Drømmer, NDO & ut av kroppenHvilke drømmer drømmer du?

Forum dedikert til drømmer, ut-av-kroppen opplevelser som Astral projeksjon, Lucide drømmer og nær-døden opplevelser. Herunder også drømmetydning

Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer

Bruker avatar
Sataci
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 09 Jul 2005 01:19
19
Har takket: 9 ganger
Blitt takket: 41 ganger

- Hvilke drømmer drømmer du?

Innlegg av Sataci »

Vel, det med katastrofe og hvorvidt det betyr sykdom eller ei, må tolkes i drømmen som helhet, og hva slags katastrofe det er snakk på. Det blir litt feil å si at det ikke betyr dette, da det for andre har nettopp denne betydningen. Og det er nevnt flere steder, så jeg velger å tro det ligger noe i det.
Som du selv sier så er drømmer om vann følelsesladet, og det kan jo være noe så enkelt som at kroppen selv forsøker å varsle om fremtidige helseproblemer ved å sette i gang drømmer som virker overveldende for å poengtere at man må ta det litt mer med ro. Forebyggende m.a.o.

En ting jeg gjerne skulle ha visst, er hvordan man har kommet frem til at drømmesymboler har sine ulike betydninger? Det er jo ikke akkurat sånn at det er helt svart/hvitt, der f.eks. død betyr død osv. Så hvordan resonnerte man seg frem til at det f.eks. betyr forandring?
Antall ord: 170
Carpe Noctem! :[

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Sælbuvotten
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 01 Jan 2013 21:56
11
Kjønn (valgfri): Jinte
Lokalisering: Oppland
Har takket: 2 ganger
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av Sælbuvotten »

For meg kan alle de nevnte betydninger stemme. Jeg har drømt om urolig vann i forbindelse med forvarsel om sykdom/død, som også kan knyttes til sterke emosjonelle følelser vedrørende dette. Men det kan også stemme at det har vært symboler på livskriser etc., som har tvunget meg til å ta en helomvending i livet. I forhold til Freud sine tolkninger av drømmesymboler, er de kanskje retningsgivende i drømmetydning. De er laget på grunnlag av hans eget arbeid med egne drømmer, og på grunnlag av hans eget arbeid innenfor psykologien. Jeg tror at man bør bruke de retningsgivende symbolene i kombinasjon med egne erfaringer, og/eller intuisjonen. Forskjellen på mine vanndrømmer- tidligere og nå, er at det ikke lenger er meg i vannet, men vi,- at det muligens peker mer i retning av det kollektive, men dette er helt nytt for meg, så jeg vet ikke.
Antall ord: 155

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 07 Okt 2011 13:21
13
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

Innlegg av jeditrond »

Jeg husker faktisk drømmen fra i natt, ihvertfall deler av den. Lite i den som kan relateres til hendelser i hverdagen i går :)

Kort fortalt er jeg i et rom med flere personer, uvisst hvilket kjønn, muligens bare menn. Jeg har på meg militæruniform, men tar den av meg og tar på en kjeledress som er gulhvit med et Ghostbustersmerke på venstre arm. Det med ghostbusters var visst det viktigste i drømmen tror jeg fordi jeg ble ferdig med militærtjenesten for snart 19 år siden og neste år er det da 20 år siden jeg dimmiterte :D Det bør tilføyes at jeg har så smått begynt med husrens, begynte i slutten av oktober i fjor, men har ikke gjort det til noe business ennå og har bare renset hos familie/venner og en noe urolig skog ved siden av huset til noen i familien. Vet at jeg på sikt skal hjelpe både her og der, men "sanndrømmer" pleier sjelden å være så tydelige på yrkesvei fremover? :)

Faktisk så "uniformen" omtrent sånn ut, dog uten fangstutstyr, men merket på venstre arm mindre og nærmere skulderen;
Image
Antall ord: 196
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Innlegg av Bearchild »

Våknet akkurat av en horribel drøm.. er fortsatt litt småkvalm etter opplevelsen og får ikke sove mer. Ihvertfall ikke med det første.

Jeg ble akkurat skutt. 2 ganger,- en gang i hodet og en gang i magen. Forløpet var noe eksen hadde stilt i stand, og det var litt mafiapreg over hele greia. Jeg tror jeg skjøt han ene som skjøt meg en gang i mellom mine to treff.

Uansett, dette var på bursdagen min og derfor var veldig mange av venner og familie på plass. Og siden jeg forstod at utfallet av skuddvekslingen var dødelig begynte jeg med en farvel-runde. Helvetes makabert!
Prøvde å holde motet oppe,- være sterk og smile, ikke vise frykt eller smerte mens hver og en fikk sine tildelte ord. Rett fra hjerterota selvsagt, men tiden var knapp. Jeg ga også alle mulgheten til å "ordne opp" dersom de mente de hadde noe usagt, noe de ville angre på at de aldri fikk sagt. Det var èn som benyttet seg av tilbudet, alle andre bare snufset og gråt.

Det varme blodet rant nedover tinningen og fra magen, saktere etterhvert som minuttene gikk. Det var ikke veldig vondt, men jeg beveget meg minst mulig for å spare blodstrømmen så lenge som mulig. Samtidig som at blodet forsvant rant også "livet" ut.. følelsen av svimmelhet, blodet som bruset tregere og tregere mens lukten av krutt og varmt blod og redde mennesker overdøvet frykten.

Jeg sparte samtalen med min datter til sist. Vi gikk for oss selv, noen støttet meg på vegen og valgte en trapp med muligheten for å sitte med utsikt til sjøen. Datteren min setter seg ned, må holde seg selv tilbake for å ikke hjelpe meg. Jeg blir raskt svakere og er redd jeg har ventet for lenge med å snakke med henne, og jeg prater i ett kjør.
Later som "ingenting". I det jeg setter meg/ segner sammen på trappetrinnet tømmer kroppen seg, og jeg fleiper det halvveis bort med at jeg ikke vet om det er blod eller noe annet som renner nedover beina mine. Samtidig som jeg forklarer henne at det er helt normalt at "alt" renner ut av seg selv når man dør.

Jeg våkner rett etter at jeg har gitt henne lommeboka mi med bilder og smårusk,- det eneste jeg har for hånden der og da.. og jeg tror jeg rakk å gi henne koden til bankkortet med beskjed om å skyndte seg å tømme kontoen. :mrgreen:

Jeg våkner med litt panikk. Kjenner at kroppen ikke lystrer, og vissheten om at noe grusomt har skjedd.. det fæle øyeblikket rett før man skjønner at det bare var en drøm.

Skikkelig livaktig og skremmel drøm. :(
Ikke noe "eventyr" eller usannsynlige greier som gjerne redder meg når jeg ikke er sikker på om jeg drømmer eller ikke. Når den rosa enhjørningen eller romskipene kommer vet jeg at jeg kan sove videre uten å stresse.
Men er drømmen ute og borte, så da prøver jeg å sove en liten time til! :p
Antall ord: 525
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.

http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Jul 2006 23:30
18
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

Innlegg av Lilja »

Wow... Den var heavy, Bear!

Du vet følelsen av at det ligger en tanke og lurer baki hodet som man ikke klarer å få tak i?
Den følelsen har jeg nå. Og hadde jeg klart å gripe tak i den tanken, er jeg sikker på at jeg kunne sagt noe skikkelig klokt om drømmen din... :roll:
Antall ord: 56

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
19

- - Hvilke drømmer drømmer du?

Innlegg av Bearchild »

Lilja skrev:Wow... Den var heavy, Bear!

Du vet følelsen av at det ligger en tanke og lurer baki hodet som man ikke klarer å få tak i?
Den følelsen har jeg nå. Og hadde jeg klart å gripe tak i den tanken, er jeg sikker på at jeg kunne sagt noe skikkelig klokt om drømmen din... :roll:
Jeg hadde i grunn den følelsen før jeg satte meg til å skrive. Men jeg var så rystet at jeg fant det bedre å ufarliggjøre opplevelsen ved å skrive det ned uten å begynne å analysere.. jeg blir faktisk litt småkvalm når jeg leser igjennom igjen nå. :oops:
Mulig det bare er litt bearbeiding av "romjulsfølelser", men fryktelig ubehagelig ihvertfall. Og en av de mest livaktige drømmene jeg har hatt på mange år.
Antall ord: 132

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1431 ganger
Blitt takket: 1724 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

Tøff og ekkel drøm !

Les dette med en klype salt og sandpapir :

Sitter med en tanke, - kan det hende at det egentlig er et varsel om en annen i slekta ( siden det var slekt ), som kansje nærmer seg noe ?
Kansje noen man ikke har snakket med på lenge, eller no ?

( Kan tilogmed være at det er noen andre HER INNE som bør ta varsel fra din drøm.... )

Vi vet ikke dag og time, - ønsker at vi alle skal leve evig, men samtidig vet vi at slik er det ikke.

Så egentlig bør man kansje ha kontakt med spesielt de som er eldre i familien....

Dette med mafiapreg kan og indikere familie, - for det er jo slik mafiaen definerer egne gjenger...

Alternativt at det er noen konflikter som kansje bør ordnes opp i etterhvert ?

A
Antall ord: 142

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av Bearchild »

Asbjørn skrev: Dette med mafiapreg kan og indikere familie, - for det er jo slik mafiaen definerer egne gjenger...

Alternativt at det er noen konflikter som kansje bør ordnes opp i etterhvert ?

A
At mafia kan kobles opp til familie hadde jeg ikke tenkt på en gang, men ser logikken. :)
Og du er nok inne på noe (kjennes det ut som) ifht familie og konflikter. Vanskelig å utdype uten å risikere å tråkke på noens tær, men du satte meg definitivt på sporet.. takk!
Antall ord: 84

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av Lilja »

Jeg tenkte også at mafia måtte være et slags familiesymbol. Og at eksen i dette tilfellet ikke nødvendigvis er eksen, men kun et symbol på en trussel utenifra? Om han da ikke bare er et moment som er tatt inn fordi hjernen din trengte noen til å stå bak skytinga i konstruksjonen av drømmen.
(eller er det kanskje bare jeg som regisserer drømmer på den måten? :lol: )
Prøvde å holde motet oppe,- være sterk og smile, ikke vise frykt eller smerte mens hver og en fikk sine tildelte ord. Rett fra hjerterota selvsagt, men tiden var knapp. Jeg ga også alle mulgheten til å "ordne opp" dersom de mente de hadde noe usagt, noe de ville angre på at de aldri fikk sagt. Det var èn som benyttet seg av tilbudet, alle andre bare snufset og gråt.
Datteren min setter seg ned, må holde seg selv tilbake for å ikke hjelpe meg
Snakker vi om storesøstersyndromet igjen? Fikse alt. Sørge for at de rundt får mulighet til å si det de bør si. Legge til rette slik at andre slipper å tenke på det. Klare seg selv.
(Ubevisst?) skyve andre unna selv om både de og du vet at du kunne hatt godt av litt hjelp.
Kanskje litt panikk for at tiden går, visshet om at det plutselig en dag er for sent.

Jeg klarer fortsatt ikke komme helt til kjernen i det jeg tenker. (Og det irriterer meg!)

Men... Du vet! ;)
Antall ord: 250

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Sep 2006 01:35
18
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Innlegg av Svartepus »

Jeg drømte at vi hadde et mindre lekkert toalettrom. Det som var spesielt med drømmen var at alt var så innmari detaljert og jeg husker mesteparten av detaljene inne på denne doen. Halvparten av veggene var lys mintgrønne (malt på murvegg og litt avskallet), andre halvparten var en skikkelig julete nissetapet. Jeg sto og klødde meg litt i hodet over at det gikk an å ha så sesongbetont tapet, men det føltes likevel høvelig normalt. Det sto en liten krakk ved siden av doen med oransje plastblomster i en krukke. På gulvet lå to matter halvveis oppå hverandre (den nederste husker jeg ikke helt men den var mindre pen, den øverste var ei mørkerød fillerye) og på døra hang en plakat ala denne:

Image

Jeg var visst spesielt stolt av den kunstneriske pynten på døra... :mrgreen: Men egentlig var jeg i overkant fornøyd med dette rare doet med tanke på at det var mildt sagt smakløst malt og innredet. Jeg måtte le litt når jeg våknet :D
Antall ord: 178
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

Innlegg av helgemann »

Drømmen til bearchild trenger ikke å være noe annet enn et oppgjør med seg selv.

Eks kan stå for en side du har utelukket, gjort det slutt. Siden det er en mann her, så kan det ha med din mannlige side å gjøre; at du har gjort det slutt med din mannlige side i deg. Kanskje har en ny mannlig side kommet til deg? Mafia er jo et negativt sekke begrep. Som omfatter vold, begjær, sjalusi, penger og makt. Alt som er negativt blir omfavnet i mafia mappen. Kanskje har du drevet "mafiavirksomhet" mot deg selv? Mafia er mest knyttet til Italia. En Italiener har med følelser og kraft å gjøre; solar plexus og hara. Dette skjer på bursdagen din, en dag du ble født på. Hvorfor er oppgjøret så viktig på denne dag? Kanskje datoen har noe å si?

Det er to ting som er sentralt her: to skudd, en i magen , og en i hodet. To viktige organer rammes. Blodet strømmer ut av begge sårene, livskraften ebbes ut. Men blodet kan også ha med kjærlighet å gjøre. Hodet har med tankene å gjøre. Magen har med følelsene å gjøre. Altså tømmes disse områdene, for alt som har vært lagret der. Du samler sammen alle de personene du kanskje har vært, du sier en sannhetens ord til alle de. Kanskje er det din måte å "gravlegge" alle de personene du har vært? Du straffer på en måte alle de sidene og rollene du har vært, med kritikk og negative ord. Her er det lite kjærlighet å hente hos deg selv. En venn er skyggesidene dine. En familie kan representere alle delene i deg; alt som finnes i en familie, alt en familie står for. Du tar et oppgjør med alle de sidene. Kanskje har prøvd å tilfredstille deg selg og alle, men ikke lyktes? Din datter kan være deg selv. Men kan også være din datter i det virkelig liv. Kanskje har du noe uoppgjort med henne? Men det kan også være at noe skjedde med deg på den alderen. I det virkelige liv, venter man til sist med alt som er viktig. Akkurat som en som ligger på dødsleiet. Da bekjenner man sine synder og feil for de som blir igjen. Kanskje det er slik og i drømmen, en siste bekjennelse før livet ebber ut? Du erkjenner at du ikke ærlig med deg selv, du tør ikke innrøme ovenfor barnet, at du er påvei bort. Du kommer fram med unnskyldninger og vas, kanskje for å unnskylde deg selv? Du tenker at det viktigste for å bøte på det du har forsakt og skuslet bort, er verdtslige verdier, og en kode, som er en "psykisk" nøkkel til dine indreverdier. Kanskje har du dårlig samvitighet for at du ikke rakk å gi ekte kjærlighet til noen?

Jeg tror at denne drømmen ikke varsler fysisk oppgjør, og annet fysisk dritt. Jeg tenker og tror at du ikke har noe å frykte. Selv om drømmen kan virke illevarslende.

Dette er nå mine tanker og synspunkter slik jeg ser det.

Helgemann
Antall ord: 538

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av Lilja »

Fantastisk do, Svartepus! Klar for å pusse opp?

Helgemann (Ikke for å kverulere, altså, men av ren nysgjerrighet ;) ):
I dine drømmetolkninger er det aller meste symboler for ulike sider ved oss selv. Er vi virkelig så selvopptatte i våre drømmeliv, mener du?

For egen del kjenner jeg at de drømmene som virkelig gjør inntrykk på meg ofte handler om forholdet jeg har til mennesker rundt meg, familie, venner og kollegaer. Noen ganger dreier de seg bare om meg, men som regel ikke.
Drømmer jeg om familien min, dreier det seg som regel om familien min, ikke om ulike aspekter ved meg selv.
Antall ord: 106

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Sep 2006 01:35
18
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Innlegg av Svartepus »

Kanskje jeg er glad for at den doen/badet vi har i virkeligheten er pusset opp og ikke lenger er spygrønn og rød med løse, hvite fliser dandert nederst på veggen :D Juletapeten aner jeg henger sammen med juledillaen min eller traumer over at jula er over.

Når det gjelder drømmer tror jeg at det finnes forskjellige drømmer. Noen har dypere mening mens andre er ren skjær tankesøppel uten mål og mening (annet enn å rydde i inntrykk). Ikke alle drømmene kan tolkes til noe spesielt.
Antall ord: 94
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av Bearchild »

Tolkningen til Helgemann var ikke dum den. Synes spesielt dette med mafia kan passe,- "Mafia er jo et negativt sekke begrep. Som omfatter vold, begjær, sjalusi, penger og makt." Også oppsummeringen " Kanskje har du dårlig samvitighet for at du ikke rakk å gi ekte kjærlighet til noen? " har nok noe for seg.

Jeg har en oppgave å gjøre, en dørstokkmil å overvinne en av de nærmeste dagene.. ;)
Antall ord: 70

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

- - Hvilke drømmer drømmer du?

Innlegg av helgemann »

Lilja skrev:Helgemann (Ikke for å kverulere, altså, men av ren nysgjerrighet ;) ):
I dine drømmetolkninger er det aller meste symboler for ulike sider ved oss selv. Er vi virkelig så selvopptatte i våre drømmeliv, mener du?

For egen del kjenner jeg at de drømmene som virkelig gjør inntrykk på meg ofte handler om forholdet jeg har til mennesker rundt meg, familie, venner og kollegaer. Noen ganger dreier de seg bare om meg, men som regel ikke.
Drømmer jeg om familien min, dreier det seg som regel om familien min, ikke om ulike aspekter ved meg selv.
Nå er vi jo veldig forskjellig, ingen fasit er like. Men ut i fra det jeg har erfart, lært, og lest meg til, så handler drømmene som regel om en selv. Freud nevner bl.a. at en blyant i drømmen, kan være en penis, mens en gang (entré), kan være en vagina, eller en fødsel tunell. Jeg har lært og erfart at de fleste drømmer ikke kan tolkes slik de er. Men at de, som regel, handler om en selv, forholdet til en selv, men også til de som er rundt en. Og så har man, som svartepus, tulldrømmer som ikke gir noe slags mening. Og så har man sanndrømmer, som regel kan forstås der og da.

Ja, jeg mener at de fleste drømmene våres, er ego relaterte. Jeg mener, tenker og tror, at hjernen har behov for å få utløp for alt som ligger lagret opp igjennom tid. Et lager som består av fine minner, traumatiske minner, gled og sorg, osv. Jeg har hatt mange drømmer, siden som liten og opptil voksen alder, før det begynte å roe seg ned. I alle drømmene, handlet det som regel om meg og mitt liv, og alt det jeg strevde med. Jeg kunne ikke ta det bokstavelig, når jeg drømte at jeg f.eks. kunne drømme om å drepe en mann. Da hadde jeg gått i bakken for lenge siden. Drømmen var faktisk i samsvar til hatet mot meg og den mannlige siden av meg, som jeg ønsket å drepe.

Man kan heller ikke tenke slik, som en del drømmebøker antyder, at når man drømmer om en bil som kræsjer, så kommer man til å få dårlig nytt, eller hvis man ser en hvit fugel, så kommer en engel å hente deg...

Som sagt, dette er nå min mening, opplevelser, og erfaring.
Antall ord: 424

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links