idet Han tok synden bort, tok Han også syndens følger bort, nemlig at vi måtte stå utenfor Guds rike, i et misforhold til Ham.

Ja, dette er når jeg har omvendt meg, og blitt troende? Nei, Gud forlikte verden med seg selv. 2. Kor. 5, 19.

Er jeg forlikt med Gud, jeg som har gått borte fra Ham, og levd for meg selv? Ja, i Kristus er Gud forlikt, før du vender om! Dette er selve grunnen, klippen! Denne ufattelige Guds nåde før du vender om, at Han gav sin enbårne Sønn i ditt sted, og så meget mer nå når du har vendt om til Ham. Rom. 5, 9-10. Ja men det har vært så mye synd og svikt i mitt liv, etter at jeg er blitt en kristen! Var Han deg så nådig den gang du vandret i synden uten tanke på Ham, hvor meget mer nå! Han er rik nok for hver den som påkaller Ham. Rom. 10, 12. Både for den som er nær og for den som er langt borte! Her er ingen andre utenfor, enn de som velger det, og ikke vil tro Guds evangelium! Slik er det! Slik taler Ordet om det! Hvordan skulle ellers din fred bestå, hvordan skulle det ellers være en evig fred, dersom den skulle være grunnet på hvorvidt det lyktes for deg? Nei, Han er vår fred!

De fleste går dette forbi. Men fra Herrens side, står det ennå fast; et lys til åpenbaring for hedningene!
Antall ord: 767

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Konto avsluttet

Innlegg av Konto avsluttet »

Dette er da bare klipp og lim!
Antall ord: 7

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 23 Sep 2008 10:12
16
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Innlegg av Moonstone »

da er det pån igjen..
Antall ord: 6
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Antall ord: 13

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

Innlegg av Gjest »

Misty-gutt:

Saken er den at det er ingen krristne som er frelst, dere berre tror dere er det.

Frelse vil seie å vere fri fra alle ilusjoner og oppleve deg sjølv og din essen slik du eigentlig er, noen kaller det opplysning.
Jesus var frelst /opplyst, dere etterfølgere er langt unna det.

Dette dere driver med er berre noko sinnets og tanke greier.

Når det er sagt så er det ingen som havner i helvete sjølv om ein ikkje er frelst/opplyst, det er ein av illusjonene dere har.
Antall ord: 93

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 05 Mai 2008 21:55
16
Kjønn (valgfri): Gammal grabukk!
Lokalisering: Goat-House
Har takket: 343 ganger
Blitt takket: 152 ganger

Innlegg av HappeTittenTooYouNow »

Prana skrev:Misty-gutt:

Saken er den at det er ingen krristne som er frelst, dere berre tror dere er det.

Frelse vil seie å vere fri fra alle ilusjoner og oppleve deg sjølv og din essen slik du eigentlig er, noen kaller det opplysning.
Jesus var frelst /opplyst, dere etterfølgere er langt unna det.

Dette dere driver med er berre noko sinnets og tanke greier.

Når det er sagt så er det ingen som havner i helvete sjølv om ein ikkje er frelst/opplyst, det er ein av illusjonene dere har.
Fader vår
Du som er i himmelen
La ditt navn holdes hellig
La ditt rike komme
La din vilje skje
På jorden som i himmelen
Gi oss i dag vårt daglige brød
Forlat oss vår skyld
Som vi òg forlater våre skyldnere
Led oss ikke inn i fristelse
Men FRELS oss fra det onde
For riket er ditt
Og makten og æren i evighet

Amen.
Antall ord: 165
I'm not insane.; my mother had me tested.!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links