Fakta, teori & skepsisUtmeldings-skjema av Statskirken

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Ananas
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 04 Feb 2005 21:55
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Akershus

Re: Utmeldings-skjema av Statskirken

Innlegg av Ananas »

Akasha memoria skrev:Men i jøssenam. At det går ann...
:lol: Skal ikke være enkelt skjønner du:P
Antall ord: 21
"Selv om du er paranoid, trenger det ikke betyr at de ikke er etter deg."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

Innlegg av Gjest »

Nei det kan du si.. :salute:
Antall ord: 5

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 02 Jul 2006 00:59
18
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

Akasha memoria skrev:... vår førkristne kultur. DET er norge. Ikke den satans kristenbyllepesten som vi har her i landet.
Kan du utdype? For meg virker det som du snakker ut ifra irrasjonelle følelser, og ikke ut ifra fornuft.
Antall ord: 41
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

Innlegg av Gjest »

Vår førkristne kultur. Ringer noen bjeller?
Antall ord: 8

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 02 Jul 2006 00:59
18
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

Du kommer med to ytringer jeg vil høre mer om.
1) Norge er kulturen før kristendommen kom til landet, mens det i senere tid ikke er (skikkelig) Norge.
2) "den satans kristenbyllepesten som vi har her i landet" - hva er dette for noe? og hvor kommer de ordene fra?
Antall ord: 51
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Gerd
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 30 Des 2008 11:26
15
Lokalisering: Oslo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Gerd »

MikkelRev skrev:Foreldre bør få lov å gjøre det de mener er til det beste for sitt barn. Jeg er imot et forbud av barnedåp. Når barnet vokser opp, så er det opp til han/hun å velge livssyn. Ingen i historien har så langt tatt skade av barnedåp selv om de har skiftet tro i ettertid.
Det er prinsippet. Du sier: "Når barnet vokser opp, så er det opp til han/hun å velge livssyn." Ja nettopp. Så hvorfor ta valget for barnet? Jeg syns det er uetisk. Et overtramp.
Ananas skrev:Husk forøvrig at Human-Etisk Forbund står for noe de og, bl.a. avviser de religiøse "ting" og det som er overnaturlig. (Nå er det vel opp til hver enkelt hva man mener med "overnaturlig" da, men ut ifra deres synspunkt eksisterer ikke mye av det folk her på forumet tror på.. for å si det sånn.)
Hvilket er grunnen til at jeg ikke er human-etiker. Selv om jeg ikke har noen tro, så har jeg et alt for åpent sinn til å være human-etiker.
Antall ord: 186
As long as people believe in absurdities they will continue to commit atrocities.
Voltaire

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 23 Sep 2008 10:12
16
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Innlegg av Moonstone »

MikkelRev skrev:Du kommer med to ytringer jeg vil høre mer om.
1) Norge er kulturen før kristendommen kom til landet, mens det i senere tid ikke er (skikkelig) Norge.
2) "den satans kristenbyllepesten som vi har her i landet" - hva er dette for noe? og hvor kommer de ordene fra?
Slik ser jeg på det:

1) Kulturen som var her før Kristendommen, ble forsøkt TVUNGET vekk av religiøse årsaker,
noe som blir kalt å frastjele kulturarv. MEN de klarte det IKKE, å det er det fine.
Vi har fremdeles den hedenske Påske, med egg og kyllinger(Representerer at livet vender tilbake, våren) også har vi midtsommer 21 Juni(Sankt Hans) og vintersolverv 21 desember(Youle), med avgudsdyrkelse av treet. Kristendommen prøvde lenge å forby dette, men fant ut at det var vanskelig, så da prøvde de å rett og slett OVERTA de dagene, ved å gi dem en ny "Kristen" betydning. Er ikke dette et forsøk på å drepe noens kulturarv så vet ikke jeg.

2) De ordene kommer fra Akasha Memoria. Akashas ord, Akashas meninger.
Må jeg stave det for deg Mikkel?
Antall ord: 188
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Litt morsomt at det heter humanistisk konfirmasjon nå,
og at det er et av to vanlige alternativer for konfirmasjon.
Da virker det nesten litt som en slags motsetning til kristelig konfirmasjon,
og da er det jo ekstra morsomt at det heter humanistisk, som om den kristne konfirmasjonen da skulle være en umenneskelig greie... :lol:

Synd at vi ble tvunget til å være kristne.
At de slaktet folk her i Norge fordi de hadde sin norrøne tro.
Nesten slik at man burde skjems om man er kristen og norsk. For man skal tross alt hedre sin far og sin mor, og hvis dette kristne budskapet da er sant, så burde man følge det og kvitte seg med denne troen og heller hedre de som levde for litt over tusen år siden i dette landet.
Nå var de jo ikke akkurat kjempesnille alle disse heller, da de plyndret og slaktet og voldtok det de kom over, disse tøffe vikingene våre... men så var det tross alt en prosess som gjorde at vi har fullt av vakre kvinner i Norge idag. De kasta de stygge på sjøen og tok med seg ei pen ei.
Flotte greier! Nesten som i Reality-TV der de velger ut en vinner til slutt.
Bare at de nå trenger litt silikon i puppene i tillegg.

Skal bli morsomt å se hva den neste krigen blir.
Selvfølgelig blir den også gjort i Guds navn, slik som de neokonservative og fanatisk kristne i USA gjør. Blir det bedre uten Bush, mon tro? Det vet jeg ikke. Men jeg vet ihvertfall at de kristne er MINST like farlige som muslimene. Spørsmålet er bare hvem som sitter med den kristne makta. For amerikansk utenrikspolitikk ER i praksis en ideologi som tufter på kristendom.

Paven er ond, glemte jeg forresten å si.
Antall ord: 306
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av Moonstone »

ludoburgero skrev:Litt morsomt at det heter humanistisk konfirmasjon nå,
og at det er et av to vanlige alternativer for konfirmasjon.
Da virker det nesten litt som en slags motsetning til kristelig konfirmasjon,
og da er det jo ekstra morsomt at det heter humanistisk, som om den kristne konfirmasjonen da skulle være en umenneskelig greie... :lol:

Paven er ond, glemte jeg forresten å si.
Hehe, ja intressant det der med "Konfirmasjon"
Har aldri likt eller forstått den tullete tradisjonen.
Syns den er overflødig. Hvis den har noe verdi for Kristne, så er det greit at DE gjør det.
Men hvorfor skal man i det hele tatt gjøre det hvis man IKKE er det? Da er jo poenget borte, siden det er en Kristen tradisjon i utgangspunktet?
Jeg har undersøkt litt angående opphavet til hele greia:

Konfirmasjon er Engelsk og betyr "bekreftelse"
Når Kristendommen "overtok" så begynte folk med dåp, og derfor også konfirmere seg, for å bekrefte at de ville (måtte) være Kristne i sitt voksne liv.
Dette ble da naturlig nok gjort når folk fylte 14 år, som var datidens alder på en "voksen"
derav utsagnet: "Velkommen i de voksnes rekker"
Antall ord: 201
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Gerd
Nybegynner
Nybegynner
15

Innlegg av Gerd »

ludoburgero skrev: Skal bli morsomt å se hva den neste krigen blir.
Selvfølgelig blir den også gjort i Guds navn, slik som de neokonservative og fanatisk kristne i USA gjør. Blir det bedre uten Bush, mon tro? Det vet jeg ikke. Men jeg vet ihvertfall at de kristne er MINST like farlige som muslimene. Spørsmålet er bare hvem som sitter med den kristne makta. For amerikansk utenrikspolitikk ER i praksis en ideologi som tufter på kristendom.
Litt på siden av tema, men har noen noe formening om hvordan USA ble så kristent? Jeg slutter aldri å forbause meg (og irritere meg) over hvordan religion (les:kristendom) og tro blir paradert, om det er riktig betegnelse, på tv og film. I amerikanske filmer hører man stadig replikker som: "See you in church" og "I will pray for you" og de sier "grace" før de spiser (holder hverandre i hendene og ber bordbønn) Og hvor ofte har vi ikke sett at selv de verste mordere i amerikanske filmer er nøye med å få med seg gudstjenesten hver søndag? Og ved prisutdelinger (Oscars, musikkpriser, -you name it) inkluderer artistene som regel en takk til Gud eller Jesus i sine takketaler, osv. osv. Noen teorier? (Om ikke det blir for off-topic.)
Antall ord: 214
As long as people believe in absurdities they will continue to commit atrocities.
Voltaire

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av Moonstone »

Gerd skrev:
ludoburgero skrev: Skal bli morsomt å se hva den neste krigen blir.
Litt på siden av tema, men har noen noe formening om hvordan USA ble så kristent? Jeg slutter aldri å forbause meg (og irritere meg) over hvordan religion (les:kristendom) og tro blir paradert, om det er riktig betegnelse, på tv og film. I amerikanske filmer hører man stadig replikker som: "See you in church" og "I will pray for you" og de sier "grace" før de spiser (holder hverandre i hendene og ber bordbønn) Og hvor ofte har vi ikke sett at selv de verste mordere i amerikanske filmer er nøye med å få med seg gudstjenesten hver søndag? Og ved prisutdelinger (Oscars, musikkpriser, -you name it) inkluderer artistene som regel en takk til Gud eller Jesus i sine takketaler, osv. osv. Noen teorier? (Om ikke det blir for off-topic.)
Jeg har lagt merke til akuratt det samme :)
"Grace", I will pray for you", "See you in Church on sunday" og slike til er så veldig krampeaktig tatt med HELE tiden i amerikanske filmer og serier.
Regner med at det er for å ivareta "Ekte Amerikanske verdier" og som en fasade, ut mot resten av verden. "Se, så korrekt Kristne vi er" osv..
Er så sukkersøtt og krampeaktig at man kan spy.
Antall ord: 288
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Gerd
Nybegynner
Nybegynner
15

Innlegg av Gerd »

Det verste er dobbeltmoralen de så ofte viser i de samme filmene. Hvordan vold blir forherliget, alt er greit så lenge man får med seg kirkebesøket på søndag
Antall ord: 31
Voltaire

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av Moonstone »

Gerd skrev:Det verste er dobbeltmoralen de så ofte viser i de samme filmene. Hvordan vold blir forherliget, alt er greit så lenge man får med seg kirkebesøket på søndag
Kunne ikke vært mer enig :)
Dobbeltmoral og fasade helt klart.
Katolismen er jo størst i USA, og de kan jo bare gå å skrifte for presten,
så er syndene dems tilgitt.
Da KAN man i utgangspunktet gjøre forferdlige ting, og så skrifte etterpå?
Sykt uansett..
Også må vi ikke glemme at USA er en relativt ung nasjon, og derfor er de nok ekstra intressert å holde ting som Kristendom i live, og ta vare på det de anser som sin kulturarv, fra den gang da mange av de var Europerere.
Antall ord: 124
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Konto avsluttet

Innlegg av Konto avsluttet »

Jeg konfirtmerte meg verken kristent eller humanetisk, så ikke vitsen med noen av dem.
Fikk heller en data istedet :mozilla_tongue:
Antall ord: 19

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Gerd skrev:Litt på siden av tema, men har noen noe formening om hvordan USA ble så kristent? Jeg slutter aldri å forbause meg (og irritere meg) over hvordan religion (les:kristendom) og tro blir paradert, om det er riktig betegnelse, på tv og film. I amerikanske filmer hører man stadig replikker som: "See you in church" og "I will pray for you" og de sier "grace" før de spiser (holder hverandre i hendene og ber bordbønn) Og hvor ofte har vi ikke sett at selv de verste mordere i amerikanske filmer er nøye med å få med seg gudstjenesten hver søndag? Og ved prisutdelinger (Oscars, musikkpriser, -you name it) inkluderer artistene som regel en takk til Gud eller Jesus i sine takketaler, osv. osv. Noen teorier? (Om ikke det blir for off-topic.)
Veldig mange fine poeng, Gerd!
Absolutt.

I tillegg sier de ved en hver anledning "god bless you". "Let the lord be with you".
"Oh my god!"
Jeg så en dokumentar en gang som viste hvor mye såkalte Illuminati hadde innblanding i Hollywoodindustrien for å fremstille de kristne som verstinger. Der hadde de kryssklippet inn fra svært populære filmer hvor man alltid så at voldtektsmenn og drapsmenn i filmer, ofte de mest notoriske og sinnsyke, brukte et smykke med kors rundt halsen.

Bare fint med en liten digresjon. Nå skal det sies at jeg ikke akkurat er så fanatisk på dette med konspirasjonsteorier, selv om jeg synes det er veldig interessant. Folk burde kunne skille det.
Sånn sett er det litt oppsiktsvekkende å se at det hele tiden i underholdningsbransjen blir lagt vekt på denne såkalte Gud. Ikke bare i filmene, men også i musikken.
Det er dette som markedsføres mest. Definitivt.
Antall ord: 292
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links