Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderGjenferd ved høylys dag

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 20 Aug 2005 21:40
19
Blitt takket: 1 gang

Gjenferd ved høylys dag

Innlegg av misty-gutt »

Denne historien som jeg skal berette om nå hendte meg en vakker sommerdag da jeg bare var 12 sommre ung.
Et vanlig uttrykk her på stedet sier "Ja du ser no spøkelser ved høylys dag"(indignert). Vel jeg har altså opplevd et spøkelse, ved høylys dag.

Var for meg selv i utmarken, ovenfor og ikke langt fra bebyggelsen, strålende sol og alt var bare fryd å gammen. Hadde ikke tanke på det paranormale i det hele tatt. Hadde sett en cowboy film kvelden før og fantaserte at jeg var i Amerika(prerien) og løp bortover marken(red liksom på hest da) hadde hestedilla på den tiden.

Det var ikke så mange trær her da, så høye var de nå heller ikke, men et var høyere en de andre og stod ved siden av en gammel torvesjå (folk brukte torv til brennsel) Jeg klatret opp i treet, og der hadde jeg fin utsikt over bygda og fjorden. Som jeg står der får jeg øye på et kvinne menneske som kommer ut av et hus ca 200 m. fra der jeg befant meg og hun kommer i rettning meg med raske skritt. Jeg stusset litt, for damen som bodde i det huset var død, og det var bare noen måneder siden om vinteren. Denne damen hadde lært meg klokken da jeg var 7 år, en meget hyggelig dame.

Jo nærmere hun kommer, klarere ser jeg at det er henne, og jeg kommer meg ned av treet og følger henne med øynene og tenker, men..men.. dette går ikke an..hun er jo død og ligger på kirkegården, var ikke ennå redd, bare undrende... men pulsen begynte å gå raskere jo nærmere hun kom...Nå var hun ganske nær, hadde kurs litt til siden for meg, og stansett ca 8-10 meter fra meg. Hun var ikke gjennomsiktig på noen måte, så akkurat sånn ut som da hun levde her på jorden. Hun hadde på seg klærne som hun brukte når hun vasket klær i vaskekjelleren. Grå-blå overall dongeribukse, brune støvler gråhvit jakke og et skaut (tørkle) i mange farver som var knytt forran.

Mange tanker for gjennom hodet mitt...

Hun snur seg mot meg, og vi blir stående noen sekunder å stirre eller se på hverandre. Så tar hun et skritt mot meg og jeg setter hendene for ørene og roper NEEI og tenker; jeg vil ikke høre hva hun vil si meg(sanset at hun ville si meg noe) da var jeg virkelig redd og la på sprang og løp noen meter, snur meg for å se om hun kommer etter men... hun var som sunket i jorden.

Jeg ble lettet da jeg så at hun ikke var der lengre, men jeg er en nyskjerrig person, så jeg gikk til bake for å undersøke om hun var der et sted, selv om og på tross av at jeg hadde blitt skremt, men hun var og ble borte, så etter en stund dro jeg hjem så fort som jeg bare kunne(satte gampen i galopp) :wink: for dette måtte jeg fortelle, men tvilen kom og jeg lurte på om jeg ville bli trodd.

Mor var alene hjemme da jeg kom og fortalte hva som hadde skjedd, og tenk, hun trodde meg åh hvilken lettelse og god følelse det var. Min bror mente at det hadde "rablet" for meg, ikke artig da men senere måtte jeg bare smile av det han sa hehe..

I dag angrer jeg på at jeg ikke ble stående der og høre hva hun ønsket å formidle til meg, men der og da var det nok umulig å kontrolere frykten.

Dette var første og eneste gang jeg har sett et gjenferd med egene øyne ansikt til ansikt, men hvem vet hva som skjuler seg der inne i fremtiden...
Antall ord: 662

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1431 ganger
Blitt takket: 1724 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

Tja, Aner rett og slett ikke hva min reaksjon i en slik situasjon vil være.

Tenker jo på det fra tid til annen, men man vet jo ikke før man står oppe i det.

Men at hun antageligvis ville noe, ja det ser jeg ikke bort fra.

Har du sjekket på det stedet der du så at hun stoppet ? Om det kunne ligge noe der ( kansje nedgravd ?) ..
Skjønt, dette er sikkert endel år siden, så det som eventuelt var der, er vel vekke nå...

Uansett ; EN opplevelse som ikke halle får oppleve.

Asbjørn
Antall ord: 99

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Nei, jeg har ikke sjekket stedet, det er foresten bebygd der nå. Men jeg tror at uansett hvor jeg hadde befunnet meg der i utmarken, ja så hadde hun satt kursen dit, tror det iallefall.

Husker klart at blikket hennes virket kalt og stikkende, det samt om hun evnt. hadde et dårlig budskap å komme med var nok det som skremte meg mest. Var jo ikke så gammel da, skrekken jog igjennom meg først da hun tok et skritt mot meg. Dette skjedde jo heldigvis på høylys dag, så settingen rundt, for å si det sånn, var opptimal, hadde nok opplevd det værre om det hadde vært en mørk kveld.

Er i 40 årene i dag, hadde vel forhåpentlig reagert noe annerledes om det hadde skjedd i dag, tror jeg hadde ventet for å høre hva hun ville meg, men jeg vet jo ikke helt hvordan jeg ville ha reagert da.

Glemte å si at øynene hennes husker jeg var varme og vennlige da hun levde, var i live.
Antall ord: 174

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
19
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

Uten at jeg skal hverken bedømme, eller forklare ;
Som en 12åring, som ser ett menneske som beviselig er dødt og begravet, vil jo synet av samme menneske være veldig skremmende.

Du nevner øynene, "kalde og stikkende" ; har du tenkt på om det kan ha vært redsel der og da som gav det inntrykket ?
( Hele situasjonen var jo "umulig", og iallfall for en 12 år gammel gutt...)

En mulighet jeg tenker på er at siden hun hadde hatt litt med deg å gjøre, så kan det kansje være at hun egentlig kom for å si "hadetbra - ikke gjør noe galt nå, vennen..."

Så har det blitt feiltolket i en 12årings sinn...

Bare tanker- dog...

Asbjørn
Antall ord: 122

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Tja..hva skal jeg si, forstår tankene dine Asbjørn, høres igrunnen ikke dumt ut, nei. Klart at man kan feilbedømme når man står oppe i en slik situasjon. Tenker så det knaker nå, når det gjelder dette med øynene...og vet du..nå bruker jeg litt tid på og setter meg tilbake til dette møtet...mulig at hun forsøkte å møte meg på en forsiktig måte..ja tror i grunnen det, ved nærmere ettertanke.
Har ofte tenkt på hva hun ville meg, kunne jo vært som du sier, synd at frykten for dette "ukjente" kommer å ødelegger.

Var vel kjent med spøkelses-historier før dette, men det å oppleve det selv ble jo noe helt annet, ja det ble virkelig. Forsøkte i hovedinnlegget å beskrive denne hendelsen etter beste evne og hukommelse.

Vet at hun hadde et godt hjerte for meg, jeg var ikke så "rå" som de fleste gutter på min alder. Kan nevne en liten historie, det skjedde ikke langt fra huset hennes. Kråka hadde rede i et tre der, vi var 4 gutter der og de bestemte seg for å få tak i kråkeungene for å pine og drepe dem, jeg ville ikke være med på det og gikk trist min veg. Da jeg kom forbi huset hennes, stod hun på trappen og sa "jeg har sett hva som foregår, gå tilbake og si at hvis de gjør kråkeungene noe så skal de få med meg å gjøre" og videre sa hun "jeg har og merket meg at du var den eneste som ikke ville være med på "leken""(husker ikke alt hun sa da) Vel jeg gjorde som hun sa og kråkeungene ble berget, de hadde da ennå ikke klart å få revet ned rede.

Slike opplevelser, var vel med på å gjøre det slik at jeg vel ble mere undrende i utgangspunktet enn redd, til dette som hendte den sommerdagen for mange år siden.

Så må jeg si at, litt merkelig, men langtids minnet mitt er langt bedre enn korttidsminnet, husker knapt hva jeg spiste til middag i går :wink:
Antall ord: 362

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
19
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

Kortidsminne - hva var det for noe, mener jeg har hørt om noe slikt.... hmmm....

hehe.
Jeg kjenner følesen ;-)

Det du kan gjøre, er å spørre om du kan få se / drømme noe på dette.
Spør din hjelper, om lov til å gjennoppleve situasjonen fra den gang i drømme.
Eventuelt spørre hjelperen om kontakt med henne, dersom det er mulig.
Følg din egen intuisjon her...
Du vil nemlig "vite" innerst inne hva som er rett, når du bare lar det få synke litt inn. ( tror jeg ;-) )

( Asbjørn klør seg i øret, og tenker... ;-) )

Kan hende du på den måten får med deg hva hun ville formidle den gangen.

mvh Asbjørn
Antall ord: 122

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Olav er ikke her lenger

Re: Gjenferd ved høylys dag

Innlegg av Olav er ikke her lenger »

misty-gutt skrev:Denne historien som jeg skal berette om nå hendte meg en vakker sommerdag da jeg bare var 12 sommre ung.
Et vanlig uttrykk her på stedet sier "Ja du ser no spøkelser ved høylys dag"(indignert). Vel jeg har altså opplevd et spøkelse, ved høylys dag.

Var for meg selv i utmarken, ovenfor og ikke langt fra bebyggelsen, strålende sol og alt var bare fryd å gammen. Hadde ikke tanke på det paranormale i det hele tatt. Hadde sett en cowboy film kvelden før og fantaserte at jeg var i Amerika(prerien) og løp bortover marken(red liksom på hest da) hadde hestedilla på den tiden.

Det var ikke så mange trær her da, så høye var de nå heller ikke, men et var høyere en de andre og stod ved siden av en gammel torvesjå (folk brukte torv til brennsel) Jeg klatret opp i treet, og der hadde jeg fin utsikt over bygda og fjorden. Som jeg står der får jeg øye på et kvinne menneske som kommer ut av et hus ca 200 m. fra der jeg befant meg og hun kommer i rettning meg med raske skritt. Jeg stusset litt, for damen som bodde i det huset var død, og det var bare noen måneder siden om vinteren. Denne damen hadde lært meg klokken da jeg var 7 år, en meget hyggelig dame.

Jo nærmere hun kommer, klarere ser jeg at det er henne, og jeg kommer meg ned av treet og følger henne med øynene og tenker, men..men.. dette går ikke an..hun er jo død og ligger på kirkegården, var ikke ennå redd, bare undrende... men pulsen begynte å gå raskere jo nærmere hun kom...Nå var hun ganske nær, hadde kurs litt til siden for meg, og stansett ca 8-10 meter fra meg. Hun var ikke gjennomsiktig på noen måte, så akkurat sånn ut som da hun levde her på jorden. Hun hadde på seg klærne som hun brukte når hun vasket klær i vaskekjelleren. Grå-blå overall dongeribukse, brune støvler gråhvit jakke og et skaut (tørkle) i mange farver som var knytt forran.

Mange tanker for gjennom hodet mitt...

Hun snur seg mot meg, og vi blir stående noen sekunder å stirre eller se på hverandre. Så tar hun et skritt mot meg og jeg setter hendene for ørene og roper NEEI og tenker; jeg vil ikke høre hva hun vil si meg(sanset at hun ville si meg noe) da var jeg virkelig redd og la på sprang og løp noen meter, snur meg for å se om hun kommer etter men... hun var som sunket i jorden.

Jeg ble lettet da jeg så at hun ikke var der lengre, men jeg er en nyskjerrig person, så jeg gikk til bake for å undersøke om hun var der et sted, selv om og på tross av at jeg hadde blitt skremt, men hun var og ble borte, så etter en stund dro jeg hjem så fort som jeg bare kunne(satte gampen i galopp) :wink: for dette måtte jeg fortelle, men tvilen kom og jeg lurte på om jeg ville bli trodd.

Mor var alene hjemme da jeg kom og fortalte hva som hadde skjedd, og tenk, hun trodde meg åh hvilken lettelse og god følelse det var. Min bror mente at det hadde "rablet" for meg, ikke artig da men senere måtte jeg bare smile av det han sa hehe..

I dag angrer jeg på at jeg ikke ble stående der og høre hva hun ønsket å formidle til meg, men der og da var det nok umulig å kontrolere frykten.

Dette var første og eneste gang jeg har sett et gjenferd med egene øyne ansikt til ansikt, men hvem vet hva som skjuler seg der inne i fremtiden...
spenende historie må jeg si, men merklig at du både så og hørte henne på høylydt dag, dette er jo noe som egentlig skjer usedvanlig sjelden, har kun hørt et par lignende historier.

Hvor i landet opplevde du dette?

Olav.
Antall ord: 709

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Ja,dette kortttidsminne hehe...det er så mye info.man tar innover seg i våre dager at det skal vel noe til for å huske alt, vi får bare trøste oss med at dette nok er et allment problem, hører iallefall at folk klager på dette :wink:

Jo du, det jeg eventuelt kan gjøre når jeg går til ro for kvelden, er å rense ut alle andre tanker og konsentrere meg om henne og den hendelsen til jeg sovner, søke eller be om at hun kommer til meg i drømmenes rike, og skjer det ikke med det første kan jeg jo jo gjenta dette, du satte meg på en ide. Hører jeg no eller drømmer en forståelig drøm event. at hun kommer på "besøk" så skal jeg gi lyd ifra meg her i tråden om det.

mvh,
misty-gutt
Sist redigert av misty-gutt på 04 Sep 2005 12:03, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 152

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Re: Gjenferd ved høylys dag

Innlegg av misty-gutt »

olav moldestad ppv skrev:spenende historie må jeg si, men merklig at du både så og hørte henne på høylydt dag, dette er jo noe som egentlig skjer usedvanlig sjelden, har kun hørt et par lignende historier.

Hvor i landet opplevde du dette?

Olav.
Hei !

Jo, dette opplevde jeg på mitt hjemsted her på Senja.(Troms)

Solen stod over et skar som heter middagsskaret som ligger sør for eller i sørenden av bygda, klokken var vel rundt ett tiden (1300) noe sånt ja.

Kan være at det er sjeldent, men likefult...
Antall ord: 99

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Søndagsbarn
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 21 Aug 2005 18:29
19

Innlegg av Søndagsbarn »

Misty-gutt:
Det finnes en del historier om avdøde personer sett i nattens mulm og mørke, samt i halvvåken tilstand, etc.

Men PÅ HØYLYS DAG?! I åpent terreng?! Det kom mot deg og du hadde øyekontakt med det?! Jeez, jeg har også sett et gjenferd (på Senja), men ikke like overbevisende som ditt...

Jeg vil da bare si GRATULERER, du har definitivt sett et 100 % ekte og idiotsikkert skrømt!! 8)
Antall ord: 74

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Søndagsbarn skrev:Misty-gutt:
Det finnes en del historier om avdøde personer sett i nattens mulm og mørke, samt i halvvåken tilstand, etc.

Men PÅ HØYLYS DAG?! I åpent terreng?! Det kom mot deg og du hadde øyekontakt med det?! Jeez, jeg har også sett et gjenferd (på Senja), men ikke like overbevisende som ditt...

Jeg vil da bare si GRATULERER, du har definitivt sett et 100 % ekte og idiotsikkert skrømt!! 8)
Hei Søndagsbarn ! Søtt bilde, deg som barn ?

Ja, det var en spennende og skremmende eller litt blandet (må jeg vel si) opplevelse som hendte meg den gangen. Når man har opplevd/erfart slike ting, ja så tror man ikke lengre på spøkelser/gjenferd, man vet og har full visshet om slikt, og det blir man jo ikke mindre åpen av.

Når det gjelder din opplevelse, så er jeg veldig spent på å høre om den, håper at du skriver og beretter om det snart. At du i tilegg opplevde det her på Senja, gjør det bare mer og ekstra spennende for meg.

Sender deg en pm. :)
Antall ord: 190

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
AizQueen
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 13 Aug 2005 16:15
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Lørenskog

Innlegg av AizQueen »

Skrømt?? ække helt med nå??
Antall ord: 6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

AizQueen skrev:Skrømt?? ække helt med nå??
Skrømt er et annet ord for gjenferd.
Antall ord: 16

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Søndagsbarn
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 21 Aug 2005 18:29
19