Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Drømmer, NDO & ut av kroppenMin første Lucid Dream!!

Forum dedikert til drømmer, ut-av-kroppen opplevelser som Astral projeksjon, Lucide drømmer og nær-døden opplevelser. Herunder også drømmetydning

Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer

Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1406
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 556 ganger

Min første Lucid Dream!!

Innlegg av g.r.y »

For noen dager siden hadde jeg min første lucid dream, og det er, uten å overdrive, den mest storslåtte opplevelsen jeg har hatt i mitt liv!!

Det var altså så til de grader sært, for jeg var nemlig umiddelbart fullstendig klar over hva som var i ferd med å skje fra det øyeblikket det kicket inn, for så at jeg foretok et bevisst valg i hht hvilken umulig opplevelse jeg nå ville kunne oppleve!
Jeg hadde nemlig lest ett eller annet sted at man skulle avstå fra å fly, hvorpå jeg tenkte som så at 'Fuck it! Det får gå som det går, for ikke pokker om jeg lar denne sjansen gå fra meg; Jeg flyr!"
- Og jeg hoppet ut -og opp, og hadde full kontroll hele veien mens jeg boltret meg der oppe i luften, 100% bevisst fra begynnelse til slutt.
Dessverre tok det hele slutt så alt for fort, men non the less, altså.. - WOW!!

Er det noen andre som har opplevd dette?
Antall ord: 167
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: Min første Lucid Dream!!

Innlegg av Terra »

Jeg har tidligere ikke helt skjønt hva Lucid Dreaming er, men da jeg så denne videoen og forklaringen, skjønte jeg at også jeg har hatt dette flere ganger. Det er jammen ganske sprøtt!

https://www.youtube.com/watch?v=BnZSxJ_ ... v&index=14
Antall ord: 46
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: Min første Lucid Dream!!

Innlegg av Morris »

Jeg er ikke så god i engelsk jeg heller, men når jeg slår opp på oversettelsen så betyr jo dette " klar drømt" altså at man husker drømmen i våken tilstand. Det er ikke det samme som å være sann drømt, da får man en beskjed om noe som skal skje og som går i oppfyllelse...
Antall ord: 63

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: Min første Lucid Dream!!

Innlegg av Terra »

Morris skrev: 30 Mar 2023 11:06 Jeg er ikke så god i engelsk jeg heller, men når jeg slår opp på oversettelsen så betyr jo dette " klar drømt" altså at man husker drømmen i våken tilstand. Det er ikke det samme som å være sann drømt, da får man en beskjed om noe som skal skje og som går i oppfyllelse...
Supert Morris, takker! :-)
Antall ord: 73
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Regn
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 181
Startet: 25 Sep 2004 20:01
19
Lokalisering: Oslo
Har takket: 58 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Re: Min første Lucid Dream!!

Innlegg av Regn »

Terra skrev: 30 Mar 2023 15:56
Morris skrev: 30 Mar 2023 11:06 Jeg er ikke så god i engelsk jeg heller, men når jeg slår opp på oversettelsen så betyr jo dette " klar drømt" altså at man husker drømmen i våken tilstand. Det er ikke det samme som å være sann drømt, da får man en beskjed om noe som skal skje og som går i oppfyllelse...
Supert Morris, takker! :-)

Hei 🙂 Det betyr ikke at man husker drømmen i våken tilstand, men at man "våkner" i drømmen, eller altså man blir bevisste inni drømmen. Men var kanskje det du mente også? 🙂 Skjønner at man er i en drøm og kan ofte styre drømmen selv. Jeg har gjort dette noen få ganger som jeg kan huske, og da skjer det omtrent som g.r.y beskriver. Jeg pleier også å fly, og det er kjempegøy 😍 Men "sovner" fort igjen, eller altså drømmen går videre i ubevisst tilstand. Har også opplevd å "våkne" i en vond drøm og ikke komme meg ut av drømmen, eller klare å våkne på ekte. Husker jeg prøvde å grave meg ned i jorda for å våkne, men fikk det ikke til.
Antall ord: 217
In silence fall the skies

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Re: Min første Lucid Dream!!

Innlegg av Asbjørn »

Regn skrev: 02 Apr 2023 09:44 Har også opplevd å "våkne" i en vond drøm og ikke komme meg ut av drømmen, eller klare å våkne på ekte.
Jeg har funnet på følgende :
For endel år siden, hadde jeg en periode med mange slike "våkne drømmer", og da fant jeg en måte å styre avsutning på:
Når jeg drømmer, og så skjønner det er en drøm, ser jeg for meg en "nødstopp" bryter, noe lignende de som er på maskiner ( altså en rød rund knapp).
Denne henger alltid rett foran panna, og jeg kan trykke på den.
Da sender den beskjed til underbevisstheten at "nå må du våkne".
Husker jeg fikk et problem med den nødstoppen, fordi den begynte å gli ut av rekkevidde for hendene, eller at hendene ble lammet på på en eller annen måte.
Det løste jeg ved å aktivere "tankekontroll" på den, slik at bare ved å tenke på den, dukket den opp foran øynene, og når jeg stirret på den i 2 sekunder, så slo den inn. Etterhvert fikset jeg slik at den slo inn også når jeg tenkte på den.
Og det funket, så resultatet er at jeg ikke har hatt behov for den de senere år :)

A
Antall ord: 219

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: Min første Lucid Dream!!

Innlegg av Morris »

Regn skrev: 02 Apr 2023 09:44 Hei Det betyr ikke at man husker drømmen i våken tilstand, men at man "våkner" i drømmen, eller altså man blir bevisste inni drømmen. Men var kanskje det du mente også?
Hvis man våkner i eller av drømmen, så er man jo uansett blitt i våken tilstand, eller hur? Man husker drømmen av at en våkner av den, vanligvis kalles drømmer man våkner av for mareritt. Også kalt NREM - mellom- og dypsøvnfasene skilles ikke dette hormonet ut, noe som muliggjør de fysiske aktivitetene i forbindelse med natteredsel og det å gå i søvne. "Mareritt får deg til å våkne"
https://forskning.no/spor-en-forsker-so ... dem/822880
Antall ord: 130

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Regn
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 181
Startet: 25 Sep 2004 20:01
19
Lokalisering: Oslo
Har takket: 58 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Re: Min første Lucid Dream!!

Innlegg av Regn »

Morris skrev: 02 Apr 2023 16:26
Regn skrev: 02 Apr 2023 09:44 Hei Det betyr ikke at man husker drømmen i våken tilstand, men at man "våkner" i drømmen, eller altså man blir bevisste inni drømmen. Men var kanskje det du mente også?
Hvis man våkner i eller av drømmen, så er man jo uansett blitt i våken tilstand, eller hur? Man husker drømmen av at en våkner av den, vanligvis kalles drømmer man våkner av for mareritt. Også kalt NREM - mellom- og dypsøvnfasene skilles ikke dette hormonet ut, noe som muliggjør de fysiske aktivitetene i forbindelse med natteredsel og det å gå i søvne. "Mareritt får deg til å våkne"
https://forskning.no/spor-en-forsker-so ... dem/822880
Hmm.. tror jeg skjønner hva du mener.. men jeg opplever fenomenet lucid dreaming eller å våkne i drømmen mer som å våkne inne i selve drømmen, som å være i en drømmeverden og forstå at man er det. Fordi jeg våkner jo ikke i virkeligheten, bare inne i drømmen. Jeg opplever det å gå i søvne eller våkne av en drøm som noe helt annet. I lucid dreaming så våkner man jo ikke opp, men man får en utvidet bevissthet inni drømmen, som gjør at man skjønner at man er i en drøm.. hvis det gir mening 🙂 Så jeg opplever det ikke som å være i våken tilstand, men som å forstå at jeg drømmer når jeg er dypt inni drømmen. Som å være i en virtuell realitet.
Antall ord: 282
In silence fall the skies

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: Min første Lucid Dream!!

Innlegg av Morris »

Oiii... men da våkner man jo ikke av drømmen slik du skrev, men drømmer at en selv er med i den, og husker den når en da våkner Det kalles "bevisst drømming" eller "klar drøm" som jeg var inne på først. https://no.wikipedia.org/wiki/Bevisst_dr%C3%B8mming
Antall ord: 58

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Regn
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 181
Startet: 25 Sep 2004 20:01
19
Lokalisering: Oslo
Har takket: 58 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Re: Min første Lucid Dream!!

Innlegg av Regn »

Nettopp 🙂 Er det som kalles lucid dreaming såvidt jeg har forstått 👍
Antall ord: 13
In silence fall the skies

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: Min første Lucid Dream!!

Innlegg av Morris »

Ja, nå ble det visst riktig! Fant også ut at hvis man plages av å drømme om det samme om igjen, så kan man faktisk endre på dette selv ved å skrive den om og øve på hvordan drømmen skal være neste gang... ikke noe for meg. Jeg får sjelden opp noe jeg har drømt.
https://www.kk.no/livstil/du-kan-bestem ... r/67805889
Antall ord: 68

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1406
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 556 ganger

Re: Min første Lucid Dream!!

Innlegg av g.r.y »

Regn skrev: 02 Apr 2023 20:35
Morris skrev: 02 Apr 2023 16:26
Regn skrev: 02 Apr 2023 09:44 Hei Det betyr ikke at man husker drømmen i våken tilstand, men at man "våkner" i drømmen, eller altså man blir bevisste inni drømmen. Men var kanskje det du mente også?
Hvis man våkner i eller av drømmen, så er man jo uansett blitt i våken tilstand, eller hur? Man husker drømmen av at en våkner av den, vanligvis kalles drømmer man våkner av for mareritt. Også kalt NREM - mellom- og dypsøvnfasene skilles ikke dette hormonet ut, noe som muliggjør de fysiske aktivitetene i forbindelse med natteredsel og det å gå i søvne. "Mareritt får deg til å våkne"
https://forskning.no/spor-en-forsker-so ... dem/822880
Hmm.. tror jeg skjønner hva du mener.. men jeg opplever fenomenet lucid dreaming eller å våkne i drømmen mer som å våkne inne i selve drømmen, som å være i en drømmeverden og forstå at man er det. Fordi jeg våkner jo ikke i virkeligheten, bare inne i drømmen. Jeg opplever det å gå i søvne eller våkne av en drøm som noe helt annet. I lucid dreaming så våkner man jo ikke opp, men man får en utvidet bevissthet inni drømmen, som gjør at man skjønner at man er i en drøm.. hvis det gir mening 🙂 Så jeg opplever det ikke som å være i våken tilstand, men som å forstå at jeg drømmer når jeg er dypt inni drømmen. Som å være i en virtuell realitet.

Lucid dreams er en helt spesiell greie som er best beskrevet som en surrealistisk mix av drømmesøvn og våken tilstand.. Det hele koker ned til å bli en så til de grader sær opplevelse at jeg vil tro det er umulig å skjønne hvordan en kan være helt våken samtidig som en befinner seg i en drøm. Denne våkenheten innebar (iallefall for meg) at jeg dermed også hadde full styring over hva jeg skulle foreta meg i dette magiens univers der alt syntes å være mulig. Jeg skjønte iallefall ikke hva i granskauen dette her kunne gå an før jeg selv opplevde det. Men det merkelige er at jeg, til tross for å aldri opplevd noe sånt før, umiddelbart visste hva som skjedde da jeg 'våknet' opp i det drømmelandet! Jeg reagerte umiddelbart med et 'WOOOW! This is it!!!' Og det var bare så ubeskrivelig kult, for i det jeg tok av fra bakken, var det akkurat som om jeg fysisk gjorde det, for jeg kjente hvordan jeg ble båret av luften som om jeg skulle hatt vinger, bare at det hadde jeg selvsagt ikke, da jeg befant meg i min egen menneskelige form.
I mitt tilfelle, sluttet det med at jeg skjønte jeg var i ferd med å våkne, i det jeg akkurat rakk å tenke 'det var da som faen..' -og that's it. Men jeg våknet jo med minnet av den by far kuleste opplevelsen ever :whee

Om en leser igjennom innleggene i denne tråden, ser en jo at det også finnes et sånt blandingstilfelle av drøm og våken tilstand som er 'anything but' det besøket til 'Hogwarts' jeg opplevde. - Altså det som kalles søvnparalyse. Ut i fra det lille jeg har lest meg opp på om emnet, så har altså både lucid dreams og de mareritt på steroider som er beskrevet altså sin forklaring i at det er en eller annen klikk i systemet som fører til et sammensurium av drøm- og våken tilstand. Men hva som ligger til grunn for at en i den ene formen er gitt en ubegrenset bevegelsesfrihet, for å si det sånn, med full styring, og opplevelsen av å få være Supermann (bokstavelig talt), mens en i den andre er hensatt i et rent helvete av en setting fullstendig lammet, har jeg dessverre ingen anelse om. Men det ville unektelig vært interessant å funnet ut, siden man tilsynelatende har et svært så beslektet utgangspunkt som så avstedkommer med to komplette motpoler av noen opplevelser :dontknow
Antall ord: 726
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Regn
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 181
Startet: 25 Sep 2004 20:01
19
Lokalisering: Oslo
Har takket: 58 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Re: Min første Lucid Dream!!

Innlegg av Regn »

Ja, dette er noe av det mest spesielle og kuleste jeg også har opplevd. Første gang jeg husker at jeg hadde en lucid dream, var jeg kanskje mellom 8 og 10 år. Ble bevisst inni drømmen, og kunne gjøre hva jeg ville inni drømmeuniverset. Forrige gang er kanskje 3 år siden, hvor jeg drømte at jeg var i barndomshjemmet mitt. Og inni drømmen så ble jeg plutselig bevisst på at jeg var i en drøm.. og fikk skikkelig wooow- følelse- og sånn " yes, endelig opplever jeg dette igjen", men det varte ikke så lenge. Skulle ønske jeg fikk det til mer og lengre! Virker som det går an å ha ulike grader av luciditet/ våkenhet når man drømmer. Den beskrivelsen g.r.y kom med, er en av de beste jeg har hørt hvertfall, ingen tvil om at dette er et spesielt og virkelig fenomen når det kommer til drømmer og bevissthetstilstand. Og det er nok veldig vanskelig å forstå før man har opplevd det selv.. Vet liksom ikke hva man kan sammenligne det med... En mulig forklaring er at når man drømmer, så er det underbevisstheten man drømmer med, og at når man har en lucid dream, så kobler den daglige bevissheten seg på/ inn i drømmen.. og jo mer man kan skape og forbli "våken" i drømmen, jo større grad av vår høyere bevissthet er koblet på... Bare noen tanker :)

Jeg kan huske lange sekvenser av drømmene mine, som en hel film... uten at det er en lucid dream.. jeg kan huske hva jeg følte og tenkte i drømmen.. men det er fortsatt underbevisstheten min som drømmer på en måte... Når jeg får en lucid dream, så våkner den daglige bevisstheten min opp inni drømmen og bare "shiiit jeg drømmer, dette føles jo mer virkelig enn virkeligheten!"
Antall ord: 335
In silence fall the skies

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1406
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 556 ganger

Re: Min første Lucid Dream!!

Innlegg av g.r.y »

Regn skrev: 28 Sep 2023 01:05 Ja, dette er noe av det mest spesielle og kuleste jeg også har opplevd. Første gang jeg husker at jeg hadde en lucid dream, var jeg kanskje mellom 8 og 10 år. Ble bevisst inni drømmen, og kunne gjøre hva jeg ville inni drømmeuniverset. Forrige gang er kanskje 3 år siden, hvor jeg drømte at jeg var i barndomshjemmet mitt. Og inni drømmen så ble jeg plutselig bevisst på at jeg var i en drøm.. og fikk skikkelig wooow- følelse- og sånn " yes, endelig opplever jeg dette igjen", men det varte ikke så lenge. Skulle ønske jeg fikk det til mer og lengre! Virker som det går an å ha ulike grader av luciditet/ våkenhet når man drømmer. Den beskrivelsen g.r.y kom med, er en av de beste jeg har hørt hvertfall, ingen tvil om at dette er et spesielt og virkelig fenomen når det kommer til drømmer og bevissthetstilstand. Og det er nok veldig vanskelig å forstå før man har opplevd det selv.. Vet liksom ikke hva man kan sammenligne det med... En mulig forklaring er at når man drømmer, så er det underbevisstheten man drømmer med, og at når man har en lucid dream, så kobler den daglige bevissheten seg på/ inn i drømmen.. og jo mer man kan skape og forbli "våken" i drømmen, jo større grad av vår høyere bevissthet er koblet på... Bare noen tanker :)

Jeg kan huske lange sekvenser av drømmene mine, som en hel film... uten at det er en lucid dream.. jeg kan huske hva jeg følte og tenkte i drømmen.. men det er fortsatt underbevisstheten min som drømmer på en måte... Når jeg får en lucid dream, så våkner den daglige bevisstheten min opp inni drømmen og bare "shiiit jeg drømmer, dette føles jo mer virkelig enn virkeligheten!"
Ja, om en har en lucid dream, så VET en det med 100% sikkerhet, rett og slett fordi det ikke er sammenlignbart med noen annen opplevelse :)
Antall ord: 368
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links