problem skrev:Men at Jesus gikk på vannet og gjorde vann om til vin og alt det der, skurrer såpass mye i bakhodet mitt at jeg av den grunn ikke kan anse bibelen som troverdig.
Jeg er nesten overrasket over folk som fornekter HELE Bibelen på grunn av enkelte mirakelhistorier. Skal det være, så skal det være - all or nothing liksom?
problem skrev:Det begynner å bli litt tåpelig å benekte fortellingen om Adam og Eva,
Jeg benekter ikke Adam og Eva. Det var to mennesker som dateres ca 6000 år tilbake, mens universet dateres til å være minst 13,73 ± 0,12 milliarder gammelt. Så langt går ikke Bibelen tilbake. Skapelsesberetningen handler ikke om universets tilblivelse. Universet eksisterte lenge før 1. vers i 1. kapittel i 1. bok i Bibelen.
Man finner seks skapelsesdager, som er naturskildringer fra nyttår, som er i vårmåneden Nisan, antakelig sett fra dem som stod ved kyststripen langs vestkysten av den arabiske halvøyen Tihama. Verbet som er oversatt til skapte, kan like godt oversettes til skaper. Gud skaper enda. For å ta et eksempel:
“Gud sa: La det bli lys på himmelhvelvinge til å skille mellom dagen og natten. De skal være til tegn som fastsetter tider og dager og år. Og de skal være til lys på himmelhvelvingen og lyse over jorden.” - Her ser vi beskrivelsen av at skyene forsvinner, solen lyser fra en blå himmel om dagen, og månen og stjernene blir synlige om natten. Slik kunne vi gått gjennom alle dagene, dag for dag, men tror det skal være unødvendig.
Skapelsesberetningen forteller oss også kanskje implisitt at jorden er rund. Og at mennesker I likhet med fugl og fisk kan transportere seg fra kontinent til kontinent, både under havet og gjennom luften. Jeg vet ikke hva slags ubåter eller helikoptre folkene for rundt 6000 år siden hadde I garasjen sin, men vi har ihvertfall full mulighet for det nå.
Skapelsesberetningen forteller utrolig mye - veldig mye som ikke eksplisitt går frem av norske oversettelser. Men noe av det viktigste budskapet i den, er at vi mennesker skal passe på, pleie og dyrke jorden og dyrene. Noe som vi dessverre har mistolket til å plyndre og ødelegge.
problem skrev:Jeg skjønte ikke helt poenget ditt her heller. Hva er vitsen med dåp og bønn hvis gud bare krever at vi skal være glade?
Mange mennesker finner trøst i bønn, og mange får bønnesvar. Du kan prøve å være så logisk du vil og peke finger og fortelle dem at du er en bedreviter. Men så lenge det hjelper den som ber, bør han og hun få lov til det. Dåp er på noen måter en erstatning for den gamle omskjæringen.
Leven, jeg er klar over at det er mange som er imot barnedåp, også en del kristne menigheter - fordi barnet ikke tar valget selv. Selv ser jeg ikke problemet. Det er to dråper vann som tørkes av i øyeblikket etterpå. Det må da være et værre overgrep å tvinges til å spise kokte erter og gulrøtter til middag?
Leven skrev:Alle mennesker er et dyr på lik linje med andre dyr. Vi er ikke noe motsetning av andre dyr fordi vi er det selv.
Joda, Bibelen sier ikke at vi ikke er dyr, eller at vi ikke har dyriske instikter. Men den kategoriserer allikevel dyreriket (i vid betydning) i fugler, sjødyr, fe, kryp, ville dyr og mennesker, og den gir hver av dem forskjellige egenskaper. For å ta et klassisk eksempel: Sjimpansen er vel kanskje det dyret som ligner mest på mennesker. Men hva er forskjellen på deg og en sjimpanse egentlig? Og sier Bibelen noe om det?
Leven skrev:Hver gang jeg ser noen ber så lurer jeg på om de prater med seg selv.
Det skjer vel støtt og stadig skjønner jeg.