Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderBetyr en svart ravn/kråke noe?

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.


Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
benehan
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 9
Startet: 05 Aug 2010 21:56
13

Betyr en svart ravn/kråke noe?

Innlegg av benehan »

Jeg jobber på ett kjøpesenter og må gå ca 5 min fra bussholdeplassen for å komme dit. En periode la jeg merke til en svart ravn/kråke satt i veikanten og stirret på meg når jeg kom gående. Fuglen satt så stille at jeg måtte stoppe opp for å se om den beveget seg, var derfor jeg la merke til den. Den så nesten utstoppet ut. Jeg var redd den var skadet og ville egentlig hjelpe den. Etter det så jeg fuglen omtrent hver eneste dag, den satt å fulgte med på meg mens jeg kom gående, på forskjellige steder men alltid i nærheten av busstoppet. Når jeg kom kjørende med bussen, så jeg den "så" på meg. De andre fuglene fløy vekk, men denne gjør ikke det, når bussen kom nær fuglen flyttet den seg en ikke engang. En dag jeg ventet på bussen etter jobb, satt fuglen noen meter bortenfor meg, stille som en stokk. Jeg gikk mot den for å skremme den litt vekk, for den satt veldig utsatt til hvis det kom en buss eller noen løpende, trodde den kanskje var skadet og ville sjekke den. Da gikk den vekk. Nå har jeg hatt ferie i flere uker og skal se etter den når jeg er tilbake på jobb. Men syns det er så pussig, får en rar følelse, som at den betrakter meg og tenker. Kan det bety noe? Prøver å lære meg å stole på magefølelsen, og noe sier meg at det er noe med denne fuglen.. Vanligvis er ravn/kråke fugler som er veldig skvetten og lar deg ikke komme for nær, og jeg VET at denne fuglen ikke er skadd. Har jobber meg dyr i flere år, og de oppfører seg ikke slik, ikke i så lang tid.

Tusen takk hvis noen vil hjelpe meg, det høres kanskje rart ut, men man måtte kanskje vært der og sett det for å se at det er no rart med den fuglen. Har spurt de andre på jobb som også tar buss hver dag om de har lagt merke fuglen, ingen har det, men det har sett fuglen når jeg har gått med de til bussen. Jeg er ekstremt glad i dyr og alltid på utkikk etter skadde dyr som trenger hjelp, har en "radar" for skadde dyr, vet ikke om det er derfor jeg har hengt meg sånn opp i fuglen.. For den oppfører seg unaturlig, men virker helt frisk..
Antall ord: 430

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Re: Betyr en svart ravn/kråke noe?

Innlegg av Heksepusen »

Kråker og ravner er de fuglen som fra gammelt av har vaslet død og ulykke ikke nødvedig vis for den som ser den men kansje for noen den som ser den kjnner.

Jeg vil si den har fått fryset rykkte opp gjennom fordi den ikke er så folkesky som andre fugler.

For min del bringer kråkefugelen bare lykke med seg, det kjer bestandig noe posetivt når jeg får dem nær meg eller rundt meg slik at jeg kan se dem på nærthold.

Kansje denne du så er veldig glad i salten som finnes på veien, selv om det ikke er er synelig så er saltene der.
Antall ord: 115
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Re: Betyr en svart ravn/kråke noe?

Innlegg av Asbjørn »

Dersom et dyr oppfører seg unormalt, men samtidig ser friskt og raskt ut, - og oppfører seg slik du beskriver her, KAN det være at det er et av kraftdyra dine !

Les igjennom hva som står om kråka her,
http://linsdomain.com/totems/pages/crow.htm

og om ravnen her ( om det er ravn ) :
http://linsdomain.com/totems/pages/raven.htm

begge indikerer endring.... ;)

A
Antall ord: 69

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Jampy
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 94
Startet: 01 Aug 2007 11:56
16
Kjønn (valgfri): Jente
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 2 ganger

Re: Betyr en svart ravn/kråke noe?

Innlegg av Jampy »

Ravner og kråker er generelt veldig intelligente fugler. De lærer fort og det forundrer meg ikke om noen av dem finner ut at mennesker ikke er farlig. Kanskje den har lært seg at ved å oppholde seg rundt mennesker ved busstoppet kan bety mat.
Vi alle legger merke til forskjellige ting, mye etter hva som interessere oss. Kanskje de andre på busstoppet ikke har lagt merke til den fordi de rett og slett har en interesse for å se etter fugler når de venter på bussen? ;)
Det er utrolig hva noen kan legge merke til og andre ikke.
Antall ord: 100

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
benehan
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 9
Startet: 05 Aug 2010 21:56
13

Re: Betyr en svart ravn/kråke noe?

Innlegg av benehan »

Nå er jeg tilbake på jobb, har ikke sett fuglen siden jeg dro på ferie. Jeg tror ofte at man ser" det man vil se, jeg er ikke overtroisk av meg. Jeg har prøvd selv å ut finne logiske forklaringer på denne svarte fuglen,hvorfor den sitter som den gjør, osv, men jeg blir bare sittende som ett spørsmåltegn. Plassen hvor fuglen oppholder seg er en bussterminal, eller på ett området bortenfor bussterminalen, med ekstremt mye trafikk. De få andre kråkene/ravn flyr frem og tilbake og er skvetne,mens denne er så annerledes. Det har ligget mat på gaten uten at fuglen er intressert. Er mulig jeg ønsker det ligger noe mer i dette enn det egentlig gjør, men jeg får bare en så veldig tydelig magefølelse på at det er noe med denne fuglen. Jeg har sett inn i øyene på den, den er så nydelig.. sitter bare helt i ro med milde øyne og stirrer.

En skrev at fugler spiser salt, det vet jeg, men fuglen spiser ikke noe, ikke så lenge jeg har sett den og ikke er det salt der heller, det er ett byggeområde pr.dags dato. Den sitter bare helt i ro og betrakter meg, som om det er noe den ville sagt. Den går ikke rundt som de andre fuglene, folk flest ser ikke fuglen engang, for den sitter så stille at den glir inn i omgivelsene. Jeg tror man må se den for å forstå hva jeg mener. Jeg er ikke veldig overtroisk, og jeg har vært borti mange fugler før, men jeg klarer ikke legge vekk dette uten at jeg finner en logisk forklaring eller noe som som bekrefter at det er noe med denne fuglen. Tro meg, jeg har tenkt ut alle mulige logiske forklaringer, men det er magefølelsen og synet av fuglen som får meg til å lure og som ikke får meg til å slå til ro .. vanligvis får jeg ikke slik følelse av å se samme fugl/dyr mange ganger..

Takk for alle svar jeg har fått :mozilla_smile: tror nok jeg aldri helt kan slå med til ro med en forklaring på hvorfor jeg føler som jeg gjør med denne fuglen..
Antall ord: 382

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
benehan
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 9
Startet: 05 Aug 2010 21:56
13

Re: Betyr en svart ravn/kråke noe?

Innlegg av benehan »

Asbjørn skrev:Dersom et dyr oppfører seg unormalt, men samtidig ser friskt og raskt ut, - og oppfører seg slik du beskriver her, KAN det være at det er et av kraftdyra dine !

Les igjennom hva som står om kråka her,
http://linsdomain.com/totems/pages/crow.htm

og om ravnen her ( om det er ravn ) :
http://linsdomain.com/totems/pages/raven.htm

begge indikerer endring.... ;)

A

Tusen takk, intressant lesning.

Jeg har googlet "ravn og kråke" og ser med engang at fuglen jeg nevner er ravn. For den er helt svart, med nydelig øyne..
Vet ikke hvorfor jeg trodde det var en kråke.. jaja det er det fastslått ihvertfall. Takk :)
Antall ord: 119

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bondpie
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 69
Startet: 29 Mar 2007 23:49
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trøndelag

Re: Betyr en svart ravn/kråke noe?

Innlegg av Bondpie »

Jeg må si jeg tviler litt på at denne fuglen er en ravn, siden ravner er ganske sky og trives ikke nært mennesker. Selv bor jeg landlig, og har sett ravn på nært hold bare en gang. Den var syk, og døde etter noen dager. Ravner er mye større enn ei kråke, så det skal egentlig ikke gå an å forveksle den med andre arter. Fuglen det skrives om, tror jeg må være ei kornkråke.

At fugler spiser salt har jeg aldri hørt før, og jeg tror faktisk ikke det kan stemme heller. Etter det jeg har hørt, skal salt være skadelig for fugler. Småfugler kan dø om man feks forer dem med mat tilsatt salt.
Det mange fugler gjør ved veiene, er at de plukker opp søppel som folk har kastet fra seg.
Antall ord: 147

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
benehan
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 9
Startet: 05 Aug 2010 21:56
13

Re: Betyr en svart ravn/kråke noe?

Innlegg av benehan »

Jeg har plukket opp skadde fugler flere ganger før, både kråke,måke,skjære og ravn, denne fuglen jeg snakker om er definitivt ikke en kråke. Det er en helt svart fugl, jeg har levert inn en slik til veterinær før og han sa det var ravn, det fikk jeg bekreftet i dag av en venninne som var med meg da jeg leverte fuglen- Jeg har alltid blandet navnene kråke/ravn. Det er flere kråker, skjær og spurv i området jeg nevner, men kanskje bare en eller to ravn. Jeg vet også at ravn er skjy, det er derfor jeg syns det er så rart at den oppholder seg der den gjør. Den stod 3 meter bortenfor meg en gang, helt i ro som det alltid gjør. Jeg vet ikke hvor lenge den var der, jeg så den ikke komme ihvertfall. Men det var eneste gang jeg har sett den flytte på seg, når jeg gikk imot den for å skremme den vekk så den kunne sitte ett tryggere sted. Jeg kom så nært som en meter. Hadde dette vært en måke, skjære el hadde jeg nok ikke syns hendelelsene med denne fuglene var spesielle. Men alle ravn jeg har møtt før har vært veldig skvetten, denne er det motsatte, selvom jeg tviler på den er tam.

Jeg spør her fordi jeg lurte på om det var noen myter knyttet til dette eller selvopplevde erfaringer rundt dette, jeg personlig føler det som fuglen vil si meg noe.. Så man kan komme med den man mener er logiske forklaringen, men det hjelper ikke meg. For jeg tror det er noe mer..
Antall ord: 292

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
benehan
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 9
Startet: 05 Aug 2010 21:56
13

Re: Betyr en svart ravn/kråke noe?

Innlegg av benehan »

Bondpie skrev:Jeg må si jeg tviler litt på at denne fuglen er en ravn, siden ravner er ganske sky og trives ikke nært mennesker. Selv bor jeg landlig, og har sett ravn på nært hold bare en gang. Den var syk, og døde etter noen dager. Ravner er mye større enn ei kråke, så det skal egentlig ikke gå an å forveksle den med andre arter. Fuglen det skrives om, tror jeg må være ei kornkråke.

At fugler spiser salt har jeg aldri hørt før, og jeg tror faktisk ikke det kan stemme heller. Etter det jeg har hørt, skal salt være skadelig for fugler. Småfugler kan dø om man feks forer dem med mat tilsatt salt.
Det mange fugler gjør ved veiene, er at de plukker opp søppel som folk har kastet fra seg.
Er ganske sikker på at fugler spiser salt. Har du ikke sett undulater osv har små salt-stener i fuglehusene, som de slikker på? det gjelder vel neppe bare udulater at de spiser salt. :mozilla_wink:
Antall ord: 185

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Betyr en svart ravn/kråke noe?

Innlegg av Bearchild »

benehan skrev:
Bondpie skrev:Jeg må si jeg tviler litt på at denne fuglen er en ravn, siden ravner er ganske sky og trives ikke nært mennesker. Selv bor jeg landlig, og har sett ravn på nært hold bare en gang. Den var syk, og døde etter noen dager. Ravner er mye større enn ei kråke, så det skal egentlig ikke gå an å forveksle den med andre arter. Fuglen det skrives om, tror jeg må være ei kornkråke.

At fugler spiser salt har jeg aldri hørt før, og jeg tror faktisk ikke det kan stemme heller. Etter det jeg har hørt, skal salt være skadelig for fugler. Småfugler kan dø om man feks forer dem med mat tilsatt salt.
Det mange fugler gjør ved veiene, er at de plukker opp søppel som folk har kastet fra seg.
Er ganske sikker på at fugler spiser salt. Har du ikke sett undulater osv har små salt-stener i fuglehusene, som de slikker på? det gjelder vel neppe bare udulater at de spiser salt. :mozilla_wink:
Det er ikke salt-stein man har i fugleburet, men mineralstein som inneholder bla kalk. Salt er absolutt ikke fuglemat.. ;)
Antall ord: 207
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Purka
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 124
Startet: 20 Mar 2010 08:13
14
Kjønn (valgfri): Sugge

Re: Betyr en svart ravn/kråke noe?

Innlegg av Purka »

Ravnen indikerer i allefall at det er nokk av blinkende gjenstander i nærheten, som den tiltrekkes av. Og ved et kjøpesenter er det jo nok av mennesker. Så ravnen vil til stadig se refleksjoner av smykker og klokker som menneskene bærer på kroppen. Spesiellt på sommertiden, da vi ikke dekker til disse. Ravner bruker å pynte reirene sine med disse for å virke mer tiltrekkende på hunnen. Så de er litt av noen materialister disse ravne jentene ;D.
Ravner ble også i gamle dager fanget straks de var klekket og fostret opp og trenet av mennesker til å advare mot fare og også enkelte ganger trenet til å stjele sølvtøy til sin eier.
De ravnene som ble brukt til å sitte vakt eller skremme uvedkommede , var vanligvis vingeklippede.
Antall ord: 128
Use your psykic abilities like an umbrella. use it only when it rains.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Purka
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 124
Startet: 20 Mar 2010 08:13
14
Kjønn (valgfri): Sugge

Re: Betyr en svart ravn/kråke noe?

Innlegg av Purka »

dette med at ravnen bringer ulykke er bare en overtro, som har blitt brukt som skremsel verden over.
Det var først og fremst kongelige som satte ut disse ryktene, så inntrengere ikke skulle tørre å passere ravnene de hadde plassert rundt på kongsgårdene og i tårnene.
Den største Ravnen kalles Korp, er helsort og kan bli omtrent 50 cm høy og kan trenes til å snakke. Det var vanligvis Korpen som ble brukt i England på Konge palassene der.
Antall ord: 83
Use your psykic abilities like an umbrella. use it only when it rains.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Skeptiskmannen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 25
Startet: 28 Apr 2010 09:21
13
Blitt takket: 1 gang

Re: Betyr en svart ravn/kråke noe?

Innlegg av Skeptiskmannen »

benehan skrev:Jeg jobber på ett kjøpesenter og må gå ca 5 min fra bussholdeplassen for å komme dit. En periode la jeg merke til en svart ravn/kråke satt i veikanten og stirret på meg når jeg kom gående. Fuglen satt så stille at jeg måtte stoppe opp for å se om den beveget seg, var derfor jeg la merke til den. Den så nesten utstoppet ut. Jeg var redd den var skadet og ville egentlig hjelpe den. Etter det så jeg fuglen omtrent hver eneste dag, den satt å fulgte med på meg mens jeg kom gående, på forskjellige steder men alltid i nærheten av busstoppet. Når jeg kom kjørende med bussen, så jeg den "så" på meg. De andre fuglene fløy vekk, men denne gjør ikke det, når bussen kom nær fuglen flyttet den seg en ikke engang. En dag jeg ventet på bussen etter jobb, satt fuglen noen meter bortenfor meg, stille som en stokk. Jeg gikk mot den for å skremme den litt vekk, for den satt veldig utsatt til hvis det kom en buss eller noen løpende, trodde den kanskje var skadet og ville sjekke den. Da gikk den vekk. Nå har jeg hatt ferie i flere uker og skal se etter den når jeg er tilbake på jobb. Men syns det er så pussig, får en rar følelse, som at den betrakter meg og tenker. Kan det bety noe? Prøver å lære meg å stole på magefølelsen, og noe sier meg at det er noe med denne fuglen.. Vanligvis er ravn/kråke fugler som er veldig skvetten og lar deg ikke komme for nær, og jeg VET at denne fuglen ikke er skadd. Har jobber meg dyr i flere år, og de oppfører seg ikke slik, ikke i så lang tid.

Tusen takk hvis noen vil hjelpe meg, det høres kanskje rart ut, men man måtte kanskje vært der og sett det for å se at det er no rart med den fuglen. Har spurt de andre på jobb som også tar buss hver dag om de har lagt merke fuglen, ingen har det, men det har sett fuglen når jeg har gått med de til bussen. Jeg er ekstremt glad i dyr og alltid på utkikk etter skadde dyr som trenger hjelp, har en "radar" for skadde dyr, vet ikke om det er derfor jeg har hengt meg sånn opp i fuglen.. For den oppfører seg unaturlig, men virker helt frisk..



Ettersom du er glad i dyr, og ser etter de, så øker selvsagt også sannsynligheten for at du oppdager dyr.

Jeg har opplevd kråker som kan være livredde, andre mer nærgående- alt ettersom hvor vant de er til mennesker.

En god grunn til at den var på omtrent samme sted hver dag, er altså at den holder til i det området.

Jeg vil for min del ser ikke noen grunn til å trekke noen konlusjoner her vedr at dette skulle bety noe spesielt.
Antall ord: 519

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Grevinne
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 189
Startet: 23 Jan 2009 14:05
15
Kjønn (valgfri): Kvinne
Lokalisering: Østfold

Re: Betyr en svart ravn/kråke noe?

Innlegg av Grevinne »

Jeg har ikke noe speielt forhold til fugler, og kan heller ikke all verdens om dem. Men det jeg tenker i mitt stille sinn mens jeg leser her, er at vedkommende som skriver innlegget har en spesiell magefølelse rundt akkurat denne fuglen (uavhengig av type fugl... :mozilla_tongue: ). Og det er dèt jeg tror er essensielt. Tror ikke det er arten som er vesentlig, og hva den betyr, men følelsen dette individet gir.
Mitt råd er å legge vekk alle logiske tanker (logiske forklaringer har du jo prøvd på alle vis), og prøve å konsentrere deg om magefølelsen. Ikke sitt og tenk, men føl på hva magefølelsen sier. Om du ikke skulle finne ut hva fuglen vil, så vær obs på endringer som skjer rundt deg. Kanskje du da vil se forbindelsen i ettertid.

Sånn for ordens skyld, så er jeg interessert i symbolikk, men akkurat her tror jeg ikke det er essensielt. Vet ikke hvorfor, bare min følelse rundt det.
Antall ord: 169
Størst av alt er kjærligheten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Thulr
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 309
Startet: 06 Jun 2009 01:36
14
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Tromsø
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 39 ganger

Re: Betyr en svart ravn/kråke noe?

Innlegg av Thulr »

Asbjørn skrev:Dersom et dyr oppfører seg unormalt, men samtidig ser friskt og raskt ut, - og oppfører seg slik du beskriver her, KAN det være at det er et av kraftdyra dine !

Les igjennom hva som står om kråka her,
http://linsdomain.com/totems/pages/crow.htm

og om ravnen her ( om det er ravn ) :
http://linsdomain.com/totems/pages/raven.htm

begge indikerer endring.... ;)

A
De siste par-tre år har jeg selv opplevd å være gjenstand for kråkers oppmerksomhet. Om det er den samme kråka eller flere er jeg imidlertid litt usikker på. Av og til er det som kråka har ventet på meg en plass jeg kommer til, og jeg kan klart se at kråka observerer meg og prøver å fange min oppmerksomhet ved direkte øyekontakt og en spesiell oppførsel. Jeg har således en følelse av at den er interessert i spesielt meg. At den vil meg noe på en måte.

Dette kan jo teoretisk sett bare være innbildning eller tilfeldigheter, men jeg tror ikke det. Om det er mitt kraftdyr det er snakk om kan jeg ikke uttale meg om, men at kråka har viet meg oppmerksomhet vet jeg. Hvorfor kan man jo alltids spekulere i.

Kråka sto i likhet med ravnen høyt i kurs i norrøn tradisjon og mytologi, og jeg tror våre forfedre hadde mye rett i sine forestillinger rundt dette. Men folk i dag har en tendens til å skyve fra seg alt som kan virke litt mystisk og "overnaturlig" isteden for å forsøke å utvide sin bevissthet.
Antall ord: 273
How about that left hand, Ace?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links