Hei misty-gutt!
Jeg har også opplevd å sett et spøkelse på høylys dag.
Dette hendte meg for 8-9 år siden da jeg gikk på ungdomsskolen.
Vi hadde naturfag,og var sendt ut i skogen av læreren for å plukke sopp.
Jeg gikk sammen men to venninner og en kompis.Siden hele klassen gikk langs stien og vi kom et stykke etter,valgte vi å gå inn i skogen,hvor det var mere sopp. Vi gikk et godt stykke inover,så kom vi til en sump.på enden av denne sumpen var det et par små grantre.(ca 170cm.)
Det var ingen andre muligheter for oss en å gå over sumpen for å komme videre.Heldigvis var det en 3-4 steiner oppi sumpa som vi kunne balansere på. Jeg var den første som gikk over.
Da jeg var på den siste steinen,måtte jeg hoppe på skrå bak grantrærne for ikke å havne i sumpa.Da jeg var kommet på land bak trærne sto jeg pluttselig ansikt til ansikt med et mannlig spøkelse!!
Den mannen som sto å kikket på meg på 30 cm avstand var i 20-30 årsalderen. Han hadde halvlangt brunt flisete hår,og fillete klær. Han hadde et magert å blekt ansikt,med uthulede øyner som virket veldig redde.Kansje ble han like redd som meg?
Det hele varte kansje i 2 sekunder før jeg kom meg ut av sjokket. mine 3 venner sto fortsatt på hvær sin stein i sumpa da jeg kom hylende i galopp med sumpvann opp til knærne.
Vi kom oss fort ut av skogen å havnet på en åker ovenfor prestegården ibygda. mine venner var heller ikke høye i hatten etter å ha sett min reaksjon. Selv om de sjekket bak trærne at det ikke var noen dær var jeg overbevist om at jeg hadde sett et spøkelse.
Selvsakt ble jeg grundig erta da vi kom tilbake på skolen.
Ingen ville tro meg på at jeg hadde sett et gjenferd i skogen på høylys dag.Min venninne fortalte meg at hun hadde hørt barneskolelærinnen hennes fortelle om en som hadde hengt seg der for mange år siden.
Da tolket jeg det som noe hun sa for å trøste/støtte meg.
Hele denne episoden ble på en måte glemt fordi jeg var redd for at andre flirte av meg når jeg fortalte det. Helt til en kveld mange år senere hvor jeg satt og snakka med pappa.Han tok meg veldig alvorlig å sa at hvis det var noen som hadde hengt seg der,var det stor mulighet for at det sto skrevet om det i historieboka over bygda.
Han kjørte til farmor som igjen slo opp i historieboka.
der sto det ganske godt beskrevet hvor han hadde hengt seg.
Nøyaktig der jeg hadde sett han.
Historien bak selvmordet var at han hadde jobbet på en tøyfabrikk på 1800-tallet.Han var fattig og familien hans sultet.
En dag hadde han stjålet tøy fra arbeidsplassen sin,og han ble oppdaget.
På denne tiden var det en stor skam å bli tatt for tyveri.
Han klarte ikke å leve med det,så han tok rett og slett livet av seg.
Det var veldig godt for meg å få dette bekreftet.
Jeg kommer aldri til å glemme ansiktet til denne mannen.
At han levde på 1800-tallet passet også veldig godt til beskrivelsen av mannen slik jeg husker han.
Jeg har opplevd mye rart både før og etter denne hendelsen.
men har aldri sett et spøkelse i hvitøye før!!
Har også hørt at det er uvalig å se ansiktet til en ånd så tydelig.
I ettertid har jeg også lurt på om det var et budskap denne mannen ville frem med. Nå skulle jeg egentlig ønske at han fikk fred å at noen kunne hjelpe han over på den andre siden,slik at han slipper å stå i skogen å være redd.