JUNE skrev:sitter å filosoferer litt i min ensomhet i kveld...
så lurer jeg på da... finnes det egentlig farger, eller er det bare øyet som oppfatter ting ulikt? har ikke så god greie på sånt, men en ting er jo sammensatt av så mye. atomer og slikt...sammen med lyset kanskje denne sammensetningen gjør at vi oppfatter en farge som egentlig ikke er der. for i mørket finnes det jo ikke farger.
håper det kommer noen teorier på dette...for jeg grubler fælt nå...
Litt kjedelig teoretisk stoff som en liten forklaring;
Øyet består av flere deler, blant annet netthinna. Den blir også kalt synshinna som inneholder synscellene og nervene som leder impulser til hjernen.
Disse synscellene kalles for staver og tapper - på netthinna befinner det seg millionvis av kompliserte tårn. De er øyets reseptorer og påvirkes av lys.
På netthinna er det to reseptorer: staver og tapper.
Stavene er aktive når det er svak belysning, og gir oss mørkesynet.
Tappene aktiviseres ikke i mørket, men er til gjengjeld ansvarlige for fargesynet vårt.
Av tapper fins det 3 typer: R, B, og G som står for rødt, blått og grønt.
Tappene er mer lyssvake enn staver.
"Ser man feks. rødt lys", blir R-tappene aktivisert. Derfor gjør tappene det mulig å oppleve farger.
Det er ikke noe ved lyset selv som er rødt, lys i seg selv er kun bølgelengder, ingen farger, de er kun elektriske strømmer.
Der er først etter at hjernen har behandlet meldingene fra tappene at vi opplever farger.
Farger blir altså skapt i hjernen...
Både staver og tapper inneholder fotopigmenter som absorberer lys. Når dette skjer forandrer pigmentstoffet seg, noe som fører til at de gir fra seg et elektrisk signal som blir behandlet i spesielle nerveceller og sendes videre til hjernen for tolkning.
......... Ikke akkurat kult stoff, men, men. Slik henger det altså sammen :mozilla_wink: