Annonseblokkering ble oppdaget: Webstedet Paranormal er gratis, fordi kostnadene dekkes delvis via annonser. Vennligst støtt oss ved å oppheve blokkering av annonser på Paranormal.
I natt finner et av de sjeldneste himmelbegivenhetene i vår levetid sted: Planeten Venus glir sakte over solskiven og blir synlig som en liten prikk. Denne såkalte Venus-passasjen fant også sted i 2004, som avbildet, men finner ikke sted på ny før i 2117.
Her i Norge kommer Venus først i kontakt med sola rundt fem minutter over midnatt, og bruker nesten sju timer på å snike seg over solskiven. Hele ferden er imidlertid bare synlig fra Nord-Norge, hvor det er midnattssol. Folk lenger sør må pent vente til soloppgang.
For dem som ikke får sett dette "live":
Her i Norge vil blant annet astro.viten.no ha bilder fra flere steder i landet, i tillegg til at NRK1 har maratonsending fra klokken 22.30 og til passasjen er ferdig klokka 07.00.
Sjamanistisk konfirmasjon 2025 - En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen. En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund. Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge. Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud. Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom. Les mer her
Natt til onsdag er det siste mulighet til å se fenomenet på drøyt 105 år - Schrödingers katt og NRK.no sørger for at du kan oppleve begivenheten på TV og nett.
Her loves det skyfritt i morgentimene, tenk for atte Og Lilja-barnet har en fantastisk lærer som har lånt henne solformørkelsesbriller, så her står vekkerklokka grytidlig på ring. Spennende
Ja jeg ser på det nå. Det er er virkelig et av de stundene der man burde være der i egen person og se på.
Rart det der.....neste gang det skjer så er ingen av oss på denne planeten her lengre. Med mer eller mindre teknologien får oss til å bli 150 og vel så det.
Jeg syns dette er stort! Men så er jeg litt over middels ivrig på himmelfenomener også
Ungene skal opp og se grytidlig i morgen tidlig! Tenk så gøy når oldebarna deres, mine tippoldebarn, ser venuspassasjen i 2117, og tenker på at deres oldeforeldre og tippoldeforeldre så samme fenomen i 2012!
Lite korpsmusikk og salutt her, men kanskje like greit siden streiken er over og jeg må gjøre noe fornuftig i morra Men jeg gleder meg til bilder av prikken over solen!
Antall ord: 32
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap
Venus pasasjen her på Skjervøy. Man kunne se den via et teleskop, som en satt opp, og da så man en "fluelort" på sola. Så i tillegg mange solflekker på sola. Desverre hadde jeg ikke kraftig nok zoom på kamerat. Men minnen er nå viktige selv om de ikke festes på film.
Endret: Et bilde min mor tok med mobiltlf sin, av en digital kamera tilhørende en Tysk turist, som også var på fjellet for å se på Venus passasjen (han hadde familien sin med):
(Det ergrer meg litt, at denne turisten som hadde en hybrid digital kamera, hadde bedre zoom enn det jeg hadde med min standard linse på speilrefleks kameraet! Tror jeg skal gå til anskafelse av ei Se&Hør linse! )
Sist redigert av helgemann på 06 Jun 2012 12:00, redigert 2 ganger totalt. Antall ord: 152
Var det noen av dere paranormalere nordpå som fikk dette med dere? Synet var kanskje ikke fullt så spektakulært her hjemme, med kun 9% av soldiameteren dekket, men del gjerne bilder av dette likevel!
så fine bilder magisk
Antall ord: 56
nordlys er stjernestøv som englene drysser over himmelen for at dragene skal finne veien hjem
**carpe diem**
Meteorsvermen Perseidene strør opp mot 60 meteorer i timen over himmelen i helgen, og med godværet som er ventet blir nattehimmelen et spektakulært syn!
Vi som bor sør for Ålesund har nå mulighet til å få se den internasjonale romstasjonen, ISS.
ISS går i bane rundt jorden 340 kilometer ute i rommet, og bruker 91 minutter på en runde rundt jorden. Den beveger seg altså lynfort, 27.743 kilometer i timen!
Den lysende flekken er bare synlig noen få minutter, og bare for dem som bor sør for Ålesund.
Du må tidlig opp dersom du vil se den, under finner du tidspunktene for Oslo. http://www.storm.no/nyheter/naa-kan-du- ... 03220.html
Sjamanistisk konfirmasjon 2025 - En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen. En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund. Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge. Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud. Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom. Les mer her