Fakta, teori & skepsisEr Bibelen egentlig troverdig?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 05 Mai 2008 21:55
16
Kjønn (valgfri): Gammal grabukk!
Lokalisering: Goat-House
Har takket: 343 ganger
Blitt takket: 152 ganger

Innlegg av HappeTittenTooYouNow »

Boris skrev:
misty-gutt skrev:- Bibelen er en helt grunnleggende bok for den kristne tro. Her er det nedskrevet hva Gud har sagt og gjort. Bibelen er Guds ord til oss. Derfor blir det et avgjørende spørsmål om vi kan stole på Bibelen. Gir den oss en troverdig historisk fremstilling av de begivenhetene den skildrer?
Svaret er et soleklart ja! Sammenlignet med andre historiske kilder fra oldtiden står Bibelen i absolutt særklasse. Gang på gang har det hendt at historikere har sagt at Bibelen tok feil – på det og det punkt. Men så viste ytterligere forskning at Bibelen hadde rett likevel.

http://www.plt.no/sider/tekst.asp?side=22

Hehe, men da vet du sikkert hvem som har skrevet bibelen også !? Ettersom at bibelen er så betydningsfull for dere, bør vel dere også finne ut hvem som har skrevet dette ? Når jeg leser en god bok sjekker jeg alltid ut kilden/kildene.

Øyh.. Dude... Vet du hva ordet BIBLI (bibelen) betyr/ står for?????

Samling av bøker..
Og, hvis du gidder å bla opp sidene, sååååååååååå vil du finne hvem som har "skrevet" boken...

Det, ække bare å glane på baksiden av omslaget for å lese et kort resymè av boken, og hvem som har skrevet den vettu..
Antall ord: 214
I'm not insane.; my mother had me tested.!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 02 Jul 2006 00:59
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

problem skrev:Eh, jo, du har vel hørt om Adam og Eva? Hva tror du er poenget med den historien?
1. Mosebok kapittel 1 gir blant annet en presentasjon av Faderen, Sønnen og DHÅ, beskrivelser over dagenes bruk, naturskildring ved nyttårene på den arabiske halvøy, diverse moralske leksjoner og kanskje noen naturvitenskapelige fakta. Ikke minst forteller den om menneskers oppgaver her på jord, og dens motsetning til dyrene.
problem skrev:Dessuten er det faktisk sant at tiden startet med et stort smell.
Hvem intelligent mann har sagt at alt oppstod fra en liten masse, som igjen oppstod fra intet?
problem skrev:Det er jo slik i alle religioner: man må gjøre noe bestemt slik at gud blir glad.
Kanskje han blir glad når andre mennesker blir glade? Da virker det ikke så meningsløst lenger. Kristendommen er ikke en religion hvor de religiøse går rundt helt tankeløst og utfører en masse obligatoriske ritualer for å tilfredsstille guden sin.
problem skrev:Her har du forresten litt om muntlige kilder, Mikkel
Det sa ingenting om tradisjonell muntlige overlevering i gamle tider.

"Gamle samfunn, fra det norrøne til det opprinnelige australske har benyttet seg av muntlig overlevering for å huske det som samfunnet har funnet betydningsfullt å føre videre.

I kulturer uten skriftspråk er reglene for muntlig overlevering mye strengere enn muntlig overlevering i et samfunn med skrift. Den som skal bære historien videre ble valgt ut i ung alder og trent opp til å huske. Også oppmerksomme tilhørere spiller en viktig rolle. Under en framføring av en fortelling om en viktig hendelse vil tilhørerne merke seg avvik fra fortellingen og kreve feilen rettet. Samme trekket kan man også se hos små barn som stadig vil høre den samme historien på nytt og nytt, helt uten endringer.

De hinduistiske vedaene, som allerede er flere tusen år gamle, blir fremdeles lærte muntlig av noen hinduistiske trossamfunn, som mener det er feil å skriva dem ned. Den muntlig lærdommen har ikke endret seg nevneverdig fra versjonene som blei skrevne ned for over to tusen år siden. "

http://no.wikipedia.org/wiki/Muntlig_tradisjon

"Vi vet fra paralleller i den gamle orient (Gilgamesh-eposet) at skriftlige nedtegnelser kan bygge på 800 års troverdig muntlig overlevering. Selv om nedskrivningen av Israels tradisjoner ikke begynte før Salomo (ca 950), kan overleveringen eller dens kjerne være troverdig."
http://www.staffeldtsgate.no/pub/qumran ... myter.html

"En typisk myte er at Bibelens nye testamente er skrevet mange hundre år etter Jesu død. Men forskerne er nesten samstemte i at de er skrevet ca mellom 54 og 110. De er nedskrevet i en kultur hvor den muntlige overlevering var veldig nøyaktig og høyt skattet. Dessuten omhandlet de altså en så nær fortid at mange folk rundt omkring hadde anledning til å korrigere om noe av innholdet var åpenlyst galt – da det fremdeles levde mange øyevitner."
http://www.trotvil.no/2006/05/12/davinc ... nsordenen/

"...i en tid da muntlig overlevering var den vanligste måten å bringe historier videre på.

Muntlig overlevering var den mest utbredte form for læring på den tiden dette evangeliet ble skrevet. Det var en stor tradisjon i samtiden å ordne historier og lærestoff på en slik måte at det lettet for hukommelsen. Dette er noe vi kjenner igjen fra vår egen folkediktning..."

http://mix.hive.no/~nins/KRL/matteus.htm
Antall ord: 576
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Leven
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 22 Sep 2008 05:44
16
Lokalisering: selveste helvete

Innlegg av Leven »

MikkelRev skrev:
problem skrev:Eh, jo, du har vel hørt om Adam og Eva? Hva tror du er poenget med den historien?
1. Mosebok kapittel 1 gir blant annet en presentasjon av Faderen, Sønnen og DHÅ, beskrivelser over dagenes bruk, naturskildring ved nyttårene på den arabiske halvøy, diverse moralske leksjoner og kanskje noen naturvitenskapelige fakta. Ikke minst forteller den om menneskers oppgaver her på jord, og dens motsetning til dyrene.
Hvem intelligent mann har sagt at alt oppstod fra en liten masse, som igjen oppstod fra intet?
problem skrev:Det er jo slik i alle religioner: man må gjøre noe bestemt slik at gud blir glad.
Kanskje han blir glad når andre mennesker blir glade? Da virker det ikke så meningsløst lenger. Kristendommen er ikke en religion hvor de religiøse går rundt helt tankeløst og utfører en masse obligatoriske ritualer for å tilfredsstille guden sin.
problem skrev:Her har du forresten litt om muntlige kilder, Mikkel
Det sa ingenting om tradisjonell muntlige overlevering i gamle tider.

"Gamle samfunn, fra det norrøne til det opprinnelige australske har benyttet seg av muntlig overlevering for å huske det som samfunnet har funnet betydningsfullt å føre videre.

I kulturer uten skriftspråk er reglene for muntlig overlevering mye strengere enn muntlig overlevering i et samfunn med skrift. Den som skal bære historien videre ble valgt ut i ung alder og trent opp til å huske. Også oppmerksomme tilhørere spiller en viktig rolle. Under en framføring av en fortelling om en viktig hendelse vil tilhørerne merke seg avvik fra fortellingen og kreve feilen rettet. Samme trekket kan man også se hos små barn som stadig vil høre den samme historien på nytt og nytt, helt uten endringer.

De hinduistiske vedaene, som allerede er flere tusen år gamle, blir fremdeles lærte muntlig av noen hinduistiske trossamfunn, som mener det er feil å skriva dem ned. Den muntlig lærdommen har ikke endret seg nevneverdig fra versjonene som blei skrevne ned for over to tusen år siden. "

http://no.wikipedia.org/wiki/Muntlig_tradisjon

"Vi vet fra paralleller i den gamle orient (Gilgamesh-eposet) at skriftlige nedtegnelser kan bygge på 800 års troverdig muntlig overlevering. Selv om nedskrivningen av Israels tradisjoner ikke begynte før Salomo (ca 950), kan overleveringen eller dens kjerne være troverdig."
http://www.staffeldtsgate.no/pub/qumran ... myter.html

"En typisk myte er at Bibelens nye testamente er skrevet mange hundre år etter Jesu død. Men forskerne er nesten samstemte i at de er skrevet ca mellom 54 og 110. De er nedskrevet i en kultur hvor den muntlige overlevering var veldig nøyaktig og høyt skattet. Dessuten omhandlet de altså en så nær fortid at mange folk rundt omkring hadde anledning til å korrigere om noe av innholdet var åpenlyst galt – da det fremdeles levde mange øyevitner."
http://www.trotvil.no/2006/05/12/davinc ... nsordenen/

"...i en tid da muntlig overlevering var den vanligste måten å bringe historier videre på.

Muntlig overlevering var den mest utbredte form for læring på den tiden dette evangeliet ble skrevet. Det var en stor tradisjon i samtiden å ordne historier og lærestoff på en slik måte at det lettet for hukommelsen. Dette er noe vi kjenner igjen fra vår egen folkediktning..."

http://mix.hive.no/~nins/KRL/matteus.htm
Du glemmer en ting ved den muntelige tradisjonen. Det står i wikipedia at det gikk over flere genrasjoner. Den 10 genrasjonen kan ikke vite åssen den 1 genrasjonen opprinnelig fortalte sine historier. Det vil si når den 10. genrasjonen lever så kan ingen fra den 1 genrasjonen si om det var riktig eller galt det de fortalte, for da var de alle fra 1 genrasjon døde. Ingen fra 10 genrasjonen kan vite helt sikkert at den er riktig fremstilt uansett hvor mye øvelser de har fått. Det blir som viskeleken
Antall ord: 672

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av MikkelRev »

Leven skrev:Du glemmer en ting ved den muntelige tradisjonen. Det står i wikipedia at det gikk over flere genrasjoner. Den 10 genrasjonen kan ikke vite åssen den 1 genrasjonen opprinnelig fortalte sine historier. Det vil si når den 10. genrasjonen lever så kan ingen fra den 1 genrasjonen si om det var riktig eller galt det de fortalte, for da var de alle fra 1 genrasjon døde. Ingen fra 10 genrasjonen kan vite helt sikkert at den er riktig fremstilt uansett hvor mye øvelser de har fått. Det blir som viskeleken
*Sukk*

Du glemmer en ting - å lese gjennom innleggene mine både fra denne og fra forrige side. Du har glemt å svare på en hel rekke spørsmål, og du har tydelig bare skumlest - om i det hele tatt dét - det jeg har skrevet og det jeg har pastet angående muntlig overlevering. I ditt scenario, så er det én gutt som forteller historien videre bak lukkede dører til den neste gutten som skal huske det, rett før han selv dør. Og slik fortsetter det. Generasjonsskifte er ingen svart/hvit prosess.

NEI Leven. God gammel tradisjonell muntlig overlevering ligner ingenting på hviskeleken. Vet ikke hvor mange ganger jeg skal repetere det eller på hvor mange måter jeg skal forklare det for deg. Og enda mindre rasjonelt er det hvorfor du faktisk ønsker at det skal være like lite troverdig som hviskeleken.
Antall ord: 243
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 20 Aug 2005 21:40
19
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

Boris skrev:
misty-gutt skrev:- Bibelen er en helt grunnleggende bok for den kristne tro. Her er det nedskrevet hva Gud har sagt og gjort. Bibelen er Guds ord til oss. Derfor blir det et avgjørende spørsmål om vi kan stole på Bibelen. Gir den oss en troverdig historisk fremstilling av de begivenhetene den skildrer?
Svaret er et soleklart ja! Sammenlignet med andre historiske kilder fra oldtiden står Bibelen i absolutt særklasse. Gang på gang har det hendt at historikere har sagt at Bibelen tok feil – på det og det punkt. Men så viste ytterligere forskning at Bibelen hadde rett likevel.

http://www.plt.no/sider/tekst.asp?side=22

Hehe, men da vet du sikkert hvem som har skrevet bibelen også !? Ettersom at bibelen er så betydningsfull for dere, bør vel dere også finne ut hvem som har skrevet dette ? Når jeg leser en god bok sjekker jeg alltid ut kilden/kildene.
Sjekk linken, der burde du finne noe iallefall av det du lurer på.

Lykke til ! :)
Antall ord: 175
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
problem
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 22 Aug 2007 23:15
17
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av problem »

Det er et fint triks det der med å tilordne informasjonen slik at den blir lettere å huske, Mikkel. Men at Jesus gikk på vannet og gjorde vann om til vin og alt det der, skurrer såpass mye i bakhodet mitt at jeg av den grunn ikke kan anse bibelen som troverdig. Det stemmer også godt med vår vitenskapelige erfaring. Ingen har hittil greid å bevist noe som helst som ligner på det der.

Når det gjelder:
MikkelRev skrev:
så skjønner jeg ikke helt poenget ditt. Prøver du å insistere på at bibelen ikke har noen skapelsesfortelling ved å fortelle meg hva som står i 1. mosebok? Det begynner å bli litt tåpelig å benekte fortellingen om Adam og Eva, som til og med kalles "Skapelsen", står i bibelen og forteller om akkurat dette med når gud skaper mennesket og jorda.
MikkelRev skrev:
Einstein heter den intelligente mannen. Det er ikke snakk om intet heller, det er hele sammenhengen om at masse oppstår fra energi. Derav den berømte ligningen E=mc^2, som forteller akkurat det: energi = masse * lysfart^2. Først har man altså masse energi i form av for eksempel det store smellet, deretter, når temperaturen begynner å synke og ting stabiliserer seg litt mer, kolliderer masseløse energipartikler som kalles for fotoner, og danner diverse partikler med masse.
MikkelRev skrev:
Jeg skjønte ikke helt poenget ditt her heller. Hva er vitsen med dåp og bønn hvis gud bare krever at vi skal være glade?
Antall ord: 422

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 20 Aug 2005 21:40
19
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

problem skrev:Men neppe på de kritiske delene som for eksempel at Jesus gikk på vannet og kurerte de syke. Eller er guds sønn.
Har sagt det før, og sier det igjen. Miraklenes tid er ikke forbi !

En del av historien her om rottweileren - Lille Baas.

- Paret var ganske opprådd og visste ikke hva de skulle gjøre. Men så en dag kom Steinar til å tenke på hvordan han selv var blitt helbredet – gjennom bønn. For noen år siden hadde han tatt hurtigruten til Ålesund og fått forbønn en gang jeg hadde møte i Brattvåg. Da gjaldt det fortetning i nyrene, en uhelbredelig sykdom. Han hadde også kommet på et møte jeg talte på i Melhus i Sør-Trøndelag – i samme ærende. Kort tid etterpå ble han helbredet mens han satt i godstolen i stua hjemme på Husbysjøen. Urinen som var sort som Coca Cola, ble på noen minutter blank og fin. Legene kunne bare glemme planene om nyretransplantasjon. Til legenes store forbauselse var nyrene blitt helt friske. Et medisinsk under hadde skjedd.

Steinar visste derfor at Gud kunne helbrede mennesker. Men kunne han helbrede dyr? Ja, hvorfor ikke prøve, tenkte Steinar og slo forbønnsnummeret vårt.

– Jeg fortalte deg om Lille Baas’ sykdom og spurte deg om du trodde Gud kunne helbrede en hund. «Javisst», svarte du straks og fortalte om et par hundehelbredelser. Og så bad du at Lille Baas skulle bli frisk. Jeg sa ingen ting til Jorunn. Først ville jeg se resultatet.

Jorunn tar ordet: Tre–fire dager senere skulle jeg ta en titt på kulene. Til min store overraskelse oppdaget jeg at de var kommet helt bort! Det var bare løsskinn igjen. Jeg visste jo at vi ikke hadde tatt noen kur på Lille Baas på lenge, så det kunne ikke være årsaken. Så med ett begynte det å demre for meg – kunne Steinar ha ringt til…? Jeg henvendte meg til ham og sa: «Si meg, Steinar, har du ringt til Svein-Magne og fått forbønn for Lille Baas?» Steinar smilte lurt og nikket: «Jo, det stemmer, det var nettopp det jeg gjorde for noen dager siden.»

Da lo vi begge og var glade for et nytt Guds under i huset. Det er nå halvannet år siden underet skjedde. Lille Baas ligger fortsatt på det harde gulvet, men svampalbuene er og forblir borte.

Hele historien her: http://www.mjl.no/art.php?i=266
Antall ord: 417
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Leven
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 22 Sep 2008 05:44
16
Lokalisering: selveste helvete

Innlegg av Leven »

problem skrev:Det er et fint triks det der med å tilordne informasjonen slik at den blir lettere å huske, Mikkel. Men at Jesus gikk på vannet og gjorde vann om til vin og alt det der, skurrer såpass mye i bakhodet mitt at jeg av den grunn ikke kan anse bibelen som troverdig. Det stemmer også godt med vår vitenskapelige erfaring. Ingen har hittil greid å bevist noe som helst som ligner på det der.
De eneste jeg har hørt om som virkelig har klart å skape vann om til vin var noen italienske rørleggere som klarte å feilkoble noen rør så folk fikk hvitvin ut av springen hjemme hos seg og den fontenen som vinen var ment for, sprutet ut vann. Link til artikkelen står i denne tråden. Men i hvertfall, her kan man virkelig si at noen skapte vann om til vin ved en feiltagelse, Så enten må Jesus vært rørlegger under en like høyteknologisk tidsalder som våres eller så er det umulig at han har gjort det, hvis han da ikke var tryllekunstner.
Når det gjelder:
MikkelRev skrev:
så skjønner jeg ikke helt poenget ditt. Prøver du å insistere på at bibelen ikke har noen skapelsesfortelling ved å fortelle meg hva som står i 1. mosebok? Det begynner å bli litt tåpelig å benekte fortellingen om Adam og Eva, som til og med kalles "Skapelsen", står i bibelen og forteller om akkurat dette med når gud skaper mennesket og jorda.
Jeg skjønner heller ikke helt sammenhengen her jeg heller, vil gjerne ha litt mer utdypelse.
Men for å sitere den siste setningen til Mikkel Rev her. Alle mennesker er et dyr på lik linje med andre dyr. Vi er ikke noe motsetning av andre dyr fordi vi er det selv. Ja vi har inteligense som er et fenomen med vår dyreart, men det har også gjort oss til det mest forderva dyret i verden fordi vi bruker inteligensen til ødelegge den verden vi lever i. Men vi er verken lavere eller høyere enn andre dyr. Derfor skal man heller ikke drepe andre dyr, så sant man ikke trenger mat eller må forsvare oss.

Alle mennesker har dyriske instinkter, dyrisk seksualitet og lyster.
MikkelRev skrev:
Einstein heter den intelligente mannen. Det er ikke snakk om intet heller, det er hele sammenhengen om at masse oppstår fra energi. Derav den berømte ligningen E=mc^2, som forteller akkurat det: energi = masse * lysfart^2. Først har man altså masse energi i form av for eksempel det store smellet, deretter, når temperaturen begynner å synke og ting stabiliserer seg litt mer, kolliderer masseløse energipartikler som kalles for fotoner, og danner diverse partikler med masse.
Den ligningen hørtes logisk ut, men komplisert
MikkelRev skrev:
Jeg skjønte ikke helt poenget ditt her heller. Hva er vitsen med dåp og bønn hvis gud bare krever at vi skal være glade?
Personlig er jeg i mot barnedåp, fordi det er ikke et valg barnet tar eller er i stand til å ta.
Bønn forstår jeg heller ikke. Hvorfor prate med noen man ikke kan se, høre eller snakke med. Hver gang jeg ser noen ber så lurer jeg på om de prater med seg selv.
Antall ord: 721

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av MikkelRev »

problem skrev:Men at Jesus gikk på vannet og gjorde vann om til vin og alt det der, skurrer såpass mye i bakhodet mitt at jeg av den grunn ikke kan anse bibelen som troverdig.
Jeg er nesten overrasket over folk som fornekter HELE Bibelen på grunn av enkelte mirakelhistorier. Skal det være, så skal det være - all or nothing liksom?
problem skrev:Det begynner å bli litt tåpelig å benekte fortellingen om Adam og Eva,
Jeg benekter ikke Adam og Eva. Det var to mennesker som dateres ca 6000 år tilbake, mens universet dateres til å være minst 13,73 ± 0,12 milliarder gammelt. Så langt går ikke Bibelen tilbake. Skapelsesberetningen handler ikke om universets tilblivelse. Universet eksisterte lenge før 1. vers i 1. kapittel i 1. bok i Bibelen.

Man finner seks skapelsesdager, som er naturskildringer fra nyttår, som er i vårmåneden Nisan, antakelig sett fra dem som stod ved kyststripen langs vestkysten av den arabiske halvøyen Tihama. Verbet som er oversatt til skapte, kan like godt oversettes til skaper. Gud skaper enda. For å ta et eksempel: “Gud sa: La det bli lys på himmelhvelvinge til å skille mellom dagen og natten. De skal være til tegn som fastsetter tider og dager og år. Og de skal være til lys på himmelhvelvingen og lyse over jorden.” - Her ser vi beskrivelsen av at skyene forsvinner, solen lyser fra en blå himmel om dagen, og månen og stjernene blir synlige om natten. Slik kunne vi gått gjennom alle dagene, dag for dag, men tror det skal være unødvendig.

Skapelsesberetningen forteller oss også kanskje implisitt at jorden er rund. Og at mennesker I likhet med fugl og fisk kan transportere seg fra kontinent til kontinent, både under havet og gjennom luften. Jeg vet ikke hva slags ubåter eller helikoptre folkene for rundt 6000 år siden hadde I garasjen sin, men vi har ihvertfall full mulighet for det nå.

Skapelsesberetningen forteller utrolig mye - veldig mye som ikke eksplisitt går frem av norske oversettelser. Men noe av det viktigste budskapet i den, er at vi mennesker skal passe på, pleie og dyrke jorden og dyrene. Noe som vi dessverre har mistolket til å plyndre og ødelegge.
problem skrev:Jeg skjønte ikke helt poenget ditt her heller. Hva er vitsen med dåp og bønn hvis gud bare krever at vi skal være glade?
Mange mennesker finner trøst i bønn, og mange får bønnesvar. Du kan prøve å være så logisk du vil og peke finger og fortelle dem at du er en bedreviter. Men så lenge det hjelper den som ber, bør han og hun få lov til det. Dåp er på noen måter en erstatning for den gamle omskjæringen.

Leven, jeg er klar over at det er mange som er imot barnedåp, også en del kristne menigheter - fordi barnet ikke tar valget selv. Selv ser jeg ikke problemet. Det er to dråper vann som tørkes av i øyeblikket etterpå. Det må da være et værre overgrep å tvinges til å spise kokte erter og gulrøtter til middag?
Leven skrev:Alle mennesker er et dyr på lik linje med andre dyr. Vi er ikke noe motsetning av andre dyr fordi vi er det selv.
Joda, Bibelen sier ikke at vi ikke er dyr, eller at vi ikke har dyriske instikter. Men den kategoriserer allikevel dyreriket (i vid betydning) i fugler, sjødyr, fe, kryp, ville dyr og mennesker, og den gir hver av dem forskjellige egenskaper. For å ta et klassisk eksempel: Sjimpansen er vel kanskje det dyret som ligner mest på mennesker. Men hva er forskjellen på deg og en sjimpanse egentlig? Og sier Bibelen noe om det?
Leven skrev:Hver gang jeg ser noen ber så lurer jeg på om de prater med seg selv.
Det skjer vel støtt og stadig skjønner jeg.
Sist redigert av MikkelRev på 11 Okt 2008 22:18, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 664
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Eaglespirit
Moderator
Moderator
Startet: 01 Mar 2005 20:32
19
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av Eaglespirit »

Trur en må lese mellom linjan på bibelen
Antall ord: 8
Endret: Eaglespirits signatur - til minne om Eaglespirit!
Admin
EAGLE mod for CHAT og UFO

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Konto avsluttet

Innlegg av Konto avsluttet »

Best å ikke lese i det hele tatt, se hvor mange tulleruskete mennesker det blir ut av det :mozilla_tongue:
Antall ord: 17

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Eaglespirit
Moderator
Moderator
19

Innlegg av Eaglespirit »

Sol@ngelica skrev:Best å ikke lese i det hele tatt, se hvor mange tulleruskete mennesker det blir ut av det :mozilla_tongue:
:lol:
Antall ord: 20
Admin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av MikkelRev »

Sol@ngelica skrev:Best å ikke lese i det hele tatt, se hvor mange tulleruskete mennesker det blir ut av det :mozilla_tongue:
Se på deg selv du ;)
Antall ord: 25
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Konto avsluttet

Innlegg av Konto avsluttet »

:lol:
Nå hadde jeg tenkt å sjekke på bibel.no hva det står om frekkeht og spydighet, men Gud har dessverre noen tekniske problemer med siden sin.
Antall ord: 26

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Eaglespirit
Moderator
Moderator
19

Innlegg av Eaglespirit »

Sol@ngelica skrev::lol:
Nå hadde jeg tenkt å sjekke på bibel.no hva det står om frekkeht og spydighet, men Gud har dessverre noen tekniske problemer med siden sin.

har`n itj det bestandig :lol:
Antall ord: 34
Admin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links