Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Drømmer, NDO & ut av kroppenHvilke drømmer drømmer du?

Forum dedikert til drømmer, ut-av-kroppen opplevelser som Astral projeksjon, Lucide drømmer og nær-døden opplevelser. Herunder også drømmetydning

Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer

Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Hvilke drømmer drømmer du?

Innlegg av Bearchild »

Skal ikke spore av i denne tråden mer, bare si at det er den "dokumentaren" jeg mente. Tilsvarende med megalodon er en egen "dokumentar". NOAA (National Ocean Service) som liksom var de som gikk god for ektheten av dokumentaren og bidro til stans av oljeboring sier selv at det ikke finnes noe bevis for havfruer/ havfolk/ whatever.

Opprett gjerne en egen tråd! ;)

Edit; Unødvendig, tråden finnes allerede. :)
https://www.paran.no/forum/phpbb3/viewt ... it=havfrue
Antall ord: 80
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: Hvilke drømmer drømmer du?

Innlegg av Terra »

Bearchild skrev:Skal ikke spore av i denne tråden mer, bare si at det er den "dokumentaren" jeg mente. Tilsvarende med megalodon er en egen "dokumentar". NOAA (National Ocean Service) som liksom var de som gikk god for ektheten av dokumentaren og bidro til stans av oljeboring sier selv at det ikke finnes noe bevis for havfruer/ havfolk/ whatever.

Opprett gjerne en egen tråd! ;)

Edit; Unødvendig, tråden finnes allerede. :)
https://www.paran.no/forum/phpbb3/viewt ... it=havfrue
Ok, ja, så det var den du mente, ja. Jeg så ikke begynnelsen på programmet, men begynte først å se på litt lenger ut i programmet. Hadde akkurat funnet tråden og limt inn innlegget herfra dit, og så først nå at du hadde skrevet dette, men takk for linken likevel. Det er jo greit å samle alt i samme tråd, ja. Jeg satt der som et nyfrelst, tent lys i går kveld og tenkte at Yes, de finnes, de finnes! :)
Antall ord: 165
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Hvilke drømmer drømmer du?

Innlegg av ludoburgero »

Hva er altså greia med at dere alle drømmer om hus eller deler av dem som går i oppløsning eller trenger oppussing? :) Fascinerende... selv drømte jeg også igår natt at jeg så et fly styrte, og så søkte jeg dekning i en gammel bunkers med noen jeg var med i forsvaret(?) som hadde planlagt at dette flyet skulle styrte. Ganske ekkel stemning i den drømmen også. Det var noe annet om tidsreiser også, eller en slags portal som skulle åpnes. Jeg vet da søren... skulle skrevet det ned straks jeg våknet heller. ;)
Antall ord: 101
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: Hvilke drømmer drømmer du?

Innlegg av Terra »

I drømmetydning står hus for en selv. Et hus har mange rom. Kjelleren viser ofte det vi har fortrengt, det underbevisste osv. De mer creepy tanker og opplevelser.

Husker en gang jeg drømte om et par grønne glass- sko. Da fikk jeg forklart av en klok dame at dette symboliserte mitt hjertechakra som man gjerne symboliserer med grønn farge. Og det stemte jo godt på meg og den drømmen. Det var noe som lå meg om hjertet og tankene som gjaldt i den drømmen med de grønne glass-skoene.
Antall ord: 97
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Vortex
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 108
Startet: 07 Mar 2011 22:22
13
Har takket: 40 ganger
Blitt takket: 52 ganger

Re: Hvilke drømmer drømmer du?

Innlegg av Vortex »

Dette høres helt sikkert dumt ut, men hvorfor er vi ikke i stand til å være klar over at at vi drømmer, når vi faktisk drømmer? Hvorfor tenker jeg ikke på å klype meg selv i armen når jeg drømmer.
Antall ord: 45
Spør de gamle til råds og de unge etter hjelp.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Hvilke drømmer drømmer du?

Innlegg av Bearchild »

Vortex skrev:Dette høres helt sikkert dumt ut, men hvorfor er vi ikke i stand til å være klar over at at vi drømmer, når vi faktisk drømmer? Hvorfor tenker jeg ikke på å klype meg selv i armen når jeg drømmer.
Det varierer nok. Både individuelt men også hvor i søvnfasen man er. :)
Det hender rett som det er at jeg vet at jeg drømmer. Da som regel like før jeg våkner. Og helst når det er gode drømmer.. :P
Å klare å lese i drømmer derimot er vanskelig. Mener å ha hørt at de færreste klarer dette, både å lese og å bruke telefon enten til å ringe eller tekste (skrive) med. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har forsøkt å taste inn telefonnummer når jeg drømmer men det blir jo bare rot. Jeg vet jeg klarer å lese enstavelsesord, f.eks skilt eller veinummer, men bøker, brev og sånne ting blir bare masse bokstaver som flyter sammen.
Antall ord: 175
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Re: Hvilke drømmer drømmer du?

Innlegg av Svartepus »

Vortex skrev:Dette høres helt sikkert dumt ut, men hvorfor er vi ikke i stand til å være klar over at at vi drømmer, når vi faktisk drømmer? Hvorfor tenker jeg ikke på å klype meg selv i armen når jeg drømmer.
Jeg er ofte klar over at jeg drømmer mens jeg drømmer! Noen ganger blir jeg så klar over det at jeg styrer hele drømmen selv, men da bruker jeg tydeligvis diverse hjernebølger så mye at jeg våkner ganske kjapt. Sånne lucide drømmer er egentlig veldig morsomme den korte tiden de varer. Man kan jo gjøre alt man vil. Jeg har faktisk et par ganger kløpet meg i armen i drømme men jeg kjenner smerte i drømme også ;)
Noen ganger hender det at en drøm tar så av og det hender så mye rart at jeg tenker "dette må jo være en drøm", og så våkner jeg. Det har også hendt at jeg er i en ulykke, blir skadd eller opplever noe ekkelt/skummelt, og finner trøst i at dette er jo så ille at det må være en drøm, og så lar jeg meg bare flyte med. Det føles veldig trygt og godt. Spesielt om man drømmer om en ulykke eller noe der man holder på å dø.

Når det gjelder lesing i drømme blir det oftest mest rot og bokstavene og ordene har en tendens til å endre seg, men av og til kan jeg lese lengre tekster i drømme. Skriving er verre.
Antall ord: 272
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Vortex
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 108
Startet: 07 Mar 2011 22:22
13
Har takket: 40 ganger
Blitt takket: 52 ganger

Re: Hvilke drømmer drømmer du?

Innlegg av Vortex »

Jeg vet ikke helt hva dere mener med å lese i drømmer, men ja jeg skulle vel ønske at jeg klarte å " styre" drømmene til en viss grad, men når man helt uvitende traller i vei i drømmeland så blir det vanskelig. :)

Jeg glemmer drømmene forholdsvis fort, mens andre drømmer kan jeg huske i ukesvis. Det artige er at jeg fortsatt husker et mareritt jeg hadde som spedunge. Da lå jeg i en sånn barneseng med rangle med figurer tversover senga over meg. En av de figurene var et lite ekorn i messing som jeg antageligvis ble veldig facinert av, at jeg hadde mareritt av at denne løp etter meg i en skog. Jeg hadde ikke lært meg å gå ennå, men løp gjorde jeg i drømmen. Og dette lille ekornet på rangla var ikke like liten i drømmen, men på størrelse med trærne. Husker det som det skulle vært i går, selv om det er en god del år siden for å si det sånn. :)

Drømmer er snodige greier. :krykke
Antall ord: 184
Spør de gamle til råds og de unge etter hjelp.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Hvilke drømmer drømmer du?

Innlegg av ludoburgero »

Jeg kan ikke få foreslått det nok: Se filmen "Waking Life"!
Det er mange som ikke var helt begeistret for den, men jeg ble bergtatt første gang.

Animasjonsfilm (rotoscope) som handler om nettopp lucide drømmer og/eller døden.
Litt åpent for tolkning akkurat det der. Men her nevnes "alarmklokke-og-hvordan-den-er-uleselig".
Et gjennomgående tema for hva som skjer i disse drømmene, samtidig er det en rekke fascinerende men kanskje nå (filmen er fra 2001) litt mer "aksepterte og dermed ikke så tankevekkende heller" filosofiske utsagn og intervjuer jeg synes har mye i seg. Denne filmen omhandler noe av det jeg elsker mest med dette livet; vår andre virkelighet, drømmene.
Antall ord: 120
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1406
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 556 ganger

Re: Hvilke drømmer drømmer du?

Innlegg av g.r.y »

Når det snakkes om drømmer hvis 'handling' er direkte relatert til ens virkelige liv, er de enten knyttet til en sterk opplevelse i nå-tiden eller noe fremtidsrelatert. -Jeg, derimot, later til å ha fått et hang-up i fortiden istedet.

Den ene gjengangeren er huset jeg vokste opp i. Jeg var sterkt i mot at dette ble solgt da jeg var et par og tyve år. Dette har dukket opp i tankene med ditto vedmod med gjevne mellomrom, så det er langt fra noe fortrengt issue dette her. Men det er jo gått rimelig lang tid, og tiden leger jo som kjent alle sår, så det er jo ikke sånn å forstå at dette ligger der å forsurer hverdagen.
Jeg skal ikke si at det ikke har dukket opp som mitt bosted i en og annen drøm oppgjennom, men ikke sånn at jeg har bitt meg noe merke i det. -Men så, for sånn +/- et par år siden, begynte det å dukke opp, og hyppigheten har økt frem til i dag. Disse drømmene er nærmest utelukkende at huset er solgt (til min fortvilelse), og at jeg/vi liksom bor der på 'lånt tid' på en måte..
Alternativet i så måte, er at mine barndomsvenner fra huset på andre siden gaten dukker opp i handlingen. Det er da sommerferie, og jeg håper da veldig å få til et gjensyn med disse. Dette kan imidlertid ikke utelukkes å være relatert noe underliggende savn etter det gamle gode fellesskapet.

Den andre gjengangeren, dreier seg om arbeidsplassen min fra årene jeg drev en hudterapisalong. Det var ingen dramatikk knyttet til avviklingen; Leiekontrakten på 8 år var kommet til veis ende, og ville ikke kunne bli fornyet da eieren av lokalet, den lokale banken, skulle utvide, og benytte de selv. Etter å ha vurdert frem & tilbake, landet jeg ved at jeg solgte utstyr & kundelister, for å kunne få en normal arbeidsmengde igjen etter så mange år med et ansvar som innebar at en bla.a tidvis enorme arbeidsmengder & aldri kunne ta tankene helt vekk fra jobben.
Dette var så langt tilbake som i utgangen av 2005, og jeg har levd i fred & fordraglighet med min beslutning. Konklusjonen var stolt over det jeg hadde fått til, -at jeg hadde 'klart det', - derav utfordringen som dette innebærer, og har av den grunn heller ikke vært fristet til å gjenta successen, for å si det slik.
Men så dukker altså denne gamle jobben opp i drømmene. -Bare at i drømmeland, så er jeg liksom bare så lei, og/eller sliten av hele greia, og det hele domineres av en slags følelse av selvforakt for at jeg brått bare 'driter' i å dra på jobben, ev. ankommer mange timer etter åpningstid. Jeg husker aldri hviordan avtaleboken ser ut, men der & da, gir jeg liksom bare blaffen i at kunder dukker opp til stengt dør. Denne drømmen pleier å avstedkomme kort tid før jeg våkner, og det siste jeg husker, er en slags noia over at jeg skulle vært på jobben, men ikke orket å komme meg opp & av gårde på morgnen. På dette tidspunktet er jeg såpass nær våken at jeg er forvirret mht det med at jeg jobber der.. -Dette scenarioet er liksom helt skrudd!

Sum-a-summarum, lurer jeg bare noe innmari på hva i himmelens navn er dette her for noe tull!?.. Hva i himmelens navn kan være poenget med dette hyppig gjentatte drømme-røret hvor scenen er sånn plassert i en forlengst forsonet fortid!?.. :dontknow
Antall ord: 603
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: Hvilke drømmer drømmer du?

Innlegg av Terra »

Gry, jeg vet ikke, men når jeg leser det du drømmer om så tenker jeg at du skulle videre, at det ikke var dette du skulle jobbe med. En slags indre beskjed? I drømmer altså. At det ikke var dette du skulle bruke livet ditt til, men at det er noe mer der ute for deg. Noe annet der du får brukt mer av deg selv og dine talenter på en måte hvis du skjønner? :)
Mulig jeg er helt på jordet nå men poster de tankene jeg fikk når jeg leste innlegget ditt ;)
Antall ord: 100
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1406
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 556 ganger

Re: Hvilke drømmer drømmer du?

Innlegg av g.r.y »

Terra skrev:Gry, jeg vet ikke, men når jeg leser det du drømmer om så tenker jeg at du skulle videre, at det ikke var dette du skulle jobbe med. En slags indre beskjed? I drømmer altså. At det ikke var dette du skulle bruke livet ditt til, men at det er noe mer der ute for deg. Noe annet der du får brukt mer av deg selv og dine talenter på en måte hvis du skjønner? :)
Mulig jeg er helt på jordet nå men poster de tankene jeg fikk når jeg leste innlegget ditt ;)
Det er jo spot on det! Det som imidlertid er litt rart i så måte, er at drømme-verdnen skal drive å gnåle om noe jeg har vært fullstendig klar over i årevis..(?) Hvorfor kjøre på med dette non-stop maset for å fortelle meg noe jeg allerede vet, liksom, istedet for å bruke tiden på noe langt mer matnyttig, for å si det sånn (he, he).
Antall ord: 171
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Re: Hvilke drømmer drømmer du?

Innlegg av Asbjørn »

g.r.y skrev:
Terra skrev:Gry, jeg vet ikke, men når jeg leser det du drømmer om så tenker jeg at du skulle videre, at det ikke var dette du skulle jobbe med. En slags indre beskjed? I drømmer altså. At det ikke var dette du skulle bruke livet ditt til, men at det er noe mer der ute for deg. Noe annet der du får brukt mer av deg selv og dine talenter på en måte hvis du skjønner? :)
Mulig jeg er helt på jordet nå men poster de tankene jeg fikk når jeg leste innlegget ditt ;)
Det er jo spot on det! Det som imidlertid er litt rart i så måte, er at drømme-verdnen skal drive å gnåle om noe jeg har vært fullstendig klar over i årevis..(?) Hvorfor kjøre på med dette non-stop maset for å fortelle meg noe jeg allerede vet, liksom, istedet for å bruke tiden på noe langt mer matnyttig, for å si det sånn (he, he).
heh, klart de gnåler når du ikke får ut fingern... ;)
Med andre ord, det er på tide å komme seg videre, - hvor nå det er ;)

A
Antall ord: 203

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Vortex
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 108
Startet: 07 Mar 2011 22:22
13
Har takket: 40 ganger
Blitt takket: 52 ganger

Re: Hvilke drømmer drømmer du?

Innlegg av Vortex »

Jeg har et par spørsmål. Smerte og ut av kroppen opplevelse i en drøm, hva kan det bety?
Jeg har har aldri følt noen av delene i en drøm før, men nå har jeg altså opplevd å kjenne på begge delene i en og samme drøm.
Antall ord: 52
Spør de gamle til råds og de unge etter hjelp.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Re: Hvilke drømmer drømmer du?

Innlegg av Asbjørn »

Hadde en litt spesiell drøm i natt.
Jeg var i spredt bebygd landskap, (på landet)..
Av en eller annen grunn gikk jeg med slirekniv, noe jeg aldri gjør.
Så dukket det opp en bjørn, som var lettere skadet, et gevir fra en kronhjort hang fast i sida på bjørnen.
Slike vi finner på hytteveggen.
På en eller annen måte fikk jeg fjernet dette fra bjørnen, som så lusket avsted.
Merkelig drøm, lurer på om det er en mening i den, eller bare fantasi...

A
Antall ord: 91

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links