Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynAbort av embryo med Downs syndrom.

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - Abort av embryo med Downs syndrom.

Innlegg av armageddon »

camillah skrev:Hva hver og enkelt person bestemmer seg for iht abort eller ikke, er opp til hver enkelt person. Ikke samfunnet som skal bestemme det. Samfunnet vet jo ikke hva grunnen til at noen velger abort eller ikke er, og bør heller ikke legge føringer på rett og galt i en sånn situasjon.

Tema bør komme opp, men folk må respektere hvorfor noen velger abort og andre ikke..
Det som provoserer meg mest med sånne temaer er at noen personer legger føringer på hva som er greit og ikke greit, andre hyler ut mord og div ord mot personer som tar abort uten å vite hva grunnen deres er for det valget.
Jeg tror ikke de som velger og tar abort syns det er et enkelt valg, og jeg mener de får ta valget sitt i fred og ro uten å bli dømt av de som skriker høyest i samfunnet.
Jeg mener at det er kvinnens rett å ha det siste ordet, men at det er styresmaktene som legger føringen for valget. Hvorfor er det et gap i mellom utbetalingsstørrelsene til fødende fra NAV? En enslig mor uten; tidligere barn, fast jobb, bopel og samboer får ca. trettifem tusen, mens en mor med; barn fra før, fast jobb, bopel og samboer får firehundreogfemti tusen.
Antall ord: 227

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - Abort av embryo med Downs syndrom.

Innlegg av armageddon »

Det er bra at man tar tak i dette, fordi det er en stor forskjell på å ta vekk ett embryo for en privatperson, kontra å innføre "sortering" fra det offentlige sin side.
Dersom det offentlige skal styre og bestemme, er vi snart tilbake til "den ariske rase" - som nazismen foretrakk.

Og om det ikke har vært "religionskriger" før, vil det iallfall bli det når folk fra andre raser er "utreningsobjekter" . . .

Denslags tendenser er det motsatte av "integrering".

Det er tusenvis av grunner hvorfor privatpersoner tar slike valg, og personlig mener jeg at man innen visse grenser skal kunne ta slike valg, grenser da med tanke på hvor langt embryoet er på vei, osv.
Grunnen til at jeg sitter med den mening er at åndelig sett tror jeg ikke at sjela/ånden tar bolig i kroppen før mange livsoppeholdende funksjoner er på plass.
At sjela besøker kroppen innimellom, er en ting, men jeg tror ikke den tar fast bolig i kroppen før kroppen er blitt minst etpar måneder etter fødsel.
Og jeg tror ikke "full binding" mellom kropp og sjel skjer før i 3-4 års alder.
Derfor har små barn ganske åpen åndelig forbindelse, og har "fantasivenner", og ser tydeligvis også andre ånder...
Men det er en stooor forskjell på å la privatpersoner ta slike valg, kontra det å la det offentlige styre og stelle....

A[/quote]


Hva bygger du troen din på en tidsbestemt sjelens/åndens "binding" til kroppen, Asbjørn?
Antall ord: 249

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- - - - - Abort av embryo med Downs syndrom.

Innlegg av Lilja »

armageddon skrev: Uriktige framstillinger for å fremme egen sak? Alvorlig talt; hvilken sak? Selvsagt visste jeg at svangerskapet regnes fra siste menstruasjonsdag, men det er det de færreste som vet.
Feil, dette er allmennkunnskap.
Jeg anviste til tolvte uke fra befruktningsøyeblikket fordi det var det diskusjonen dreide seg om; altså om når embryo skal regnes for verdig å kalles et liv med sjel.
Abortgrensa på tolv uker regnes ikke fra befruktning, men fra første dag i siste menstruasjon. Var det ikke det diskusjonen dreide seg om?
Antall ord: 88

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

- - - Abort av embryo med Downs syndrom.

Innlegg av Asbjørn »

armageddon skrev:Hva bygger du troen din på en tidsbestemt sjelens/åndens "binding" til kroppen, Asbjørn?
En kombinasjon av ting jeg har lest fremigjennom tidene, har ført til at jeg har den troen.

Men å finne referanser, er desverre umulig, uten omfattende søk på google. Og det har jeg ikke tid til....

Men du står fritt til å søke selv, om akkurat dette, og finner du noe, må du gjerne legge det inn her.

A
Antall ord: 78

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - - - - - Abort av embryo med Downs syndrom.

Innlegg av armageddon »

Lilja skrev:
armageddon skrev: Uriktige framstillinger for å fremme egen sak? Alvorlig talt; hvilken sak? Selvsagt visste jeg at svangerskapet regnes fra siste menstruasjonsdag, men det er det de færreste som vet.
Feil, dette er allmennkunnskap.
Jeg anviste til tolvte uke fra befruktningsøyeblikket fordi det var det diskusjonen dreide seg om; altså om når embryo skal regnes for verdig å kalles et liv med sjel.
Abortgrensa på tolv uker regnes ikke fra befruktning, men fra første dag i siste menstruasjon. Var det ikke det diskusjonen dreide seg om?


At det er allmennkunnskap har jeg bare ditt ord på, men la gå jeg gir meg på den. Når det gjelder min plansje over utvikling av embryo fra første til tolvte uke så gjaldt det fra befruktningsøyeblikket og slikt sett kunne jeg avsluttet med tiende uke for at det skulle blitt helt rett. men det var ikke bevisst "uriktig framstilling for å fremme min sak" som du antyder. Jeg har ingen sak å fremme, kun interessert i å belyse et problem.
Antall ord: 171

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - - - Abort av embryo med Downs syndrom.

Innlegg av armageddon »

Asbjørn skrev:
armageddon skrev:Hva bygger du troen din på en tidsbestemt sjelens/åndens "binding" til kroppen, Asbjørn?
En kombinasjon av ting jeg har lest fremigjennom tidene, har ført til at jeg har den troen.

Men å finne referanser, er desverre umulig, uten omfattende søk på google. Og det har jeg ikke tid til....

Men du står fritt til å søke selv, om akkurat dette, og finner du noe, må du gjerne legge det inn her.

A

Nei, bry deg ikke med å finne referanser. Jeg ønsket bare innsikt i det som får deg til å tro at det finnes en tidsbestemt sjelens binding til kroppen. Jeg tror det skjer i befruktningsøyeblikket, men noe klart svar får man vel ikke uten å spørre Skaperen.
Antall ord: 129

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- Abort av embryo med Downs syndrom.

Innlegg av armageddon »

Høie trekker tilbake forslaget om legers reservasjonsmulighet i abortspørsmålet og regjeringen kan trekke et lettelsessukk som sannsynligvis høres ut som et dødssukk for Krf`s abortpolitikk. Når ikke en gang en reservasjonsrett for leger kan lovfestes er det spikeren i kisten for alle dem innen helsevesenet som hadde håpet å få hjelp i sine samvittighetskvaler. Disse, som står og ser på et abortert foster, kaldt og dødt, der det ligger på benken ved siden av et foster i kuvøse som er født for tidlig, og som det brukes tid, krefter og ikke minst penger på å holde i livet, disse, har i dag mistet all tro på at det de holder på med er til det gode. Jeg føler skam, skam på menneskehetens vegne.
Antall ord: 134

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- - Abort av embryo med Downs syndrom.

Innlegg av Lilja »

armageddon skrev:Høie trekker tilbake forslaget om legers reservasjonsmulighet i abortspørsmålet og regjeringen kan trekke et lettelsessukk som sannsynligvis høres ut som et dødssukk for Krf`s abortpolitikk. Når ikke en gang en reservasjonsrett for leger kan lovfestes er det spikeren i kisten for alle dem innen helsevesenet som hadde håpet å få hjelp i sine samvittighetskvaler. Disse, som står og ser på et abortert foster, kaldt og dødt, der det ligger på benken ved siden av et foster i kuvøse som er født for tidlig, og som det brukes tid, krefter og ikke minst penger på å holde i livet, disse, har i dag mistet all tro på at det de holder på med er til det gode. Jeg føler skam, skam på menneskehetens vegne.
:roll:
Jeg kan berolige deg med at aborterte fostre ikke oppbevares sammen med for tidlig fødte, altså!

Jeg syns det er kjempeflott at regjeringen tok til fornuft i denne saken. Når man velger å jobbe i helsevesenet, vet man hva det innebærer, og man kan ikke forvente at et helt samfunn skal føye seg etter ens personlige overbevisning.
Antall ord: 196

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - - Abort av embryo med Downs syndrom.

Innlegg av armageddon »

Lilja skrev:
armageddon skrev:Høie trekker tilbake forslaget om legers reservasjonsmulighet i abortspørsmålet og regjeringen kan trekke et lettelsessukk som sannsynligvis høres ut som et dødssukk for Krf`s abortpolitikk. Når ikke en gang en reservasjonsrett for leger kan lovfestes er det spikeren i kisten for alle dem innen helsevesenet som hadde håpet å få hjelp i sine samvittighetskvaler. Disse, som står og ser på et abortert foster, kaldt og dødt, der det ligger på benken ved siden av et foster i kuvøse som er født for tidlig, og som det brukes tid, krefter og ikke minst penger på å holde i livet, disse, har i dag mistet all tro på at det de holder på med er til det gode. Jeg føler skam, skam på menneskehetens vegne.
:roll:
Jeg kan berolige deg med at aborterte fostre ikke oppbevares sammen med for tidlig fødte, altså!

Jeg syns det er kjempeflott at regjeringen tok til fornuft i denne saken. Når man velger å jobbe i helsevesenet, vet man hva det innebærer, og man kan ikke forvente at et helt samfunn skal føye seg etter ens personlige overbevisning.
Du har rett. Søppelsekken stod i et annet rom. Beklager utydeligheten.

Jâgerstâtter ble halshugget av nazistene fordi han nektet å gå inn i hæren. Et helt samfunn nektet å føye seg etter hans personlige overbevisning.
Antall ord: 236

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- - - - Abort av embryo med Downs syndrom.

Innlegg av Lilja »

armageddon skrev: Jâgerstâtter ble halshugget av nazistene fordi han nektet å gå inn i hæren. Et helt samfunn nektet å føye seg etter hans personlige overbevisning.
Jammen flaks at halshugging ikke er så utbredt heromkring!
Alvorlig talt, det er ingen som straffes for å velge å ikke gå inn helsevesenet fordi det strider mot hans personlige overbevisning.

Dersom sammenligningen din skal ha noe som helst for seg, må du i det minste trekke fram noen som faktisk vervet seg i hæren, for deretter å nekte å utføre de oppgaver man på forhånd visste var en del av instruksen.

Jeg vet ikke hvordan det er i ditt yrke, men i min jobb har jeg en stillingsinstruks å forholde meg til. Dersom jeg nekter å forholde meg til gitte instrukser risikerer jeg oppsigelse. Jeg kan ikke velge bort enkelte oppgaver fordi jeg ikke vil. Da må jeg heller finne meg en annen jobb.
Antall ord: 150

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Fero
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 184
Startet: 24 Sep 2013 01:48
10
Lokalisering: Skottland
Har takket: 27 ganger
Blitt takket: 95 ganger

- Abort av embryo med Downs syndrom.

Innlegg av Fero »

Nå er det vel ikke akkurat slik at man aborterer foster etter uke 24 sånn uten videre (da er det ikke på grunn av downs), så å sammenlikne dem med for tidlig fødte blir litt rart.

Men at folk har forskjellige meninger rundt dette er jo naturlig.
Antall ord: 48
“The mind is its own place, and in itself can make a heaven of hell, a hell of heaven..”
― John Milton, Paradise Lost

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3244
Startet: 05 Sep 2004 20:51
19
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Rogaland,
Har takket: 11 ganger
Blitt takket: 8 ganger

- Abort av embryo med Downs syndrom.

Innlegg av Dj_Devil »

Har ett enkelt svar på denne problematikken.


INGEN har retten til å døme noen.

Ikke mammen som velger å ta abort.
Ikke mammen som velger å beholde.

Dette er ett enkelt menneskets valg.
Dette er ett enkelt menneskets liv.

La dem selv få velge om dem vil ha ett barn som kan\kan ikke gi problemer ut livet.


La DEM ta det valget.
Verken du. meg. andre. staten. kirken. legen. venner har retten til å døme noen utifra deres valg.
Antall ord: 78
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- Abort av embryo med Downs syndrom.

Innlegg av armageddon »

Hvem dømmer, Devil?

Kvinnen har selvfølgelig rett til selv å bestemme over egen kropp. Jeg etterlyser myndighetenes og kirkens ansvar i forhold til at det framprovoseres femten tusen aborter i året. Hvor mange av disse kunne vært unngått hvis ikke dem som sitter med makt til å forhindre det hadde vært så fordømt lunken. Hvor mye kunne ikke vært gjort for den enslige moren, uten fast jobb, fast bopel eller fast følge? Hun mottar trettifem tusen om hun føder barnet, mens en annen som er bedre stilt kan motta firehundreogfemtitusen. Hvor er rettferdigheten om det ikke er bevisst økonomisk tenkning bak? Det er liv det her er tale om og ikke dødt kjøtt utgått på dato.

Når jeg trekker fram for tidlig fødte barn som det er cirka tre tusen av i året, og ser hva penger og tid sykehusene legger i arbeidet for å holde liv i dem, da blir kontrasten så stor til det døde fosteret i søppelsekken i rommet ved siden av at det opprører meg. Det er ikke orden her, det er kaos. Jeg er bekymret for hva det gjør med helsevesenet dette kaos. Ingen skal fortelle meg at det går upåaktet hen, men det er umulig å si hvilke konsekvenser det får for oss på lengre sikt. Depresjon og psykisk ubalanse?
Antall ord: 233

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links