Fakta, teori & skepsis ⇒ Er Paul McCartney helt seg selv? Konspirasjonsteori...
Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden
-
Verifisert
- Standard bruker
- Startet: 17 Sep 2006 01:35
- 18
- Kjønn (valgfri): hokatt
- Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
- Har takket: 668 ganger
- Blitt takket: 1057 ganger
Er Paul McCartney helt seg selv? Konspirasjonsteori...
Jeg har aldri vært fan av The Beatles og har egentlig aldri vært særlig interessert i konspirasjonsteorien rundt at Paul har blitt byttet ut med en look alike etter at han døde i en bilulykke. Etter å ha lest om den nye "dokumentaren" der de mener å ha bevis for at Paul ble byttet ut etter 1966 (http://www.dagbladet.no/a/12889382/) ble jeg likevel litt interessert. Jeg tror fremdeles ikke helt på at det er sant, men ble likevel litt fascinert over følgende side, der de viser bildebevis for påstandene sine.
http://james-paul-mccartney.5u.com/fc1.html
Det er jo ganske ville påstander i konspirasjonsteoriene, bl.a. at John Lennon ble drept for å unngå at han skulle røpe den store hemmeligheten for verden og at de opprinnelige medlemmene lenge hadde prøvd å hinte om saken gjennom sangtekstene og skjulte beskjeder når man spiller låtene baklengs. Interessant sak, men litt for usannsynlig. Likevel ble jeg litt fascinert over "bildebevisene" i linken over!
Så hva tror dere? Noen tanker? Er det overhodet mulig å gjøre en sånn "bytteaksjon" og lure hele verden?
http://james-paul-mccartney.5u.com/fc1.html
Det er jo ganske ville påstander i konspirasjonsteoriene, bl.a. at John Lennon ble drept for å unngå at han skulle røpe den store hemmeligheten for verden og at de opprinnelige medlemmene lenge hadde prøvd å hinte om saken gjennom sangtekstene og skjulte beskjeder når man spiller låtene baklengs. Interessant sak, men litt for usannsynlig. Likevel ble jeg litt fascinert over "bildebevisene" i linken over!
Så hva tror dere? Noen tanker? Er det overhodet mulig å gjøre en sånn "bytteaksjon" og lure hele verden?
Antall ord: 193
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
-
- Standard bruker
- Startet: 10 Feb 2005 16:45
- 19
- Lokalisering: somewhere over the rainbow
- Har takket: 1 gang
- Blitt takket: 11 ganger
Re: Er Paul McCartney helt seg selv? Konspirasjonsteori...
hmm.. det der har jeg aldri hørt om gitt.. så spennende.. hvorfor sier de at han døde i en bilulykke?
men det er jo ganske så utrolig hvis det er sant..
jeg vet ikke om de drev med plastisk kirurgi og sånn på den tiden jeg? kanskje ikke så åpenlyst som i dag, men kan jo hende det var noen få som visste om det..?
men det emd at øynene skifter farge, kan jo være linser? hadde de det da?
er ikke så kjent på den tiden jeg hehe..
utrolig morsomt å lese, man kan jo lure på hvor de får det fra?
men det er jo ganske så utrolig hvis det er sant..
jeg vet ikke om de drev med plastisk kirurgi og sånn på den tiden jeg? kanskje ikke så åpenlyst som i dag, men kan jo hende det var noen få som visste om det..?
men det emd at øynene skifter farge, kan jo være linser? hadde de det da?
er ikke så kjent på den tiden jeg hehe..
utrolig morsomt å lese, man kan jo lure på hvor de får det fra?
Antall ord: 107
Eneste man med sikkerhet vet om livet, er at det går videre
Hide post links |
-
Verifisert
- Standard bruker
- Startet: 17 Sep 2006 01:35
- 18
- Kjønn (valgfri): hokatt
- Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
- Har takket: 668 ganger
- Blitt takket: 1057 ganger
Når jeg så "bildebevisene" kunne jeg ikke helt se at det var noen hårreisende stor forskjell mellom bildene av øynene. Før i tida var jo fotografiene noe ymse i kvalitet, og de har også forstørret opp bildene noe veldig her. Og var det ikke en periode på 60-70-tallet at bilder ble tatt i svarthvitt og fargelagt etterpå? Brudebildet av mamma og pappa fra 70-tallet var "fargelagt".
Det som gjør at jeg blir litt fristet til å tro på konspirasjonsteorien er at "Paul før 1966" var så rund i ansiktet og hadde en liten, rett hake. Bildene fra etter 1966 viser en Paul med avlangt, smalt ansikt og hake. Det er jo faktisk litt mystisk, men kan ha noe med bildekvalitet, vinkel osv å gjøre. Dessuten kan jo folk forandre seg med tiden, gå opp og ned i vekt, noe som kan påvirke ansiktsfasong.
Hvorfor noen kom på å starte konspirasjonsteorien er et godt spørsmål. Jeg kan skjønne at folk gjerne vil at Elvis og andre avdøde skal være i live, men å spre rykter om at noen er død og erstattet med dobbeltgjenger er jo noe spesielt. "Ingen røyk uten ild" er det noe som heter, men så er det kanskje nettopp det konspirasjonsteoretikerne vil at man skal tenke
Det som gjør at jeg blir litt fristet til å tro på konspirasjonsteorien er at "Paul før 1966" var så rund i ansiktet og hadde en liten, rett hake. Bildene fra etter 1966 viser en Paul med avlangt, smalt ansikt og hake. Det er jo faktisk litt mystisk, men kan ha noe med bildekvalitet, vinkel osv å gjøre. Dessuten kan jo folk forandre seg med tiden, gå opp og ned i vekt, noe som kan påvirke ansiktsfasong.
Hvorfor noen kom på å starte konspirasjonsteorien er et godt spørsmål. Jeg kan skjønne at folk gjerne vil at Elvis og andre avdøde skal være i live, men å spre rykter om at noen er død og erstattet med dobbeltgjenger er jo noe spesielt. "Ingen røyk uten ild" er det noe som heter, men så er det kanskje nettopp det konspirasjonsteoretikerne vil at man skal tenke
Antall ord: 223
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 23 Sep 2008 10:12
- 16
- Kjønn (valgfri): Flaskepost
- Lokalisering: Inni ditt hode
- Har takket: 128 ganger
- Blitt takket: 402 ganger
Gammel konspirasjons teori det der..
Samme for meg egentlig, om han er den "orginale" Paul eller ikke, sålenge han lager god musikk han også, hehe
Samme for meg egentlig, om han er den "orginale" Paul eller ikke, sålenge han lager god musikk han også, hehe
Antall ord: 26
Hide post links |
Nei, jeg tror ikke på det, egentlig. Synes ikke bilde"beviset" var særlig imponerende heller...
Antall ord: 16
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 25 Aug 2004 16:02
- 20
- Har takket: 967 ganger
- Blitt takket: 892 ganger
Denne konspirasjonsteorien er en av de eldste jeg kjenner til, og jeg ble kjent med den for en femten år siden gjennom noen kompiser på skolen, samt at vi søkte det opp på nettet.
Jeg synes den er veldig spennende og har mange gode poeng. Det jeg imidlertid også har hørt, og som jeg tror mest på, er at The Beatles selv fyrte opp bensin under bålet rundt påstandene om at Paul McCartney var død. Saken er at det krasjer litt likevel, ettersom konspirasjonsteorien først begynte å versere i 1969, når disse hintene om "I buried Paul" og andre ting blir sagt med lav lyd på slutten av en låt, allerede på Strawberry Fields. Andre hint er jo at Sgt. Peppers-albumet fra 1967 (eller var det 66?) er designet som å være en begravelse, hvilket også gjelder Abbey Road hvor de går i typiske "begravelsesklær". John Lennon som presten i hvit dress, og Paul McCartney er den eneste på coveret som går barbeint.
(jeg har et veldig nært forhold til Beatles sin musikk og det meste rundt dem)
En annen ting er at det ble avholdt en Paul-look-alike-konkurranse i 1966 (litt usikker på årstallet), samt at Beatles var en gruppe som var kjent for å putte inn skjulte beskjeder baklengs i låtene sine. Antageligvis er sangen "Rain" en av de første hvor de gjorde dette. Og andre låter der de bruker teknikken er f.eks. "Tomorrow Never Knows". Det har også blitt sagt at Paul døde i en trafikkulykke onsdag morgen 9. november 1966. I sangen "Lady Madonna" synges det blant annet "Wednesday morning papers didn't come". I "A Day in The Life" synges det:
"I read the news today, oh boy, about a lucky man who made the grade...
And though the news was rather sad, well I just had to laugh...
I saw the photograph...
He blew his mind out in a car... He didn't notice that the lights had changed..."
Det er jo klart det er spennende!
Spesielt siden bilder av McCartney før og etter viser tydelige forskjeller i kraniet og ørene...
Jeg synes den er veldig spennende og har mange gode poeng. Det jeg imidlertid også har hørt, og som jeg tror mest på, er at The Beatles selv fyrte opp bensin under bålet rundt påstandene om at Paul McCartney var død. Saken er at det krasjer litt likevel, ettersom konspirasjonsteorien først begynte å versere i 1969, når disse hintene om "I buried Paul" og andre ting blir sagt med lav lyd på slutten av en låt, allerede på Strawberry Fields. Andre hint er jo at Sgt. Peppers-albumet fra 1967 (eller var det 66?) er designet som å være en begravelse, hvilket også gjelder Abbey Road hvor de går i typiske "begravelsesklær". John Lennon som presten i hvit dress, og Paul McCartney er den eneste på coveret som går barbeint.
(jeg har et veldig nært forhold til Beatles sin musikk og det meste rundt dem)
En annen ting er at det ble avholdt en Paul-look-alike-konkurranse i 1966 (litt usikker på årstallet), samt at Beatles var en gruppe som var kjent for å putte inn skjulte beskjeder baklengs i låtene sine. Antageligvis er sangen "Rain" en av de første hvor de gjorde dette. Og andre låter der de bruker teknikken er f.eks. "Tomorrow Never Knows". Det har også blitt sagt at Paul døde i en trafikkulykke onsdag morgen 9. november 1966. I sangen "Lady Madonna" synges det blant annet "Wednesday morning papers didn't come". I "A Day in The Life" synges det:
"I read the news today, oh boy, about a lucky man who made the grade...
And though the news was rather sad, well I just had to laugh...
I saw the photograph...
He blew his mind out in a car... He didn't notice that the lights had changed..."
Det er jo klart det er spennende!
Spesielt siden bilder av McCartney før og etter viser tydelige forskjeller i kraniet og ørene...
Antall ord: 366
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 26 Aug 2004 02:46
- 20
- Har takket: 142 ganger
- Blitt takket: 181 ganger
Var litt spennende ja, brukte vel lett en times tid i natt til å snuse på de bildene og teoriene i natt sånn går det når man skumleser nettavisene
Antall ord: 31
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung
Hide post links |
-
- UGYLDIG Epost
- Startet: 18 Jan 2006 22:51
- 18
- Kjønn (valgfri): supahuman
- Lokalisering: I'm gonna eat your brain and gain your knowledge...
- Har takket: 18 ganger
- Blitt takket: 18 ganger
jeg elsker slike konspirasjonsteorier Leste om denne for noen år siden, og fortalte faktisk mamma senest i forigårs at han var byttet ut med en annen.
Men altså, det er veldig spennende, og på en måte klarer jeg jo ikke la vær med å tro på det heller. Samtidig som jeg ikke tror på det. Ja... hmm. Uansett, er vel på tide at "McCartney" avslører bløffen.
Men altså, det er veldig spennende, og på en måte klarer jeg jo ikke la vær med å tro på det heller. Samtidig som jeg ikke tror på det. Ja... hmm. Uansett, er vel på tide at "McCartney" avslører bløffen.
Sist redigert av Vilma på 10 Aug 2010 21:39, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 70
I'm in that awkward stage between birth and death.
The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed.
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 20
Der var du også! Jeg lurte på om noen hadde byttet ut deg også, med en mindre aktiv Vilma
Ja, det er sant som du sier. Noen ser veldig like ut på alle bilder. Andre varierer dermed fra bilde til bilde, og nesten fra sekund til sekund. De har kanskje veldig varierte og uttrykksfulle ansikt, og noen blir dessuten veldig påvirket av tingene de spiser iløpet av en dag. Jeg kan jo både hovne opp litt i kinn og i hud om jeg spiser ting jeg tydeligvis ikke helt tålte. Dessuten er jo de fleste litt blekere når de ikke er i form eller har sovet mindre, og dette får jo trynet til å henge mer også.
Men når det gjelder Paul McCartney er det jo artig hvis bandmedlemmene selv har holdt liv i gimmicken, for de har jo mildt sagt hintet mye om at det ligger noe i det på alle platene sine.
Uansett, jeg er usikker, og jeg synes slike teorier er veldig spennende, men tror nok helst at dette er noe disse luringene har nytt godt av selv The Beatles var tross alt noen spøkefulle, livsglade, filosofiske, nokså smarte, veldig kreative mennesker. Og den nye Paul synger like bra anyway
Ja, det er sant som du sier. Noen ser veldig like ut på alle bilder. Andre varierer dermed fra bilde til bilde, og nesten fra sekund til sekund. De har kanskje veldig varierte og uttrykksfulle ansikt, og noen blir dessuten veldig påvirket av tingene de spiser iløpet av en dag. Jeg kan jo både hovne opp litt i kinn og i hud om jeg spiser ting jeg tydeligvis ikke helt tålte. Dessuten er jo de fleste litt blekere når de ikke er i form eller har sovet mindre, og dette får jo trynet til å henge mer også.
Men når det gjelder Paul McCartney er det jo artig hvis bandmedlemmene selv har holdt liv i gimmicken, for de har jo mildt sagt hintet mye om at det ligger noe i det på alle platene sine.
Uansett, jeg er usikker, og jeg synes slike teorier er veldig spennende, men tror nok helst at dette er noe disse luringene har nytt godt av selv The Beatles var tross alt noen spøkefulle, livsglade, filosofiske, nokså smarte, veldig kreative mennesker. Og den nye Paul synger like bra anyway
Antall ord: 210
Hide post links |
-
- UGYLDIG Epost
- 18
ja huff *vinker beskjemmet*
Ops, nå redigerte jeg innlegget mitt mens du svarte på det, men det jeg skrev var noe sånt som at folk finner såklart frem det ansiktet som gjør seg best når det blir tatt bilder. Hadde ikke sett resten av bildeserien nemlig, så svarte litt for fort.
Ops, nå redigerte jeg innlegget mitt mens du svarte på det, men det jeg skrev var noe sånt som at folk finner såklart frem det ansiktet som gjør seg best når det blir tatt bilder. Hadde ikke sett resten av bildeserien nemlig, så svarte litt for fort.
Antall ord: 55
Hide post links |
Jeg synes det er ekkelt å tenke på. Altså ikke at jeg tror på den konspirasjonsteorien, men bare tanken på at man bytter ut en avdød med en eller annen "klone" slik at man lever videre
Antall ord: 36
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 20
Dette er, mildt sagt, fullspekka med hint!
Se hva jeg fant!
OBS! Noe av det er veldig spekulativt. Veldig.
Får være litt kritisk da, men dette var uansett god underholdning.
Noe annet av "dokumentaren" er derimot veldig morsomt og selvkritisk/selvironisk
Enjoy!
Se hva jeg fant!
OBS! Noe av det er veldig spekulativt. Veldig.
Får være litt kritisk da, men dette var uansett god underholdning.
Noe annet av "dokumentaren" er derimot veldig morsomt og selvkritisk/selvironisk
Enjoy!
Antall ord: 44
Hide post links |
-
- UGYLDIG Epost
- 18
Haha herregud... hvilken sang er det som spilles i bakgrunnen på den første videoen der?
Antall ord: 16
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 20
Det er Beatles det også
Jeg husker ikke helt hva låta heter og hvilket album den er tatt fra, men mulig det enten er Abby Road eller Revolver. Tror det er Abby Road.
Jeg husker ikke helt hva låta heter og hvilket album den er tatt fra, men mulig det enten er Abby Road eller Revolver. Tror det er Abby Road.
Antall ord: 34
Hide post links |