BA. skrev:Dette har du rett i. Når jeg formulerer meg, prøver jeg å formulere meg med tanke på at også andre kanskje leser innleggene, og at de kanskje vil bidra med kommentarer og meninger, eller at de faktisk ønsker å lære av diskusjonene som foregår her.
Det kan jeg se. Er enig med deg og sikkert av noe samme kaliber der.
Likevel setter jeg først og fremst i fokus den jeg diskuterer med,
kanskje jeg ikke er så god til å skape rom for innspill.
Alt har jo sine fordeler og ulemper, det er jo det som er med prioriteringer...
Pseudonymene valgte jeg ut fra hvordan noen ønsker å fremstå, både verbalt og med valg av nick. Noen fremstår slik, selv uten å vise noe ønske om det.
Jeg må nok innrømme at jeg opplever noen av debattantene her til å høre inn i en av disse båsene. Noen svarer jeg som om de hører til i båsene, fordi de ser ut til å ønske å høre til der, selv om min fornuft tilsier at de egentlig ikke hører til der.
Det er egentlig litt rart at du ser på dem i båser slik.
Men det er igjen godt å se en som kan innrømme det.
Bare så det er sagt virker det ikke noe signifikant ut som om du gjør det.
Igjen har det nok en fordel når det kommer til å være fokusert på den du snakker til og oppnå mest forståelse, iogmed at forståelse ikke er noe universielt og mer eller mindre unik mellom et menneske til et annet. Dog begrenser man diskusjonens utvikling til en viss grad dersom man setter i bås. Da krever det nesten at motparten i en diskusjon gjør noe banebrytende/overraskende slik at man ikke lenger ser vedkommende i den båsen man har satt ham/henne. Først da åpner man for at diskusjonen tar nye høyder.
Eller..?
Selvinnsikt er en dårlig rettesnor.
vis jeg skryter på meg en objektivtet, så er det nok mer et yuttrykk for hvordan jeg ønsker å opptre.
Nøytral til religion er jeg ikke. Jeg har opparbeidet meg noe kunnskap, søker stadig å lære mer, og har gjort meg opp et syn på dette med religion. Denne kunnskapen fører til at jeg ikke er nøytral, men jeg prøver å være objektiv likevel. Jeg forsøker å opptre ærlig overfor argumenter både for og mot de forskjellige religionene.
Menneskelig...
Det er viktig å ha noe og kjempe for, strebe eller ikke, så lenge man hele tiden ser etter forbedringer hos en selv. Synes jeg da... det er kun da man lever opp til sitt rykte. For tar man det for gitt at man har fullført noe og ikke vedlikeholder det, så skal det ingenting til for å miste den delen av seg selv. Det har jeg personlig erfart, gang på gang. Ser bare i en alder av 25 år at jeg først nå begynner å slite med hvordan enkelte ord skal skrives, og på barneskolen og gjennom ungdomsskolen har jeg så og si hatt et plettfritt skriftspråk uten feil, også i engelsk. Var tidlig ute med å lese og skrive (før skolen), men leser noe innmari treigt nå idag. Grusomt... jeg er helt elendig når det kommer til å konsentrere meg om filmer jeg ser på eller bøker jeg leser. Konsentrasjonsvansker, gjerne. Selv om tester har vist det motsatte føles det ut som om jeg svikter meg selv og mine egne forventninger. Og nettopp det gjør at jeg hele tiden har viljen til å prøve. Så får jeg håpe at jeg blir bedre, så får jeg prøve og prøve og prøve...
For meg er vitenskap viktigere enn all tro. Utenom vitenskap finnes kjærlighet, politikk, menneskeverd, og mange andre ting som er uavhengig av vitenskap, men er rene verdisyn. Jeg mener man ikke kan sette verdisyn opp mot vitenskap. Den ene er ikke underordnet det andre, men begge deler er viktige hver for seg.
Nå vet jeg ikke hva du mener som ligger i verdisyn. Men for meg inkluderer verdisynet også betraktningen av hva vitenskap og tro betyr for oss mennesker.
Mente det helt generelt, og kanskje jeg formulerte meg litt keitete.
(altså ikke ordet "verdisyn" i sin opprinnelige definisjon)
Dette har jeg stort sett opplevd som saklig, og de kan nok komme av at det personlige ikke er så personlg, men saklig beskrivelse av hva du oppfatter som mine handlinger.
Så fint. Jeg oppfattet meg selv som litt krass etter at jeg leste gjennom hva jeg skreiv etterpå selv. Målet mitt er ikke å "skape forvirring" om definisjoner, blande vitenskap og tro og si det er det samme, men er mer ute etter observasjoner, betraktninger, opplever og hvordan alt dette bearbeides av oss mennesker (og andre skapninger) i forhold til "hva det opprinnelig er" (og således om det i det hele tatt kan "være" noe uten våre betraktninger/osv.)
Jeg er veldig opptatt av eksistensielle spørsmål og aspekter, perspektiv og hvordan det personlige/subjektive evindelig trer inn og tar overhånd, full kontroll over hva og hvordan vi opplever noe, hvordan vi ser på det hele. Jeg synes det er interessant, nettopp fordi det handler like mye om meg som deg og alle andre, og om det varierer eller ligner. Forskjeller på våre syn om samme ting. Som boks-eksempelet ditt. Som Gud, som jo diskusjonen handler om. Om alt annet også. Om kanalisering. Om vitenskap. Alt.
Perspektiv er det som opptar meg mest.
Hvis sant skal sies, så savner jeg faktisk MER subjektive skildringer her inne.
Jeg tror "alt håp er knust" når det gjelder om å våge og tørre... ingen prøver lengre å komme med sine totalt subjektive oppfatninger av noe. Da mener jeg ikke at noen absolutt mener at støv på bilder er orbs. Jeg savner noen dypt begrunnede virkelighetsbeskrivninger. Jeg vil høre idéer. Med kun min egen tro og offisielle religioners tro, vitenskap og annet vi tar mer eller mindre for gitt (ja, jeg også), så vil jeg ikke føle noe som helst fremskritt. Men nå er ikke forumet lagd for mine ønsker, selv om jeg vil uttrykke dem - og mine ønsker er i håp om å gi både meg selv og andre noe.
Noe annerledes, som vi ser så lite av nå - subjektive skildringer. Personlige perspektiv.
Ting vi brenner for å si, noe vi mener med hele oss selv.
Ikke bare gjentagelser av noe vi har lest eller hørt.
Ikke bare tomprat, svada og ting vi bare tør å si.
Ikke det som "går på autopilot".
Nå høres jeg sikkert kravstor eller sprø ut.
Men nå gidder jeg ikke tenke så mye over nettopp det.
Da knuser jeg allerede det ønsket jeg uttrykte meg om.
Hvordan hadde det vært å diskutere noe slikt?
Alle skeptikerne hadde fått blod på tann.
Kanskje til det beste. Vi hadde åpnet for debatt.
Sterke ord mot ord her, endelig litt liv, spør du meg...
Må tørre å bruke ordene. Vi er for feige.
Trenger ikke gå til angrep på hverandre for det.
Bare bruke oss selv og våre meninger litt mer!
At en er personokusert kan også være to frskjellige ting. Man kan være personfokusert på en måte som gjør at en er veldig oppmerksom på andre mennesker, man ser detaljene. Man kan også vri diskusjoner over til personfokusering for å slippe unna argumentene, og for å skaffe seg et psykologisk overtak i diskusjonene.
Den ene måten ser jeg på som positiv, ikke den andre.
Til de grader enig!
Personfokus når man går tom for argumenter er en svakhet som lett gjennomskues.
Med litt selvinnsikt slipper vi slik... og da vil jeg gjerne kommentere det du sier her:
"Duster (fjortiser) som prøver å opptre som professor prøver jeg å ta ned, andre som oppfatter seg selv som dust prøver jeg å bygge opp. Dette gjelder både på og utenfor nettet."
Jeg er ikke enig i metodene dine her. Ikke helt ihvertfall.
Er av den tro at du da hadde "nøytralisert" de begge til å opptre middelmådig
(om du da oppnår det å "ta ned" og "bygge opp"...)
hvis du gjorde slik.
Ville nok satset mer på å snakke til en dust med mer varsomhet, nøyaktighet og prøvd litt forenklende formulering - for å kunne skape gjensidig forståelse. Gjerne også brukt litt "social engineering" for å synkronisert oss inn i bruken av samme ordvalg, brukt metaforer jeg visste appellerte til vedkommende for å kunne skape ytterligere forståelse, etc. Når det gjelder professoren: å kunne snakke litt mer "fritt" og snakket "mitt eget språk" (selv om hun/han hadde bedre ordforråd, forventer jeg nesten at professoren har en mer allsidig forståelse for språket mitt). Altså mindre anstrengelse for å snakke med en smarting enn en dust. Selvfølgelig satt på spissen og hypotetisk sagt.
Hvis du skjønner...
Utenfor forumet kan jeg ikke kontrollere alle påstander underveis, og det vil nok også påvirke hvordan jeg forholder meg til andres påståtte kunnskap. Her, hvor man med få tastetrykk kan kontrollere påstander, er det enkelt å avsløre duster som vil opptre som professorer.
Du kan jo alltids stå med ordbok i hånda og encyclopedia på mobil/PDA
Snakker ikke bare om utprøving av troverdighet ifbm. kilder, o.l.
Tenker på så mangt. Kommunikasjon med skrevne ord er litt fattig, men når det gjelder saklige diskusjoner (spesielt faglige), egner det seg veldig godt.