Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderForklaring på hvorfor noen ser spøkelser

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.


Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Forklaring på hvorfor noen ser spøkelser

Innlegg av Morris »

Forklaring på hvorfor noen ser spøkelser
Tror du på spøkelser? Hvis det er tilfelle, har du noen gang sett et spøkelse? Hvis svaret er "ja" på begge spørsmålene, da er du ikke alene. Det er faktisk slik, at en rekke spørreundersøkelser fant at de fleste som tror på spøkelser, med en ganske stor prosentandel, påstår å ha sett dem.

Troen på det overnaturlige er gammel. I årtusener har menneskeheten brukt den troen til en kilde av forklaring, og fortsetter å gjøre det den dag i dag. Men selv om mange påstår å ha hatt paranormale opplevelser, har vitenskapen også et og annet å si om dette.

Klikk deg gjennom galleriet for å finne ut hvorfor noen ser spøkelser – i følge vitenskapen.
https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other ... creen=true

Selv ble jeg ikke så veldig imponert over disse forklaringene ovenfor da jeg selv har opplevd at de både opptrer i vår verden som energi, og lar seg filme under visse omstendigheter.
Antall ord: 175

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Re: Forklaring på hvorfor noen ser spøkelser

Innlegg av Asbjørn »

At vitenskapen i dag ikke aksepterer at det kan være "#overnaturlige" fenomen, går gjerne på at man normalt sett ikke kan produsere måleresultater, eller video av de fenomen som oppstår, og dermed ofte kaller opplevelser som "tilfeldigheter", fantasi, hallusinasjoner, osv.
Og det må de få lov til, da de ikke skjønner sammenhengen.
Vi som opplever ting, vet at dette ikke bare er fantasi, eller hallusinasjoner,
Men vi vet og at under visse forhold, som "spooky" omgivelser, og ikke minst infralyd kan påvirke hjernen til å tro det er "noe" tilstede.
Personlig måtte jeg lære om "forenklet" kvantefysikk, og kvantefenomen, før jeg kunne akseptere at det var ting som foregikk utenfor de områder vi kan måle med fysiske måleinstrumenter.
Bla.a. kvantesammenfiltring ( quantum entaglement)
se : https://www.space.com/31933-quantum-ent ... tance.html
eller søk på nettet om disse betegnelsene.

Når jeg lærte om disse fenomen, som vi pr idag har vanskeligheter med å bevise med vanlige måleinstrumenter, ( men vitenskapen går fremover, og det er idag bevist), så kan vi også ha andre fenomen som vi ikke kan forklare med vanlig fysikk.

Jeg har selv opplevet forskjellig, men det som understreker for meg at dette er realitet, er at små barn ( 0 til 2 år), og dyr ( hester, hunder, katter), forandrer oppførsel når jeg har blitt tilkalt fordi man har "rare fenomen", som forstyrrer nattesøvn for barn, og oppførsel til dyr.
Når jeg så er der, og vifter med litt salvierøkelse, sender noen bønner til universet, og gjerne legger igjen noen biter med rosenkvartskrystaller, så forandrer det hele seg, barna sover, og dyra oppfører seg annerledes.
Ikke fortell meg at småbarn ( bebier) og dyr finner ut at "Nå har Asbjørn vært her, så nå er det over", og forandrer oppførsel / sover hele natta.
Og forandringen skjer i løpet av en times tid.

Vi må bare akseptere at vitenskapen - de som ikke forstår dette, leter etter andre forklaringer, og gjerne finner forklaringer som kan gi disse et svar.
Men man trenger ikke ha en xenonlyskaster for å få frem lys,
vi har sola, vi har gammeldagse oljelamper, stearinlys, gassbluss, lyspærer, lysrør, og batteridrevne lommelykter, for å ta noe.
Med andre ord, om man har en forklaring ( sola f.ex) på hvorfor man har lys,
har vi også mange andre forklaringer som OGSÅ stemmer.
Og det er DER vitenskapen kommer til kort, de ser ikke de andre forklaringene.

At noen hallusinerer, noen selv fremkaller grøss, osv , ja selvfølgelig.
Men - det finnes og andre forklaringer som faktisk holder vann, når en ser sammenheng.
For noen år siden hadde jeg et tilfelle, hvor folk satt inne og frøs, og hunden ville ikke opp i 2 etg.
Termometeret på veggen viste 27 grader.
Etter litt "telefonhjelp"; og hjelp fra universet, måtte de åpne altandøra, fordi det plutselig ble for varmt.
Og hunden kom opp i 2 etg, for første gang på månedsvis.
Og denne historien er bare en av mange.

A
Antall ord: 523

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: Forklaring på hvorfor noen ser spøkelser

Innlegg av Morris »

Ja, rapporten fra forskere som ikke kan få noe inn på målingene sine, eller ikke har vært ute for paranormale ting selv, er nok riktig sett fra deres synspunkt - inntil de opplever å ha drømt i våken tilstand!!!
Da jeg for første gang ble var slike ting, trodde jeg det var noen i min krets som hadde adgang til låste dører etc. Så jeg satte opp feller. Et stykke videokamera på overvåkningsmodus ( ingen bevegelige funksjoner i aktivitet, såsom zooming) den ble tilkoblet en video opptaker med 8 timers kassett, den ble startet opp på dagtid da huset normalt skulle være tomt. En bevegelsesalarm ble også satt opp med retning til kamera.
På nesten alle opptak fikk jeg inn merkelige lyder og hule fottrinn lyder. Men spesielt en kassett hvor jeg satte opp bevegelsesalarm, hvor jeg selv utløste den med opptaket på for å konstatere at denne fungerte som den skulle.

Opptaket viste ellers ingen ting, men det var masse lyder av noen som fingret med kameraet, og alarmen ble ikke utløst, jeg hørte at zoomingen gikk, men ingen ting forandret seg på bilde. Så det hørtes tydelig at det var noe der som fysisk ikke var til stede. En forstyrrelse på opptaket la jeg også merke til, den beveget seg fra høyre side av bildet til venstre. Da jeg kjørte opptaket på sakte film ble forstyrrelsen en loddrett regnbue! Siden da har jeg hatt mange merkelige opplevelser i våken tilstand, som at spylevæsken (4l) forsvant fra bilen i løpet av natta, men ikke om dagen og i to netter på rad med låst bil og garasje! Og gulvet var tørt. Det sluttet ved at jeg lot være å tilsette sprit. Jeg sitter med beviser som forskere ikke har muligheter til å forklare på annen måte enn at det er de som opplever slike ting det er noe i veien med. Det var selvfølgelig meg som måtte fylle etter 3X4 l i løpet av 2 døgn, men jeg gjorde det ikke i søvne...
Hva da med denne? https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/2 ... n-paa-film
Har forskerne noen kommentar om denne hendelsen som er konstatert ikke er jukset med?
Sist redigert av Morris på 02 Nov 2022 14:36, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 385

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: Forklaring på hvorfor noen ser spøkelser

Innlegg av Morris »

Amerikansk politi skråsikre: Fanget spøkelse på film

https://www.tv2.no/video/nyhetene/ameri ... lm/846946/
Disse innrømmer hva de er vitne til...
Antall ord: 26

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: Forklaring på hvorfor noen ser spøkelser

Innlegg av Terra »

Tøft gjort! Og all ære til de! ;-)
Antall ord: 8
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: Forklaring på hvorfor noen ser spøkelser

Innlegg av Morris »

Terra skrev: 02 Nov 2022 19:05 Tøft gjort! Og all ære til de! ;-)
Det er i grunnen sjeldent at myndigheter appellerer til å legge ut paranormale saker på internett, så denne syntes jeg at dere her inne burde få med dere. Jeg tror nok at det er mange flere tilfeller av overvåkningskameraer som fanger opp noe, men ikke blir vist frem. Noe kan nok se ut som å være isenesatt, så mange kan nok avveie det som grunn for å ikke legge det ut.
Jeg var inne på en interessant side i går som handlet om lyden av et spøkelse... og med det kom inn på "infralyd" som er lyder mennesker ikke kan høre. Det begynte med en spøkelsesaktig fortelling om ødelagt korde...

Etter den skumle opplevelsen skal Tandy delta i en fektekonkurranse, og må reparere håndtaket på kården som er blitt ødelagt. Han tar med seg kården til laboratoriet og fester bladet til en av arbeidsbenkene. Mens bladet står skrudd fast i benken begynner det å vibrere. Med opplevelsen fra dagen før friskt i minne, skvetter han når han ser hva som skjer med bladet. Men så begynner han å tenke. Hvis bladet vibrerer må det få energi fra et sted; en energi med varierende intensitet med en hastighet som er lik resonansfrekvensen til bladet. Denne typen energi, er vanligvis beskrevet som lyd. Likevel er det helt stille i laboratoriet. Lyd oppfører seg ganske forutsigbart i lange rør, eller i ganger og rom akkurat slik som det avlange laboratoriet.
Tandy eksperimenterer litt med bladet i rommet og konkluderer med at dette må være en stående lavfrekvent lydbølge. En lavfrekvent lydbølge, også kalt infralyd, er lyd som er lavere enn det som kan oppfattes av det menneskelige øre. Vanligvis defineres denne lyden til frekvensområdet mellom 0,1 og 20 Hertz. Lyd som vi derimot kan oppfatte ligger mellom 20 Hertz og 20 kilohertz.
Men hvor kommer denne uhørlige lyden fra og kan den forklare de merkelige opplevelsene i laboratoriet?
Tandy diskuterer den stående lydbølgen med sjefen på arbeidsplassen. Han forteller at de for ikke så lenge siden installerte en ny vifte i luftrensesystemet i enden av rommet. De slår av viften, og ganske riktig, den stående lydbølgen forsvinner. Viften hadde altså gitt ifra seg en lyd på 18 Hertz som ikke var hørbar for arbeiderne i laboratoriet. Etter noen undersøkelser finner Tandy studier fra blant annet NASA som foreslår at infralyd kan påvirke kroppen fysisk, til og med synet. - https://www.nrk.no/viten/xl/lyden-av-et ... 1.13717281

Men selv om slike lavfrekvente lyder også kan påvirke synet, forklarer det altså ikke hvorfor vindusspyletanken var tom morgenen etter at den var blitt fylt opp, for da skulle den rent over morgenen etter da jeg fylte den opp på nytt igjen om det bare skyltes en synsforstyrrelse, så det var det nok heller ikke... Jeg fanget heller ikke opp lydene jeg hørte inne i huset direkte med ørene, for det var det kameraet som gjorde.
Men at det kan skje mange rare ting av noe som ikke helt er like enkelt å oppdage fra tekniske innretninger er nok sant og visst. Så hvis spøkelser skal flytte inn i moderne laboratorier bør de tenke på at de kan miste sin autoritet fra ultralyd...
Antall ord: 572

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Re: Forklaring på hvorfor noen ser spøkelser

Innlegg av Asbjørn »

Det er flott at vitenskapen finner ut hva som kan være årsaken i endel tilfelle,
iallefall når det gjelder direkte fysiske "manifestasjoner".
Det er engang slik at det som skjer rundt oss kan ha mange forskjellige forklaringer.
At man kommer med en forklaring på noen saker, betyr derimot ikke at det ikke også kan finnes andre forklaringer, og spesielt med det #spirituelle, så klarer man ikke å finne vitenskapelige bevis, før man faktisk finner opp måleapparater som også tar for seg kvanteverden, som vi har rundt oss 24/7/365(6).

Ved #healing vil mange kjenne varme fra hendene til en #healer, selv om klientens hudtemperatur er høyere enn temperaturen på hendene til healeren.
Og klienten kan og fortelle hvor handa er hen, men man får ikke indikasjoner på kjente målemetoder, f.ex Infrarødt kamera.
På bildet jeg vedlegger her, har jeg nettopp tatt et slikt bilde, med #IR kamera, slik at jeg ser forskjeller i temperatur, og som en ser, handa er mye varmere enn tastaturet rett under.
Vi ser også litt av skjermen på laptoppen.
Bilde
Slik sett kan man se at ei hand er kaldere enn huden på klienten, men likevel merker klienten varme fra handa. Også på mange cm avstand.
Og det skjer når pasienten f.ex ligger på maven, og ikke ser hvor healeren har handa.

La meg gi et annet eksempel :
Vi er ved et lite vann, hvor det ligger en båt med motor. Vannet er tilnærmet rundt og flere hundre meter bredt.
En person ror over, og oppdager at den andre allerede er kommet dit.
Har han flydd dit ? Båten går så raskt, at han ikke kunne rekke frem ved å gå.
Kansje om han løp det raskeste han kunne ?
Eller sykla han ?
Eller satt på med en bil / buss/lastebil ?

Poenget er at om det ene svaret er gyldig, så kan også andre svar være gyldig.
Man skal ikke avskrive flere muligheter fordi man har fått ett svar.

Forøvrig har jeg opplevet endel "tilfeldigheter" som ikke kan forklares "logisk",
og det er for mange av de.
Så ja, noen ting kan forklares vitenskapelig, og andre ikke.

A
Antall ord: 369

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: Forklaring på hvorfor noen ser spøkelser

Innlegg av Morris »

Ja, flott illustrasjon Asbjørn!
Antall ord: 5

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Re: Forklaring på hvorfor noen ser spøkelser

Innlegg av Asbjørn »

Morris skrev: 03 Nov 2022 20:22 Ja, flott illustrasjon Asbjørn!
Takker, kjøpte meg et slikt kamera som jeg kobler til på mobilen,
nettopp med tanke på forhold som vi ikke ser med det blotte øye.
Kamera ser f.ex varmetap fra hus, osv.

A
Antall ord: 47

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: Forklaring på hvorfor noen ser spøkelser

Innlegg av Morris »

Prøvde å google etter «lyden av fottrinn fra spøkelse fanget opp av videokamera» for å se om andre kan ha opplevd noe lignende. Men finner bare de som hører slike ting «live» - altså noe i likhet med serien «Åndenes makt» på Tv Norge. https://www.nettavisen.no/artikkel/spok ... 95-1494531
Jeg har bare fanget opp lyder via et videokamera som overfører bilde og lyd til en video opptaker, men kun lyder er blitt fanget opp.
På en av videoene hørtes det ut som vi hadde et stort selskap inne på vaskerommet. Det klirret i dekketøy og glass og hørte summing av stemmer som pratet sammen - det var helt sprøtt. Ingen andre har bodd i dette huset, så det er noe uklart hvorfra dette selskapet skulle stamme fra. Byggefeltet er nytt, og det har bare stått skog her forut. Alt det andre mener jeg hører innenfor slekten.
Antall ord: 155

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !